DTS vs DTSMA

Started by papaleo, February 17, 2012, 20:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paaj

Ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn, zolang de lossy variant op één manier interpretabel is (dat schijnt met mp3 nog wel anders te zijn?) en de twee streams in de zelfde samplerate draaien. Dan heb je gewoon een extra laag die de details toevoegt. Tenzij we nu de lossless claim in twijfel willen trekken is de hele technische handel die vooraf plaatsvindt niet zo relevant.

Het verschil tussen een goede 256kb/s mp3/aac (1500kb/s / 5.1) en FLAC is ook minimaal dus dat het geen wereldschokkend verschil is lijkt me niet zo gek ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Nooff

Quote from: frank2 on April  9, 2012, 09:04:45
en als laatste, het ligt vooral ook aan de set die je hebt staan, een BR speler van 100 euro kan natuurlijk niet zo'n perfect geluid geven als een Oppo 95 cinemilke van 2500 euro. En de rest van je set incl. speakers moeten dit verschil ook kunnen weergeven.
Ik zie zo niet direct in wat de prijsstelling daar mee te maken heeft.. Geluid via HDMI blijft nulletjes en ééntjes, dat zal een BD speler van 100 euro niet anders doen dan 1 van 3000 euro. Nu kan je een heel verhaal ophouden over jitter maar daar ga ik niet in mee, de basis is bij elke speler gelijk. Daarnaast is geluid persoonlijk en zal die Oppo 95 Cinemike van een lossless stream geen super lossless maken. Niet iedereen is in staat de verschillen in de praktijk te ontdekken en daarmee is HD audio vooral heel erg leuk op papier.

morca

daarmee is HD audio vooral heel erg leuk op papier.
[/quote]
en voor degene die wel duidelijk verschil horen,tussen al boven genoemde formaten  ;)

tja als we niet over jitter mogen beginnen,een boel speler,s schijnen toch echt meer jitter te geven over hdmi als over coax.
Ik heb het hier zelf ondervonden,de coax klinkt vele malen beter.


Nooff

Quote from: morca on April  9, 2012, 12:31:48
daarmee is HD audio vooral heel erg leuk op papier.

en voor degene die wel duidelijk verschil horen,tussen al boven genoemde formaten  ;)

tja als we niet over jitter mogen beginnen,een boel speler,s schijnen toch echt meer jitter te geven over hdmi als over coax.
Ik heb het hier zelf ondervonden,de coax klinkt vele malen beter.


Je kunt je afvragen OF ze dat ook daadwerkelijk horen. Ja ik ken de fabelen over jitter alleen ik ga er niet in mee. Als je er over wilt beginnen prima  ::)
Geluid is persoonlijk, als jij vindt dat het via coax 'beter' klinkt dan is dat je goed recht, als je er maar blij mee bent   ;)

Maro

#29
Quote from: morca on April  9, 2012, 12:31:48
daarmee is HD audio vooral heel erg leuk op papier.

en voor degene die wel duidelijk verschil horen,tussen al boven genoemde formaten  ;)

tja als we niet over jitter mogen beginnen,een boel speler,s schijnen toch echt meer jitter te geven over hdmi als over coax.
Ik heb het hier zelf ondervonden,de coax klinkt vele malen beter.



Hoe herken ik jitter dan? Ik lees er altijd maar over en ik zal daar best wel enorm veel van op mijn set hebben. Oppo en Dune alleen met HDMI aangesloten dus veel jitter maar ik hoor gewoon ruisvrije prachtige klanken. Hoe klinkt het..hoe herken ik het?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Nooff

#30
Dat weet niemand, dat is het probleem. Als mensen jitter denken te horen dan omschrijven ze wel iets, maar is dat dan ook jitter? Je kunt er complete boeken over schrijven maar in the end kan niemand je echt uitleggen hoe het klinkt. De onbetrouwbaarheid van het menselijk gehoor  :D

Maro

#31
Dan ga je je er toch ook niet druk over maken. Het is dus gewoon een getal om je produkt als beter dan de ander te doen laten lijken dus. Niks meer of minder dan pure audio marketing..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Nooff

Quote from: Maro on April  9, 2012, 12:55:07
Dan ga je je er toch ook niet druk over maken. Het is dus gewoon een getal om je produkt als beter dan de ander te doen laten lijken dus.


