The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Dirk

daar ben ik nog niet helemaal uit, maar who knows...

heb ze wel al even op Audiomarkt.de gezet om de interesse te peilen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

#2151
Quote from: Dynky on August  2, 2015, 22:05:40
imo is er nu wat meer controle/definitie
wslk ook omdat de Trinnov daar toch wat minder moet bijtrekken dan voorheen, da's ook goed te zien in de plots.

je ervaart niet echt dat drukkende laag waar velen (en ik ook eerlijk gezegd) vaak naar op zoek zijn, maar ik denk dat ik dat met een OB ook niet zo typerend zal krijgen, maar er ontbreekt dus absoluut niks als je het met bass-heavy muziek hoort.

met wat geluk bestel ik deze week de drivers voor het finale bouwsel, dat wordt wat van Dayton of JL Audio...hangt af vd antwoorden die ik (hopelijk) morgen vd leveranciers krijg  ;)
JL audio in een OB .....
Ik zat al mee te lezen maar nu heb je echt mijn aandacht  :)

Mitch--

Quote from: Dynky on August  2, 2015, 22:23:35
daar ben ik nog niet helemaal uit, maar who knows...

heb ze wel al even op Audiomarkt.de gezet om de interesse te peilen ;)

het blijft altijd spannend bij jouw ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Persoonlijk denk ik dat je helemaal gelukkig wordt van een M40.1 --> M40.2 upgrade Dirk... Ik snap namelijk heel goed jouw getob met de M40.1. Ik kan je verzekeren dat de M40.2 echt een 'ander koekje' is.

Dirk

voor alle duidelijkheid; ik ben (icm de Trinnov) erg tevreden met de 40.1, dus dat is niet de reden dat ik aan de slag ben gegaan met de OB's.

wat ik echter nooit had durven hopen, is dat deze inmiddels dusdanig goed klinken, dat ik daadwerkelijk begin te overwegen om er de Harbeths spreekwoordelijk voor in te ruilen.

dat doet niets af aan de kwalitieten van de 40.1, maar een zelfbouw die dusdanig goed klinkt heeft toch wel z'n charmes ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

twani

Quote from: garmtz on August  3, 2015, 10:27:16
Persoonlijk denk ik dat je helemaal gelukkig wordt van een M40.1 --> M40.2 upgrade Dirk... Ik snap namelijk heel goed jouw getob met de M40.1. Ik kan je verzekeren dat de M40.2 echt een 'ander koekje' is.

Wat waren de aspecten van een 40.1 waarmee je zoal kunt tobben dan?  Daar is mij - behalve een mismatch af en toe in een té kleine ruimte - eigenlijk niet veel van bekend :unsure:

Dirk

vandaag de nieuwe 15" drivers ontvangen, dus ik weet wel wat te doen dit weekend  :pompom:



Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


garmtz

Quote from: twani on August  3, 2015, 21:48:34
Wat waren de aspecten van een 40.1 waarmee je zoal kunt tobben dan?  Daar is mij - behalve een mismatch af en toe in een té kleine ruimte - eigenlijk niet veel van bekend :unsure:

De 40.1 heeft eigenlijk altijd al gewoon teveel laag gehad. Dit heb ik ook meerdere keren in onze luisterruimte gemeten. Dit is nu door de fabrikant grotendeels gecorrigeerd. Kan natuurlijk altijd weer dat er gebruikers zijn die dat juist heel fijn vinden, maar ik vond het altijd een belemmering. Ben dus echt heel benieuwd naar de 40.2!

Dirk

vanochtend nog eens wat bezig geweest met het finetunen via de Trinnov van de integratie van deze nieuwe 15" drivers.
vast staat nu dat ik wel degelijk 20Hz haal met de klassieke OB inbouw, dus "gewoon" via een gat in de frontbaffle, zonder slot loading of andere kunstgrepen.
probleem dat daarbij wel ontstaat is dat de baffle zelf behoorlijk mee begint te spelen.

die baffle is nu slechts 18mm dik MDF (dit is nog steeds maar een testoptelling remember), wat maakt dat het hele ding zelfs zichtbaar staat te flexen bij nummers van bvb James Blake oid op stevig volume  :crazy:

eerstvolgende stap wordt dus de hele mechanische opbouw wat meer solide uit te voeren.
waarschijnlijk ga ik dit nog altijd doen als "test", dus vooralsnog geen mooie afwerking van het geheel, maar eerst louter functioneel bepalen wat optimaal werkt/nodig is om tot een zo goed mogelijk klinkend resultaat te komen.

dat (om)bouwen wordt wat voor morgen, maar 'k heb er wel extra veel zin in nu ik de potentie met deze drivers gehoord heb  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

vandaag dus de hele  dag aan de knutsel geweest
al bij al heb ik het toch een beetje deftig in elkaar proberen te puzzelen, zodat eea mogelijk ineens later kan worden afgewerkt voor de definitieve versie.
het zou imo immers zonde zijn om nu bvb een dikke baffle te liggen maken voor de 15" drivers, die niet 100% netjes op maat en/of haaks is...om er dan later weer van nul af aan één te gaan moeten maken die wel correct in elkaar zit.

daarom heeft het ook allemaal ietsje langer geduurd dan ik had vooropgesteld, maar ik ben wel blij met het resultaat.
het ziet er al behoorlijk uit (voor een niet schrijnwerker ;D), het meet ook vrij goed...maar belangrijkst van al, het klinkt absoluut beter dan voorheen.

correctie is deze keer wat extremer in het laag, omdat ik voor een andere soort van "loading" ben gegaan als de vorige "slot load".
deze keer terug naar de ronde opening die ik eerder ook al eens had uitgeprobeerd op de Eminence drivers, maar met deze Dayton was dat experiment nog niet gedaan, omdat de dikke rolrand het een beetje lastiger maakte om er "effe" zo'n plaat voor te knutslen.

de onderste baffle is 40mm dik (sandwich van MDF en multiplex) met daarvoor nog eens de kamer met ronde opening die je van voor af ziet.

verder is de afzonderlijke baffle van de fullrange nu langs achter bevestigd met aluminum U-profielen.
tussen de beide baffles zit gewoon een tochtstrip (witte lijn die je kan zien op de foto van achterkant)

de FR-baffle resoneert nu uiteraard een pak minder, maar ook de baffle en kast waar de 15" op zit is een heel pak zwaarder en vrijer van trillingen, wat allemaal duidelijk z'n positieve invloed heeft op het geluid, zeker als je wat hogere volumes gaat draaien of het echte laag gaat opzoeken in bepaalde muziekstijlen

voorlopig ben ik wel heel blij met dit laatste bouwsel, het einde van alle "probeersels" is duidelijk in zicht  8)









volgende week moeten ze wel weer ff weg, want dan sleur ik de Harbeths terug de kamer in, voor een potentiële koper die langskomt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Die roze steun maakt het zo net wat persoonlijker  :inlove:


;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Marino

Dit knustelen geeft volgens mij ook wel weer een hoop voldoening?
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Bas Akkerman

Tof werk weer hoor en de knoop is doorgehakt zo te lezen. Ze lijken wel een beetje op die Nederlandse luidsprekers waar de naam me nu even van ontsnapt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Jumping Jack on August 22, 2015, 20:56:12
Die roze steun maakt het zo net wat persoonlijker  :inlove:


;)
ik wist dat daar commentaar op zou komen  :D

'k had wat anders gezaagd, maar dat was ik vergeten in de werkplaats...dus ff snel wat gezocht wat ik hier nog in huis had liggen van een vorig knutselproject...en da's dus roze.
fwiw ; het gaat om afvalhout vd Flair standen in het WSC, vandaar de ietwat aparte kleurstelling  :P
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on August 22, 2015, 21:07:28
Tof werk weer hoor en de knoop is doorgehakt zo te lezen. Ze lijken wel een beetje op die Nederlandse luidsprekers waar de naam me nu even van ontsnapt.
je bedoelt wslk die van PureAudioProjects?
al gaat het bij OB's al heel snel wat op elkaar lijken natuurlijk, bij gebrek aan een kast die het een eigen "karakter" geeft  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Marino on August 22, 2015, 21:06:24
Dit knustelen geeft volgens mij ook wel weer een hoop voldoening?

yep, vooral omdat al dat knutselen ook elke keer met kleine (en soms minder kleine) stapjes merkbare verbeteringen geeft.

als ik nu ook nog de FR baffle ga ontkoppelen denk ik dat het behoorlijk af is...al ben ik nu ook al heel tevreden met wat ik hoor  :music:

dan komt stilaan de afwerking van het geheel aan de orde.
wslk wordt dat in het matzwart, lichtjes geïnspireerd op de look & feel van een zwarte Zero 1 van Avantgarde Acoustic...al kan het tegen die tijd ook altijd nog wat heel anders worden, dat weet je met mij nooit  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marino

Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on August 22, 2015, 21:10:25
je bedoelt wslk die van PureAudioProjects?
al gaat het bij OB's al heel snel wat op elkaar lijken natuurlijk, bij gebrek aan een kast die het een eigen "karakter" geeft  ;)
Nee, ze stonden toen ook in Westmalle te spelen. Geen open baffle hoor, het is puur het front dat me er aan doet denken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

? Het front is gewoon een plank? Denk je mss aan Grimm?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Grimm stond toen inderdaad ook in Westmalle

btw; in het weekend van 12 en 13 september is er weer een Pastorijshow, deze keer met de nieuwe Kii Three, dus zeker de moeite om langs te komen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Quote from: Dynky on August 22, 2015, 20:42:04
vandaag dus de hele  dag aan de knutsel geweest
al bij al heb ik het toch een beetje deftig in elkaar proberen te puzzelen, zodat eea mogelijk ineens later kan worden afgewerkt voor de definitieve versie.
het zou imo immers zonde zijn om nu bvb een dikke baffle te liggen maken voor de 15" drivers, die niet 100% netjes op maat en/of haaks is...om er dan later weer van nul af aan één te gaan moeten maken die wel correct in elkaar zit.

daarom heeft het ook allemaal ietsje langer geduurd dan ik had vooropgesteld, maar ik ben wel blij met het resultaat.
het ziet er al behoorlijk uit (voor een niet schrijnwerker ;D), het meet ook vrij goed...maar belangrijkst van al, het klinkt absoluut beter dan voorheen.

correctie is deze keer wat extremer in het laag, omdat ik voor een andere soort van "loading" ben gegaan als de vorige "slot load".
deze keer terug naar de ronde opening die ik eerder ook al eens had uitgeprobeerd op de Eminence drivers, maar met deze Dayton was dat experiment nog niet gedaan, omdat de dikke rolrand het een beetje lastiger maakte om er "effe" zo'n plaat voor te knutslen.

de onderste baffle is 40mm dik (sandwich van MDF en multiplex) met daarvoor nog eens de kamer met ronde opening die je van voor af ziet.

verder is de afzonderlijke baffle van de fullrange nu langs achter bevestigd met aluminum U-profielen.
tussen de beide baffles zit gewoon een tochtstrip (witte lijn die je kan zien op de foto van achterkant)

de FR-baffle resoneert nu uiteraard een pak minder, maar ook de baffle en kast waar de 15" op zit is een heel pak zwaarder en vrijer van trillingen, wat allemaal duidelijk z'n positieve invloed heeft op het geluid, zeker als je wat hogere volumes gaat draaien of het echte laag gaat opzoeken in bepaalde muziekstijlen

voorlopig ben ik wel heel blij met dit laatste bouwsel, het einde van alle "probeersels" is duidelijk in zicht  8)



volgende week moeten ze wel weer ff weg, want dan sleur ik de Harbeths terug de kamer in, voor een potentiële koper die langskomt.

Ik ben in shock ;)

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoe ik ze (weer) ga ervaren na zo'n lange tijd.

maar dit pad met de OB's is zo leuk en schenkt me zo ontzettend veel voldoening, dat ik me hoop ik echt niet ga bedenken  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Quote from: Dynky on August 22, 2015, 22:07:21
ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoe ik ze (weer) ga ervaren na zo'n lange tijd.

maar dit pad met de OB's is zo leuk en schenkt me zo ontzettend veel voldoening, dat ik me hoop ik echt niet ga bedenken  ;D

haha maar dan komt ineens de Harbeth sound weer lang, onweerstaanbaar ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

ik ga er vooralsnog niet van uit, maar 'k ben ook wel een beetje benieuwd hoe eea klinkt tov de OB's ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea