The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dirk

puur versterking-technisch is het niet te zeggen of de ene nu beter of minder presteert dan de andere, want het grote verschil zit hem toch echt (zoals ook voorspeld door Rythmik) in de servo feedback die ik op deze plate amp heb, die maakt dat het geheel nu echt een behoorlijk stuk dieper en in die laagste regionen vooral met meer controle speelt.

omdat ook ik niet blind geloof wat de theorie (in dit geval Trinnov z'n berekende response) me voorschotelt, heb ik na optimalisatie vd curve eens wat testtonen geprobeerd...nou die klinken overtuigend hard en strak tot zo'n 24Hz, daaronder wordt het pas minder hard. (low-cut staat in de Trinnov ook op 20Hz ingesteld)

bij dat alles zeg ik er wel ff bij dat er bewust nog niet is gezocht naar de optimale plaatsing, omdat ik dat in een latere fase pas wens te doen met de definitieve kasten, want nu speel ik dus nog altijd met de MDF mockups, tot de fullrange baffles ook klaar zijn en ik de hele OB in z'n nieuwe jasje ga ombouwen.

hoe nu eea er uit ziet;



maar het belangrijkste; het klinkt imo nu al geweldig...dus 't kan wslk enkel maar beter worden als straks alle hardware in de andere baffles komt te zitten en ik ook echt aan de slag ga met het zoeken naar een optimale plaatsing.  O0

voor het filmgeweld heb ik ff overwogen (en het spookt soms nog kort door m'n hoofd :D) om een specifieke sub te bouwen die enkel het laagste laag (<40Hz) voor z'n rekening zou nemen, maar ik ga nu eerst eens ff uitvogelen of dat ook niet op te vangen is met bvb een Clark Silver Transducer, zoals ik er net één heb overgenomen via dit fijne forum.
als die me het verhoopte effect biedt, scheelt dat weer in het bouwen van een kast en zo  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

BuSpu

Quote from: Dynky on February 18, 2016, 22:46:35
thanks guys  :bigsmile:
ik ben er echter nog niet hé...grootste uitdaging is nu de opleiding tot een goed einde te brengen, pas dan (na +-1 jaar) ben ik effectief treinbestuurder, nu ben ik pas "leerling TB"  ;)
Sorry je moet eerder aan het werk  ;)

http://www.nu.nl/opmerkelijk/4217220/belgische-spooktrein-legt-traject-af-zonder-machinist.html

Mario D

#2577
Quote from: BuSpu on February 19, 2016, 08:20:03
Sorry je moet eerder aan het werk  ;)

http://www.nu.nl/opmerkelijk/4217220/belgische-spooktrein-legt-traject-af-zonder-machinist.html

Ik voel de volgende staking al komen.  :D  :-X

Toch gefeliciteerd hoor Dirk.  ;D

Jumping Jack

Quote from: kalimero on February 19, 2016, 08:37:44
Ik voel de volgende staking al komen.  :D  :-X

Toch gefeliciteerd hoor Dirk.  ;D

Zijn rode vuilzak ligt al netjes gestreken klaar in de kast en het olievat staat in de gang!

Dus al we een trein zien passeren met een "L" op de achterruit, is de kans groot dat jij het bent?  :D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

wslk ben ik die trein die je perron passeert omdat ik te zeer naar m'n muziek zit te luisteren  :D

en 't zal toch eerder een blauwe vuilzak zijn, 'k sta niet zo met rood  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Dat is inderdaad uit je comfort zone komen, succes Dirk.

Ik hoop binnenkort nog is tot bij jouw te moeten komen, zodat ik deze aanpassingen is live kan horen.
Kan je die sub dan niet inzetten voor muziek ook?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

't is geen sub, maar een transducer (beetje zoals de welbekende "buttkicker" maar dan beter, althans volgens wat ik erover lees)
in theorie is deze ook wel inzetbaar bij muziek, maar da's hier niet het doel.

eerst hem maar eens deftig installeren (geen sinecure onder mijn zetel) en integreren (level/crossover) en kijken & voelen hoe het "klinkt"...dan bepaal ik wel of hij ook met muziek gaat meedoen.

maar 'k kom nu al tijd te kort, met de OB's die nog moeten afgewerkt worden, een motorscooter (en alles wat daarbij komt kijken) die ik nog moet aanschaffen én wat andere wijzigingen in de set is die transducer nog niet voor de eerste dagen vrees ik  ;D

ik probeer wel alles voor zo ver mogelijk klaar te hebben voor april, want dan moet ik me serieus gaan bezighouden met die opleiding, en dat gaat wslk ook wel wat van mijn "vrije uurtjes" kosten. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Gefeliciteerd....eerst een jaar leren zoals ik het lees en dan het echte werk. Mooi.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

En heb je even tijd "between jobs" of is het van job 1 direct naar job 2 (opleiding?)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

yep, een (klein) jaar opleiding in 3 fases, met examens aan het eind van elk.

"fase 1" (duur +- 2 maanden) is de spannendste omdat je natuurlijk geen idee hebt waar je je precies aan kan verwachten...en omdat er ook geen herkansingsmogelijkheid is als je op het eind van deze fase niet zou slagen (nadruk ligt duidelijk op een pak theorie met slechts 13 praktijkdagen), dus is 't na die 2 maanden echt erop of eronder, vooral daar is het maw zaak gefocust te blijven en het beste van mezelf te geven.

Na die eerste fase komt er ook meer en meer praktijk wat het volgens velen natuurlijk boeiender en leuker maakt, maar bijkomend voordeel is dat je bij een eventueel niet slagen na die volgende fases ook nog het vangnet van een herkansing hebt, dus àls je er bij de opleiding uit gaat is het meestal na die eerste fase.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: katwax on February 19, 2016, 10:22:29
En heb je even tijd "between jobs" of is het van job 1 direct naar job 2 (opleiding?)
in theorie heb ik nog een paar weken tussen beide, maar in goed overleg met de huidige baas ben ik wat verlofdagen aan het opnemen (die ben ik anders toch kwijt omdat ze bij de NMBS hun eigen systeem hebben), zodat het ene ahw bijna gaat overvloeien in het andere...maw "doppen" ga ik wslk niet doen.

Ik moet de brief nog krijgen van de dienst opleidingen, maar het zou normaal ergens rond de 3e week van april beginnen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Dan heb je even tijd om 1 en ander in orde te krijgen, btw vergeet uw recht op 2 halve dagen sollicitatieverlof niet :)

Paar maanden concentreren en focus moet wel lukken zeker, theorie is meestal wel wat saaier natuurlijk.
Trouwens studeren met muziek "achtergrond" is voor mij nog altijd 1 van de beste methodes, dus je kan je hobby mogelijk nog goed inzetten :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on February 19, 2016, 10:28:38
Dan heb je even tijd om 1 en ander in orde te krijgen, btw vergeet uw recht op 2 halve dagen sollicitatieverlof niet :)

Paar maanden concentreren en focus moet wel lukken zeker, theorie is meestal wel wat saaier natuurlijk.
Trouwens studeren met muziek "achtergrond" is voor mij nog altijd 1 van de beste methodes, dus je kan je hobby mogelijk nog goed inzetten :)
ik pak elke week m'n SV-dag (zoals vandaag), don't worry...en vanaf volgende week ga ik die nog aanvullen met minstens 1 dag verlof, dus tijd om eea te regelen (qua hobby en andere) is er in theorie wel voldoende, maar zoals altijd vliegt de tijd als je met dergelijke zaken bezig bent, dus ik ben daarin wat voorzichtig qua "planning"  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

twani


solitaire

van ritme je werk maken ... een flinke uitdaging toch ... gefeliciteerd met de baan !

ennuh ... "overtuigend hard en strak tot zo'n 24Hz" ... da's echt actieve aansturing ... wauw



Pjot
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: Dynky on February 19, 2016, 06:46:32
puur versterking-technisch is het niet te zeggen of de ene nu beter of minder presteert dan de andere, want het grote verschil zit hem toch echt (zoals ook voorspeld door Rythmik) in de servo feedback die ik op deze plate amp heb, die maakt dat het geheel nu echt een behoorlijk stuk dieper en in die laagste regionen vooral met meer controle speelt.

omdat ook ik niet blind geloof wat de theorie (in dit geval Trinnov z'n berekende response) me voorschotelt, heb ik na optimalisatie vd curve eens wat testtonen geprobeerd...nou die klinken overtuigend hard en strak tot zo'n 24Hz, daaronder wordt het pas minder hard. (low-cut staat in de Trinnov ook op 20Hz ingesteld)

bij dat alles zeg ik er wel ff bij dat er bewust nog niet is gezocht naar de optimale plaatsing, omdat ik dat in een latere fase pas wens te doen met de definitieve kasten, want nu speel ik dus nog altijd met de MDF mockups, tot de fullrange baffles ook klaar zijn en ik de hele OB in z'n nieuwe jasje ga ombouwen.

hoe nu eea er uit ziet;



maar het belangrijkste; het klinkt imo nu al geweldig...dus 't kan wslk enkel maar beter worden als straks alle hardware in de andere baffles komt te zitten en ik ook echt aan de slag ga met het zoeken naar een optimale plaatsing.  O0

voor het filmgeweld heb ik ff overwogen (en het spookt soms nog kort door m'n hoofd :D) om een specifieke sub te bouwen die enkel het laagste laag (<40Hz) voor z'n rekening zou nemen, maar ik ga nu eerst eens ff uitvogelen of dat ook niet op te vangen is met bvb een Clark Silver Transducer, zoals ik er net één heb overgenomen via dit fijne forum.
als die me het verhoopte effect biedt, scheelt dat weer in het bouwen van een kast en zo  ;)
Ok duidelijk,dat zijn al bevindingen die het plaatsen waard zijn.
Leuk te lezen dat het hoorbaar is,en dat hij iets harder gaat in het hele laag met meer controle.
Was wel enigsinds te verwachten gezien de metingen van diverse  Rythmik subwoofer,s.

Contour

Aardig stil hier... hoe staat het ervoor?

Groetjes Walter

Dirk

lakken vd kleine baffles verloopt niet helemaal zoals ik het in gedachten had, maar gelukkig vervullen de tijdelijke exemplaren perfect hun taak, dus ik zit allesbehalve zonder muziek.
'k heb ook wat non-audio zaken die iets dringender zijn, dus dit komt nu ff niet (altijd) op de eerste plaats, maar 't genieten is er niet minder om ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

vandaag de Garrard (die eigenlijk te koop stond) eens klaargemaakt voor gebruik.
het oorspronkelijke plan was om dat bewust niet te doen, maar er in de eerste plaats een mooi DIY project van te maken om zelf een plint te fabriceren...en er dan op termijn wat mee te gaan experimenteren hoe eea klonk met de gemonteerde SME series 3s arm.
wegens lichtjes gewijzigde situatie met m'n werk en het feit dat ik hier zo goed als geen tijd meer voor ga hebben het komende jaar (tgv studeren nieuwe job) had ik een paar maanden terug beslist hem maar te koop te zetten, zodat iemand anders er wat leuks mee kon gaan doen.

maar vandaag kreeg ik het dus ineens in m'n hoofd om er toch maar eens een element onder te hangen (de AT 150-MLX die ik hier nog had liggen) en eea grondig af te regelen op de SME, want dat leek me altijd a PITA om te doen, maar eenmaal ik me wat had verdiept in de manual viel dat eigenlijk reuze mee. mooi stkje techniek is dat trouwens, zo'n oldskool SME arm  :thumbs-up:
dan de eerste noten...ow ow ow ow wat klinkt dit lekker !! 
ik geloof echt m'n eigen oren niet.  :blink:
dit is absoluut een andere klasse dan de Technics, hiervoor hoef ik zelfs niet te A/B'en
fwiw; 'k had de Technics al de hele tijd met achtergrondmuziek laten spelen terwijl ik rustig aan de SME aan het kl**** was  :D

wat me vooral als eerste opvalt is hoe mooi en gedetailleerd het laag is en hoe perfect stil deze 401 is (daar was ik vooral bang voor als ik afging op wat je leest online), zowel louter mechanisch (met je oor er langs met de arm omhoog is hij echt muisstil, ook met het volume serieus hoog) als vwb de elektrische kant vd arm, want die baarde me eerlijk gezegd een beetje zorgen bij de eerste indruk toen ik het element monteerde.
maar echt het hele plaatje (pun intended) klopt als een bus, dit is voor mij een eye opener in de meest positieve zin. het geluid staat rock solid, muziek heeft een waanzinnige drive en ik mis echt niets qua finesse/verfijning oid. ;D

De advertentie waarin hij te koop stond is bij deze dan ook verwijderd, want hier ga ik in alle rust toch eens een mooie plint voor (proberen te) maken, dat is nu wel 100% zeker.



Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Jij begrijpt nu waarom ik een Garrard 301 heb. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

gerzom

Gefeliciteerd!!!

Leuk dat je besluit om hem te houden, ga je nog heel veel plezier aan beleven denk ik.
De magie van vinyl icm een mooie draaitafel  :inlove:
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Bas Akkerman

De magie van vinyl met de magie van Garrard. Juist!
Sorry, zal me inhouden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

tsja, ondanks de grote schare liefhebbers van de 301 en 401 had ik dit soort "openbaring" toch echt niet verwacht.

ik heb de Garrard 401 zeker wel al vaker gehoord, maar had er nog nooit één hier in m'n eigen set mogen beluisteren, een omgeving waar ik dus van weet hoe het "normaal" klinkt.

dat een dergelijke component bij iemand anders thuis, in een winkel of op een show lekker klinkt zegt me in die zin niet zoveel...maar als ik deze DT nu hier zo hoor presteren krijg ik al heel veel zin om er wat (visueel) moois van te maken, want dit smaakt absoluut naar meer  ;D

in deze dus voor één keer heel blij dat ik me toch niet aan m'n eigen voornemen heb gehouden  :D :angel:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Quote from: Bas Akkerman on June 12, 2016, 14:36:26
De magie van vinyl met de magie van Garrard. Juist!
Sorry, zal me inhouden.

Niet kwijlen Bas  ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

lynch1979

Quote from: Dynky on June 12, 2016, 13:55:01
vandaag de Garrard (die eigenlijk te koop stond) eens klaargemaakt voor gebruik.
het oorspronkelijke plan was om dat bewust niet te doen, maar er in de eerste plaats een mooi DIY project van te maken om zelf een plint te fabriceren...en er dan op termijn wat mee te gaan experimenteren hoe eea klonk met de gemonteerde SME series 3s arm.
wegens lichtjes gewijzigde situatie met m'n werk en het feit dat ik hier zo goed als geen tijd meer voor ga hebben het komende jaar (tgv studeren nieuwe job) had ik een paar maanden terug beslist hem maar te koop te zetten, zodat iemand anders er wat leuks mee kon gaan doen.

maar vandaag kreeg ik het dus ineens in m'n hoofd om er toch maar eens een element onder te hangen (de AT 150-MLX die ik hier nog had liggen) en eea grondig af te regelen op de SME, want dat leek me altijd a PITA om te doen, maar eenmaal ik me wat had verdiept in de manual viel dat eigenlijk reuze mee. mooi stkje techniek is dat trouwens, zo'n oldskool SME arm  :thumbs-up:
dan de eerste noten...ow ow ow ow wat klinkt dit lekker !! 
ik geloof echt m'n eigen oren niet.  :blink:
dit is absoluut een andere klasse dan de Technics, hiervoor hoef ik zelfs niet te A/B'en
fwiw; 'k had de Technics al de hele tijd met achtergrondmuziek laten spelen terwijl ik rustig aan de SME aan het kl**** was  :D

wat me vooral als eerste opvalt is hoe mooi en gedetailleerd het laag is en hoe perfect stil deze 401 is (daar was ik vooral bang voor als ik afging op wat je leest online), zowel louter mechanisch (met je oor er langs met de arm omhoog is hij echt muisstil, ook met het volume serieus hoog) als vwb de elektrische kant vd arm, want die baarde me eerlijk gezegd een beetje zorgen bij de eerste indruk toen ik het element monteerde.
maar echt het hele plaatje (pun intended) klopt als een bus, dit is voor mij een eye opener in de meest positieve zin. het geluid staat rock solid, muziek heeft een waanzinnige drive en ik mis echt niets qua finesse/verfijning oid. ;D

De advertentie waarin hij te koop stond is bij deze dan ook verwijderd, want hier ga ik in alle rust toch eens een mooie plint voor (proberen te) maken, dat is nu wel 100% zeker.





Onwijs mooi zeg, nu nog een mooie kap erbij  ;)