Laat ik het zo stellen, de ruimte en je versterker/Receiver + speakers genereren veel meer problemen dan jitter, en die zijn wel degelijk hoorbaar. Het is dus vele malen effectiever om gewoon voor een goede akoustiek te zorgen dan een speler te kopen die een verschil zou laten horen van een paar picoseconden die een menselijk oor niet eens kan oppikken.   

morca

Quote from: Maro on April  9, 2012, 12:46:39
Hoe herken ik jitter dan? Ik lees er altijd maar over en ik zal daar best wel enorm veel van op mijn set hebben. Oppo en Dune alleen met HDMI aangesloten dus veel jitter maar ik hoor gewoon ruisvrije prachtige klanken. Hoe klinkt het..hoe herken ik het?
Het licht ook aan mijn speler is me wel eens gezegd in een topic op het forum,een oppo bv zou hier weer geen last van hebben.
hoe je het hoort ? ik weet alleen dat me externe dac veel beter klinkt als een dune of een mb 200 of die speler.
En verschil in bitrate,s steed,s beter hoorbaar zijn,bij mij mi wel duidelijk hoorbaar verschil.

Kingpin

#34
Quote from: Nooff on April  9, 2012, 12:50:02
Dat weet niemand, dat is het probleem. Als mensen jitter denken te horen dan omschrijven ze wel iets, maar is dat dan ook jitter? Je kunt er complete boeken over schrijven maar in the end kan niemand je echt uitleggen hoe het klinkt. De onbetrouwbaarheid van het menselijk gehoor  :D
Is gewoon meetbaar en in sommige gevallen ook duidelijk hoorbaar.
Luister alleen maar eens de verschillen tussen de standaard voeding en een batt. Voeding voor een Touch (voedingsgerelateerde jitter welke het originele signaal verstoort => jitter), ook dit is duidelijk hoorbaar en als je wilt ook met een spectrum analyzer zichtbaar te maken.
Je hebt veel meer oorzaken wat jitter kan veroorzaken, over het algemeen zou ik me er niet te druk om maken, maar als je het onderste uit de kan wilt hebben ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Nooff

Quote from: Kingpin on April  9, 2012, 16:17:55
Is gewoon meetbaar en in sommige gevallen ook duidelijk hoorbaar.
Luister alleen maar eens de verschillen tussen de standaard voeding en een batt. Voeding voor een Touch (voedingsgerelateerde jitter welke het originele signaal verstoort => jitter), ook dit is duidelijk hoorbaar en als je wilt ook met een spectrum analyzer zichtbaar te maken.
Je hebt veel meer oorzaken wat jitter kan veroorzaken, over het algemeen zou ik me er niet te druk om maken, maar als je het onderste uit de kan wilt hebben ...
Het ging over HDMI jitter. Meetbaar is het, hoorbaar niet. Nogmaals, in picoseconden gemeten en dus niet hoorbaar.

Audiofiel

Ik denk juist dat jitter-gerelateerde problemen misschien wel een grotere rol spelen bij HDMI dan bij conventionele stereo CD (PCM). O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

morca

Quote from: Audiofiel on April  9, 2012, 17:19:31
Ik denk juist dat jitter-gerelateerde problemen misschien wel een grotere rol spelen bij HDMI dan bij conventionele stereo CD (PCM). O0
Die pcm van een DVDA 96/24 stereo,of van cd, heb ik over hdmi en over coax geluisterd,en daar was duidelijk verschil hoorbaar.
Hdmi was rommelig/schreewerig helder,tot ik op een goeie dag die coax perongelijk aanzet en hoor................denk het klinkt veel beter zo.
Nu is ie gewoon links recht analoog met een dac aan de comp,dat is me nog beter naar me zin  :music:

marconist

Een CD via HDMI vanuit b.v. je Oppo vereist hermodulatie in het HDMI-format. Dat gaat met een simpel circuitje en bovendien gaat het in de AVR daarna nog 's door een andere DAC. En dat hoor je en doorgaans klinkt het 'vlakker', alsof er dynamiekcompressie (bij het hermoduleren) wordt toegepast.
Wellicht gebeurt dat ook op dezelfde wijze als voorheen met de losse digitale audio consumentenapparatuur en D-VHS recorders.
Bij het spelen van een HD/MA track van een BluRay heb je daar geen last van. Daar hoor je wat mij betreft echter wel degelijk als je diezelfde track beluistert via SPDIF. Dit vanwege de nodige datareductie én hermodulatie in het SPDIF-kanaal.
Dat sommige mensen dit 'lekkerder' vinden klinken zegt niks: sommigen prefereren nu eenmaal een McDonald-hamburger boven een biefstukje.  :D
Dus: Draai je BluRays via HDMI en de rest via SPDIF.
Of verbindt de hele handel analoog (goede speler vereist), dan zit je altijd goed.

Zoals eerder opgemerkt heb je van jitter weinig te vrezen, die ligt (bij de slechtste apparatuur) in de tientallen nSecs bij HDMI en nog een stuk lager bij SPDIF. Dat is 'kaal' al niet te horen en zeker niet als AVR en speler netjes bufferen.

Voor degenen die hier toch niet van kunnen slapen:
http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf
Alsmede een wat losser geschreven verhaal:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=12620910#post12620910

Voor de rest heeft dekkersj op het 'andere blauwe forum' er het nodige aan gemeten en gedaan.

morca

Quote from: marconist on April  9, 2012, 19:30:50
Een CD via HDMI vanuit b.v. je Oppo vereist hermodulatie in het HDMI-format. Dat gaat met een simpel circuitje en bovendien gaat het in de AVR daarna nog 's door een andere DAC. En dat hoor je en doorgaans klinkt het 'vlakker', alsof er dynamiekcompressie (bij het hermoduleren) wordt toegepast.
Wellicht gebeurt dat ook op dezelfde wijze als voorheen met de losse digitale audio consumentenapparatuur en D-VHS recorders.
Bij het spelen van een HD/MA track van een BluRay heb je daar geen last van. Daar hoor je wat mij betreft echter wel degelijk als je diezelfde track beluistert via SPDIF. Dit vanwege de nodige datareductie én hermodulatie in het SPDIF-kanaal.
Dat sommige mensen dit 'lekkerder' vinden klinken zegt niks: sommigen prefereren nu eenmaal een McDonald-hamburger boven een biefstukje.  :D
Dus: Draai je BluRays via HDMI en de rest via SPDIF.
Of verbindt de hele handel analoog (goede speler vereist), dan zit je altijd goed.

Zoals eerder opgemerkt heb je van jitter weinig te vrezen, die ligt (bij de slechtste apparatuur) in de tientallen nSecs bij HDMI en nog een stuk lager bij SPDIF. Dat is 'kaal' al niet te horen en zeker niet als AVR en speler netjes bufferen.

Voor degenen die hier toch niet van kunnen slapen:
http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf
Alsmede een wat losser geschreven verhaal:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=12620910#post12620910

Voor de rest heeft dekkersj op het 'andere blauwe forum' er het nodige aan gemeten en gedaan.
Mooi beschreven,en goeie tip,daar doelde ik ook al op,er gaat iets verkeerd omdat het over die hdmi moet,jouw beschrijving sluit goed aan op mijn ervaring.

Audiofiel

Quote from: marconist on April  9, 2012, 19:30:50
Bij het spelen van een HD/MA track van een BluRay heb je daar geen last van. Daar hoor je wat mij betreft echter wel degelijk als je diezelfde track beluistert via SPDIF. Dit vanwege de nodige datareductie én hermodulatie in het SPDIF-kanaal.

De coax digitale uitgang (bitstream, eigenlijk niet gelijk aan SPDIF) hoeft juist niets aan het signaal te doen. De DTS Core (maximale bitrate voor bitstream) wordt direct uitgestuurd. Er vind dus geen datareductie, resmapling, hermodulatie of andere processing op het signaal plaats. De (DTS) Core gaat 1-op-1 naar de uitgang.

Bij HD audio over HDMI of over de analoge uitgangen (bij ingebouwde decoders in de BD-speler) vind er echter wel het nodige rekenwerk plaats, zoals ik al eerder uiteenzette. De Core en de 'Verschil'-track moeten samen opnieuw worden opgebouwd tot een HD Audio geluidstrack, alvorens dat over HDMI of over de ingebouwde decoders kan worden weergegeven. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

marconist

Quote from: Audiofiel on April  9, 2012, 19:55:28
De coax digitale uitgang (bitstream, eigenlijk niet gelijk aan SPDIF) hoeft juist niets aan het signaal te doen. De DTS Core (maximale bitrate voor bitstream) wordt direct uitgestuurd. Er vind dus geen datareductie, resmapling, hermodulatie of andere processing op het signaal plaats. De (DTS) Core gaat 1-op-1 naar de uitgang.

Bij HD audio over HDMI of over de analoge uitgangen (bij ingebouwde decoders in de BD-speler) vind er echter wel het nodige rekenwerk plaats, zoals ik al eerder uiteenzette. De Core en de 'Verschil'-track moeten samen opnieuw worden opgebouwd tot een HD Audio geluidstrack, alvorens dat over HDMI of over de ingebouwde decoders kan worden weergegeven. ::)


Je vergist je. Dat is vrij duidelijk wanneer je de hand weet te leggen op de schema's van een moderne AVR. E.e.a. zit 'm domweg in de manier waarop je een effectieve (en schakelbare!) oplossing moet maken in universeel apparaat. Het is niet interessant om te bollen over een "bitstream" of niet: het e.e.a. moet gewoon vertaald worden naar een NRZ-signaal, een hw definitie dus, en zo zit het niet in HDMI met z'n separate klok.

Je beschrijving over het "opbouwen" betreft typisch DTS, Dolby doet het niet op die manier en is dan ook eenvoudiger 'te slopen' in x PCM-streams.

Overigens maakt het m.i. niet uit: digitale signalen (never mind of je spreekt over audio, video of andere data) zijn in wezen een wiskundig gecodeerde informatieoverdracht. Zolang je het protocol volgt en je 'de rekensommen' op tijd klaar hebt is het resultaat onveranderlijk goed.
Problemen worden veroorzaakt door timingfouten en protocolaanpassingen. De laatsten worden vaak gedaan om een bewerking op tijd klaar te hebben. Design van dit soort schakelingen en de bijbehorende software (opgeslagen in [P]ROM) blijft specialistenwerk en daar mankeert het bij sommige ontwerpen aan. Iemand die een mooie versterker kan bouwen heeft niet automatisch de bekwaamheid om dit soort circuits te fabrieken.  :D

Ook het ontwerpen van circuits met sterk geïntegreerde componenten vraagt nog steeds meer dan het trekken van lijntjes in een print designprogramma.  ;)

riwi

Quote from: Audiofiel on April  9, 2012, 09:22:47
Het is naar mijn idee juist dat laatste moeilijke verhaal van decoderen, optellen en re-encoden wat het potentieel van de HD audio onderuit zou kunnen halen. In plaats van één volledige HD-audiotrack aan te bieden, moet er allerlei knip-en-plakwerk en verschilsommen aan te pas komen. Dat zou best kunnen verklaren waarom HD audio een beetje tegenvalt.

Als je dan kijkt hoe het met TrueHD geregeld is :
Een lossless MLC track en een schaduw track voor backwards compatibility in Dolby Digital 640kbit/s
Daar hoeft dus niet gerekend te worden uit 2 streams alleen de meridian lossless Compressed uitgepakt/gedecodeerd te worden.

Ik heb nooit tracks gehoord die zowel als DTSHD als als TrueHD beschikbaar waren (om een vergelijking te kunnen maken). Volgens mij klinken die beide doorgaans wel goed  :)

jaco

#43
Quote
Ik heb nooit tracks gehoord die zowel als DTSHD als als TrueHD beschikbaar waren (om een vergelijking te kunnen maken). Volgens mij klinken die beide doorgaans wel goed  :)
Pioneer demo blu rays hebben/hadden dit vaak.

http://www.demo-world.eu/demo-dvds/pioneer-kuro-demo-contents-2008-summer.php
http://www.demo-world.eu/demo-dvds/pioneer-the-kuro-experience-disc-2008.php

Legaal haast niet aan te komen denk ik, minder legaal ook moeilijk maar er zijn er een paar te vinden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robert

Quote from: jaco on April 11, 2012, 17:47:59
Ik heb nooit tracks gehoord die zowel als DTSHD als als TrueHD beschikbaar waren (om een vergelijking te kunnen maken). Volgens mij klinken die beide doorgaans wel goed  :)

Er zijn een aantal titels van Warner Home Video Benelux waarbij zowel DTS-HD MA 5.1 als Dolby TrueHD 5.1 op het schijfje staan.

- Push (2009)
- Street Fighter: The Legend of Chun-Li (2009)
- The Hurt Locker (2008)

The Hurt Locker heeft 16-bit tracks, de andere twee 24-bit tracks.

DISC INFO:

Disc Title:     PUSH
Disc Size:      30.693.366.692 bytes
Protection:     AACS
BD-Java:        No
BDInfo:         0.5.6

PLAYLIST REPORT:

Name:                   00000.MPLS
Length:                 1:51:27 (h:m:s)
Size:                   28.672.805.760 bytes
Total Bitrate:          34,30 Mbps

VIDEO:

Codec                   Bitrate             Description     
-----                   -------             -----------     
MPEG-4 AVC Video        22982 kbps          1080p / 23,976 fps / 16:9 / High Profile 4.1

AUDIO:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
DTS-HD Master Audio             English         4106 kbps       5.1 / 48 kHz / 4106 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
Dolby TrueHD Audio              English         3604 kbps       5.1 / 48 kHz / 3604 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps / DN -4dB)

SUBTITLES:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
Presentation Graphics           Dutch           23,462 kbps                     


DISC INFO:

Disc Title:     STREET FIGHTER - THE LEGEND OF CHUN-LI
Disc Size:      24,761,385,345 bytes
Protection:     AACS
BD-Java:        No
BDInfo:         0.5.4

PLAYLIST REPORT:

Name:                   00000.MPLS
Length:                 1:36:13 (h:m:s)
Size:                   22,315,561,152 bytes
Total Bitrate:          30.92 Mbps

VIDEO:

Codec                   Bitrate             Description     
-----                   -------             -----------     
MPEG-4 AVC Video        19779 kbps          1080p / 23.976 fps / 16:9 / High Profile 4.1

AUDIO:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
DTS-HD Master Audio             English         4133 kbps       5.1 / 48 kHz / 4133 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
Dolby TrueHD Audio              English         3652 kbps       5.1 / 48 kHz / 3652 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps / DN -4dB)

SUBTITLES:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
Presentation Graphics           Dutch           19.040 kbps


DISC INFO:

Disc Title:     THE HURT LOCKER
Disc Size:      34.222.829.567 bytes
Protection:     AACS
BD-Java:        No
BDInfo:         0.5.3

PLAYLIST REPORT:

Name:                   00000.MPLS
Length:                 2:10:44 (h:m:s)
Size:                   32.373.395.136 bytes
Total Bitrate:          33,01 Mbps

VIDEO:

Codec                   Bitrate             Description     
-----                   -------             -----------     
MPEG-4 AVC Video        23995 kbps          1080p / 23,976 fps / 16:9 / High Profile 4.1

AUDIO:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
DTS-HD Master Audio             English         1956 kbps       5.1 / 48 kHz / 1956 kbps / 16-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)
DTS-HD Master Audio             French          2298 kbps       5.1 / 48 kHz / 2298 kbps / 16-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)
Dolby TrueHD Audio              English         1360 kbps       5.1 / 48 kHz / 1360 kbps / 16-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps / DN -4dB)

SUBTITLES:

Codec                           Language        Bitrate         Description     
-----                           --------        -------         -----------     
Presentation Graphics           Dutch           24,225 kbps                     
Presentation Graphics           French          22,871 kbps                     
Presentation Graphics           French          0,346 kbps

riwi

thx Robert. Hurt Locker heb ik ooit gekocht. Ik heb hem momenteel uitgeleend. Als ik hem terug heb ga ik eens vergelijken :)

Martijnst1990

Nederlandse versie van Top Gun heeft ook zowel DTS-HD als TrueHD.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robert

#47
Quote from: Martijn90 on April 17, 2012, 18:45:05Nederlandse versie van Top Gun heeft ook zowel DTS-HD als TrueHD.

Volgens mij heb ik ergens een keer gelezen dat er bij Top Gun niet dezelfde mix is gebruikt voor de Dolby TrueHD 5.1 en DTS-HD MA 6.1 track.
De Dolby TrueHD 5.1 track zou afstammen van het originele 70mm spoor en de DTS-HD MA 6.1 is een opgepoetste mix (of iets in die trant).