Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Quote from: Ryvm on May 12, 2021, 17:38:48
Hoe klinkt het zo? Sub lijkt me wat zachtjes ten opzichte van fronts?

Zo te zien is de fr van alleen de sub nog hetzelfde

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ga vanavond eens een paar fragmenten bekijken
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Quote from: mel on May 12, 2021, 17:12:28
Dit is dan de meting na Dirac

Iemand suggesties ?
Mijn suggestie

De fronts uit.
En meet dan eens alleen de subs met dirac aan en dirac uit.
Kijken of het daar al verkeerd gaat.

Of dat het met integratie van je fronts erbij het verkeerd gaat.
Ik vermoed het 2e


FrankBe

Vandaag een stuk of 100 metingen gedaan met REW en vol ingezet op luidsprekerafstanden. Eerste de subs achteraan zo goed mogelijk met de fronts laten aansluiten (0.67m) en dan de front sub array cm per cm opgeschoven in de Pioneer. Probleem hier is dat beide subs elkaars bevechten in de range <20Hz. Er waren 2 afstanden die in aanmerking kwamen waarbij de rest van het sub bereik quasi onveranderd bleef: 6.78m en 6.5m. Op 6.78 meter heb ik de vlakste respons rond 20Hz maar met een steile uitdoving tussen 10 en 19Hz. Op 6.5m loopt de bas door tot 15Hz met zelfs een bult op 18Hz maar wel met een diepere dip rond 13Hz en bijna niets meer onder 10Hz. Ik heb toch maar voor die laatste gekozen. Morgen wil ik wel curves posen maar welke smoothing raden jullie aan om REW resultaten te beoordelen?

Verder denk ik dus ook aan een MiniDSP 2x4HD om wat fijner te werk te kunnen gaan. Zou een DDRC-24 een goede upgrade betekenen boven de HD mbt target curves met Dirac?


Ryvm

Quote from: Ryvm on May 11, 2021, 21:47:02
Ook even een beetje aan het vogelen met eq van rew, wat een mooie tool is dat!
Hier een plaatje van hoe het nu zou zijn alle 4 subs uitgeleind samen met de fronts.

En een plaatje van een mooie house curve waar nog veel aan te tweaken valt. Ik heb filters nog niet kunnen testen maar dat zal eind van de week vast lukken.

Inmiddels ook het filter getest. En zowaar het lijkt er precies op!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Wat ik nu niet helemaal snap is wanneer ik een hpf instel van 15hz (bw 48db/oct), de hele fr curve er anders uit komt te zien. heeft iemand daar een verklaring voor en eventueel wat ik daar aan zou kunnen doen? Moet ik mischien eerst de hpf instellen en daarna alles opnieuw meten en delays opnieuw instellen?

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Quote from: FrankBe on May 13, 2021, 22:10:26
Vandaag een stuk of 100 metingen gedaan met REW en vol ingezet op luidsprekerafstanden. Eerste de subs achteraan zo goed mogelijk met de fronts laten aansluiten (0.67m) en dan de front sub array cm per cm opgeschoven in de Pioneer. Probleem hier is dat beide subs elkaars bevechten in de range <20Hz. Er waren 2 afstanden die in aanmerking kwamen waarbij de rest van het sub bereik quasi onveranderd bleef: 6.78m en 6.5m. Op 6.78 meter heb ik de vlakste respons rond 20Hz maar met een steile uitdoving tussen 10 en 19Hz. Op 6.5m loopt de bas door tot 15Hz met zelfs een bult op 18Hz maar wel met een diepere dip rond 13Hz en bijna niets meer onder 10Hz. Ik heb toch maar voor die laatste gekozen. Morgen wil ik wel curves posen maar welke smoothing raden jullie aan om REW resultaten te beoordelen?

Verder denk ik dus ook aan een MiniDSP 2x4HD om wat fijner te werk te kunnen gaan. Zou een DDRC-24 een goede upgrade betekenen boven de HD mbt target curves met Dirac?

Waar meet je mee? Veel microfoons werken niet helemaal goed onder 20hz.  Zowiezo zal je onder 20hz het verschil niet horen, de trillingen zullen er ook niet minder om zijn lijkt me.
Wat betreft de minidsp, Hometheater gurus vindt geloof de MiniDspHd ideaal om alles mee te kunnen op subwoofer gebied. Dirac lijkt me alleen interessant in de receiver/processor. Deze regelt dan alle speakers en niet alleen de sub.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: Ryvm on May 14, 2021, 19:29:24
Wat ik nu niet helemaal snap is wanneer ik een hpf instel van 15hz (bw 48db/oct), de hele fr curve er anders uit komt te zien. heeft iemand daar een verklaring voor en eventueel wat ik daar aan zou kunnen doen? Moet ik mischien eerst de hpf instellen en daarna alles opnieuw meten en delays opnieuw instellen?
Dan zou een crossover filter een kleine fase verschuiving geven.
Intressant om dat even uit te vogelen
Ik zal hier morgen eens meten met en zonder Xover

FrankBe

Quote from: Ryvm on May 14, 2021, 19:36:29
Waar meet je mee? Veel microfoons werken niet helemaal goed onder 20hz.  Zowiezo zal je onder 20hz het verschil niet horen, de trillingen zullen er ook niet minder om zijn lijkt me.
Wat betreft de minidsp, Hometheater gurus vindt geloof de MiniDspHd ideaal om alles mee te kunnen op subwoofer gebied. Dirac lijkt me alleen interessant in de receiver/processor. Deze regelt dan alle speakers en niet alleen de sub.

Ik gebruik de UMIK-1. In ieder geval is die goed genoeg voor een prima herhaalbaarheid van metingen. De metingen met het meeste infrasoon geluid leveren dan ook hoorbaar/voelbaar de diepste bas op. Door het advies van RalphH op te volgen en de afstandsmetingen uit de receiver te negeren en deze in te stellen in functie van de beste weergave heeft dus flink opgeleverd  ;)

Goed punt ivm Dirac De 2x4HD lijkt me inderdaad ook de verstandigste keuze.

Ryvm

Quote from: FrankBe on May 14, 2021, 21:09:34
Ik gebruik de UMIK-1. In ieder geval is die goed genoeg voor een prima herhaalbaarheid van metingen. De metingen met het meeste infrasoon geluid leveren dan ook hoorbaar/voelbaar de diepste bas op. Door het advies van RalphH op te volgen en de afstandsmetingen uit de receiver te negeren en deze in te stellen in functie van de beste weergave heeft dus flink opgeleverd  ;)

Goed punt ivm Dirac De 2x4HD lijkt me inderdaad ook de verstandigste keuze.
Heb je geen plaatje van je meetresultaten trouwens?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

mel

Ik ben al de hele week aan het meten in REW,vandaag merk ik iets vreemds

Als ik meet van 10-300 Hz beginnen de sub pas af te vallen op 16 Hz, zoals het altijd al is geweest
Als ik de schaal wijzig van 10-20,000 Hz dan beginnen de subs ineens op ongeveer 27 Hz af te vallen

Ik heb het verschillende keren geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat, vreemd

Iemand een tip ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

FrankBe

Quote from: Ryvm on May 16, 2021, 12:52:12
Heb je geen plaatje van je meetresultaten trouwens?

Dit is de huidige meting met beide 21" subs achteraan op 0.67m, de front speakers op 4.22m en de front subs op 6.78m. Verder staat er een flinke PEQ van 92Hz op de front speakers. Ook staat er op beide subs een minimale boost op 63Hz. Deze calibratie ligt wel bovenop een oude MCACC meting en misschien loont het de moeite om van een blanco memory bank te vertrekken?



Morgen worden de 2 microfoonstandaards geleverd en volgende week bestel ik de MiniDSP en dan hoop ik mijn set toch iets fijner af te stellen en ook de infrasone dip een beetje op te krikken. Dan ga ik ook veel gerichter te werk door een testformulier op te stellen met alle variabelen tijdens een meting:

Sound mode
EQ + PEQ settings
Master Volume
Sub1 + Sub2 levels
Alle Luidsprekerafstanden
Exacte microfoonpositie

Trouwens gisteren nog iemand aangetoond dat je wel geluid onder 20Hz kan horen. 10-11Hz blijft moeilijk maar 13Hz en hoger is moeiteloos waarneembaar mits genoeg volume  ;D

morca

Quote from: mel on May 16, 2021, 14:20:55
Ik ben al de hele week aan het meten in REW,vandaag merk ik iets vreemds

Als ik meet van 10-300 Hz beginnen de sub pas af te vallen op 16 Hz, zoals het altijd al is geweest
Als ik de schaal wijzig van 10-20,000 Hz dan beginnen de subs ineens op ongeveer 27 Hz af te vallen

Ik heb het verschillende keren geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat, vreemd

Iemand een tip ?
Dat is raar
Dat heb ik nog nooit langs zien komen hier....

PascalP

Quote from: mel on May 16, 2021, 14:20:55
Ik ben al de hele week aan het meten in REW,vandaag merk ik iets vreemds

Als ik meet van 10-300 Hz beginnen de sub pas af te vallen op 16 Hz, zoals het altijd al is geweest
Als ik de schaal wijzig van 10-20,000 Hz dan beginnen de subs ineens op ongeveer 27 Hz af te vallen

Ik heb het verschillende keren geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat, vreemd

Iemand een tip ?

Bedoel je de schaal van de grafiek of de sweep die je wijzigt?
In dat laatste geval kun je ook een proberen een langere sweep te maken ipv de standaard waarde.
Dan loopt ie langzamer op en is ie misschien nauwkeuriger?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Quote from: PascalP on May 16, 2021, 14:58:57
Bedoel je de schaal van de grafiek of de sweep die je wijzigt?
In dat laatste geval kun je ook een proberen een langere sweep te maken ipv de standaard waarde.
Dan loopt ie langzamer op en is ie misschien nauwkeuriger?
Dat zou bijzonder zijn,ik heb nog nooit gezien dat dit standaard fout gaat.

Heb jij hier ervaring mee pascal.
Jij had ook een probleem eerst.


Ben wel benieuwd of dat nog uitmaakt

PascalP

Quote from: morca on May 16, 2021, 15:06:28
Dat zou bijzonder zijn,ik heb nog nooit gezien dat dit standaard fout gaat.

Heb jij hier ervaring mee pascal.
Jij had ook een probleem eerst.


Ben wel benieuwd of dat nog uitmaakt

Geen ervaring mee, gewoon iets wat me te binnen schoot, gezien de grafiek vanaf zo'n 25Hz wel gelijk loopt.

Ik zelf had problemen dat ik gewoon geen resultaat kon meten onder de 40Hz.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

mel

Quote from: PascalP on May 16, 2021, 14:58:57
Bedoel je de schaal van de grafiek of de sweep die je wijzigt?
In dat laatste geval kun je ook een proberen een langere sweep te maken ipv de standaard waarde.
Dan loopt ie langzamer op en is ie misschien nauwkeuriger?

De schaal van de sweep, maar ik heb die in het verleden regelmatig aangepast en gaf nooit zon verschil.

Ik zou eerder denken dat het een REW fout is , misschien terug herinstalleren.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

FrankBe

Quote from: mel on May 16, 2021, 14:20:55
Ik ben al de hele week aan het meten in REW,vandaag merk ik iets vreemds

Als ik meet van 10-300 Hz beginnen de sub pas af te vallen op 16 Hz, zoals het altijd al is geweest
Als ik de schaal wijzig van 10-20,000 Hz dan beginnen de subs ineens op ongeveer 27 Hz af te vallen

Ik heb het verschillende keren geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat, vreemd

Iemand een tip ?

Hier heb ik dit ook nog niet tegengekomen... Alle meetparameters staan toch telkens in het measurement window?

cobaltjeh

Zo de minidsp is binnen, en ik heb een gesloten scanspeak 30w in combinatie met een Hypex Fa501.
Erg fijne versterker, in de hypex heb ik een hp op 30Hz en lowpass op 120Hz.

Daarna de subs in fase proberen samen te voegen, en met REW+Minidsp hetvolgende er van gemaakt:

Alleen kom ik er net achter dat audyssey nog aan stond, dus ik ga weer opnieuw beginnen.
Maar het trucje hebben we denk ik door.  :D


mel

Mooi mooi, lees ik het goed dat je een gepoorte en een gesloten sub samen hebt afgeregeld ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Ryvm

Quote from: cobaltjeh on May 18, 2021, 21:31:17
Zo de minidsp is binnen, en ik heb een gesloten scanspeak 30w in combinatie met een Hypex Fa501.
Erg fijne versterker, in de hypex heb ik een hp op 30Hz en lowpass op 120Hz.

Daarna de subs in fase proberen samen te voegen, en met REW+Minidsp hetvolgende er van gemaakt:

Alleen kom ik er net achter dat audyssey nog aan stond, dus ik ga weer opnieuw beginnen.
Maar het trucje hebben we denk ik door.  :D
Prachtig! Nu nog even een filter bakken met rew en in de minidsp plakken. Dan heb je het helemaal strak!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: cobaltjeh on May 18, 2021, 21:31:17
Zo de minidsp is binnen, en ik heb een gesloten scanspeak 30w in combinatie met een Hypex Fa501.
Erg fijne versterker, in de hypex heb ik een hp op 30Hz en lowpass op 120Hz.

Daarna de subs in fase proberen samen te voegen, en met REW+Minidsp hetvolgende er van gemaakt:

Alleen kom ik er net achter dat audyssey nog aan stond, dus ik ga weer opnieuw beginnen.
Maar het trucje hebben we denk ik door.  :D
In de hypex heb je de high pass wel  hoog staan.
Begint je target in rew dan ook op 30 Hz?
Als je target nu onder 30 Hz staat ,ben je die hpf weer aan het boosten.

Ik zou die filter uitzetten,en die vd minidsp gebruiken.

En je hpf op 20 Hz  ofzo zetten.
Gebruik je de sub bij muziek of film?

cobaltjeh

Quote from: mel on May 18, 2021, 21:38:13
Mooi mooi, lees ik het goed dat je een gepoorte en een gesloten sub samen hebt afgeregeld ?

Klopt dat was een van de tips, aan de hand van voorgaande metingen. Ik was eigenlijk van plan om met een passief membraan te werken.
Die heb ik ook al klaar liggen, vandaar ook de 'flinke' versterker. Maar de sub is 2e hands en zat toevallig in een mooie gesloten kast.


Quote from: morca on May 18, 2021, 22:02:05
In de hypex heb je de high pass wel  hoog staan.
Begint je target in rew dan ook op 30 Hz?
Als je target nu onder 30 Hz staat ,ben je die hpf weer aan het boosten.

Ik zou die filter uitzetten,en die vd minidsp gebruiken.

En je hpf op 20 Hz  ofzo zetten.
Gebruik je de sub bij muziek of film?

Alleen bij de gesloten 30w staat de HP op 30Hz, want de 32w (bokito) kan alles er onder prima aan (zit ook een ds8.0 in zonder filter), daarnaast heb ik ook rond de 25/30 een behoorlijke piek in de ruimte.
De minidsp gooit er nog een HP rond de 17Hz overheen. Want alles daar onder heb ik liever niet.

Ik ga inderdaad ook nog even testen met de hypex uit, maar momenteel kom ik USB poorten te kort op mijn laptop.
Ruimte is puur voor film, geen muziek.

Bijgevoegd een plaatje van beide subs los, zonder minidsp aanpassingen.
Als ik dat zo bekijk, past de gesloten sub eigenlijk beter in de ruimte.  :-X
Het is momenteel een downfiring model, wellicht heeft dat ook invloed. Want de bokito heb ik door heel de ruimte gesleept en die was overal redelijk matig.

cobaltjeh

En de nieuwe respons na DSP, nu met audyssey uit.

FrankBe

Quote from: cobaltjeh on May 18, 2021, 22:09:52
Klopt dat was een van de tips, aan de hand van voorgaande metingen. Ik was eigenlijk van plan om met een passief membraan te werken.
Die heb ik ook al klaar liggen, vandaar ook de 'flinke' versterker. Maar de sub is 2e hands en zat toevallig in een mooie gesloten kast.


Alleen bij de gesloten 30w staat de HP op 30Hz, want de 32w (bokito) kan alles er onder prima aan (zit ook een ds8.0 in zonder filter), daarnaast heb ik ook rond de 25/30 een behoorlijke piek in de ruimte.
De minidsp gooit er nog een HP rond de 17Hz overheen. Want alles daar onder heb ik liever niet.

Ik ga inderdaad ook nog even testen met de hypex uit, maar momenteel kom ik USB poorten te kort op mijn laptop.
Ruimte is puur voor film, geen muziek.

Bijgevoegd een plaatje van beide subs los, zonder minidsp aanpassingen.
Als ik dat zo bekijk, past de gesloten sub eigenlijk beter in de ruimte.  :-X
Het is momenteel een downfiring model, wellicht heeft dat ook invloed. Want de bokito heb ik door heel de ruimte gesleept en die was overal redelijk matig.


Ik vind beide subs elkaar meer dan prima aanvullen. Tot 90Hz een zeer mooi resultaat  ;) Welke smoothing heeft je REW grafiek?

Je gaat Audyssey toch nog verder gebruiken?