Sfeer op het HTforum

Started by J.A.F._Doorhof, October 8, 2010, 08:01:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe vind jij in vergelijk met andere fora en de maatschappij de sfeer hier

Erg goed
33 (8.3%)
goed
192 (48.4%)
kan beter
65 (16.4%)
gewoon
52 (13.1%)
matig
42 (10.6%)
slecht
9 (2.3%)
slechter kan niet
4 (1%)

Total Members Voted: 397

J.A.F._Doorhof

Ok tijd voor een pol en ik roep daarbij dan ook IEDEREEN op om te posten en te stemmen.

De maatschappij verhard, de fora's verharden.
Natuurlijk willen we dat niet, en ik moet eerlijk zeggen dat ik PERSOONLIJK het op dit forum enorm mee vind vallen, hoewel er een enkel aantal elementen zijn die ook mij soms de keel uit komen.
Echter er is vaak niet genoeg reden voor een ban, op zijn hoogst een waarschuwing.

Het is nu eenmaal denk ik een gevolg van de tijd waarin we leven, en SOMMIGE mensen moeten misschien een iets minder "lange tenen" opstelling hebben en dingen negeren (heb ik ook geleerd in de afgelopen jaren).

TOCH, op verzoek dit topic.
Misschien wel een hulpmiddel om bij bepaalde mensen harder in te grijpen dan we nu doen.....

Geef je mening, stort je hart uit, maar hou het netjes.

Eventueel kun je ons als mod team bepaalde namen mailen die we meer in de gaten zouden moeten houden, of wel misschien tijd voor een grote schoonmaak ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Deleted member

Frank bedankt voor de snelle actie en de keurige invulling er van!  :thumbs-up:

Overigens ben ik 't met je eens dat 't hier overwegend/gemiddeld nog heel erg meevalt met de 'verharding' er is echter een klein groepje actief dat 't mogelijk vooral heeft gemunt op topics (of onderwerpen in algemene zin) waar ik wellicht wat actiever lees of participeer en daar steeds verder gaat in 't opzoeken van de grenzen om mensen of acties in 't belachelijke te trekken. Uiteraard zijn er altijd twee kanten aan de medaille dus ik neem de tips hier en in 't oude topic dat ik omhoog "schopte" ter harte maar zal wellicht toch ook een lijstje namen mailen, al voelt dat voor mij op dit moment nog een beetje als 'klikken'. :) Eerdere pogingen van anderen en mijzelf om bepaalde personen tot "de orde" te roepen lijken echter weinig effect te hebben/hebben gehad dus wellicht zit er ook weinig anders op. Wordt dus waarschijnlijk vervolgd!

Ejorne

Misschien is het een idee om net als de [trade] een (eventueel anonieme) mogelijkheid te geven om punten aan 'het gedrag' van de persoon te geven?

Starred

Het is wat dubbel.

Aan de ene kant voelt iedereen wel aan dat het schrijven van sommige dingen erg vervelend/kwetsend kan zijn voor bepaalde anderen. Aan de andere kant heeft iedereen de mond vol van 'vrijheid van meningsuiting'. Soms knelt dit wel een beetje, en zeker op een forum is dit lastig te modereren lijkt me.

bmateijsen

Quote from: Ejorne on October  8, 2010, 09:49:37
Misschien is het een idee om net als de [trade] een (eventueel anonieme) mogelijkheid te geven om punten aan 'het gedrag' van de persoon te geven?


Een karma systeem is eerder geïntroduceerd, maar had helaas een negatief effect. Met het systeem kan je als user positief en negatief gedrag beoordelen van andere gebruikers.

Groet,

Bjorn

Ejorne

Quote from: bmateijsen on October  8, 2010, 09:59:57
Een karma systeem is eerder geïntroduceerd, maar had helaas een negatief effect. Met het systeem kan je als user positief en negatief gedrag beoordelen van andere gebruikers.

Groet,

Bjorn

Ik weet dat er een dergelijk systeem eventjes geweest is. Maar dat was niet heel lang toch? Het was iig alweer verdwenen voordat ik het goed en wel wist. Misschien dat een dergelijk systeem wat meer de tijd nodig heeft om tot een beter resultaat te leiden?

beunky

Nee, dat werkt niet. Dat komt omdat veel mensen kennelijk niet in staat zijn om reacties van personen los te zien van de persoon zelf. En je krijgt natuurlijk de situatie dat er oude koeien uit de sloot worden gehaald en op alle slakken zout wordt gelegd.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Raphie

Jongens, forum is een afspiegeling van de maatschappij. De zwevers zullen zich altijd storen aan de nuchteren.
de linksen altijd aan de rechtsen
de armen aan de rijken.
etc.

Dit moet je niet verwarren met sfeer, maar is gewoon een verschil van mening, achtergrond, educatie ect.
mensen "bad karma"  geven omdat ze minder zweverig zijn is i.d.d. "not done"

Ik vind buiten bovenstaande verhoudingen de sfeer op het forum overigens prima.
JBL PRX Power!

Kjelt

Tja ik ben lid van een ruim 200 jaar oude vereniging waar "om de goede vrede te bewaren" er overal over gediscussieerd mag worden behalve godsdienst en politiek, en deze regel komt al van voor 1900  :D
Wat mij betreft mogen deze twee onderwerpen dan ook verbannen worden van dit HT forum, dat dit maar op een Politiek of Godsdienst forum terecht moge komen. Just my two cents.
Wordt ook wel vaak van afterhours topics gezegd. Wellicht dat we weer eens terug kunnen naar een HT only forum, dat dat iets van de "extreme" reacties wegneemt van het forum en de focus weer terugbrengt naar waar het ooit begonnen is. Poll?  ;)

roland p

#9
Ik heb 'goed' gestemd.
Je kunt het nooit 100% met elkaar eens zijn.
't Is maar internet, geen reden dus om heel emotioneel te gaan worden over wat iemand anders post, daar bereik je niks mee.

HT-only forum lijkt mij een prima idee.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Kwabbernoot

Verrassend dat "kan beter" boven "gewoon" staat in de poll. Kan beter heeft voor mij toch een negatieve lading.

Ik heb op goed gestemd. Ik vind het hier over het algemeen prima toeven.

Groeten...

koosnaampje-audiofiel

Quote from: roland p on October  8, 2010, 10:24:06
Ik heb 'goed' gestemd.
Je kunt het nooit 100% met elkaar eens zijn.
Met je ouders, vrienden of kinderen zul je het ook niet altijd eens zijn, maar dat maakt hun toch ook niet minder.

Ik vond de discussie over depressie juist een eye opener...nooit bij stil gestaan dat het zoveel om je heen kapot kan maken.
En laten we eerlijk zijn, voor buitenstaanders is, wat er met antonie kamerling gebeurd is nieuws van de dag, maar van het weekend voor de meesten weer vergeten.
Dat dit topic na aanleiding van dat geopend is prima, ik heb geen problemen met uitspraken van mensen hier.
Ik stem ook goed.
Klipsch, Denon.

neptune

#12
Ik vind de sfeer over het algemeen goed.
Maar zoals dat brute weghalen van posts gisteren in het Antonie Kamerling RIP topic waaronder een goed gemeende en niet kwetsende post van mezelf vond ik zeer irritant.
Mijn eerste neiging was dan ook het forum de rug toe te keren. Op zich vreemd want ik ben nooit dusdanig dat ik een kort lontje heb.
Heeft denk ik met rechtvaardigheidsgevoel te maken.
Ik kan me ook voorstellen dat er meerdere zo over denken.
Dat ik het nu uitspreek betekent dat het me niet meer hoog zit en tevens dat het me wat kan schelen:)

Maar in het algemeen zit er een leuke club leden en is het ook leuk omdat je ze al een beetje kent.
zet hier iets neer

MaxxMark

Ik heb ook op "goed" gestemd; over het algemeen heb ik niets te klagen over de sfeer.


Ik sluit me tevens aan bij de instelling dat je nooit 100% vrede kunt bewaren en dat het forum een community is. Op een gegeven moment zijn er gewoon dusdanig veel mensen dat er wel problemen op moeten gaan treden

Iedereen heeft wel eens een off-day en reageert daardoor anders op een reactie dan hij normaal zou doen. Als dat vervolgens bij iemand is die ook een off-day heeft (of iemand die over het algemeen al een kort lontje heeft), dan ben je al een "ruzie" topic rijker.


Uiteraard hoor je een autoriteit nodig om het geheel in de gaten te houden, maar ben zelf wel tot de conclusie gekomen dat de autoriteit niet altijd even onpartijdig is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

@Neptune,
Waar gehakt word vallen spaanders.
Ik heb daar een hele groep posts weggehaald die aan elkaar linkte, dit om de leesbaarheid ook in stand te houden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

seek

Dag,

Tot nu toe wat mij betreft een redelijk ontspannen sfeer op het forum.  :coffee:
Ik denk wel dat gebruikers zich vooral moeten concentreren op het forum onderwerp en niet hoeven te posten wat men van elkaar vindt of het gedrag van iemand. Daar zijn voldoende fora voor te vinden.
Schoenmaker houd je bij je leest.
Wat mij betreft kunnen off topic zaken er gewoon af. Over je hondje praten kan wel ergens anders (dat hondje is natuurlijk figuurlijk bedoeld, kun je van alles voor invullen)

vooral lekker doorgaan met praten over dingen die er binnen dit forum toe doen. is beter voor onze hobby denk ik.

groet'n uut Kamp'n

morca

sinds ik lid ben zeer leuke aankopen gedaan altijd goed afgehandeld en in zeer goeie staat
leuke topics om te volgen discussies meng ik me meestal maar niet in
jammer dat sommige topic,s zo hot zijn terwijl bij andere bijna niks geplaatst word

het forum is ok  :thumbs-up:

Deleted member

Quote from: koosnaampje-audiofiel on October  8, 2010, 10:40:50
En laten we eerlijk zijn, voor buitenstaanders is, wat er met antonie kamerling gebeurd is nieuws van de dag, maar van het weekend voor de meesten weer vergeten.
Dat dit topic na aanleiding van dat geopend is prima, ik heb geen problemen met uitspraken van mensen hier.
Ik stem ook goed.

Dat was niet de reden voor mij om een nieuwe poll voor te stellen hoor. Dat was meer de situatie rond de diverse showcase en gerelateerde topics die de laatste tijd constant worden "getarget" en de houding van een klein groepje personen die alleen maar zwart-wit denkend en 100% negatief posten en constant 't randje opzoeken en pogen op te rekken om geen ban te krijgen. Het zou fijn zijn als deze mensen hun houding eens ombuigen naar een meer constructieve houding met meer grijs.  ;)

Rielplayer

#18
toch maar op goed gestemd. Buiten wat irritaties zo nu en dan wel het enige forum waar ik met regelmaat te vinden ben.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

DVDGuy

#19
Ik heb "gewoon" gestemd.

Er zijn nu eenmaal overal mensen met een uitgesproken mening.
Als ik me daaraan stoor, sla ik hun reacties vaak over en soms mijdt ik om die reden het hele topic.

Forum is mi. goede afspiegeling van de maatschappij.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Audiofiel

Ik vind als ik eerlijk ben de sfeer behoorlijk achteruit gaan de laatste jaren. Tuurlijk is een deel daarvan een afspiegeling van de maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat we hier niet op een fatsoenlijke manier met elkaar om zouden moeten gaan.

Als ik een vergelijking maak met andere fora waarop ik actief ben dan is de sfeer daar juist gemoedelijker dan hier. Die fora zijn ook iets kleiner qua leden, maar daar heerst de sfeer die hier 5 jaar geleden nog heerste. Serieuze adviezen van de mensen met veel ervaring worden daar nog met respect behandeld. Hier is het vaak het spel van "we hebben allemaal een mening, dus iedere mening telt even zwaar". Dan zegt de één wit en de ander zwart en worden alle nuttige adviezen "uitgemiddeld" tot één grijze brei.

Waar is de tijd dat er minimaal 1x per maand een bijeenkomst werd georganiseerd bij een forumlid en waar we dan met 5 tot 8 man lekker apparatuur gingen vergelijken, muziek uitwisselen en er allemaal een hoop van opstaken, met soms hele gemêleerde ervaringen. Tegenwoordig zie je geen enthousiaste shootout meer maar wordt er een DBT georganiseerd die toch weinig meer met de echte hobby beleving te maken heeft.

En dan heb ik het nog niet eens over al die topics waarin steeds op de man wordt gespeeld en waarin continu politiek getinte uitspraken de sfeer bederven. En waarbij niet meer de sociale controle wordt toegestaan (zijn wij niet allemaal verantwoordelijk op een forum?), maar enkel nog de 'report to mod' bestaansrecht schijnt te hebben.

Dus ik kan niet anders dan 'matig' stemmen als het om de sfeer gaat. Dat ik het desondanks met een kleine ploeg regelmatig gezellig op het forum en ook buiten het forum afspreek, is uiteraard het goede nieuws. Maar als mijn audiovrienden op een nieuw forum zouden gaan zitten, was ik hier misschien wel weg.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Teejoo

#21
Quote from: Audiofiel on October  8, 2010, 12:52:06
Ik vind als ik eerlijk ben de sfeer behoorlijk achteruit gaan de laatste jaren. Tuurlijk is een deel daarvan een afspiegeling van de maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat we hier niet op een fatsoenlijke manier met elkaar om zouden moeten gaan.

Als ik een vergelijking maak met andere fora waarop ik actief ben dan is de sfeer daar juist gemoedelijker dan hier. Die fora zijn ook iets kleiner qua leden, maar daar heerst de sfeer die hier 5 jaar geleden nog heerste. Serieuze adviezen van de mensen met veel ervaring worden daar nog met respect behandeld. Hier is het vaak het spel van "we hebben allemaal een mening, dus iedere mening telt even zwaar". Dan zegt de één wit en de ander zwart en worden alle nuttige adviezen "uitgemiddeld" tot één van opstaken, met soms hele gemêleerde ervaringen.

En dan heb ik het nog niet eens over al die topics waarin steeds op de man wordt gespeeld en waarin continu politiek getinte uitspraken de sfeer bederven. En waarbij niet meer de sociale controle wordt toegestaan (zijn wij niet allemaal verantwoordelijk op een forum?), maar enkel nog de 'report to mod' bestaansrecht schijnt te hebben.

Dus ik kan niet anders dan 'matig' stemmen als het om de sfeer gaat. Dat ik het desondanks met een kleine ploeg regelmatig gezellig op het forum en ook buiten het forum afspreek, is uiteraard het goede nieuws. Maar als mijn audiovrienden op een nieuw forum zouden gaan zitten, was ik hier misschien wel weg.

Ik ben het volkomen eens met Audiofiel.

Ik loop inmiddels al heel wat jaartjes mee op het HT-forum, en voor mij is het grote verschil t.o.v. enkele jaren geleden dat er tegenwoordig veel teveel personen totaal niets inhoudelijk op HT-gebied te melden hebben! Maar ondertussen wel een postcount van 100+ hebben met vooral een hoop flauwekul. Hierdoor is de kwaliteit van het forum gewoon aan het afnemen. Ik vind het in elk geval minder leesbaar door al die niet terzake doende posts.

Dus wat mij betreft HT only, en een forse opschoning qua leden die niets inhoudelijk posten.  

Edit: Nog een aanvulling: wat ook echt zou helpen qua motivering om vaker (inhoudelijk) te posten is de langverwachte feature waarin je kunt aangeven of je de topics waarin je reageert wel of niet in het overzicht 'Toon reacties op jouw berichten' opgenomen moeten worden. Dit geld natuurlijk alleen voor de mensen die best iets zinnigs willen posten, maar dit niet doen omdat ze er anders 'aan vast 'zitten. Tegen de zinloze posters en trollen helpt dit niets. Die maakt het tenslotte niets uit.

advr

Als je vanaf het begin het forum bekijkt is de sfeer nu wel geheel anders geworden. Discussies zijn anders en de laatste dagen probeert iemand de sfeer op het forum aardig te verpesten. Helaas lukt hem dat ook nog. Het zou dan wel een prof zijn maar wij zijn denk ik gewoon liefhebbers van muziek en beeld. Ieder op hun eigen niveau en eigen beleving. Prog of niet.
Die ruimte wordt niet door iedereen gewaardeerd. Dat is wel jammer.

Er is ook in Afterhours humor te vinden dat vind ik wel weer leuk. Maar een topic over de dood van Antonie kamerling wordt dan weer verpest door mensen die niet in de gaten hebben hoe pijnlijk het is om iemand, op welke wijze dan ook, te verliezen. Dat is schaamteloos gedrag. Die mogen wat mij betreft meteen geband worden.

Respect moet hoog in het vaandel staan vind. ik.

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Marsh

Ik heb ook goed gestemd. Als ik kijk naar andere fora's, vind ik dat we het hier toch behoorlijk goed voor elkaar hebben.
Natuurlijk zijn er altijd kleine dingen, maar dat is ook vrij logisch als je kijkt hoe groot het forum is geworden de afgelopen jaren.
Al met al heb ik er nog steeds elke dag plezier van, en zal er veel niet van zijn gekomen als ik dit niet had ontdekt een paar jaar geleden.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Richi

Wat mij betreft is de sfeer op het forum goed, dus dat heb ik dan ook gestemd. Echter, ik ben het met Audiofiel en Teejoo eens dat er steeds meer gepost wordt in niet HT topics. Misschien komt dat ook omdat veel mensen hier al jaren meedraaien, de zaakjes mooi op orde hebben en het forum meer en meer zien als een soort stamkroeg. Wat mij betreft zou de focus weer meer mogen op het stereo en HT gebeuren en minder op andere zaken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a