Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Ik heb er mss overgelezen maar heeft je receiver Audyssey of iets dergelijks ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

martien

Quote from: mel on February  6, 2016, 13:39:43
Ik heb er mss overgelezen maar heeft je receiver Audyssey of iets dergelijks ?

nee het betreft een stereo versterker zonder enige correctie mogelijkheden.

Witalik

Quote from: doorofnight on February  5, 2016, 08:23:20
Wat heb je aan bijzonder accurate meetgegevens boven de 6kHz?

Ik lees dat de mic sowieso directional is en dat er boven de 6khz minder gevoeligheid is zijwaarts. Dus het is niet alleen boven die 6khz..? Tenminste dat lees ik er niet.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

GPO

Quote from: Witalik on February  7, 2016, 15:24:19
Ik lees dat de mic sowieso directional is en dat er boven de 6khz minder gevoeligheid is zijwaarts. Dus het is niet alleen boven die 6khz..? Tenminste dat lees ik er niet.

Dat is altijd. Golven van hoge tonen zijn altijd directioneel. Hoe meer je off axis van een speaker zit hoe doffer deze klinken. Hoge tonen nemen buiten de midden-as vd speakers altijd sneller in kracht af dan lage tonen ivm deze golflengtes.

Als je dus hoge tonen response wilt meten moet je hier rekening mee houden, ongeacht de mic die je gebruikt. Als je gewoon je luisterpositie aanhoud kun je overigens prima hoge tonen meten met de UMIK-1. Dat is mijn ervaring althans. Deze doet dat een stuk beter dan bv een gewone simpele dB meter die heel erg ongevoelig is voor hoge tonen.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mel

Zojuist een tweede sub erbij gezet, dus terug beginnen meten.

Het verschil tussen onderstaande twee metingen is dat ik enkel de Cilinder ultra van de linkse hoek naar de rechtse hoek heb verplaatst

Naar mijn mening is de blauwe meting veruit de beste

Geen smoothing, wel Audyssey
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

martien

Nu heb ik er wellicht overheen gelezen, maar was de pb niet retour afzender?

mel

je hebt correct gelezen, de nieuwe PB12 plus is terug bij L sound.
Dit is een PB Ultra tweedehands
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

martien

even wat rond gezocht voor een eventuele minidsp.
in de openingspost staat de volgende optie; minidsp 2x4.
2 way Advanced 21  plugin is bedoeld voor stereo met 1 sub, zoals nu bij mij.
als ik het goed lees op de site kan die ook 2 subwoofers corrigeren, voor als er toch 1 bijkomt.
begrijp ik dat goed?

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Quote from: mel on February  8, 2016, 13:32:42
Zojuist een tweede sub erbij gezet, dus terug beginnen meten.

Het verschil tussen onderstaande twee metingen is dat ik enkel de Cilinder ultra van de linkse hoek naar de rechtse hoek heb verplaatst

Naar mijn mening is de blauwe meting veruit de beste

Geen smoothing, wel Audyssey
2 ziet er goed uit.
ik zou wel nog de schaal aanpassen naar 40-105 dB.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mel

Quote from: Staaled on February  8, 2016, 14:46:24
2 ziet er goed uit.
ik zou wel nog de schaal aanpassen naar 40-105 dB.

hmmm, ik zie niet goed in wat dat aan de meting gaat veranderen???
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

GPO

Quote from: mel on February  8, 2016, 15:03:20
hmmm, ik zie niet goed in wat dat aan de meting gaar veranderen???

Aan de meting niets, maar de grafiek krijgt meer detail. Nu lijkt het vlakker als dat het in werkelijkheid is.  Hoef je niet opnieuw voor te meten he? Gewoon de mdat file inladen, de schaal veranderen en weer plaatje van maken... :)

Desalniettemin ziet deze meting er goed uit hoor; alles valt in +/-5 db bandje tot diep onder de 20 Hz... da's best goed...  8)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Mario D

Door mijn collega heb ik tweede subwoofer in huis nu, vandaag aangesloten en de hele dag al geluisterd.
Ik zit werkelijk met mijn mond open van de verbazing wat een 2de subwoofer kan brengen in een set, ik heb veel subs in huis gehad maar dit is toch wel "THE next level"  :wow:

-De front speakers lijken meer softer en homogener te klinken.
-Het laag is veel minder te horen van waar het komt nu.

Misschien toch de WAF eens proberen overtuigen voor de 2de sub.  :D


yorkie13

Een 2de subwoofer geeft idd een beter verdeeld laag.
Het is echter ook een grotere uitdaging om ze goed af te stellen.
Beter is het om 2 dezelfde subwoofers te nemen.

mel

Als ik mijn REW metingen bekijk met enkel de ultra en nu met twee ultras is een wereld van verschil, veel vlakkere respons met twee subs.
Het sub diep in film is ook veel meer aanwezig, veel meer subdiep detail
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Quote from: kalimero on February 10, 2016, 17:32:41
Door mijn collega heb ik tweede subwoofer in huis nu, vandaag aangesloten en de hele dag al geluisterd.
Ik zit werkelijk met mijn mond open van de verbazing wat een 2de subwoofer kan brengen in een set, ik heb veel subs in huis gehad maar dit is toch wel "THE next level"  :wow:

-De front speakers lijken meer softer en homogener te klinken.
-Het laag is veel minder te horen van waar het komt nu.

Misschien toch de WAF eens proberen overtuigen voor de 2de sub.  :D
Het kan veel toevoegen idd.
Doe je best bij haar Mario ,time for dual,s

jvanhambelgium

Quote from: kalimero on February 10, 2016, 17:32:41
Door mijn collega heb ik tweede subwoofer in huis nu, vandaag aangesloten en de hele dag al geluisterd.
Ik zit werkelijk met mijn mond open van de verbazing wat een 2de subwoofer kan brengen in een set, ik heb veel subs in huis gehad maar dit is toch wel "THE next level"  :wow:

-De front speakers lijken meer softer en homogener te klinken.
-Het laag is veel minder te horen van waar het komt nu.

Misschien toch de WAF eens proberen overtuigen voor de 2de sub.  :D

Het verbaasd me eigenlijk dat je dit nog nooit eerder heb gedaan. Dit staat zowat op blz 1 van de "do's" als het op subwoofer-in-woonruimtes aankomt.
Hoe heb je de inregeling gedaan ? Heb je vb een receiver met (Audyssey) SubEQ HT om correct 2 subs time-aligned te brengen enz ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

arjan1978

Ik zit te kijken naar een 2e sub voor erbij,heb een pb13 ultra.
En zat te kijken naar een sb13 ultra,omdat een 2e pb13 niet gaat passen in die hoek waar ik hem wil hebben.
Maakt dat verder nog wat uit,als ik een sealed en een poorted woofer heb?

Kan eventueel de pb13 verkopen,als het overkill wordt.
Heb doos,bonnetje en alles nog (ik zie trouwens dat deze binnen 1 jaar 200€ duurder is geworden)

LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

morca

Quote from: arjan1978 on February 10, 2016, 20:43:44
Ik zit te kijken naar een 2e sub voor erbij,heb een pb13 ultra.
En zat te kijken naar een sb13 ultra,omdat een 2e pb13 niet gaat passen in die hoek waar ik hem wil hebben.
Maakt dat verder nog wat uit,als ik een sealed en een poorted woofer heb?

Kan eventueel de pb13 verkopen,als het overkill wordt.
Heb doos,bonnetje en alles nog (ik zie trouwens dat deze binnen 1 jaar 200€ duurder is geworden)
Sealed en gesloten regelt wat moeilijker in,maar dat heeft  mij er ook niet van weerhouden.

Joske007

Quote from: RA SUBS on February 10, 2016, 17:38:41
Een 2de subwoofer geeft idd een beter verdeeld laag.
Het is echter ook een grotere uitdaging om ze goed af te stellen.
Beter is het om 2 dezelfde subwoofers te nemen.
Hmmm, waarom?  :crazy:
Ik vind een strakke, correcte weergave tussen 30 en 60/80 Hz als muziekliefhebber MINSTENS zo belangrijk dan bv de extra output onder 30Hz, waar toch dikwijls hier zo naar wordt gestreefd.....

Als voorbeeld:
Kan het soms niet beter zijn om een 10"sub te combineren met een 15"sub .
Dan doet elke maat toch waar hij precies zo goed in is?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

GOOS88

Quote from: Joske007 on February 11, 2016, 10:02:16
Hmmm, waarom?  :crazy:
Ik vind een strakke, correcte weergave tussen 30 en 60/80 Hz als muziekliefhebber MINSTENS zo belangrijk dan bv de extra output onder 30Hz, waar toch dikwijls hier zo naar wordt gestreefd.....

Als voorbeeld:
Kan het soms niet beter zijn om een 10"sub te combineren met een 15"sub .
Dan doet elke maat toch waar hij precies zo goed in is?

Denk dat RA SUBS doelt op het verschil in fase gedrag tussen subs onderling (vooral tussen gesloten en gepoort), met 2 dezelfde subs heb je dat probleem niet.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GPO

Quote from: Joske007 on February 11, 2016, 10:02:16
Hmmm, waarom?  :crazy:
Ik vind een strakke, correcte weergave tussen 30 en 60/80 Hz als muziekliefhebber MINSTENS zo belangrijk dan bv de extra output onder 30Hz, waar toch dikwijls hier zo naar wordt gestreefd.....

Als voorbeeld:
Kan het soms niet beter zijn om een 10"sub te combineren met een 15"sub .
Dan doet elke maat toch waar hij precies zo goed in is?

een 10" met een 15"? Dat betekent meestal in de praktijk dat de 10" over de zeik gaat op een punt waar de 15" het nog met gemak speelt. Een 15" sub doet het ook boven de 40 Hz hoor en meestal een stuk harder dan een 10".

Dus gelijke subs, helemaal mee eens. Zelfs verschillende tuning points van subs kan fase gedrag fouten opleveren. En veel verschil in driver grootte is dus ook niet aan te raden. En het mixen van gesloten en gepoorte subs is voor mij bijna uit den boze (uitzonderingen daargelaten) omdat de elektronica in gesloten subs fase veranderingen veroorzaakt ver voor de tuning van de meeste gepoorte subs. Dan heb je en fase gedrag verandering rond het natuurlijke afval punt van de gesloten sub en fase verandering rond de tuning punt van de gepoorte sub. Dat is dus dubbel plezier... :)

Je kunt overigens verschillende subs wel ingeregeld krijgen, maar dat kost soms wat (of veel) meer moeite. En het een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de kamer-akoestiek en indeling.

Ik vind het overigens ook estethisch gewoon veel sjieker om identieke subs te zien...  :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS