Foto's van Erik's subwoofer.

Started by J.A.F._Doorhof, August 16, 2002, 12:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Op verzoek van Erik even in één post geplaatst.

MvrGr.
Frank









www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M


Vincent

 :o :o :o
Specificaties en dergelijke????

Greetz

Vincent

garmtz

Ja, dat is een briljant subje geworden. Alleen de driver al is een beauty... En die kast... 200 kilo?  8)  

Roland


jaco

En de belangrijke vraag: hoe klinkt (voelt ?) hij ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

#6
Hoi,

Binnen een week gaat hij "aan"
De top en achterkant moet nog gefineerd worden en dat is een zeer secuur werkje ook daar heb ik Avalon-facetten geschaafd van zo een 10 cm.

Specificaties:

De woofer is een kevlar Focal 15k8711
De poort van dikwandig Aluminium bekleed met loodbitumen en 15 cm dia bij 50 cm lang. (afgestemd 20 Hz)
In de kast zit een trompet aan het uiteinde van de poort (zie ook eerdere foto's in topic downfire subs).
In de grille zit ook een trompet verwerkt (22 mm).
De kast is plm. 80 bij 70 bij 60 cm.
Gewicht plm. 275 kg. Literinhoud plm. 220 liter netto.
Wanden: MDF 22 mm x Zand 22 mm x MDF 22 mm= plm. 7 cm dikte. Het geheel inwendig bolgetrokken met draadeinde. Wanden ook bekleed met loodbitumen (niet noodzakelijk maar je bent lekker bezig. ;)
De poten zijn aluminium 10 x 10 cm met draadeind
12 mm om de downfire 10 cm van de grond te houden.
Aansluitterminals van Intertechnik en houden 25 mm kwadraat. Bekabeling inwendig en uitwendig van den Hul Magnum (die bekende rode brandweerslang).
Het aansturen gaat met een externe eindbak van Carlsbro 1000 Watt (ook weer nergens voor nodig want het rendement van de woofer is enorm maar ik kon hier goedkoop aankomen) 8)

Nog verdere vragen beantwoord ik graag.

Edit 2016...........

Woofer vervangen voor 18 inch Dayton UM18-22 VDC Ultimax
Versterker vervangen voot Crown K2
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND


Erik van Voorst (in memoriam)

Sir,

Ik vat dit op als een positieve kreet ???
(...of solliciteer ik naar een compliment :-[ )

Je bent zelf ook op zoek naar een goede zelfbouwsub...en je zei....size doesn't matter.

Ik geloof niet in geheimschrijverij zoals vaak in de High-end wereld ...dus als je hem ook wilt bouwen kan ik je wellicht helemaal bij praten/mailen.

Het is een eigen ontwerp op de philosofie van de focal.

Vrijdag gaat hij "aan " (God zegen de buren uit de hele straat)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

#9
Hmmm...
Ik zie wel dat je hem al helemaal hebt afgewerkt, en nog nooit heb geluisterd.
Dat doe ik dus niet. Eerst luisteren, en als het helemaal in orde is, dan pas afwerken.
Maar je bent waarschijnlijk zo zeker van je zaak (en ik geef je stiekum ook wel gelijk ;) ) dat je er gelijk voor gaat.

Maar ik vind hem echt :o (en dat is een groot compliment ;D)
Toppie.

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Erik het was zker positief bedoeld!!!

Ik hou me aanbevolen...

Ik heb zelf wat zitten prutten met twee Visatons in WinISD, kom ik op een -3 van 18,5Hz, maar dan wel in een kassie van 2x1,3x,8 m

 ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb toch wel een klein beetje ruimte gelaten om hem
" achteraf "aan te passen, zo kan ik de pijplengte nog tot 22 mm inkorten (zit in o.a. in de grille verwerkt).

Het grote probleem is gewoon het enorme gewicht dwz als hij eenmaal op zijn plek staat (met een paar man)dan is er "bijna " geen mogelijkheid om bv nog fff de achterkant te fineren of de onderkant te schilderen dus moet ik zo efficient mogelijk (af)bouwen.

Theoretisch ben ik in ieder geval maanden bezig geweest met hulp van diverse liefhebbers en hun bijbehorende software sim progs WAARVOOR MIJN DANK. :-*

Nogmaals vrijdag is D-day en reken maar dat ik het een ieder vertel die het (wel of niet) horen wil.

groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Hmm... D-day. Ga je testen met Saving private Ryan?

Misschien horen we het wel op het nieuws:
aardbeving in ... ;D

Grtn,
Bart

jaco

Ja of: Huis van home cinema liefhebber ingestort door overmatig gebruik van lage tonen luidspreker.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik moet wel bekennen dat ik...wel heel erg voorzichtig....met de energie...om zal gaan.
Ik (en de rest van de straat) weet nog niet wat mij te wachten staat. ;D ;D ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Vincent

ben benieuwd (aardverschuiving ;D ;D ;D)


Greetz

Vincent

Erik van Voorst (in memoriam)

Goeiemorgen. Ik heb van het weekend geluisterd naar mijn nieuwe sub (zie foto's).
EEN FANTASTISCHE ERVARING.

Ik heb de Lord of the Rings gezien,....adembenemend laag.
Superstrak en veel toon en enorme detaillering.
Wat ben ik blij.
Ook sublaag in bv. Toys 2 (opening) laat echt de glazen
2 verdiepingen beneden bij ons rinkelen !!!!!!!!

Ik luister op 80 db (denk ik want mijn AV geeft -05 aan en ref is 85 db).

Wat wel vreemd is ....ik ben aan het meten geslagen met Avia en Platinum
maar daar komen wel "gebreken"(denk ik ) boven water.

Bijvoorbeeld een LFE sweep van 125 hz naar 20 hz....startend op 125 hz klinkt hij
zacht en naarmate hij lager gaat neemt het volume toe....wel weer geleidelijk.
Snap ik niet.  Zo een dB meter vind ik geen doen voor een sub.

Hebben jullie nog ideetjes??  Het is top om te luisteren ...maar perfectionistisch als ik
ben wil ik weten dat ik ook het max eruit haal.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MrPink

Er was inderdaad in het nieuws dat er een kleine aardschok had plaatsgevonden...een succesvolle test zou ik zeggen!! Wat een kolossaal ding trouwens, mooi hoor! Helaas kan ik geen nuttige info geven, dat is meer het terrein van de techneuten hier ;)
In elk geval gefeliciteerd met het resultaat! :)

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Hmmm, maar om je oren en broekspijpen(:D) te vertrouwen op het feit dat hij harder lijkt te gaan naarmate de frequentie daalt is ook geen goed idee lijkt me...

Een dB meter schommelt wat met het laag, maar is toch een goede indicatie...

Je kunt um natuurlijk ook door bv Speakerland laten meten...

:-X

Oh nee, dan moet het dak van de zolder eraf, anders kan de hijskraan er niet bij...

;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Sir,

Sorry hoor maar ik vind een sweep meten van 125 naar 20 met een dB meter gewoon zeer vervelend en wil daar ook niet mee aan de slag.

Echt het gevoel bekroop mij om uberhaupt niet te meten...waarom....ik heb nog nooit van mijn leven zo een mooi laag ervaren.

Buiten films heb ik ook diverse cd's gedraaid (Jennifer Warnes-Roger Waters enz enz ) telkens een waanzinnige ervaring
prachtig strak laag en nergens een energieopstapeling oid.

Absoluut geen kastkleuring..ga maar door.

Het meten wil ik eigenlijk uit pure nieuwsgierigheid doen of om mijn luisterplezier bevestigd te zien.



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

Ah, maar daarmee kan je ook bedrogen uitkomen, maar dat weet je vast wel...

Als ik een sweep over mijn huidige fronts gooi, dan heb ik aardig wat dips...

Maar ach, het klinkt wel aardig...


J.A.F._Doorhof

En dat laatste gaat het toch om ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Maar het zou wel leuk zijn als je door andere plaatsing of door net anders te tunen, de boel nog beter krijgt.  ;)

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Het kan inderdaad aan je plaatsing liggen, maar ook aan je tuning van de box.

Door te rommelen met WinISD heb ik gezien wat voor invloeden de reflexpoort kan hebben op de response van de subwoofer.

Het kan best zijn dat je een bult hebt op je tuning frequentie.

Maareh, een EQ dan?


HJ

hij gaat harder naarmate de freq daalt? :o
meestal is het andersom geloof ik. ;D
gaaf ding maar wel onwijs zwaar.