sub in wandmeubel/-kastje

Started by Dirk, July 28, 2012, 10:53:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik speel (terug) met het idee van een surround setup, maar die wil ik visueel zo "onzichtbaar" mogelijk hebben, omdat m'n woon-/ & luisterruimte nu eenmaal vrij minimalistisch is qua inrichting.
qua speakers komt het wel in orde, dus daarover geen vragen.
qua subwoofer wil ik echter geen klassieke kubus zien staan, of beter nog...ik wil geen sub zien.

Om die reden denk ik aan een wandmeubeltje (compact dressoirmodel jaren 50-60-70, wslk iets op pootjes) waarin ik een 12 of 15" sub kan inbouwen.
de meeste van de meubels waar ik wat mee heb, hebben een beperkte afmeting, dus een realistische binnenmaat (die dus beschikbaar wordt voor een sub-kastvolume), wordt volgens mij maximaal 60x60x35cmD.
gezien die afmeting lijkt me een gesloten ontwerp voor de hand liggend.

gebruik is dus enkel en alleen bij surround, niet bij stereo
hoeft niet afgronddiep laag te gaan, maar wel een strakke & gecontroleerde weergave.   (ik had in het verleden een DD15, dus ben misschien een tikkeltje verwend ;))
geluidsdruk (volume) hoeft ook niet extreem te zijn, aangezien het om een appartement gaat en ik de buren te vriend wil houden.
ruimte waarover we spreken is +-80m³ (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110775.msg1916137#msg1916137)

Absolute budgetplafond waar ik me aan zou willen houden (= zonder subkastmateriaal, want dat kost me niets via 't werk), inclusief amp (mag tweedehands zijn, zou ik liefst trouwens mee in het meubel plaatsen) is 800€...of dat ook realistisch is zal ik snel genoeg merken als jullie me gaan terecht wijzen :blush:
DSP/EQ hoeft niet (is onder controle door front-end)

nog een voordeel van het plaatsen in een meubel is dat de afwerking enigszins rudimentair mag zijn, maw hij hoeft niet te worden geschuurd & afgelakt tot "showroomstaat"  ;D
frontdoek of andere afwerking hoeft evenmin, ik zou het deurtje vh meubel bij gebruik gewoon tijdelijk openen, en bij niet gebruik van de surround setup gewoon dicht en dus onzichtbaar laten.

Nu heb ik al veel topics doorgelezen op zoek naar een vergelijkbaar idee, maar ik ben niet echt iets 100% gelijkaardigs tegengekomen.
het meubel van ProXius komt wel in de buurt, maar daar wordt dan weer een specifiek maatwerk meubel gemaakt, wat ik dus niet hoef/wil...dus op papier lijkt me dit wat simpeler.
de eerste vraag die ik me nu eigenlijk stel, is welke subwoofer & amp ik 't best kan overwegen.
zijn er daar bepaalde dingen die echt niet kunnen of andere precies wel ? daar wordt het me allemaal een beetje moeilijk, gezien het grote aanbod...en wel heel erg uiteeenlopende prijzen.

fyi : ik heb niets met bepaalde merken in de zin van dat ik het ene absoluut wil of het andere absoluut niet.
de enige ervaring die ik met subs (vwb eigen gebruik) heb is de DD15 hier in huis (voorgangers van veel lager allooi ff te verwaarlozen) en verschillende JL Audio subs in de wagen, om maar even te verduidelijken zeggen dat ik geen "subleek" ben...maar ik ben dus wel een groentje vwb de zelfbouw  :D

mogelijk ben ik nog ergens iets vergeten om gerichte suggesties van de ervaringsdeskundigen op dit forum te krijgen, maar dan geven jullie maar een gil...en dan geef ik de antwoorden

alvast bij voorbaat bedankt !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

Misschien kan je hier iets mee

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=124645.msg2220115#msg2220115

amp is extern en woofer kan in gesloten tafel of kast


Dirk

Quote from: RA SUBS on July 28, 2012, 13:53:22
Misschien kan je hier iets mee

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=124645.msg2220115#msg2220115

amp is extern en woofer kan in gesloten tafel of kast
topic ken ik al (verwees er zelf al naar in m'n openingspost ;)), maar geen flauw idee wat die driver voor volume nodig heeft als we over een gesloten kast praten
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

#4
ruim 140 liter dacht ik.

Kom er zelf helaas niet mee weg, dus maar een extra SVS en DIY subje erbij voor in de andere hoeken 8)

Bij de afmetingen 60 x 60 x 3,5  >  netto max. 90 liter (25 mm wanddikte mdf)



yorkie13

Als amp kan je oo aan de XTZ Subamp 1 DSP denken voor 550 euro

De gebruikte DSP is erg handig, en die lijkt erg op welke Velodyne gebruikt in de sms-1.

De versterker is 400 watt en kan 2 ohm aan.

Jumping Jack

Kun je de sub niet echt inbouwen? Dus een kast-in-de-kast en dan een downfiring woofer die aan de onderkant van de kast uitkomt, als je toch een kast met pootjes hebt. Dan hoef je geen deurtje open te zetten bij gebruik... Ik zeg maar wat hé, ik ken er niets van  :blush:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Quote from: Jumping Jack on July 28, 2012, 15:09:42
Kun je de sub niet echt inbouwen? Dus een kast-in-de-kast en dan een downfiring woofer die aan de onderkant van de kast uitkomt, als je toch een kast met pootjes hebt. Dan hoef je geen deurtje open te zetten bij gebruik... Ik zeg maar wat hé, ik ken er niets van  :blush:
heb ik ook even aan gedacht, maar als je uitgaat van de realistische binnenafmeting van dergelijke kastjes, dan haal je niet veel soeps in huis vrees ik...uitgaande van die binnenafmeting met 35cm diepte  ;)
daarom lijkt het me dat ik (voor een beetje prijs/kwaliteit) met deze specifieke plaatsbeperking als grote beperkende factor, toch aangewezen zal zijn op zelfbouw
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: RA SUBS on July 28, 2012, 15:08:38
Als amp kan je oo aan de XTZ Subamp 1 DSP denken voor 550 euro

De gebruikte DSP is erg handig, en die lijkt erg op welke Velodyne gebruikt in de sms-1.

De versterker is 400 watt en kan 2 ohm aan.
dat lezen van de openingspost gaat je niet goed af hé  ;)
ik hoef geen DSP, dus ga ik ook geen amp kopen waarin iets zit wat ik nooit ga gebruiken, dat budget stop ik dan liever in bvb wat meer vermogen of andere nuttige zaken.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: morca on July 28, 2012, 14:24:48
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-662
met een Crown XTi 1002 versterker lijkt me een super sub,aangezien je subverleden een hele goeie keus denk ik.
Morca, misschien bereken ik iets fout (via online calculators), maar bij een Qtc van 0.7 lijkt hij me al relatief vroeg af te vallen bij 36Hz.
lager doorlopen kan natuurlijk, maar dan heb ik toch een beduidend grotere kast nodig (te groot voor een dergelijk meubeltje), of doe/bereken ik nou iets fout ?

die Crown had ik al op m'n shortlist staan ;), maar het lijkt wel een stevige uitdaging om daar een goede driver bij te vinden die geen reuzekast vereist
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

Volume heb je ongeveer  zeg 70 tot 90 liter netto.

GEEN DSP  8)

Nu maar eens een woofer zoeken, en of het gesloten op basreflex wordt.

b.v.  een peerless xxls12  versie met aluminium conus

Dirk

Quote from: RA SUBS on July 28, 2012, 15:33:54
Volume heb je ongeveer  zeg 70 tot 90 liter netto.

GEEN DSP  8)

Nu maar eens een woofer zoeken, en of het gesloten op basreflex wordt.

b.v.  een peerless xxls12  versie met aluminium conus
ik dacht met mijn beperkte kastvolume sowieso voor een gesloten kast te (moeten) gaan, of zie ik nou iets over het hoofd ?
als ik een beetje laag wil halen -bij surround- uit een kastje met inderdaad een maximaal netto volume van 90L, dan lijkt een BR me uitgesloten, toch ?

ik bekijk die Peerless ff  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

yorkie13

#12
edit


morca

Quote from: Dynky on July 28, 2012, 15:39:03
ik dacht met mijn beperkte kastvolume sowieso voor een gesloten kast te (moeten) gaan, of zie ik nou iets over het hoofd ?
als ik een beetje laag wil halen -bij surround- uit een kastje met inderdaad een maximaal netto volume van 90L, dan lijkt een BR me uitgesloten, toch ?

ik bekijk die Peerless ff  ;)
Idd bij klein kastvolume ga je beter voor gesloten,maar..... daar is die dsp juist voor.
Een SDX 15 die ik gebouwd heb,en me eigen JL,s geven ook op papier al afval bij 40 hz.
Maar na DSP is vlak tot tussen de 15 en 20 wel haalbaar zijn ,Inroom bedoel ik dan.

Als je voor zo,n systeem als jij wilt bouwen niet DSP,t ,zal je denk ook een beste bult hebben bij 60 hz ,ook inroom.
Als ik je echt goed advies moet geven,is het geen unit of amp,maar denk nog eens over die dsp na.
Die is wel wenslijk imo

Dirk

Quote from: morca on July 28, 2012, 17:05:11
Idd bij klein kastvolume ga je beter voor gesloten,maar..... daar is die dsp juist voor.
Een SDX 15 die ik gebouwd heb,en me eigen JL,s geven ook op papier al afval bij 40 hz.
Maar na DSP is vlak tot tussen de 15 en 20 wel haalbaar zijn ,Inroom bedoel ik dan.

Als je voor zo,n systeem als jij wilt bouwen niet DSP,t ,zal je denk ook een beste bult hebben bij 60 hz ,ook inroom.
Als ik je echt goed advies moet geven,is het geen unit of amp,maar denk nog eens over die dsp na.
Die is wel wenslijk imo
DSP is aanwezig (ttz zal aanwezig zijn met wat in de planning op stapel staat), ik bedoelde dus meer dat ik die niet meer zoek of wil incalculeren vwb de kostprijs voor het gedeelte waarover we hier spreken, that's all ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

wupsie

Made this topic sticky, stalker modus activated, ben benieuwd wat het qua techniek en uiterlijk gaat worden.
Succes met je research en build :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Dirk

Quote from: wupsie on July 28, 2012, 17:41:03
Made this topic sticky, stalker modus activated, ben benieuwd wat het qua techniek en uiterlijk gaat worden.
Succes met je research en build :)
thx
moet eerlijk zeggen dat ik het uitzoekwerk al erg leuk vind...zolang ik me maar niet laat verleiden om meer uit te geven dan vooropgesteld ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on July 28, 2012, 17:14:49
DSP is aanwezig (ttz zal aanwezig zijn met wat in de planning op stapel staat), ik bedoelde dus meer dat ik die niet meer zoek of wil incalculeren vwb de kostprijs voor het gedeelte waarover we hier spreken, that's all ;)
Ok ,dat is duidelijk ,moest je imo wel optimaal advies doen,maar je bent al goed bezig   :D

Dirk

@Morca : zijn die TC Sounds drivers hier in de Benelux ook ergens te koop ?  (de link van de US is wel leuk, maar prijzen hier in Europa zullen vrees ik aardig verschillen)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Voor zover ik weet koop je die TC jammer genoeg alleen bij parts express.met verzenden niet zo gunstig misschien.
Maar gezien alle woofers die je gehad heb,of opnoemde,lijkt het me wel een hele hele mooi unit voor je.

Als ik geen JL.s had staan in de 2e ruimte,zou deze unit,of 2 dan  :D bij mij wel bovenaan staan om te kopen.
Ik heb ze nog nooit gehoord,maar de review,s,de spec,s,the looks,alles is zoals ik het zou willen hebben.

Jaja zelfs ik neig wel eens naar andere merken  :music:   

Dirk

Quote from: morca on July 28, 2012, 19:05:09
Voor zover ik weet koop je die TC jammer genoeg alleen bij parts express.met verzenden niet zo gunstig misschien.
Maar gezien alle woofers die je gehad heb,of opnoemde,lijkt het me wel een hele hele mooi unit voor je.

Als ik geen JL.s had staan in de 2e ruimte,zou deze unit,of 2 dan  :D bij mij wel bovenaan staan om te kopen.
Ik heb ze nog nooit gehoord,maar de review,s,de spec,s,the looks,alles is zoals ik het zou willen hebben.

Jaja zelfs ik neig wel eens naar andere merken  :music:
mooi lijkt ie absoluut, maar ook stevig over m'n totaalbudget...als ik voor de Crown zou gaan  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

#21
Quote from: Dynky on July 28, 2012, 19:07:22
mooi lijkt ie absoluut, maar ook stevig over m'n totaalbudget...als ik voor de Crown zou gaan  ;)
Berhinger Inuke 3000,bij Ejorne staat hij op de SDX15,en lijkt te voldoen.
Wel oververmogen,maar op het avs wel wat gelezen,bij 1 khz gemeten,bij 80 hz kakt ie al in ,bij 50 nog verder.
Hopelijk blijft er genoeg over bij 20 hz,maar gezien hoe Ejorne zijn SDX nu speelt zou je dat kunnen overwegen.
Geen topamp,maar denk in jouw toepassing wel te doen.
Net hoe gek/duur en hoe goed je het hebben wilt  ;)

Denk doe je imo de beste combitip,maar die Crown XTI is ook 1400 watt,heb je eigenlijk ook iets oververmogen.
Dus een andere amp is misschien best een goeie,welke ........morgen nu naar me nieuwe amp luisteren  ;)

AbZ

Wat mag een goeie 2e-hands Peerless XXLS12 kosten?

Dirk

Quote from: morca on July 28, 2012, 19:13:41
Berhinger Inuke 3000,bij Ejorne staat hij op de SDX15,en lijkt te voldoen.
Wel oververmogen,maar op het avs wel wat gelezen,bij 1 khz gemeten,bij 80 hz kakt ie al in ,bij 50 nog verder.
Hopelijk blijft er genoeg over bij 20 hz,maar gezien hoe Ejorne zijn SDX nu speelt zou je dat kunnen overwegen.
Geen topamp,maar denk in jouw toepassing wel te doen.
Net hoe gek/duur en hoe goed je het hebben wilt  ;)

Denk doe je imo de beste combitip,maar die Crown XTI is ook 1400 watt,heb je eigenlijk ook iets oververmogen.
Dus een andere amp is misschien best een goeie,welke ........morgen nu naar me nieuwe amp luisteren  ;)
qua amps kan ik eventueel ook wel wat via m'n werk inkopen, bij bvb Highlite (DAP Audio)...als je dan hun "topmodellen" neemt zit ik ruimschoots onder de 575€ die een Crown moet kosten.
't is wel niet hetzelfde (geen DSP, maar die hoefde ik toch niet), maar aan power geen gebrek lijkt me, zeker niet in bridged mode...en al zeker niet voor het sporadisch gebruik waarvoor ik hem ga inzetten.

ohja, ik had misschien toch één merk in m'n openingpost moeten uitsluiten, da's Behringer.
heeft absoluut niets te maken met wat er al dan niet op dit forum over wordt geschreven, maar alles met m'n eigen professionele ervaringen, dus dat wordt het zeker niet ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: AbZ on July 28, 2012, 19:16:01
Wat mag een goeie 2e-hands Peerless XXLS12 kosten?
geen idee, maar ik heb zo het gevoel dat ik dat binnenkort wel ga lezen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea