Ultieme sub in voorbereiding...

Started by Tigger, August 3, 2010, 22:27:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: B_FORCE on August  5, 2010, 10:26:13
wellicht helpt de nuance of het om "een"hoek  gaat of 1 hoek  ;)

De baspijp komt tussen beide woofers... Waneer het twee losse subs zullen worden moet er dus een pijpje los door het huis lopen, vanaf beide woofers en ergens in het midden van de kamer bij elkaar komen...  :P

Zoals ik het zie komt er een downfiring sub waarvan de onderkant als een omgekeerd dak wordt gemaakt. Met aan beide zijden (als een soort dakraam  :P ) een woofer en de schoorsteen is dan de baspijp...

;D

B_FORCE

Ik had dat van die bas pijp niet gelezen (ik zag iets met zand en toen ben ik maar gestopt).

Dan moet ik sowieso nog even bij mijn berichten toevoegen dat ik om een GESLOTEN subwoofer zal gaan.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Ejorne

Quote from: B_FORCE on August  5, 2010, 12:01:32
Dan moet ik sowieso nog even bij mijn berichten toevoegen dat ik om een GESLOTEN subwoofer zal gaan.

Ik zou ook voor een gesloten subwoofer gaan. Laatst heeft een vriend van ons een JL woofer gebouwd. Morca heeft er ook een en dat klinkt formidabel. Maar die andere vriend wilde toch een een BR testen. Het resultaat was voor een subwoofer niet direct bedroevend en kon best wel imposant knallen. Maar in vergelijk met de JL van Morca was het wel bedroevend. Die klonk veel strakker.

Daarop heeft hij de BR veranderd in een gelsoten behuizing. TADA! Daar was de JL zoals we JL kennen!

(kleine wellicht uiterst belangrijke kanttekening: de poort was getuned op 29Hz en ik denk dat het al een heel ander verhaal zou zijn wanneer de poort op (ik zeg maar eens wat) 16Hz getuned zou zijn? Maar alles wat ik tot nu toe aan subwoofers gehoord heb is het toch meestal de gesloten variant waarbij ik dat Wauw-effect heb)

slobberbone

Puur voor muziek zou ik ook zeker voor gesloten gaan, en toch voor een grotere woofer ipv 2 in een behuizing ala Rel.

Tigger

Quote from: Ejorne on August  5, 2010, 10:30:02Zoals ik het zie komt er een downfiring sub waarvan de onderkant als een omgekeerd dak wordt gemaakt. Met aan beide zijden (als een soort dakraam  :P ) een woofer en de schoorsteen is dan de baspijp...
Mooier had ik het kunnen beschrijven :)

Ik was vergeten te vermelden dat de sub een "filmsub" wordt en dus alleen op de .1 uitgang van de receiver wordt aangesloten. Voorheen had ik de REL ook Highlevel aangesloten via een Neutrikkabel op de fronts, maar nu ik de monoblokken (per front 2 gebrugd) heb staan, is er geen sub meer nodig om de lage tonen vol en goed uit de fronts te krijgen.

De nieuwe sub wordt dus alleen gebruikt bij film (tv, br of dvd).
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Martijn M

Quote from: Tigger on August  5, 2010, 16:34:46
De nieuwe sub wordt dus alleen gebruikt bij film (tv, br of dvd).

Dan zou ik voor een heel laag afgestemde BR gaan. Want vooral bij film wil je gewoon maximale power!
Dutch & Dutch

Tigger

Inderdaad. Dat is ook het streven.

Hier kom ik met a2 + b2 = c2 niet meer mee weg.... ;)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

slobberbone

Quote from: keyser on August  5, 2010, 16:55:16
Dan zou ik voor een heel laag afgestemde BR gaan. Want vooral bij film wil je gewoon maximale power!

Of een met een PR :headbanging:

Major_Ton

Ik heb zelf een tijd met 2 keer 10" (Vifa M26WR-09-08) in een 140 liter BR kast gedraaid. Het zooitje woog zo'n 75 Kilo... Hypex 4.0 er op en deze ook alleen op de LFE uitgang aangesloten. De kast was op 26Hz getuned en op de Hypex gebruikte géén bassboost. Daar zorgde de roomgain wel voor :D Zolang je maar goed tuned, zal in de meeste gevallen 2 keer 10" echt genoeg zijn. 

Als je voor BR gaat, zorg dan dat je de poort zo afstemt dat je een highpass roll-off krijgt als een gesloten kast. Een Q van 0,65 werkt dan vaak erg goed. Houd ook goed rekening met de belastbaarheid onder de en vlak boven de tuningsfrequentie. De kan nog wel eens belabberd uitkomen, waardoor je met 50 Watt je de woofer al door z'n Xmax heen blaft :headbanging:

Tigger succes! En ik blijf deze wel even volgen.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

EJ

In Hobby hifi staat een afgestemde kast op 16 Hz (met 1 actieve en 1 passieve woofer). :)

B_FORCE

Quote from: EJ on August  9, 2010, 16:44:03
In Hobby hifi staat een afgestemde kast op 16 Hz (met 1 actieve en 1 passieve woofer). :)
We hadden het over een ultieme subwoofer, niet een raggende kwantitatieve subwoofer, die met veel moeite, veel vervorming en weinig SPL nog 16Hz er uit weet te persen.
Weer een van die projecten van Hobby Hifi waar men wenkbrauwen van gaan fronsen.  :eh:
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

EJ

Quote from: B_FORCE on August 10, 2010, 14:32:04
We hadden het over een ultieme subwoofer, niet een raggende kwantitatieve subwoofer, die met veel moeite, veel vervorming en weinig SPL nog 16Hz er uit weet te persen.
Weer een van die projecten van Hobby Hifi waar men wenkbrauwen van gaan fronsen.  :eh:
Heb je niet een enorm vooroordeel zonder het ontwerp te kennen? Ben bang dat je je eerst even moet orienteren. Het is een sub voor audio, niet voor HT. Dat zou al voldoende info moeten zijn.  :tongue2:

Major_Ton

De TS geeft duidelijk aan dat het een film sub moet worden. Ik hoop dat mijn vorige post hem wat goede moed heeft gegeven ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Tigger

Alle info, tips, tricks, truuks, ervaringen e.d. zijn altijd van harte welkom! Het is natuurlijk wel zo dat ik er uiteindelijk datgene uitpak wat voor mij relevant is, datgene wat ik kan gebruiken of datgene waarvan ik denk: "Hé, da's zo gek nog niet?!"

En daarnaast is het zo dat wat voor de een ultiem is/lijkt, voor de ander weer niet zo is/lijkt. Op dit moment vind ik dat de voor mij ultieme film sub die sub is met het allerlaagste laag zonder vervorming en zonder verlies van druk of kracht, eentje die voldoende power in zich heeft en daarnaast nog de nodige reserve om èchte pieken ook aan te kunnen. Op dit moment denk ik dat in de eerste schetsen gevonden te hebben, waarbij uiteraard de inmiddels aangedragen alternatieven voor de SP10 ook worden bekeken en de tips over de het afstellen van de basreflex.

Nogmaals: iedere info is meer dan welkom!
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

slobberbone

Ik zou gaan voor een 15'' Dayton woofer in LLT uitvoering dan is 15 Hz mogelijk in iets over 200 liter kastinhoud en is dan nog makkelijk aan te sturen tegen over een CSS SDX 15 bijvoorbeeld.


jowi

#41
Quote from: Tigger on August 10, 2010, 19:16:26
Nogmaals: iedere info is meer dan welkom!
De sub zelf is maar het halve werk. De andere helft is afstelling (integratie) en akoestiek... de werking van de ruimte op de sub is evenredig aan de werking van de sub op de ruimte... Het is naief om te denken dat je met 'de ultieme sub' het ultieme geluid zult hebben.

Omdat ik zo dol ben op metaforen: je kunt best een V12 motor in een Opel Corsa lepelen, maar als je niets doet aan ophanging, aerodynamica, versteviging, versnellingsbak, overbrengingen, remsysteem... is het gewoon een nutteloze actie...

morca

Quote from: jowi on August 16, 2010, 22:37:06
De sub zelf is maar het halve werk. De andere helft is afstelling (integratie) en akoestiek... de werking van de ruimte op de sub is evenredig aan de werking van de sub op de ruimte... Het is naief om te denken dat je met 'de ultieme sub' het ultieme geluid zult hebben.

Omdat ik zo dol ben op metaforen: je kunt best een V12 motor in een Opel Corsa lepelen, maar als je niets doet aan ophanging, aerodynamica, versteviging, versnellingsbak, overbrengingen, remsysteem... is het gewoon een nutteloze actie...
inderdaad heb zelf een behringer die moet je meten met een comp en een mircofoon klinkt goed
beter en makkelijker is een antimode tk bij ra subs heb je echt nodig voor een ultime sub anders word het niet wat

Tigger

Het is ook zeker niet dat ik denk hiermee (de sub) klaar te zijn; er komt echt nog wel meer bij kijken, zoals (inderdaad) de akoestiek en zeker ook de afstelling. Wat betreft dat laatste, zal geen probleem zijn, want na het aansluiten zal de sub afgesteld worden door iemand die hier vreselijk veel verstand van en gevoel voor heeft. Daarna zal worden gekeken naar de akoestiek en waar mogelijk verbeteringen aangebracht worden.


Om in de "auto-metafoor" te blijven -> ik doe zelf het complete onderhoud van onze Miata's en speel ook met het idee om 1 daarvan te voorzien van een sc of om een 3e erbij te kopen waarin ik een V8 plaats -> dat betekent onherroepelijk dat ik ook aan big brakes moet gaan, het PPF moet verstevigen, de aandrijfas moet veranderen, maar ook de krukas, de nokkenassen, andere ECU, ander vliegwiel, ander diff. etc. ;)

Dus -> voor mij is dit de ultieme sub, waarbij de bouwkwaliteit en onderdelenkwaliteit voorop staan. Vervolgens wordt de sub dan geïntegreerd in de huidige set.
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

yorkie13

#44
ik heb nog een Eminence Lab12 woofer op de plank liggen.
bouw er een 95 liter basreflex kast omheen, een 400 of 500 watt plate amp erbij en je hebt een
beest van een subwoofer.

http://eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=LAB12&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=1

Erik van Voorst (in memoriam)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=3170.0

Wellicht heb je hier wat aan...ik stuur de HT sub met 1000Watt Carlsbro aan..

BTW...achter de grille zit alleen de port....hij is "downfire"  :devil:


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!