Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nielvm

Gisteren met de center ingemeten, zelfde probleem. De focals geven en enorme piek bij 40hz. De subwoofer krijg ik netjes afgesteld, maar als de center meespeelt, heb ik een grote bult bij 40hz.

Vreemd wel, dat als de x-over op 100hz staat, de center (en fronts) nog altijd zo veel geluid weergeven bij 40hz :-S



Gisteren met deze instelling hunger games gezien. Het klinkt anders best wel goed  ;D
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on September  2, 2012, 10:02:29


Gisteren met deze instelling hunger games gezien. Het klinkt anders best wel goed  ;D
Laatste punt is heel belangrijk,staar je niet helemaal blind op de meting.
Als je ong meetbaar het beste resultaat hebt dat is leuk,maar het gaat erom hoe het klinkt.

Bult bij 40 is een bekend probleem wat vaker optreed,op 1 of andere manier geven front,s op 80 hz toch nog een output/roommode op 40 hz.

nielvm

Echt bizar. Zelfs al stel je de crossover in om 100hz, geven de fronts nog een behoorlijke bult bij 40?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Staaled

Quote from: nielvm on September  2, 2012, 12:02:41
Echt bizar. Zelfs al stel je de crossover in om 100hz, geven de fronts nog een behoorlijke bult bij 40?
Staan de speakers dan wel op "small" , anders gaat er alsnog laag naar toe.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Bart_M


nielvm

Ook al geprobeerd, geeft meer invloed op het gebier 100-200hz, weinig op de 40hz piek.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on September  2, 2012, 12:02:41
Echt bizar. Zelfs al stel je de crossover in om 100hz, geven de fronts nog een behoorlijke bult bij 40?
Ja gebeurt vaker,Tip van Bart werkte bij Ejorne ook enigsind,s.
Ik moet zelf nog me poorten dichtmaken,ik hoor beneden ook duidelijk dat de poort beter dicht zit,maar ben beetje lui/druk geweest  ;)

jvanhambelgium

Quote from: nielvm on September  2, 2012, 10:02:29
Gisteren met de center ingemeten, zelfde probleem. De focals geven en enorme piek bij 40hz. De subwoofer krijg ik netjes afgesteld, maar als de center meespeelt, heb ik een grote bult bij 40hz.

Vreemd wel, dat als de x-over op 100hz staat, de center (en fronts) nog altijd zo veel geluid weergeven bij 40hz :-S



Gisteren met deze instelling hunger games gezien. Het klinkt anders best wel goed  ;D

Goh, is mischien niet vreemd ;

40Hz is iets minder als 1 octaaf lager als 100Hz (octaaf = halvering of verdubbeling frequenties)
Met een filter van 24dB/octaaf lijkt het me niet onmogelijk dat je boven het cut-off point vb met 80dB aan het meten bent geslagen, maar op 50Hz (dus 1 octaaf lager) zal je sub of speaker nog altijd wel +- 55dB outputten...dus helemaal "stil" is die zeker niet...
En dus kan met die energie die nog uit de speakers komt mischien nog wel een room-mode aangetikt worden vandaar de blijvende bult ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

nielvm

Ja, die 40hz is zeker ook een room mode. Bij de sub kan ik deze netjes wegwerken, bij de fronts is dit natuurlijk niet mogelijk.

Op zich stoort deze bult niet tijdens het luisteren. Heb liever dat deze bult voor de fronts blijft bestaan, dan dat ik de sub enorm ga moeten dempen op deze frequentie.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jvanhambelgium

Vandaag ook weer in de weer geweest om nog eens wat te spelen met metingen. De SVS dus uit z'n hoek genomen hierop direct m'n PC met REW gekoppeld -> receiver deed dus niet mee.
Dan verschillende metingen gedaan tussen 10-120Hz

Ik heb tientallen posities getest doorheen de zolder, maar eigenlijk feitelijk de "beste" die naar kwam was toch weeral een hoekpositie, maar wel dus in de breedte-richting en met de driver naar de muur gericht met mooi zicht op de BASH-amp ;-)
Op "optisch" veel knappere posities, vb onder 45° vanuit een hoek zodat je de driver goed ziet met dus de driver zo'n 75cm van de muur (=diepte SVS + wat extra) geeft echt wel direct een pak slechter resultaat in een bepaalde regio.
Je kan je natuurlijk afvragen of je dit allemaal gaat horen en niet gewoon voor de meest stoere layout moet gaan  :-X

Rood = Sub in de hoek onder 45° met driver zichtbaar
Groen = Sub breedterichting tot vlak tegen muur (5cm) met BASH-amp zichtbaar

Toch wel redelijk verschil...






** Update ; Na een nieuwe calibratie te hebben gedaan moet ik zeggen dat de bass wel degelijk een stuk strakker & droger klinkt door de sub met de driver tot vlak voor wand te zetten. Wat testen met oa HT Demo Disco gedaan.
De settings die Onkyo/Audessey aangeeft ;

Front L + R : Full Band
Center : Full Band
Double Bass : ON (subwoofer krijgt dus alles < 120Hz + dedicated LFE channel bij 5.1 content)

Heb gisteren dikwijls liggen omschakelen tussen "Pure Audio" (dus zonder processing/Audessey) en "Stereo" (met alles) voor verschillende soorten nummer, vocaal etc.
Het is even wennen, het klinkt (ook) prima en een zeker "hoogte laagje" is er wat van afgehaald.
Ik ga dit voorlopig even laten staan en wat gewenning geven
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Martijnst1990

Even een vraagje van mijn kant. Heb al verschillende pagina's van het topic doorgelezen en ben de MiniDSP meerdere malen tegen gekomen, maar kan er toch nog niet helemaal achter komen hoe je zoiets gebruikt.

De MiniDSP komt tussen sub en receiver in lijkt me (zoals een Antimode?) en met de gratis software kan je metingen doen en dan de frequenties aanpassen om de grafiek strak te krijgen? Ik heb namelijk een Antimode gehad en dat beviel erg goed (weg gegaan wegens andere prioriteiten) en het gemak daarvan vond ik zelf erg prettig. Nou vraag ik me dus af of een MiniDSP ongeveer hetzelfde doet of is 1 van de 2 echt de betere? Op zich is dat meten leuk natuurlijk, maar het gaat mij vooral om het gemak en het resultaat, dus voor mijn gevoel zou ik weer eerder naar een Antimode kijken :D Andere apparaten kan natuurlijk ook, maar moet wel rond dezelfde afmetingen zijn, wil niet zo'n groot apparaat er nog naast ;)

Zal sowieso binnenkort weer is inlezen hoe dat meten ook alweer werkt en hier dan even een grafiekje plaatsen, heb ik niet meer gedaan sinds de nieuwe plaats van de sub en de nieuwe receiver.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

minidsp in a box is ongeveer dezelfde grootte dan de antimode, maar heeft uiteindelijk veel meer opties voor manuele EQ (en andere aanpassingen). Ook auto EQ is mogelijk door REW (gratis meetprogramma) de berekeningen te laten uitvoeren, en deze dan te exporteren naar de minidsp.

Het lijkt complex op het eerste zicht, door de vele opties, maar dat valt erg goed mee in praktijk.

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September  8, 2012, 09:55:42
minidsp in a box is ongeveer dezelfde grootte dan de antimode, maar heeft uiteindelijk veel meer opties voor manuele EQ (en andere aanpassingen). Ook auto EQ is mogelijk door REW (gratis meetprogramma) de berekeningen te laten uitvoeren, en deze dan te exporteren naar de minidsp.

Het lijkt complex op het eerste zicht, door de vele opties, maar dat valt erg goed mee in praktijk.
Auto EQ spreekt mij al erg aan dan :) In dat geval zou zo'n MiniDSP dus hetzelfde kunnen als een Antimode en dan nog meer.

Is die MiniDSP alleen via de eigen website te koop of is hij ook ergens in Nederland verkrijgbaar? Is toch altijd makkelijker dan via Amerika met alle extra kosten etc.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Timvg

Quote from: Martijn90 on September  8, 2012, 10:00:11
Auto EQ spreekt mij al erg aan dan :) In dat geval zou zo'n MiniDSP dus hetzelfde kunnen als een Antimode en dan nog meer.

Is die MiniDSP alleen via de eigen website te koop of is hij ook ergens in Nederland verkrijgbaar? Is toch altijd makkelijker dan via Amerika met alle extra kosten etc.

Officieel niet, maar de extra kosten moeten goed meevallen hoor..


Martijnst1990

Besteld, inclusief verzenden was hij €125,- weet alleen niet of er nog douane kosten bij komen vanuit Hong Kong?

Ben in ieder geval heel benieuwd wat het gaat brengen, verwachtte verzendtijd is 3-5 dagen en dat zal binnen HK zijn, dus nog even geduld.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Mooie aankoop Martijn. Heb je ook al een meet-setje, dat is me even ontschoten.
Zonder dit en REW, kom je namelijk niet ver.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Quote from: RalphH on September 11, 2012, 14:46:48
Mooie aankoop Martijn. Heb je ook al een meet-setje, dat is me even ontschoten.
Zonder dit en REW, kom je namelijk niet ver.
Ah, dacht dat ik met REW en een dB meter als mic al een heel end kwam, maar er komt nog meer bij kijken? Zag die mixer wel in de start post, maar dacht dat dat gewoon een extraatje was.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

Ik heb binnenkort een nagenoeg compleet meetsetje te koop.
Mic met phantomvoeding,geluidskaart en wat kabels.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Quote from: Hipster on September 11, 2012, 15:20:08
Ik heb binnenkort een nagenoeg compleet meetsetje te koop.
Mic met phantomvoeding,geluidskaart en wat kabels.
Klinkt goed, enig idee aan wat voor bedrag ik dan ongeveer moet denken?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Timvg

Waar heb je'm juist besteld de minidsp dat ie van hong kong ipv amerika komt? Krijg je er dan ook een (noodzakelijke) audio plugin bij? ik gebruik de 2.1 advanced (http://www.minidsp.com/products/plugins)

Staaled

Quote from: Martijn90 on September 11, 2012, 15:22:53
Klinkt goed, enig idee aan wat voor bedrag ik dan ongeveer moet denken?
€ 100
Behringer ECM 8000
Behringer XENYX 502 PA en studio mixer
Creative USB geluidskaart
cinch-cinch kabel 5 m (Creative naar versterker input)
cinch-jack 2 m kabel ( voor Behringer mixer naar Creative)
XLR-XLR kabel , naar ik meen 10 m ( Behringer ECM 8000 mic naar Behringer mixer)

Alleen een female cinch naar 2 male cinch ontbreekt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 11, 2012, 17:37:46
Waar heb je'm juist besteld de minidsp dat ie van hong kong ipv amerika komt? Krijg je er dan ook een (noodzakelijke) audio plugin bij? ik gebruik de 2.1 advanced (http://www.minidsp.com/products/plugins)
Ik heb deze besteld (ook via die website):
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

Het zijn US dollar prijzen, maar ze zitten gevstigd in HK zag ik, dus ga ervan uit dat hij ook daar vandaan komt?

Quote from: morca on September 11, 2012, 17:24:00
Goeie zaken Martijn  :thumbs-up:
Thanks :) Zal tegen die tijd met veel vragen komen in dit topic, dus wees gewaarschuwd :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT