Et's HT - foto's nieuwe opstelling P42

Started by Etiennevh, August 10, 2010, 09:52:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Etiennevh

Quote from: skyfox on February 20, 2014, 09:33:49
Die fase, dat is eigenlijk gewoon het verzetten van het tijdstip van de geluidsgolf. Dus als je merkt dat je sub net eat eerder of later een geluid start dan je mains, dan kan je met de fase de sub beter timen. Als geluidsgolven synchroon lopen dan hebben ze ook de neiging elkaar te versterken. Dit is uniek voor elke opstelling, dus je moet echt gaan spelen ermee. Als je de fase 180 graden draait dan zie je ook je curve veranderen. Dit afstellen is dus écht een kwestie van spelen, luisteren en je curve beoordelen.
Dat is dus wel even werk. Ik ben blij dat dit weekend weinig afspraken gepland staan  ;D

Quote from: RalphH on February 20, 2014, 19:02:12
Philip bedoelde niet dubbel instellen volgens mij.
Hij geeft aan de bubble (fronts, center, rears) en ook de velo in de SR af te stellen mbv de roze ruis op DVE disc als ik het goed lees.
Hmm maar dat is ook wat ik bedoel. Dan doe je het toch eigenlijk twee keer? Of stem je daarmee alleen af zeg maar het volume dat uit wordt gestuurd door de SR? Dat heeft toch weinig zin als je het volume in de Velo verder kunt regelen? Of haal ik dingen door elkaar?

Quote
Zou persoonlijk niet de pan gebruiken, maar echt ruis uit de aparte kanalen, de pan gebruikt namelijk meerdere speakers op hetzelfde moment, stelt een stuk lastiger af. Sub in de SR idd op 0 en volume afregelen op de Velo.

Fase is wel een dingetje inderdaad. Met REW kun je mooi zien als hier wat scheeft gaat. Leg de lijnen van losse meting fronts en losse meting sub over elkaar, als dan de meting van fronts+subs deze lijn volgt, staat de fase goed.
Ontstaan er ineens pieken en dips in de laatste meting die er in de gecombineerde lijn niet waren, kun je aan het corrigeren met de fase knop.
Makkelijkste is dan om een duidelijke 0 te nemen, deze frequentie met REW af te spelen en de faseknop zo te draaien zodat ie op het "ideale" punt komt van de combinatie van meting losse meting fronts en losse meting sub.

Snappie het nog?  ;D

Zou ook kunnen met een nummer waar goeie bas in zit en dan draaien aan de fase tot je strakke bas hebt. Persoonlijk geen ervaring mee en lijkt me ook erg lastig, gok dat je dan makkelijk de fase toch verkeerd zet.
Dank voor de tip over de ruis. Ik dacht dat er op de DVE BD maar 1 signaal was m.b.t. roze ruis en dat daarom alles werd uitgezonden over 5 kanalen maar zal dat nog eens nagaan. Al doende leert men  ???

Ik snap het redelijk. Wat bedoel je met een duidelijke 0 nemen? Mocht ik gebruik willen maken van REW zal ik waarschijnlijk ook weer een andere mic moeten hebben en moeten investeren in de software? Heb me daar eigenlijk nog niet in verdiept.

Die laatste tip ga ik proberen te vermijden, ik heb eerder gedacht dingen op gehoor te kunnen doen   :nopompom: :crazy:

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Etiennevh

Quote from: Ghosty J on February 20, 2014, 19:16:13
Daar ben ik het niet helemaal met je mee eens.
Hoe lager de frequentie des te minder wij dat horen
dus de lijn moet links hoger zijn als rechts.
Dat we het wellicht niet horen maar wel voelen zou dan toch ook al genoeg zijn op dat soort frequenties? Ben namelijk bang dat mijn ruimte ze niet echt kan verdragen als we het dB level op < 30 Hz wat hoger zouden hebben ;)

Quote from: morca on February 20, 2014, 20:43:33
Bij gewone muziek heeft flat wel mijn voorkeur,dan blijft het meeste detail aanwezing,en klinkt het echter.

Voor film of een pittig muziekje waar de nadruk meer op de bass ligt,is mijn curve ook oplopend bij 45 hz ong.

Fase stel je zoals door RalphH al beschreven het beste  met een meetsetje af.
REW brengt alles beter in beeld,en geeft dan ook vaak beter resultaat .
Dat is wel wat ik uiteindelijk wil bereiken, dat het vooral op muziek zo echt mogelijk klinkt. Dat zal wellicht een compromis in film en zwaardere muziek betekenen maar daar ligt voor mij niet de focus en ik denk stiekem dat daar wel wat aan te doen is met de presets van de Velo :)

Ik ben benieuwd, heb nog niet eerder gespeeld met de fase dus dat kan wel eens verbluffende resultaten brengen  :sigh:
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

RalphH

Quote from: Etiennevh on February 20, 2014, 22:54:48
Hmm maar dat is ook wat ik bedoel. Dan doe je het toch eigenlijk twee keer? Of stem je daarmee alleen af zeg maar het volume dat uit wordt gestuurd door de SR? Dat heeft toch weinig zin als je het volume in de Velo verder kunt regelen? Of haal ik dingen door elkaar?

Sorry voor de onduidelijkheid.
Je stelt het volume maar 1x af, maar omdat je speakers zelf geen versterker hebben, stel je daarvoor het level in het menu van je SR in. Voor de Velo laat je het level in de SR op 0 staan en draai je aan het volume op de Velo om deze gelijk te trekken met de fronts rears etc.
Staar je overigens niet blind op de 75dB, het gaat er om dat alle speakers hetzelfde level uitsturen bij het afspelen van de roze ruis.
Zet zelf linksvoor in de SR op 0 en gebruik dat level als eikpunt voor de rest. Bij gebruik DVE zet ik dan de volumeknop op een stand waarop de dB meter voor de linker front met de naald op een streepje staat en niet halverwege getallen. Dus of dat nou 72 74 of 80 is, dat boeit niet.

Quote
Ik snap het redelijk. Wat bedoel je met een duidelijke 0 nemen? Mocht ik gebruik willen maken van REW zal ik waarschijnlijk ook weer een andere mic moeten hebben en moeten investeren in de software? Heb me daar eigenlijk nog niet in verdiept.

Die laatste tip ga ik proberen te vermijden, ik heb eerder gedacht dingen op gehoor te kunnen doen   :nopompom: :crazy:

Met 0 (null) bedoel ik een dip, een punt waar het laag het meeste wegvalt op de meting. Ik heb zelf rond 45Hz een echte null, hier valt het laag op de luisterplek bij gebruik van enkel de fronts compleet weg. Elders in de kamer is dan wel geluid te horen. Bizar fenomeen als je het voor t eerst hoort. ;D

Quote
Die laatste tip ga ik proberen te vermijden, ik heb eerder gedacht dingen op gehoor te kunnen doen   :nopompom: :crazy:

Verstandig, je zit er dan toch vaak langs en dat is net zonde. Meten is weten inderdaad.

Wat meetsetje betreft..
REW is gratis :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
Neem aan dat je de velo mic ook wel moet kunnen gebruiken voor REW
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Quote from: Etiennevh on February 20, 2014, 23:03:54
Dat is wel wat ik uiteindelijk wil bereiken, dat het vooral op muziek zo echt mogelijk klinkt. Dat zal wellicht een compromis in film en zwaardere muziek betekenen maar daar ligt voor mij niet de focus en ik denk stiekem dat daar wel wat aan te doen is met de presets van de Velo :)

Ik ben benieuwd, heb nog niet eerder gespeeld met de fase dus dat kan wel eens verbluffende resultaten brengen  :sigh:

Ook in film zit muziek... ;). Wij werken over het algemeen met 1 preset voor zowel muziek als film...

Etiennevh

Dank voor al jullie uitleg, tips en suggesties mannen! Ik denk dat dit een leuk weekend kan gaan worden  ;D
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Etiennevh

Quote from: RalphH on February 21, 2014, 07:05:46
Sorry voor de onduidelijkheid.
Je stelt het volume maar 1x af, maar omdat je speakers zelf geen versterker hebben, stel je daarvoor het level in het menu van je SR in. Voor de Velo laat je het level in de SR op 0 staan en draai je aan het volume op de Velo om deze gelijk te trekken met de fronts rears etc.
Staar je overigens niet blind op de 75dB, het gaat er om dat alle speakers hetzelfde level uitsturen bij het afspelen van de roze ruis.
Zet zelf linksvoor in de SR op 0 en gebruik dat level als eikpunt voor de rest. Bij gebruik DVE zet ik dan de volumeknop op een stand waarop de dB meter voor de linker front met de naald op een streepje staat en niet halverwege getallen. Dus of dat nou 72 74 of 80 is, dat boeit niet.

Met 0 (null) bedoel ik een dip, een punt waar het laag het meeste wegvalt op de meting. Ik heb zelf rond 45Hz een echte null, hier valt het laag op de luisterplek bij gebruik van enkel de fronts compleet weg. Elders in de kamer is dan wel geluid te horen. Bizar fenomeen als je het voor t eerst hoort. ;D

Verstandig, je zit er dan toch vaak langs en dat is net zonde. Meten is weten inderdaad.

Wat meetsetje betreft..
REW is gratis :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:
Neem aan dat je de velo mic ook wel moet kunnen gebruiken voor REW
Dat doe ik dacht ik ook. Kan het me zo 1-2-3 niet voor de geest halen maar dacht dat ik de dB meter op 70 dB zet en dan het streepje van +3 dB.

Dat null punt moet ik dus gaan ontdekken. Je reset neem ik aan eerst de waardes in de Velo om überhaupt een correcte meting daarop te doen zodat je op basis daarvan de dip goed kunt bepalen? Ik ben nog even op zoek naar wanneer je dit doet... Even het stappenplan van Philip erbij, waar zou het instellen van de fase moeten plaatsvinden?

Quote
Stappenplan:
- Met DVE BD (die heb je nog, hé? ;)) met roze ruis de bubble afstellen en de sub ook op 75 dB afstellen in de SR9600
- De mic van de Velo in een hoek van 45 graden plaatsen zonder obstakels in het geluidspad.
- EQ-output met sub op mute en master volume van SR9600 zodanig dat signaal rond de 75 dB uitkomt.
- Sub van mute af en volume zo instellen dat het er zo min mogelijk dalen zijn. Ook met fase spelen, want deze heeft ook invloed.
- Pieken dempen, zodat de 75 dB wordt benaderd.
- Luisteren of je gaten in de sweep waarneemt. Zo niet, ben je klaar, anders finetunen.


Indien je de Velo mic ook kunt gebruiken voor REW, dan heb je dus alleen een kabel nodig die XLR omzet naar 3.5mm jack?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

skyfox

Quote from: bmateijsen on February 21, 2014, 07:14:08
Ook in film zit muziek... ;). Wij werken over het algemeen met 1 preset voor zowel muziek als film...
Kiezen jullie dan doorgaans voor een house curve of plat? En waarop baseren jullie deze keuze?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Etiennevh

#982
Quote from: bmateijsen on February 21, 2014, 07:14:08
Ook in film zit muziek... ;). Wij werken over het algemeen met 1 preset voor zowel muziek als film...
Dat is natuurlijk waar. Maar dan gebruik je dus ook 1 stand voor de uitslag van de servo i.p.v. daar mee te spelen?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

bmateijsen

Quote from: Etiennevh on February 21, 2014, 09:39:31
Dat is natuurlijk waar. Maar dan gebruik je dus ook 1 stand voor de uitslag van de servo i.p.v. daar mee te spelen?

Ik heb jarenlang in mijn cinema met Velodyne gedraaid en altijd maximaal servo. Daar luisterde ik ook met enige regelmaat muziek ;)

Etiennevh

Quote from: bmateijsen on February 21, 2014, 10:32:52
Ik heb jarenlang in mijn cinema met Velodyne gedraaid en altijd maximaal servo. Daar luisterde ik ook met enige regelmaat muziek ;)
Ok. En maximaal servo is in dit geval dan 1 of 8? :smile:
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

bmateijsen


Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

bmateijsen


Etiennevh

Quote from: bmateijsen on February 21, 2014, 13:32:22
Heb je hem al wel gelezen ;)
Zeker, maar ik meen me te herinneren dat iemand ergens postte dat het andersom was. Dus even een dubbelcheck, hoef ik daar niet meer naar te zoeken in de manual :D
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

morca

Quote from: skyfox on February 21, 2014, 09:16:32
Kiezen jullie dan doorgaans voor een house curve of plat? En waarop baseren jullie deze keuze?
Dat vraag ik me ook af....en waar meet je dan mee,REW of de Velo zelf....
Of de mic het doet met REW weet ik zo 123 niet.

yorkie13

Ja de velo mic werkt met REW.

alleen geen cal file.

Heb de sms-1 mic ook wel eens getest met REW, en deze lijkt een broertje te zijn van de ecm8000
van Behringer.

morca

#991
Geluidskaartje en gaan met die banaan  :headbanging:

Hoe is de voeding Ralf,ook 48 volt net als de EMC 8000

yorkie13

Gewoon aangesloten op de M-audio Fasttrack, werkte prima.


HTip

Quote from: RalphH on February 20, 2014, 19:02:12
Philip bedoelde niet dubbel instellen volgens mij.
Hij geeft aan de bubble (fronts, center, rears) en ook de velo in de SR af te stellen mbv de roze ruis op DVE disc als ik het goed lees.
Klopt Ralph! Als ik echter de sub in de SR op 0 dB zet, kan ik met de Velo het volume niet meer genoeg dempen. Ik werd ook getriggerd door de volumestand van 3 in de setup van Etienne. Dat is nl. wel erg zacht. Ik zou dan eerder in de SR de sub dempen (ik heb die op -6dB staan) en dan de Velo iets harder zodat je EQ/DSP beter kan instellen.

En een testtoon moet je kunnen laten afwisselen tussen 2 kanalen. Ik gebruik hiervoor de CARA-DVD. Die doet achtereenvolgens FL-C, C-FR, FL-FR, FL-SL, FR-SR en tot slot SL-SR, tenminste als je 5.1 hebt. De sub kan je apart instellen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Quote from: HTip on February 22, 2014, 17:07:45
Klopt Ralph! Als ik echter de sub in de SR op 0 dB zet, kan ik met de Velo het volume niet meer genoeg dempen. Ik werd ook getriggerd door de volumestand van 3 in de setup van Etienne. Dat is nl. wel erg zacht. Ik zou dan eerder in de SR de sub dempen (ik heb die op -6dB staan) en dan de Velo iets harder zodat je EQ/DSP beter kan instellen.

En een testtoon moet je kunnen laten afwisselen tussen 2 kanalen. Ik gebruik hiervoor de CARA-DVD. Die doet achtereenvolgens FL-C, C-FR, FL-FR, FL-SL, FR-SR en tot slot SL-SR, tenminste als je 5.1 hebt. De sub kan je apart instellen.
Dat probleem heb ik dus blijkbaar ook. Ik heb nu de Marantz op -8dB staan om de Velo op een beetje volume te kunnen laten meedraaien.

Het afstellen met die testtoon tussen kanalen kan met de DVE BD alleen op de fronts en center op volledige bandbreedte roze ruis. Voor de multichannel afstelling pakt hij niet de volledige bandbreedte, althans dat idee heb ik.

Mijn instellingen na het afstellen gisteren hieronder. Zelf moet ik zeggen dat de sub wel weer beter klinkt dan hiervoor, echter lijkt er aan de curve weinig te zijn veranderd. Ik heb enorm zitten spelen met de fase maar kan eigenlijk geen groot verschil in de curve waarnemen, zelf vind ik het het beste klinken op een fase van 75.

Instellingen in de Marantz (later heb ik het sublevel dus aangepast naar -8dB)


Ik kwam er achter dat deze instelling aan stond in de Marantz, op -5dB. Ik heb hem nu uit staan.


De curve met de Velo op mute en alle waardes weer op 0


Uiteindelijk klonk het het fijnst met een fase van 75. Ik kon echter geen substantiële verschillen in de curve waarnemen...


Na anderhalf uur naar de testtoon van de Velodyne te hebben zitten luisteren en instellingen aanpassen kreeg ik er hoofdpijn van. Dit is de curve zoals het nu staat ingesteld, de fase nu dus op 75 en het volume op 12. Opzich klinkt het nu wel weer iets beter, echter denk ik dat er nog veel meer winst te behalen valt.


Onze hond was het overigens ook wel zat, zo'n middagje testtonen



Graag weer jullie op en/of aanmerkingen, wordt erg gewaardeerd! :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

RalphH

Wellicht een onzinnige vraag, maar voordat ik aannames doe ;D: De Velo meet je zonder de fronts? De gedane correcties binnen de Velo zijn dus puur gedaan op basis van de output van enkel de velo(?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

#997
Op zich denk ik dat er niet veel op tegen is om enkel de subwoofer een keer te meten, maar het is denk ik belangrijker dat je het hele systeem meet, c.q. beluistert.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Etiennevh

Quote from: RalphH on February 24, 2014, 18:03:17
Wellicht een onzinnige vraag, maar voordat ik aannames doe ;D: De Velo meet je zonder de fronts? De gedane correcties binnen de Velo zijn dus puur gedaan op basis van de output van enkel de velo(?)
Ik meet de velo EN de fronts. Is dat niet goed? Je zou toch zeggen dat als je de fronts op small zet in de SR, de Velo al het werk tot 80 Hz doet? Nu ik dit typ, vraag ik me af of ik dan de Velo en de fronts meet omdat de crossover op 80 Hz staat...

Quote from: evilniek on February 24, 2014, 18:24:10
Op zich denk ik dat er niet veel op tegen is om enkel de subwoofer een keer te meten, maar het is denk ik belangrijker dat je het hele systeem meet, c.q. beluistert.
Dat dacht ik dus ook maar begin nu te twijfelen.....
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

RalphH

Ik zou met de EQ in de velo, enkel en alleen de invloed van de Velo in de ruimte afstellen.
Deze moet je zo goed mogelijk krijgen, daarna ga je de boel integreren/op de fronts afstemmen.

Dat je nu zoveel moet corrigeren bij 40 Hz, zou wel eens een room mode kunnen zijn. Een verstoring veroorzaakt door de samenwerking tussen fronts en sub (er zit nl al een piek in de meting van enkel de fronts).

Als de Velo dan toppie staat, kun je de fronts erbij pakken, fase inregelen en EQ van je receiver de puntjes op de i laten zetten.

Da's mijn point of view dan ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer