Rippen - Metadata tips !!!

Started by vanzomereng, October 24, 2012, 11:06:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Bij deze wil ik mijn ervaringen en tips delen, wat zo al komt kijken al je CD,s ript en Metadata gebruikt.
Dit omdat rippen van je CD-collectie een tijdrovende bezigheid is.
- hoe rip ik goed en efficient mijn hele collectie
- hoe rip ik, zodat ik bij later gebruik, hier maximaal profijt van heb (zoeken, sorteren, afspelen van mijn collectie)

Dit topic, legt de focus initieel op het rippen middels software DbPowerAmp, waarbij ik mijn CD,s in FLAC-bestanden heb geript.

Eventueel Metadata-correcties achteraf deed ik met het programma MP3Tag (Freeware)
Bij MP3Tag kan je al je Metadata n.l. downloaden naar Excel en dan kan je met filteren/sorteren e.d zeer snel controleren
of de gedane invoer, invoerconsistenties en invoerconventies juist zijn.

M.i.z. zijn vele van onderstaande tips ook overdraagbaar op andere ripprogramma,s

Werk aan de winkel / wat is Metadata (TAG)
Wie aan de streaming gaat en al zijn CD,s op schijf wil gaan vastleggen, heeft een aardige klus als zijn collectie zeer groot is.
Het werk zit ,m in het rippen van de CD naar de harde schijf maar vooral in het bewerken van de Metadata (TAG)

Metadata is extra informatie die mee op de harde schijf wordt opgeslagen en dienst doet om de muziek te classificeren zoals o.a:
- Naam Artiest
- Naam Album
- Jaar Release
- Genre
- Songtitels
- Composer

Deze data kan later zeer handig zijn, als je via een mediaplayer of via andere apparatuur en applicaties snel en effectief door je muziekverzamelingen wil kunnen browsen om snel op een bepaald nummer, artiest, song, of genre te kunnen afspelen.   
Als je het doel van deze Metadata in ogenschouw neemt, zal tijdens het rippen merken,
dat vele ripprogramma,s deze data wel automatisch ophalen maar nimmer naar 100% tevredenheid.
Verder zal bij vele zelfgebrande CD,s (vooral bij eigen samenstellingen/compilaties) deze data
tijdens het rippen helemaal niet opgehaald worden en moet alles handmatig worden ingeklopt

Het rippen v/e CD gebeurt meestal op ca. 25 a 30x de normale afspeelsnelheid en duurt ca. 2 minuten.
Rekening houdend met de voorbereidingen, Metadata bewerken, moet gemiddeld op 6 minuten per CD rekening houden.
(mits men niet teveel exotische eisen stelt aan diversiteit aan Metadata - zie verder)

Dit betekent voor een collectie van 300 CD,s = 30 uur  >:(

Mappenstructuur
De geripte CD,s worden veelal default in een mappenstructuur opgeslagen, welke er veelal zo uitziet
Artiest 1
- Album X
- Album Y
Artiest 2
- Album P
- Album Q

Bovenstaande indeling vind ik wel het meest praktisch en is ook de standaard instelling bij vele rip-programma,s maar kan vaak op smaak worden aangepast. Sluit je een NAS direct via USB op bijvoorbeeld je receiver en/of streamer aan, zal je muziek bibliotheek ook als zodanig gesorteerd staan. 

Let wel, je heb natuurlijk ook streaming-software waarbij je nog veel andere mogelijkheden heb om slim je muziekcollectie te beheren,
anders te sorteren, te filteren en te zoeken.
Zoals reeds eerder vermeld heb je ook software (o.a Squeezebox) die allerlei vreemde voorvoegels zoals "Les", " Los" , " The" , etc.
kunnen negeren (zelf instelbaar)  waardoor een artiest als The Beatles gewoon onder de B staat gesorteerd. 

Problematiek
Tijdens het rippen wordt de Metadata afhankelijk v/h ripprogramma, opgehaald afhankelijk van de software uit 1 of meerdere databases opgehaald
(soms ook uit CD-text) en waarbij 1 database als default is ingesteld m.b.t. de op te halen Metadata.

Voorbeelden
- zo kan 1 database de CD-rippen en als artiest ophalen "Muskee"
- zo kan een andere database dezelfde CD-rippen met artiest "Harry Muskee"
- dat 1 database een album ript met Genre "Blues"
- een andere database hetzelfde album met "Rock"

Kortom, als je alles klakkeloos accepteert, levert dit qua selectie, sortering ongewenst gedrag op.
Gelukkig zijn deze Metadata, voorstelwaarden en kan je op het computerscherm nog voor dat
er daadwerkelijk wordt geript ook nog alles handmatig aanpassen.

M.b.t. de voorgestelde "genres" zal je zelf moeten bepalen, wat je hier mee wilt, denk aan shuffle/randomplay binnen 1 genre

Wat ook problematisch is, dat het "genre" meestal op albumniveau is bepaald en wordt opgehaald en deze eigenschap naar aan alle onderliggende tracks wordt doorgekopieerd.  Dit is erg lastig als 1 album "Hardrock" is maar er 2 tracks opstaan, die als een rustige
melodieuze ballads beschouwd mogen worden. Dit is lastige binnen shuffle/randomplay-functies binnen een genre.

Het is weliswaar mogelijk om op "song-niveau" de genre aan te passen maar het probleem is, dat als je een nummer wilt rippen,
dat je lang niet meer gedraaid heb en niet meer helemaal goed kan herinneren, je deze ff deels moet beluisteren om vooraf of achteraf
de Metadata "Genre" aan te passen, waardoor de hele "rip-operatie" aanzienlijk meer tijd gaat kosten  :(

Ander probleem is, dat niet elk nummer qua genre in een hokje is te duwen en vaak voor meerde interpretaties vatbaar is.
M.a.w. wat de 1 nog Rock vindt, vindt de andere Country

M.b.t. klassieke muziek wordt met Artiest vaak de Uitvoerende bedoeld bijvoorbeeld "Wiener Philharmoniker"
en bij Composor de oorspronkelijke producer bijvoorbeeld "Mozart", wellicht wil je dit precies andersom.

Verder kom je nog wat zaken tegen die later tot sorteer/selectieproblemen kunnen leiden m.b.t. dubbel-CD, verzamel-CD (diverse artiesten)

Tips
Alhoewel er programma,s zijn waarmee je achteraf bij reeds geripte CD,s de Metadata nog kan nabewerken,
scheelt het veel tijd dit tijdens het rippen goed in te voeren en dit vereist ook goede voorbereiding.
1. maak eerst een lijst met alle CD,s in bijvoorbeeld Excel en voeg kollomen toe m.b.t. de "genre" op albumniveau (voorkeur)
2. sorteer de Excellijst op Artiest en geef aan, hoe de namen geript moeten worden (achternaam?,voornaam?, "The Gathering" of "Gathering")
3. keep it simple, je kunt vaak nog allerlei metadata toevoegen, m.b.t. de "sfeer" waarin de muziek gedraaid kan worden of zelfs het "tempo" van het nummer maar mijn advies is gebruik alleen "Genre" en stel een maximum aan het aantal "Genres", zodat per "Genre" een voldoende grote populatie wordt geript en hiermee shuffle/randomplay binnen 1 "Genre" nog de moeite waard is.

Als ik alle defaultwaardes van ophaalde Metadata tijdens het rippen blind opgevolgd zou hebben, zou mijn hele muziekcollectie
uit ca.36 genres bestaan. 

M.b.t. "Genres" heb ik zelf voor onderstaande methodiek gekozen:
- genre op albumniveau is leidend
- alleen excessen binnen 1 album los ik op, door de losse track, qua genre te wijzigen
- maximaal 8 genres Klassiek, Jazz, Blues, Easy Listening, Rock, Ambient, Pop, Overig

4.veel opgehaalde Metadata bijv.de titel v/e track is met name bij klassiek qua tekst vaak veel te lang, kort deze in !
5.alhoewel vele afspeelsoftware hier slim mee om kan gaan vermijd exotische tekens, / ? { [ @ # $ vooral als deze vooraan in
de tekst staan, verwijder deze tekens
6.bij dubbel CD,s geef het albumnummer een disc-nummer extensie mee (bijv. "Pink Floyd" " Pulse1" en "Pulse2" voor
respectievelijk disc 1 & disc 2, (indien mogelijk / deze voorstelwaarde zijn vaak foutief)
7. wel of niet ophalen van cover-art (hoesjes-afbeeldingen)?
8.als je een dubbel live-cd bij voorkeur in 1 keer zonder onderbreking wilt afspelen, geef dan beide disc het zelfde disc-nummer op
en nummer de tracknummers van cd-2 dan door, volgend op het laatste tracknummer van cd-1
(laatste nummer van disc-1 is track 11, dan wordt track 1 van disc 2 nu 1 + 11 = 12  etc...)
9. rip zoveel mogelijk alles van dezelfde artiest achter elkaar (makkelijker mbt je eigen geheugen inzake gedane invoer, conventies en logica)

Keuzes / Consistentie / Invoerconventies
Belangrijk is vooraf keuzes maken (nadenken tijdens rippen, haalt de gang eruit) en gebruik Excel als hulpmiddel.
Belangrijk is consistentie in je keuzes en invoerconventies

Om te rippen gebruik ik DbPowerAmp waarbij de Fullversie een 21-dagen trial is en de uitgeklede versies als freeware is te downloaden
DbPowerAmp haalt de Metadata op uit 4 databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" en eventueel uit de CD zelf "CD-text"
en ript bit-perfect.
De databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" ook zo vrij benaderbaar en kan men zoekopdrachten opgeven.

Handige links.

http://www.snelrennen.nl/

http://streaming-media.startkabel.nl/

http://capricciobox.nl/tagging

http://www.dbpoweramp.com/

http://www.mp3tag.de/en/
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

KayaRahnee

Zeer nuttige info, zal mij als beginneling zeker gaan helpen bij het rippen, bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal neer te pennen en zo met ons te delen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

vanzomereng

#2
Quote from: KayaRahnee on October 24, 2012, 12:05:42
Zeer nuttige info, zal mij als beginneling zeker gaan helpen bij het rippen, bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal neer te pennen en zo met ons te delen.
Geen dank...

Deels v/d tips, betreffen niet streaming-specifieke zaken maar zijn zeer generiek zoals;
INVOERCONVENTIES & INVOERCONSISTENTIE en komen voort uit mijn beroepsafwijking (ICT-er)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#3
Ik zou zeggen, als je eens toch in de verre toekomst aan de streaming gaat, er is niks op tegen om nu al in de stille uren,
in de komende winter lekker thuis, alvast CD's te rippen en/of e.e.a. al uit te proberen

Nog 1 belangrijke tip !

Als je CD,s geript heb en de metadata juist heb ingevoerd, maak tussendoor een back-up, anders als je pc-crashed,
is alle gedane arbeid voor de katse-smurf geweest  >:(

Ik zelf heb alle CD,s op mijn NAS staan, die 1 enkele harde schijf bevat en hiervan
een kopie getrokken op een aparte externe HD, die ik elders heb bewaard !

Een echte back-up wordt gescheiden bewaard, denk aan diefstal, brand overstroming
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

pi

#4
Nuttige info, vielen dank!

Lang geleden heb ik een groot deel van mijn collectie in WAV geript. Recentelijk alles naar FLAC omgezet en zeer veel profijt gehad van het programma MediaMonkey: (http://www.mediamonkey.com/) .
Deze kan de belangrijkste tags (artiest, album, tracks) aan het flac bestand toevoegen op basis van directory en bestandsnaam. Nu nog de genre's en jaren handmatig toevoegen...

frank2

Het programma DB Poweramp sub directory cd's rippen, leest de cd in en zoekt automatisch de gegevens op op internet incl. plaatsjes , je kunt zelf kiezen welke gegevens je hebben wilt, artiest, titel enz.
Per cd rippen duurt ongeveer 3 min.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

#6
Quote from: frank2 on October 24, 2012, 12:42:06
Het programma DB Poweramp sub directory cd's rippen, leest de cd in en zoekt automatisch de gegevens op op internet incl. plaatsjes , je kunt zelf kiezen welke gegevens je hebben wilt, artiest, titel enz.
Per cd rippen duurt ongeveer 3 min.

Frank, dit klopt wat je zegt en hierin staan ook geen tegenstrijdigheden m.b.t. mijn posting

Niettemin geef ik gewoon aan, dat niet alle opgehaalde metadata, correct is en/of wel correct maar toch enige
aanpassingen behoeft om hier later profijt van te trekken.

Mijn ervaring is, dat je het dan met 3 minuten per CD niet gaat redden
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

VlisChris

#8
Het is zo verdraaide vervelend dat DBPoweramp naar mijn weten niet op een Mac draait. . .
En om nu windows te installeren en dan via een dualboot alles in windows te gaan rippen gaat me ook wat ver.

Edit. Topic even sticky gemaakt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kingpin

Ook een heel goed ripping programma is "Ripstation Micro Plus".
Helaas niet 'meer' gratis maar voor de prijs denk ik onverslaanbaar, en het voordeel dat er een professioneel bedrijf achter zit die niets anders doet dan zich bezig houden met dupliceren/rippen.

Het programma werkt snel en betrouwbaar, ik heb diverse cd's vergeleken met EAC door een div te draaien en allemaal waren ze 100% identiek.
Als je eenmaal de instellingen hebt ingesteld en gaat rippen hoef je alleen maar de cd's te wisselen, de rest gaat letterlijk vanzelf.

Wbt taggen is inderdaad "MediaMonkey" zoals hier al is genoemd een ontzettend goed (maar ook heel uitgebreid) Free software pakket.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LABO

Klinkt goed !!! Helaas niet beschikbaar voor mijn iMac
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Pjotr

#11
@Christiaan, Lex en andere mac-gebruikers:

Kijk eens naar het programma XLD. De beste instellingen voor het programma hebben Garmt en Joris al een keer hier gepost (zitten schermafdrukken bij met de instellingen). Dan moet het lukken.

Verder kan ik voor de mac nog 2 optionele programma's aanraden om je tags compleet te maken:

1) Tag;
2) MusicBrainz Picard.


Alles is freeware  :pompom:

Nog een belangrijke tag tip:
Vul de tag 'ALBUMARTIST' ook in. Veel media libraries groeperen anders het album onder 'Various Artists/Diverse Artiesten' wanneer er 1 of meerdere nummers op staan waarbij er een andere artiest meezingt (je weet wel 'hoofdartiestnaam featuring gastartiestnaam'.

Nog een handige tip voor XLD:
Mocht XLD de metadata niet goed kunnen vinden (bij sommige klassieke CD's heb je dit wel eens). Start dan iTunes even op en laat die de metadata ophalen uit de CDDB. Als je dan terug gaat naar XLD staat de metadata ook daar ingevuld.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

VlisChris

Top!
Gebruik nu MAX ripper, maar die heeft nogal eens dat die data niet pikt, en al helemaal nooit de afbeeldingen erbij weet te vinden.
Eens kijken of XLD beter werkt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LABO

XLD gebruik ik inderdaad (maar als er ook nog iets beter is   .....  hoewel ik niet ontevreden ben). Zal wel nog even checken in hoeverre ik mijn instellingen wel goed heb staan :-)  Bedankt Pjotr


Zal ook nog eents naar de aanbevolen Tag-prog's kijken




Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

vanzomereng

Quote from: Christiaan S on October 24, 2012, 17:08:22
Edit. Topic even sticky gemaakt.

:pompom: my topic, my first sticky

Christiaan, ik zal je ff mijn adres mailen, zodat je weet waar je de kadobon naar kan opsturen  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

VlisChris

Volgens mij moet jij die cadeaubon naar mij opsturen :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

denoontje

even voor mac gebruikers is ook musicbrainz picard een optie voor (automatisch) taggen

vanzomereng

#17
 :butbut:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Deleted User

Ook mijn complimenten voor dit topic :clapping:

Sinds 2 weken heb ik een dedicated pc audiostreamer met dbpoweramp en jriver software. Mijn ervaring is dat bij dubbel en 3 dubbel cd's ed, men niet altijd even consequent is met tagging. Met mp3tag zet ik de puntjes op de ij  :P

Perfect dus!!!

Xander32

Thx voor het delen van jouw ervaringen G.J., erg duidelijk :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

VlisChris

Even een oud topic omhoog schoppen. Maar ik denk zomaar dat dit daar wel een geschikt topic voor is :)

Ik ben eindelijk eens bezig om de muziek die ik een paar jaar terug geript heb eens in te voeren in iTunes. En daarbij loop ik meteen tegen een probleem op.
Sommige albums bevatten tracks die meer dan 1 artiest hebben. Bijvoorbeeld
Track 1 Artiest A Artiest B
Track 2 Artiest A
Track 3 Artiest B
Track 4 Artiest C

Maar ik krijg geen mooi overzicht met
Artiest A - track 1 track 2
Artiest B - Track 1 track 3
enz.

Ik krijg de artiesten letterlijk zo te zien als ze ingevoerd zijn. Dus in plaats van losse artiestennamen herkent die ze als 1 geheel nieuwe artiestennaam. En dat stoort me mateloos eerlijk gezegd.

Iemand een tip hoe ik dat kan oplossen? Eventueel kan ik morgen wat screenshots plaatsen hoe ik het exact bedoel :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

br@m

Ik herken de irritatie want heb hetzelfde gehad.

Helaas iTunes kan geen meervoudige entries in een veld aan.

Dus wat jij wil kan niet in iTunes.

Als ik het goed heb kan MediaMonkey wel omgaan met multipele entries in de velden maar 100% zeker ben ik er niet van, moet ik nakijken.


Wat wel kan iTunes:

In het overzicht op 'Artist' worden 'Neil Young'  en 'Neil Young & Crazy Horse' apart genoemd.

Dit kan je enigszins ondervangen door in het veldje 'Album Artist' de naam van de belangrijkste artiest op te nemen, in dit geval ' Neil Young'. Alles wordt dan onder 'Neil Young'  gerubriceerd.

Helaas zie je 'Crazy Horse' niet afzonderlijk terug in de lijst.

Wel is het zo dat als je via het zoek-veld (vergrootglas) op 'Crazy Horse' zoekt, dan zie je wel de albums waar ze in voorkomen.

Bij verzamelalbums, dus met veel verschillende artiesten, kan je het vinkje 'compilatie'  aanzetten. De artiesten worden dan helemaal niet getoond in de 'Artist'  view. De betreffende albums vind je dan in iTunes terug onder 'Compilaties ' in de column browser.

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

VlisChris

Het is een handig programma met zijn beperkingen merk ik weer. Gezien de leverancier had ik het kunnen weten :P
Maar bedankt voor je reactie! Dan ga ik het laten zoals het is.


Als ik nu naar bijvoorbeeld After Midnight Laidback Tracks kijk staat die nu gewoon als die CD genoemd in mijn overzicht. En waar normaal de namen van de tracks staan, staan nu eerst de tracknaam, en dan de artiestnaam. Ergens wel jammer. Want als ik bijvoorbeeld wil zoeken op Eric Clapton zal die die tracks nu niet vinden. Gelukkig luister ik relatief weinig muziek. En als ik het aan heb staan zet ik vaak gewoon een album aan.

Het blijft vreemd dat iTunes die niet beter kan regelen :) Zeker als je bedenkt dat je zonder hacks enz met Apple toch redelijk vaak met het programma moet werken als je een ATV hebt staan. Och. Als dit de problemen van het leven zijn ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.