Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

morca

Bijna 2 uur  :clapping:
Stukje gekeken. Veel goeie tips misschien maar die zijn in gemiddelde kamer niet haalbaar.
Maak eens een paar panelen en test die op wat plekken.
Eerste keer dat ik panelen van RalphH getest heb klonk het direct een stukje beter.
En dat door 2 kleine paneeltjes.

Daarmee wil ik zeggen ga niet alles proberen te snappen.
Door wat te testen hoor je wat er gebeurd.
En daar kan veel van leren.

Naast je basstraps dan bedoel ik .

Dutchmuscle

Quote from: morca on December 27, 2018, 00:18:49
Bijna 2 uur  :clapping:
Stukje gekeken. Veel goeie tips misschien maar die zijn in gemiddelde kamer niet haalbaar.
Maak eens een paar panelen en test die op wat plekken.
Eerste keer dat ik panelen van RalphH getest heb klonk het direct een stukje beter.
En dat door 2 kleine paneeltjes.

Daarmee wil ik zeggen ga niet alles proberen te snappen.
Door wat te testen hoor je wat er gebeurd.
En daar kan veel van leren.

Naast je basstraps dan bedoel ik .

Er hangen hier 2 panelen aan het plafon 1 grote achter mij er komt er nog 1 aan de zij muur en in die hoek komen ook de basstraps/galmtraps :D als die werken komen er nog 2 in de kast in de hoek die zie je toch niet dan meer niet.
Verder komt er nog een nieuw shaggy kleed een nieuw kleiner burea en me glazen tafel wordt vervangen door hout that's it.
Daarna kijken wat we nog kunnen doen met de dsp en anders is toch dual BD3D ook wel een leuke gedachte :crazy:

Dutchmuscle

Quote from: morca on December 27, 2018, 00:18:49
Bijna 2 uur  :clapping:
Stukje gekeken. Veel goeie tips misschien maar die zijn in gemiddelde kamer niet haalbaar.
Maak eens een paar panelen en test die op wat plekken.
Eerste keer dat ik panelen van RalphH getest heb klonk het direct een stukje beter.
En dat door 2 kleine paneeltjes.

Daarmee wil ik zeggen ga niet alles proberen te snappen.
Door wat te testen hoor je wat er gebeurd.
En daar kan veel van leren.

Naast je basstraps dan bedoel ik .

Bij die film van 2 uur die ik had gepost rond de 40 min en daarna zeker bij 52:00 wordt het leuk voor ons.....

Dutchmuscle

Heb nog gespeeld met de delay van de dsp dit was het verschil (zie foto) maar heb minder output.
Morgen me basstraps afmaken en deze wilde ik ook nog effu delen met jullie https://www.youtube.com/watch?v=qbQEBVDAY74

jossie

Mooi hé...

We sturen een spreker naar een beurs, ruimte huren, opbouwen, presentatie voorbereiden, hotels boeken, praatje oefenen, vijfentwintigduizend euro ben je zo kwijt.

En... wat is het onderwerp? Akoestische geluidsverbetering! Ach ja, vandaar die lousy headset. Hoogst irritant.

Buiten dat, we hadden het over Corner Traps, waarom laat hij met de grafieken niet gewoon een topresultaat zien? Omdat het niet lukt! Al zet je alle hoeken propvol.

Toch raar? Dit is z'n praatje! Akoestische verbetering, dan laat je toch de max zien die je kunt behalen [emoji849] hij laat het maar een beetje in het midden aan het eind...

Midfrequent kun je de ruimte fors verbeteren. Laagfrequent alleen praktisch met eq en/of Dirac b.v. (op de luisterpositie).

Blijft de vraag waarom je grafiek nog steeds hetzelfde is? Morca en ik hebben nog steeds het idee dat je fronts full range meedoen. Of is dat ook de bedoeling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !


Dutchmuscle

Quote from: jossie on December 28, 2018, 19:42:33
Mooi hé...

We sturen een spreker naar een beurs, ruimte huren, opbouwen, presentatie voorbereiden, hotels boeken, praatje oefenen, vijfentwintigduizend euro ben je zo kwijt.

En... wat is het onderwerp? Akoestische geluidsverbetering! Ach ja, vandaar die lousy headset. Hoogst irritant.

Buiten dat, we hadden het over Corner Traps, waarom laat hij met de grafieken niet gewoon een topresultaat zien? Omdat het niet lukt! Al zet je alle hoeken propvol.

Toch raar? Dit is z'n praatje! Akoestische verbetering, dan laat je toch de max zien die je kunt behalen [emoji849] hij laat het maar een beetje in het midden aan het eind...

Midfrequent kun je de ruimte fors verbeteren. Laagfrequent alleen praktisch met eq en/of Dirac b.v. (op de luisterpositie).

Blijft de vraag waarom je grafiek nog steeds hetzelfde is? Morca en ik hebben nog steeds het idee dat je fronts full range meedoen. Of is dat ook de bedoeling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Klopt wat je zegt maar hij zij ook iets over plaatsing van speakers en dicht op de muur als je ruimte zo klein is dat je veel modes hebt misschien dan toch weer de speaker naar de muur toe zodat je de frequentie verlegt naar een hoger gebied wat je wel aan kan pakken.
En het stuk een lucht poket achter de basstrap te laten werkt hij beter.

Mijn fronts regelt adsy af op full range en zet me speakers op large ik zet ze weer op small en de crossovers naar 80hz.

GPO

Quote from: Dutchmuscle on December 28, 2018, 22:19:02
Klopt wat je zegt maar hij zij ook iets over plaatsing van speakers en dicht op de muur als je ruimte zo klein is dat je veel modes hebt misschien dan toch weer de speaker naar de muur toe zodat je de frequentie verlegt naar een hoger gebied wat je wel aan kan pakken.
En het stuk een lucht poket achter de basstrap te laten werkt hij beter.

Mijn fronts regelt adsy af op full range en zet me speakers op large ik zet ze weer op small en de crossovers naar 80hz.
Wat voor fronts heb je eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle


GPO

Vraagje:

In die grafiek van met en zonder sub:
1) met sub = fronts (small) + sub & 80 hz crossover
2) zonder sub = fronts large + sub off

Toch? Of is in het gevalletje 2 de fronts op small gezet en de sub gewoon fysiek uitgezet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle

Quote from: GPO on December 30, 2018, 12:18:08
Vraagje:

In die grafiek van met en zonder sub:
1) met sub = fronts (small) + sub & 80 hz crossover
2) zonder sub = fronts large + sub off

Toch? Of is in het gevalletje 2 de fronts op small gezet en de sub gewoon fysiek uitgezet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Met sub is fronts small crossover 80hz alles lfe kanaal staat wel op 120hz.
Zonder sub is ook alles small en crossover 80hz .

GPO

Quote from: Dutchmuscle on December 30, 2018, 15:42:03
Met sub is fronts small crossover 80hz alles lfe kanaal staat wel op 120hz.
Zonder sub is ook alles small en crossover 80hz .
Dus dan heb je de sub echt fysiek uitstaan als je zonder sub meet?

Er is erg veel energie onder de 80 hz over dus ik twijfel een beetje aan de meting.

En die bult op 40 hz die moet toch goed weg te krijgen zijn met de minidsp?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dutchmuscle

Quote from: GPO on December 30, 2018, 17:20:55
Dus dan heb je de sub echt fysiek uitstaan als je zonder sub meet?

Er is erg veel energie onder de 80 hz over dus ik twijfel een beetje aan de meting.

En die bult op 40 hz die moet toch goed weg te krijgen zijn met de minidsp?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ja de sub staat fysiek uit als ik zonder sub meet.
Maar heb vandaag 2 basstraps geplaatst in 1 hoek van vloer tot plafon dus moet een nieuwe adsy meting doen.
De minidsp zit alleen op de sub voor mijn mains moet ik nog een 2x4HD halen heb ze biampt.
Die 40 hz zit ook op de fronts dus krijg hem nu nog niet weg die bult.

RalphH

Heb je metingen met en zonder traps zonder dsp?
Dat zou interessant zijn.

EDIT
Ah en ook 1 met fronts full range en 80hz over elkaar, dan is die 40hz piek ook meteen wat duidelijker. Zal full range wel helemaal uitslaan dan gok ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79



Quote from: Dutchmuscle on December 30, 2018, 18:16:30
Ja de sub staat fysiek uit als ik zonder sub meet.
Maar heb vandaag 2 basstraps geplaatst in 1 hoek van vloer tot plafon dus moet een nieuwe adsy meting doen.
De minidsp zit alleen op de sub voor mijn mains moet ik nog een 2x4HD halen heb ze biampt.
Die 40 hz zit ook op de fronts dus krijg hem nu nog niet weg die bult.

Stomme vraag waarom moet die bult op 40hz weg als je crossover op 80hz staat?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Hij zal fullrange nog hoger pieken en idd, dan verdwijnt ie niet met een hogere crossover.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Tussen al het geknal door heb ik toch nog wat metingen kunnen doen.
Basstraps geplaats + nieuw chill plek voor het lopende basstrapje.
Het ziet er goed uit na de nieuwe adsy meting de bult op 40 hz is er bijna niet meer :headbanging:
Ik heb ook meteen wat gespeeld met de subwoofer afstand in de marantz zie hier het verschil......

RalphH

Mooi, maar zegt mij nog niet of en wat de panelen doen, dus als je die metingen ook nog ff hebt  :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

We kunnen niet zien hoe het gehele verloop is. Maar stel dat de lijn zo gemiddeld vanaf 100Hz rond de 65dB doorloopt dan staat:

a) het volume bij het meten te laag (waardoor de meting niet zoveel zegt)
b) dan is het laag bijna en ruim 15dB hoger dan de rest in deze meting.

Ik zou het volume van de subs met 10dB verlagen en opnieuw meten.

Wat ik ook gek vind is dat het laag een gelijkmatig verloop heeft vanaf 10dB. Ik zou weleens een nul tot 20kHz meting willen zien op een hoger volume.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Ik twijfel ook aan de metingen/apparatuur. Het ziet er allemaal wat vreemd uit.

Enige wat ´iets´ zou kunnen verklaren is dat D een vrij kleine kamer heeft. De onderste roommode zit inderdaad op z´n eerste bult (twee maten van z'n kamer geven allebei ongeveer 40 Hz). De nieuwe sub heeft aardig wat power en zet de ruimte onder de 40 Hz mogelijk netjes onder druk waardoor het toch klopt. Maar ik twijfel ook, nooit eerder zo´n curve gezien  ;)
Omni !


morca

Quote from: jossie on December 31, 2018, 10:53:17
Ik twijfel ook aan de metingen/apparatuur. Het ziet er allemaal wat vreemd uit.

Enige wat ´iets´ zou kunnen verklaren is dat D een vrij kleine kamer heeft. De onderste roommode zit inderdaad op z´n eerste bult (twee maten van z'n kamer geven allebei ongeveer 40 Hz). De nieuwe sub heeft aardig wat power en zet de ruimte onder de 40 Hz mogelijk netjes onder druk waardoor het toch klopt. Maar ik twijfel ook, nooit eerder zo´n curve gezien  ;)
Dat de curve zo vlak is onder 40 hz bedoel je?
Zal aan ze ruimte liggen.
Ik had dat hierboven ook.
Zie pag 1 post 1 helemaal onderaan.

En ik heb wel vaker zoiets gezien.
Niel had dit ook .

Ik denk dat het door de afmeting vd kamer komt.

Had alleen niet verwacht dat ze roomode zo af zou nemen op 40 hz door de basstraps.

Musle heb je een waterfall meting voor ons?

jossie

Ja, ik zie het nu ook in jouw meting. Klopt dan misschien toch wel...

D heeft meer dan een ding veranderd en de mic staat wellicht ook op een (iets) andere plek?
Omni !

morca

Quote from: jossie on December 31, 2018, 11:11:10
Ja, ik zie het nu ook in jouw meting. Klopt dan misschien toch wel...

D heeft meer dan een ding veranderd en de mic staat wellicht ook op een (iets) andere plek?
Toen ik die poste was er ook paniek hier hahaha.
Bijna ongeloofwaardig strak.
Daaruit is dit topic ontstaan  ;D

Beneden is het niet zo strak meer jammer genoeg.
Misschien toch alles weer naar boven ....

Dutchmuscle

Quote from: jossie on December 31, 2018, 10:53:17
Ik twijfel ook aan de metingen/apparatuur. Het ziet er allemaal wat vreemd uit.

Enige wat ´iets´ zou kunnen verklaren is dat D een vrij kleine kamer heeft. De onderste roommode zit inderdaad op z´n eerste bult (twee maten van z'n kamer geven allebei ongeveer 40 Hz). De nieuwe sub heeft aardig wat power en zet de ruimte onder de 40 Hz mogelijk netjes onder druk waardoor het toch klopt. Maar ik twijfel ook, nooit eerder zo´n curve gezien  ;)

Mijn kamer is ook klein en bijna 4 kant dus das ook niet best maar heb niks anders.
Heb gisteravond nog heel even een klein stukje master & commander gekeken met die schepen en kanonnen om te luisteren hoe het klinkt.....ik hoor veel meer diepte ervaar nu meer luchtdruk nog even een paar films kijken zo....
Vandaag geen metingen enzo....morgen en woesdag weer.....maar tot nu toe ben ik tevreden met de 2 traps en de kat ook die slaapt erboven op :D