Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: evilniek on October 24, 2012, 21:21:17
Dat is fijn om te horen.
Je kunt ook het icoontje van LMS aanklikken en dan; "webbesturing openen" selecteren, dan word de interface gelijk in de browser geopend
Heb ik gedaan en werkt.
Rippen doe je met je PC, niet op je SBT.
Ja foutje, moest zijn maar wat er nu nog moet gebeuren om  klaar te zijn om te rippen..........?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

KayaRahnee

Quote from: Kingpin on October 23, 2012, 01:23:40
4) Onder Basic Settings in LMS doe je Rescan Music Library, zet deze op Clear Library and Rescan Everything

Bij deze stap heb ik ook de Timer voor opnieuw scannen "aan" gezet.
Misschien ben ik nu ongeveer klaar met de "hoofdinstellingen" ?
Persoonlijke voorkeuren zullen achteraf worden ingesteld naar behoefte vermoed ik.

Quote from: evilniek on October 22, 2012, 19:10:39
Toolbox 3.0 -
Een software modificatie voor de Squeezebox Touch(SBT).  Wat is de werking? Schakelt bepaalde processen van de Squeezebox Touch uit. Dit is niet noodzakelijk voor de algemene functionaliteit van de SBT.

Op de toolbox mod. word vaak nogal positief gereageerd, er word soms zelfs beweert dat de SBT op een hoger niveau gaat spelen ( zoals ook v/d BOTW voeding word gezegd).
Is dit een aanrader of niet?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

Quote from: KayaRahnee on October 24, 2012, 23:58:21Op de toolbox mod. word vaak nogal positief gereageerd, er word soms zelfs beweert dat de SBT op een hoger niveau gaat spelen ( zoals ook v/d BOTW voeding word gezegd).
Is dit een aanrader of niet?
laat dat in ieder geval links liggen totdat je een maandje of 2 met een werkend SBT hebt gespeeld.

KayaRahnee

Quote from: johan d on October 25, 2012, 08:02:42
laat dat in ieder geval links liggen totdat je een maandje of 2 met een werkend SBT hebt gespeeld.

Oke.
Het is soms moeilijk  in te schatten wat best van bij de start word geïnstalleerd en wat achteraf nadat ik wat ervaring heb opgedaan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Jumping Jack

De toolbox zou ik nog van wegblijven, de installatie vergt toch enig computer-inzicht en het is zeker niet onmisbaar  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

KayaRahnee

Kan ik maar beter, voor ik ga beginnen met CDtjes te rippen, meteen een NAS aankopen of wacht ik ook hiermee.
Ik zie dat er heel wat te koop staan op verschillende tweedehands verkoopsites (misschien meer mogelijkheden voor budget van 150-200 euro).
Waarop moet men zoal kijken bij aankoop van een NAS ?
Welke worden door jullie zoal gebruikt/aangeraden?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

#182
Een NAS kan je zeker al aankopen. Deze is voor vele doeleinden, niet alleen muziek, maar ook foto's, film, documenten...
Beste merken zijn QNAP en Synology, beide hebben standaard paketten voor Squeezeboxserver. Je zal dan de LMS software op de NAS moeten installeren en de laptop of PC kan dan afblijven.
Ikzelf heb een NAS met 2 harde schijven, maar als je het alleen voor muziek gebruikt kan 1 schijf ook volstaan. Kijk hier even wat er wordt aangeraden. Soms kan je wanneer je een NAS aankoopt als optie de LMS software al laten voorinstalleren; dat bespaart kopzorgen voor de echte leken :-)

evilniek

Zelf gebruik ik een Synology DS410, dit is een zogenaamde, 4-bay NAS hier kunnen dus 4 HDD's in. Ik heb zelf alleen wel gemerkt dat ik na ongeveer 3 jaar, nog ruimte te over heb op mijn NAS, achteraf gezien dus echt overkill. Voor jou is een 1-bay of 2-bay NAS waarschijnlijk meer dan genoeg, zelf ben ik heel tevreden met mijn Synology.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Deleted Member 2

Houd ook rekening met backup capaciteit. Met een 1-bay nas loop je risico dat je al je bestanden kwijt bent als er iets met de nas fout gaat. Met 2 bay nas kan je deze zo instellen dat de tweede schijf als backup dient. Als je op zeker wilt gaan is een 4 bay nas vereist waarbij de schijven in een raid 5 opstelling staan. Er kan dan 1 schijf sneuvelen zonder dataverlies.
De ervaring leert dat het niet de vraag is of een schijf kapot gaat, maar slechts wanneer deze het op geeft.

Bij een 1 bay nas is het zeker noodzakelijk om een tweede externe schijf als backup in te zetten. U bent gewaarschuwd! ;D

KayaRahnee

Quote from: Onder013 on October 26, 2012, 16:25:21
Houd ook rekening met backup capaciteit. Met een 1-bay nas loop je risico dat je al je bestanden kwijt bent als er iets met de nas fout gaat. Met 2 bay nas kan je deze zo instellen dat de tweede schijf als backup dient. Als je op zeker wilt gaan is een 4 bay nas vereist waarbij de schijven in een raid 5 opstelling staan. Er kan dan 1 schijf sneuvelen zonder dataverlies.
De ervaring leert dat het niet de vraag is of een schijf kapot gaat, maar slechts wanneer deze het op geeft.
Bij een 1 bay nas is het zeker noodzakelijk om een tweede externe schijf als backup in te zetten. U bent gewaarschuwd! ;D

Maar is het dan niet veiliger om één backup elders te bewaren?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Linx

#186
 :withstupid:

Deleted Member 2

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 16:50:40
Maar is het dan niet veiliger om één backup elders te bewaren?

ja. als een inbreker je nas met veilige raid opstelling meeneemt ben je ook alles kwijt. Omdat ik zeer veel waarde hecht aan mijn uitgebreide muziek verzameling, heb ik een nas met raid opstelling, in de nas een spare drive en een backup op een schijf op een andere lokatie. Het lijkt ingewikkeld, maar dat valt mee als je er een vaste routine van maakt.
Inmiddels heb ik al meegemaakt dat een gloednieuwe schijf na een week er mee stopte. Dankzij de maatregelen bleef dit zonder gevolgen.

Net als met verzekeren moet je de risico's goed afwegen tegen de kosten (en de inspanningen). Als je een beperkte muziek verzameling hebt bijvoorbeeld van je eigen cd's, is het risico beperkt: je moet ze opnieuw rippen. Maar als het om grote aantallen gaat en bijvoorbeeld om digitale rips van LP's, wordt het een ander verhaal

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 16:50:40
Maar is het dan niet veiliger om één backup elders te bewaren?
Quote from: Linx on October 26, 2012, 17:02:42
Vind ik wel en dan kan je deze bijvoorbeeld op je werk bewaren of bij familie.

Ik heb mijn lesje intussen wel geleerd , op m'n vroeger adres 3x wateroverlast gehad.....80 cm water in huis.....
Ik zie dat er tweedehands vooral NASsen te koop zijn zonder schijf, aan welke (nieuw)prijs mag ik me ongeveer verwachten bij aankoop? ............ toch niet onbelangrijk om een biedprijs op NAS te bepalen (wat niet wil zeggen dat ik direct ga kopen hoor).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Deleted Member 2

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 17:18:40
Ik heb mijn lesje intussen wel geleerd , op m'n vroeger adres 3x wateroverlast gehad.....80 cm water in huis.....
Ik zie dat er tweedehands vooral NASsen te koop zijn zonder schijf, aan welke (nieuw)prijs mag ik me ongeveer verwachten bij aankoop? ............ toch niet onbelangrijk om een biedprijs op NAS te bepalen (wat niet wil zeggen dat ik direct ga kopen hoor).

voor een nas die één a twee modellen achter loopt in de serie, zou ik 50% van de nieuwprijs hanteren.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 17:18:40
Ik zie dat er tweedehands vooral NASsen te koop zijn zonder schijf, aan welke (nieuw)prijs mag ik me ongeveer verwachten bij aankoop? ............ toch niet onbelangrijk om een biedprijs op NAS te bepalen (wat niet wil zeggen dat ik direct ga kopen hoor).

Ik informeerde eigenlijk naar de prijs voor de harde schijf.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Deleted Member 2

ik zou altijd voorzichtig zijn met de koop van een gebruikte hard disk. In de QNAP Nas en met sommige tools kan je zien wat de gezondheidstoestand is van de schijf. Maar je weet niet wat er mee gebeurt is voor die tijd: hoe intensief zijn ze gebruikt, hoe warm zijn ze geweest, etc. Qua prijs duiken deze ook al snel naar circa 50%

KayaRahnee

Schijven zou ik sowieso nieuw kopen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 16:50:40
Maar is het dan niet veiliger om één backup elders te bewaren?
Dat heb je goed gezien. Een NAS - al heeft die nu 1, 2 of 4 schijven. Een NAS is GEEN backup.
Ik gebruik daar persoonlijk een USB hard disk voor en die koppel ik 1x/maand aan de NAS, daarna gaat die naar een andere plaats.

KayaRahnee

Zit hier al iets interessants tussen?
Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?

Synology 2-bay NAS - Diskstation DS211J vraagprijs 150euro.

Synology Diskstation 212J vraagprijs 150euro.

Synology DS209 vraagprijs vanaf 130euro.

Synology DS409Slim vraagprijs 169euro.

qnap ts-219p nas vraagprijs 200euro.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

Quote from: KayaRahnee on October 26, 2012, 19:31:50
qnap ts-219p nas vraagprijs 200euro.
deze heb ik en zeer tevreden van

Xander32

#196
Wat gaaf dit draadje - ik heb het zojuist in z`n geheel doorgelezen en het heeft het aantal vragen van mij omlaag weten te brengen.
Toch heb ik er nog een aantal.

Mijn setup:
SBT > toslink > Marantz SA15 (gebruik maken van diens DAC) > versterker/speakers ...
SBT middels WLAN in netwerk hangen
SBT middels IPad bedienen
Spotify Premium betreft mijn "bron" (vooalsnog wil ik geen desk-/laptop of NAS koppelen aan de SBT).

Vragen:
1) welke software heb ik nodig om de SBT middels de IPad te kunnen bedienen (IPeng ?) ¿
2) welke software heb ik nodig om middels de IPad door het aanbod op Spotify te kunnen bladeren (is dit dezelfde als bovenstaande - IPeng ?) ¿


Bij voorbaat dank :worship:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

johan d

#197
Quote from: Xander32 on October 29, 2012, 12:41:22
Spotify Premium betreft mijn "bron" (vooalsnog wil ik geen desk-/laptop of NAS koppelen aan de SBT).
Heb ik ook gehad, maar afgehaakt toen ik ontdekte dat de spotify playlist die ik gemaakt had, (en veel tijd in beslag nam) beperkt wad tot 500 songs.
Geen i**** gebruiker, maar dit vond ik vrij snel.
https://itunes.apple.com/be/app/logitech-squeezebox-controller/id431302899?mt=8

weust

Sinds vanmiddag een booster voeding aan mijn SBT hangen.
Had niet verwacht dat het zo'n impact zou hebben.
Laag is veel lager, en algeheel klinkt het ook een stuk beter nu.

Moet het ding 100 uur laten inbranden. Humor.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Quote from: weust on October 29, 2012, 13:55:14
Sinds vanmiddag een booster voeding aan mijn SBT hangen.
Had niet verwacht dat het zo'n impact zou hebben.
Laag is veel lager, en algeheel klinkt het ook een stuk beter nu.

Moet het ding 100 uur laten inbranden. Humor.
Ok, allicht een aanrader dus.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT