Jans' HT Zolder - Extra Plaats

Started by jvanhambelgium, December 7, 2010, 17:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Netjes gedaan en door dezelfde kleur als de muur te gebruiken, vallen ze in de Ht-ruimte niet echt op  :thumbs-up:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Cookymonster

Hoi Jan. Met de beperkte kennis die ik hiervan heb zou ik toch kunnen afleiden dat je geslaagd bent in je opzet, of niet.
Je had graag een beheersing van je  (nagalm in het) laag en geen verdere demping in het mid-hoog.  Dat lijkt toch gelukt.
Blijkbaar wel niet spectaculair, maar dat was toch ook niet de opzet, wel ?

Zoals je wellicht in mijn post gezien hebt , hebben we soortgelijke ruimtes. Zelfs het Lack-tafeltje  ;) al heb ik die van mij niet kapot gezaagd.  ;D 
Mijn ruimte is ook geen HT.
Ik zit met een "probleem" in het laag (tot ongeveer 600 Hz).  Ik denk eraan om de schuine helling rechts af te maken op een hoogte van ongeveer 1,20 m aangezien de lage tonen zich hier blijken op te bouwen.  Ik zou dat willen doen met basstraps.
Maar ideaal zou ik dan in die verloren ruimte kast maken.  Jouw geperforeerde paneeltjes dienen als inspiratie voor  (schuif)deurpanelen ???!!
Maar eerst nog wat verder onderzoeken, ondermeer met andere positie van de luidsprekers.

jvanhambelgium

Quote from: Cookymonster on May 12, 2013, 00:46:50
Hoi Jan. Met de beperkte kennis die ik hiervan heb zou ik toch kunnen afleiden dat je geslaagd bent in je opzet, of niet.
Je had graag een beheersing van je  (nagalm in het) laag en geen verdere demping in het mid-hoog.  Dat lijkt toch gelukt.
Blijkbaar wel niet spectaculair, maar dat was toch ook niet de opzet, wel ?

Zoals je wellicht in mijn post gezien hebt , hebben we soortgelijke ruimtes. Zelfs het Lack-tafeltje  ;) al heb ik die van mij niet kapot gezaagd.  ;D 
Mijn ruimte is ook geen HT.
Ik zit met een "probleem" in het laag (tot ongeveer 600 Hz).  Ik denk eraan om de schuine helling rechts af te maken op een hoogte van ongeveer 1,20 m aangezien de lage tonen zich hier blijken op te bouwen.  Ik zou dat willen doen met basstraps.
Maar ideaal zou ik dan in die verloren ruimte kast maken.  Jouw geperforeerde paneeltjes dienen als inspiratie voor  (schuif)deurpanelen ???!!
Maar eerst nog wat verder onderzoeken, ondermeer met andere positie van de luidsprekers.

Opzet is min of meer wel geslaagd ja, op de grafiek zie je wel dat het "echte" hoog ongemoeid gelaten is en vooral het midlaag wat verbetering gezien heeft.
Sowieso moet toch nog eens een "dank u" gooien naar Eric Desart ( :worship:) die meegewerkt heeft aan de calculatie-sheet van dit soort absorbers en hier ook wel eens actief is met raad & daad.
In de lage regionen gaan je constructies id meer op kasten trekken ;-) (of ingemaakte kasten ;-)
Als ik vb de 10cm "dikte" van de houten panels/kastjes naar 35cm had gebracht, volledig gevuld met een akoestisch materiaal met een héél lage "absorber flow resistance" zou je zo'n werking krijgen die jij mischien eerder wil ... tussen 70% en 90% absorptie tussen 60-400Hz en dan snel afvallend met nog maar 20% absorptie bij pakweg 700Hz.



Van *essentieel* belang hier is de vulling met juiste materiaal !! Ik heb een grafiekje gevonden met de typische "flow resistance" voor rockwool in functie van den densiteit. Ga je naar de bouwmarkt voor 40kg/m³ of 70kg/m³ gaat dit niet werken, het moet eerder rond de 20kg/m³ liggen dus nogal fluffy materiaal. Er zijn zeker andere "producten" die hieraan ook voldoen maar ik zou het niet weten, heb enkel een grafiek van Rockwool/Glasswool gevonden.


Mischien zijn er wel andere constructies mogelijk ook hé, maar daarvoor vraag je beter echte goede raad. Ik verkoop hier mischien redelijk veel onzin... :confused:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Cookymonster

#128
Hoi Jan.
Ik heb de mogelijkheid om dikte in de panelen te integreren, zelfs als ik ze als kastdeuren zou gebruiken.
Ik denk nu aan het principe van een typische slaapkamerkast (met twee rails en drie schuivende panelen).
De rails moeten dan wel ver uit mekaar staan. 35 centimeter lijkt me wel erg veel...maar het kan.
Mooi misschien in combinatie met een akoestisch foto-doek in sepia kleuren ?
Ik zie het al helemaal voor mij  :smile:

Ik kan echter je grafiek niet goed interpreteren.
Over welke dikte en densiteit van de rockwool gaat het hier ?
Ook de (al dan niet) air-gap, hoe moet ik dat verstaan ?
Is een air-gap sowieso niet bevorderlijk voor laag absorptie ?
Heb ik ergens gelezen, maar waar was dat weer ?

jvanhambelgium

Quote from: Cookymonster on May 12, 2013, 23:53:39
Hoi Jan.
Ik heb de mogelijkheid om dikte in de panelen te integreren, zelfs als ik ze als kastdeuren zou gebruiken.
Ik denk nu aan het principe van een typidchr slaapkamerkast (met twee rails en drie schuivende panelen).
De rails moeten dan wel ver uit mekaar staan. 35 centimeter lijkt me wel erg veel...maar het kan.
Mooi misschien in combinatie met een akoestisch foto-doek in sepia kleuren ?
Ik zie het al helemaal voor mij  :smile:

Ik kan echter je grafiek niet goed interpreteren.
Over welke dikte en densiteit van de rockwool gaat het hier ?
Ook de (al dan niet) air-gap, hoe moet ik dat verstaan ?
Is een air-gap sowieso niet bevorderlijk voor laag absorptie ?
Heb ik ergens gelezen, maar waar was dat weer ?
De grafiek is (redelijk) eenvoudig. Dit is een voorbeeld voor als je een panel zou maken van 35cm "diepte" en dat vul je volledig op (vandaar "no air gap" tussen achterkant/muur en panel voorkant) met "iets" met een bepaalde akoestische "flow resistance" die overeenkomt met "rockwool" van 20kg/m³ (weet zelfs ni of da bestaat eigenlijk)
Dan zie je hoe dit panel gaat "aborberen" => goed/efficient tot 350Hz en dan begint het af te vallen met nog 30% absorptie bij dik 630Hz.
Door te spelen met de afmetingen,gaten,materiaal kan je deze grafiek "verleggen" etc.

Op zo'n manier kan je een panel maken dat enigzins met een werkingsgebied zit waarin je wilt werken. In dit geval dus duidelijk laag/midlaag.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Cookymonster

Uitgaande van onderstaande meetresultaten, zou dat wel eens een oplossing voor mij kunnen zijn ?
Gaat de grafiek uit van absorptiemateriaal in een geperforeerde houten "kast/paneel" ?

jvanhambelgium

Ja, vooraan in dit topic staat een link naar de Excel sheet zodat je zelf aan de slag.
Met een combinatie van eental factoren kan je een werkgebied maken "min of meer"
(diepte van de "kast" , vulmateriaal, gatdiameter/periode=% perforatie etc)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Tijdens m'n zoektocht naar een gepast center-stand voor m'n Klipsch RC64-II (=90cm breedte en 26kg) heb ik verschillende mooie stands gevonden, doch die kosten dan ook wel wat.

Ik had mezelf voorgenomen om alvast "tijdelijk" met wat hout overschotjes aan de slag te gaan en dan zo "tijdelijk" +- 250 euries besparen ;-)

MDF18mm gebruikt en de 2 centrale balkjes 9cm x 9cm is overschot tuinhout
Vervolgens een zwart verfje en klaar is kees euh Jan




TODO : Nieuw stukje 2x4mm² speakercable regelen wegen nu net tekort  :devil: met een zwart kousje errond.

Als ik er geen "nadelen" aan merk (vb teveel meetrillen oid) dan is het een blijvertje...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MVG

Nette oplossing hoor Kees Jan  :D  helemaal prima zo!

Vraagje, hoe heb je de balkjes aan de mdf planken bevestigd? Gewoon geschroefd? Ik wil nl zelf mijn fronts nog wat verhogen, en die lompe stapel betontegels wegdoen  ;D

jvanhambelgium

Quote from: MVG on July  5, 2013, 19:03:42
Nette oplossing hoor Kees Jan  :D  helemaal prima zo!

Vraagje, hoe heb je de balkjes aan de mdf planken bevestigd? Gewoon geschroefd? Ik wil nl zelf mijn fronts nog wat verhogen, en die lompe stapel betontegels wegdoen  ;D

Goede dot lijm (Patex powerspul) + stevig vijs
Ben er als test op gaan zitten en het gaf geen krimp dus dat is wel stevig genoeg hoor...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: jvanhambelgium on July  5, 2013, 19:35:42
Goede dot lijm (Patex powerspul) + stevig vijs
Ben er als test op gaan zitten en het gaf geen krimp dus dat is wel stevig genoeg hoor...

Voor of na het uitharden van de lijm :P


Ziet er prima uit

jvanhambelgium

Quote from: denoontje on July  6, 2013, 10:00:49
Voor of na het uitharden van de lijm :P


Ziet er prima uit

Na ;-)
En dan gisteren ook nog terug 2 x 4mm² kabel in bestelling genomen alsook wat (zwarte) "sleeve" (kous) voor rond de kabel en voor de mooie afwerking krimp-kous (zeggen jullie in NL dit ook?) aan de eindjes.

Tijdens ons bezoekje bij RalpH viel me dit op dat het wel erg proper is en die "sleeve" geeft zonder wat rafeltjes aan de uiteinden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13


katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Nu de centerstand in gebruik was genomen was het uitkijken naar een volgende stap, namelijk een evaluatie van de akoestiek op zolder.
Zoals je kan lezen ben ik al wel wat bezig geweest met allerlei dingen om het akoestische klimaat te verbeteren.
Ik wilde echter een 2e opinie, en wel door iemand die dikwijls met deze materie bezig is.

Ik ben best wel tevreden met m'n sound zoals die nu is, zowel voor verfijnde muziek als bruut HT geweld.

Na enkele mailtjes over en heen gestuurd te hebben en de verwachtingen wat afgelijnd te hebben was het zover ; Mister Soundscapes himself (Toine Dingemans)
zou een keer langskomen voor een objectieve/kritische evaluatie dmv een luistersessie en enkele basismetingen.
Daar was ik best benieuwd naar. Op http://www.soundscapes.nu kan je erg veel nuttige informatie vinden aangaande verschillende aspecten van de akoestiek en maatregelen
om deze te verbeteren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Buiten het feit dat ik bijna uitsluitend positief kan zijn over wat ik hoorde en heb gemeten, wil ik in principe toch vier aandachtspunten benoemen.

Dit zijn de vier punten:

1.Opstelling is voor verbetering vatbaar. Er is in de huidige opstelling een compromis gesloten dat een impact heeft op kwaliteit van de hoogweergave. Het is ook mogelijk dat het karakter van de luidsprekers hier een rol speelt.

2.Akoestiek: de nagalmtijd van de ruimte. Deze is in principe uitstekend en is zodoende geen probleempunt, maar wel een aandachtspunt.

3.Geluidsdrukmetingen: er is een probleem vastgesteld in het overnamegebied van hoofdluidsprekers en subwoofer.
De oplossing is inmiddels doorgevoerd, zo heb je me reeds via email laten weten, maar ik benoem toch het probleem dat ik aantrof.

4.Reflecties: de ruimte is behoorlijk reflectie-arm en dat is op zichzelf geen nadeel, aangezien er ook meerkanaals-weergave is (surround).  De enige locatie waar reflecties mogelijk nadelig uitwerken zijn de hoeken achter de speakers.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1// Opstelling ; Mijn fronts staan echt wel ver uit elkaar wat een enorm breed geluidsbeeld geeft, maar volgens hetgeen Toine hoorde potentieel een nadeeltje want blijkbaar komt de hoogweergave niet helemaal los van de speakers.
Het klinkt dus wel goed, alleen de plaatsing is precies voor verbetering vatbaar.

Ik heb ondertussen de speakers nog elk enkele tientallen cm's meer naar binnen gezet terwijl de afstand tot de achtermuur dezelfde blijft. Hierdoor wijk ik af van de  "Golden Ratio" plaatsingsverhouding voor vierkante luister-ruimtes waar de 1:1.61 ongeveer. Dus een speaker op 161cm van achterwand zou op 100cm van de zijwand moeten staan.

Door deze ingreep is de luister-driehoek wel terug in orde, deze was niet een volledig gelijkbenige driehoek zeg maar...
Volgens Toine kan dit ook wel aan het afstraalgedrag van m'n Klipsch RF7 liggen natuurlijk waar een Tractrix hoorn 60° x 90° z'n werk doet.


2// Akoestiek


3//Geluidsdrukmetingen

Bij de detailmeting stelden we
een eigenaardig fenomeen vast sinds ik de sub uit de hoek weghaalde en vooraan rechts naar de frontspeaker plaatste.
Er was precies een fase-probleempje wat zich resulteerde in een "gat" in spectrum tussen 70Hz - 100Hz alhoewel het niet direct hoorbaar was tijdens de muziek-luistersessie. En sommige van Toine z'n CD's waren echt voorzien van flink laag.

In m'n Onkyo bij instellingen heb ik gewoon "Phase=0°" omgezet naar "Phase=180°" en dus niet met afstanden van subwoofer liggen spelen (stond op 3.18meter) wat ook een mogelijkheid is

En kiek ... plots zag het het er zo uit ...



...je mag zelf raden welke de grafiek is met setting "Phase=180°"
Dit is toch we erg raar eigenlijk en ga dit toch een voorleggen bij XT32 experts. Audessey zorg in principe voor time-alignement van de verschillende signalen dus waarom dit ??


Nu al bij al denk ik dat Toine behoorlijk heeft kunnen genieten van de verschillende toffe CD's die hij mee had.
"Hadouk Trio - Live At Fip" moet ik mezelf echt wel aanschaffen. Klonk echt wel vet, die "etno jazz"

Ik voel mezelf dus weer een stuk rustiger na het lezen van z'n rapport allesinds ;-) maar ik ga nog eens nadenken over verschillende tips die hij aangaf. Sub-laag weergave bijvoorbeeld heeft nog een lange nagalmtijd wat met een stuk of 2 basstraps (plate/tube)
wel zou kunnen verbeteren.

-----------------------------------------
Ik heb overigens een geweldige luisterervaring gehad in je ruimte, Jan! Op grond van het voorgaande zou je misschien kunnen denken dat ik kritiek heb, en ja... aanmerkingen zijn er altijd. Dat is ook het doel van mijn werk voor je, om die te benoemen en er de vinger op te leggen.
Maar los van alle technische overwegingen wil ik nog eens herhalen dat jij het heel prima voor elkaar hebt in je ruimte. Ik weet, op grond van mijn eigen referentiekader, dat er heel wat mensen zouden willen horen wat jij in je ruimte kunt horen.
------------------------------------------


Toine, een aangenaam persoon met een hoop akoestische ervaring/referentiekader.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Je ziet dergelijke dips wel vaker tussen de 70 en 100 hz.

Raar dat XT32 dat niet goed corrigeert.En simpel de fase van 0 naar 180 wel.

maar heb je de Phase in de Onkyo omgezet , of op je SVS.

want dat kan natuurlijk ook.

Ik gebruik ook een Onkyo met XT32 en een SVS SB13+.

om deze dip te bestrijden gebruik ik een combinatie van een DSP en een 2de subwoofer welke uit fase geplaatst is.

MVG

Hoi Jan,

toch ermee bezig geweest zie ik! Leuk! En zorgt natuurlijk voor rust zoals je zelf al zegt  ;D

Kan me nog herinneren dat je me vertelde dat je er niet zo mee bezig was en dat je zoals het is het wel prima vond... Zat er toch wat te wringen dan misschien? Of puur bevestiging?

Brengt me trouwens op iets, ik zal je een pm sturen.


jvanhambelgium

Quote from: RA SUBS on July 31, 2013, 23:00:49
Je ziet dergelijke dips wel vaker tussen de 70 en 100 hz.
Raar dat XT32 dat niet goed corrigeert.En simpel de fase van 0 naar 180 wel.
maar heb je de Phase in de Onkyo omgezet , of op je SVS.
want dat kan natuurlijk ook.
Ik gebruik ook een Onkyo met XT32 en een SVS SB13+.
om deze dip te bestrijden gebruik ik een combinatie van een DSP en een 2de subwoofer welke uit fase geplaatst is.

Ik heb de fase op de Onkyo gezet. Op de SVS ging ook, dat heb ik stapsgewijs gemeten en 180° op SVS met 0° op Onkyo gaf hetzelfde resultaat.
Gisteren dan eens met REW de Phase=0° gezet in de Onkyo en met de afstanden aan het spelen geweest, van 3.18m -> 11meter
vb op 6m , 9m , 11m

Sommige metingen dan zijn heuul slecht ;-) maar dus ook via de distance is soortgelijke correcte te bekomen.
Ik vraag me af waarom die aparte "Phase" keuze met 0° of 180° als je via de distance aanpassing dezelfde alignment zou moeten kunnen bekomen.
Toen de PB13 los in de hoek stond had ik dit issue niet, zal hiervoor eens oude metingen openen.Nu staat ie 50cm van de 10" drivers van m'n Klipsch en zie ik het voor de eerste keer verschijnen.

Snap het toch ni volledig goed precies ,-(
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Quote from: MVG on July 31, 2013, 23:07:35
Hoi Jan,

toch ermee bezig geweest zie ik! Leuk! En zorgt natuurlijk voor rust zoals je zelf al zegt  ;D

Kan me nog herinneren dat je me vertelde dat je er niet zo mee bezig was en dat je zoals het is het wel prima vond... Zat er toch wat te wringen dan misschien? Of puur bevestiging?

Brengt me trouwens op iets, ik zal je een pm sturen.

Eerder een bevestiging denk ik want echt wringen doet het niet hoor ... voorlopig.
Ik kan voorlopig redelijk goed tegen "het virus" ;-)


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MVG

Quote from: jvanhambelgium on July 31, 2013, 23:14:32
Eerder een bevestiging denk ik want echt wringen doet het niet hoor ... voorlopig.
Ik kan voorlopig redelijk goed tegen "het virus" ;-)




Dat is goed om te horen! ;D Dat zorgt toch voor het meeste gemak. En een bevestiging is altijd leuk natuurlijk.
Je hebt pm!  ;)

morca

Als ik het goed begrijp is die met die dip alleen met XT32,die zonder dip met de fase op 180 ?
Apart.....
Ik zie wel dat XT meer als 10 db zou moeten boosten in dan geval,dat is ook niet echt goed voor je power output.
Vooral als het een faseprobleem is,..
Apart verhaal.

jvanhambelgium

Quote from: morca on July 31, 2013, 23:53:22
Als ik het goed begrijp is die met die dip alleen met XT32,die zonder dip met de fase op 180 ?
Apart.....
Ik zie wel dat XT meer als 10 db zou moeten boosten in dan geval,dat is ook niet echt goed voor je power output.
Vooral als het een faseprobleem is,..
Apart verhaal.


Voor allebei staat XT32 "op"  , enkel als extra'tje kan je ook bij het menu van speaker-config / 1-ch subwoofer opgeven "Phase=0°" of 180° met dit verschil in grafiek tot gevolg.

Nu opgepast, als ik de REW smoothing (1/12oct) "af" zet zit er in beide gevallen nog een erg smalle (< 10Hz) venijnige dip en ongeacht deze settings gaat deze niet weg hoor.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Hey! Leuke vorderingen.
Toch mooi zo om de laatste puntjes op de i te zetten.

We zullen eens gaan nadenken over een return meeting.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

katwax

Toch leuk dat je weet dat wat je hoort ook van je set komt en niet door 1 of andere probleem met akoestiek :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543