Welke demping te gebruiken in een basreflex subwoofer ?

Started by yorkie13, November 20, 2011, 13:49:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Wellicht wel eens aan bod gekomen, maar altijd leuk om weer eens up to date te zijn.

Welke demping gebruiken we in een basreflex subwoofer en waarom ?

Toepassingen van Baf, Gamma noppenschuim en dergelijke dus.

als voorbeeld wil ik een passievere kast nemen , waarvan ik denk dat deze op een aantal punten te verbeteren is.

Bracing wordt aangepakt, en ook loodbitumen op de wanden.

onder op de foto een plaatje van de huidige situatie van de demping bestaande uit een soort van Baf

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

heb al een zak liggen  8)

maar of dit in een subwoofer ook zijn nut heeft ?

morca

Voor mijn bandpass werd mij door meerdere bouwers getipt zo min mogelijk of geen demping te gebruiken.
Hoe dat met een normale reflex is ? Ik zou het ook eens op het ZBA opperen

dre73

twaron dempt echt abnormaal goed!

tussen de 6 en de 10gr/l moet zat zijn.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

de kast is een dikke 60 liter netto, maar hier gaan 2 flinke baspoorten af, dus zeg een 55 liter.

Stap 1 is Baf eruit

Tot cd van Leftfield is afgelopen

dre73

leuk dat je ook echt de moeite neemt om het te testen! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Gewoon proberen, als het niet naar je zin is dan haal je het er weer uit toch?!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

dre73

uiteraard,maar er zijn er zat die alles willen maar niets er voor willen doen! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Yep, heb als vergelijk een orginele zelfde subwoofer staan,
dus kan 1 op 1 vergelijken.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

3 x xxls12

2 x L26

1 x Monolith +, dus valt best mee vind ik zelf

dre73

Quote from: RA SUBS on November 20, 2011, 15:01:52
3 x xxls12

2 x L26

1 x Monolith +, dus valt best mee vind ik zelf

zo lang je het zelf geloofd! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Eerste actie

alle demping eruit, is een soort van stinkende Baf, echter toch weer anders.

Komende week eens zonder demping spelen en kijken wat dat met het geluid doet.


yorkie13

subje draait nu zonder demping, en klinkt iets meer aanwezig.

niet zoals het moet zijn, je gaat de kast iets horen lijkt wel

dre73

dat zullen wel reflecties zijn die terug op de conus komen.....

gewoon twaron in de kast,je zal versteld staan hoe dat spul dempt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

heb nu alleen ervaring met twaron achter een bas/midden unit.

Geen sublaag onder de 30 hz .

eens berekenen welke frequenties dat zijn in de kast, deze is 42 cm diep en tot rand poort 44 cm.

yorkie13

Gisteravond de kast van 200 gram Twaron voorzien.

Deze lijkt vrij volte zitten, maar ik kom op 4 tot 5 gram per liter.

Martijnst1990

Quote from: RA SUBS on November 22, 2011, 08:16:55
Gisteravond de kast van 200 gram Twaron voorzien.

Deze lijkt vrij volte zitten, maar ik kom op 4 tot 5 gram per liter.
Belangrijker nog, hoe klinkt het?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Het holle uit de bas is weg, denk dat ik nog wel met verschillende hoeveelheden ga testen.

Ik wil deze subwoofers (2) afstemmen voor muziek.

Martijnst1990

Quote from: RA SUBS on November 22, 2011, 15:30:41
Het holle uit de bas is weg, denk dat ik nog wel met verschillende hoeveelheden ga testen.

Ik wil deze subwoofers (2) afstemmen voor muziek.
Het gaat hier om de 2 XTZ ICE woofer toch? Zijn die een beetje muzikaal? Ik vind mijn XTZ namelijk niet bepaald muzikaal, maar dat zal er voornamelijk aan liggen dat hij vooral op film is afgesteld. Dus iets harder dan 75 dB en met de linker poort open.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

ja , gaat om 2 x Ice

gaat morgen 1 de deur uit en komt een combinatie van 2 x 99w10.17P en Ice subwoofer voor terug, met aangepaste demping en DSP.


yorkie13

Omdat dit ook met demping te maken heeft het volgende.

ik wil de 47 netto inhoud van een gesloten subwoofer virtueel vergroten.

In sommige Peerless whitepapers wordt aangegeven dat er een 10 tot 15 % virtuele inhoud kan worden gemaakt
door de kast te vullen met 70 % demping.

De gebruikte unit is een Peerless xxls12 type 835017.

Timvg

Kan je ook eens meetresultaten tonen van voor en na demping? Ben ik wel benieuwd naar :)