Blackball's Theater Version 2.0

Gestart door blackball147, juli 26, 2010, 18:29:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blackball147

na lange tijd nog eens een mega kick na weerom een paar upgrades/ aanpassingen.

recent heb ik een apple-tv toegevoegd aan de set waarmee ik dan mijn muziek en eventueel films kan streamen naar de set. ik gebruik het voornamelijk voor muziek uit de Itunes Bib te beluisteren met behulp van de remote-app op de mini-ipad/iphone. best leuk om vanuit de luie zetel alle muziek in je handen te hebben  ;D



van l naar r: philips RU940, Apple Tv, Wadia dock met daaronder de denon DCD 700 cd speler, en 3800 BR speler.


als 2de upgrade ben ik sinds vandaag, na een totaalrit van ruim 4 uur heen en terug, eigenaar van een SVS 20-39PCI  8)



ik heb na de thuiskomst een paar summiere tests gedaan met plaatsing en DB afstelling en een paar test BR en DVD erin gepropt..............en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo van mijn sokken word geblazen dan ik eigenlijk had verwacht  ???

ik heb het direct vergelijk gemaakt met de B&W door verschillende scenes af te spelen en telkens af te spelen enerzijds met de svs, en dan met de b&w. ook met de plaatsing heb ik wat gespeeld en zoals hij op de foto nu staat, lijkt het de beste plaats. enkel nog eventueel op de plaats van de B&W zetten kan ik nog doen om te zien of dit nog iets verandert, maar in eerste instantie voel/ hoor ik geen reusachtige verschillen  :( terwijl ik dit eigenlijk wel had verwacht. het is wel zo dat de svs ietsje dieper gaat, en dat je tijdens het luisteren hem minder kunt plaatsen dan de B&W.

zoals gezegd heb ik nog maar summier getest en hoop ik morgen nog wat verder te kunnen experimenteren. ik vermoed dat een verdere afstelling nog wel wat soelaas zal brengen. als iemand nog handige tips heeft, hoor ik het graag.

beide subs zijn afgesteld met DBmeter en staat allebei op een zelfde gain ( +/- 1/3de ).

begrijp me niet verkeerd: ik kan zeker druk veroorzaken waarbij de svs toch iets subtieler is dan de B&W, en op het eerste gevoel dieper gaat, maar toch is het verschil ( tot nu toe ) niet zo groot. mss dat mijn verwachtingen wat te hoog gespannen zijn, maar ik denk/ hoop dat de komende dagen/weken er wel verbetering zal zijn bij verder uittesten.

hier nog wat fotootjes van de rest van de set:








blackball147

Citaat van: morca op januari  6, 2013, 11:59:44
Je woont te ver voor mij,maar ik zie wel veel harde vlakken op je kamer.
De sub staat aan dezelfde kant als je bed.?

Bed. ? Bedoel je bediening of de rode zetel? En inderdaad het is een en al tegels en glas qua materiaal :-(. De sub staat gewoon vooraan tss center en rechterfront. Deze middag eens experimenteren door hem op de plaats van de b&w te zetten.

morca

Oh nu zie ik het  :D

Je sub staat nu recht,s toch,kan je links in de hoek niet eens proberen.
Dan heb je cornergain,kijken of hij dan iets meer aanzet vanuit het onderste laag

blackball147

Citaat van: morca op januari  6, 2013, 12:41:10
Oh nu zie ik het  :D

Je sub staat nu recht,s toch,kan je links in de hoek niet eens proberen.
Dan heb je cornergain,kijken of hij dan iets meer aanzet vanuit het onderste laag

Links is een volledig  open ruimte ( de rest van de living en doorgang naar de keuken). Daar had ik hem eerst geplaatst en dat was het minste. Ik zou hem eventueel links van de zitplaats ook kunnen plaatsen een meter van de sweetspot, maar dat is dan vlak tegen een glazen schuifraam.


Timvg

Speel eens een sweep van 100 naar 20hz, en laat dan nog een keer weten of er geen verschil is  ;) Volgens mij heb je met het verkeerde materiaal getest.

Timvg

En ik zou de L&R front een beetje naar voor halen en de SVS achter de rechterfront in de hoek plaatsen.

blackball147

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 14:12:53
Speel eens een sweep van 100 naar 20hz, en laat dan nog een keer weten of er geen verschil is  ;) Volgens mij heb je met het verkeerde materiaal getest.

ik heb oa transformers gebruikt ( ergens rond 1u55 ) waar je een duidelijke sweep hebt ( wanneer de robot over de vrouw al schietende springt ). ik weet niet hoe diep die gaat in hz, maar dit is toch wel een stevige hoor. zowel op de svs als de B&W klonk het ongeveer hetzelfde. weet jij nog ander materiaal dat kan dienen?

Timvg

Begin eerst een keer met die sweep  ;)

Voor de rest: Flight of the Phoenix, Looper, The Incredible Hulk, Underworld: Awakening, Battle: Los Angeles, Star Trek (de nieuwe), How to Train your Dragon, Matrix: Revolutions, X-Men: First Class..

Timvg

Daarna wordt het mss tijd om EQ toe te passen, de SVS is in elk geval een veel capabelere sub.. Maak je daar maar geen zorgen over.

Martijnst1990

Mooie sub, jammer dat je nog niet zoveel verbetering hebt als verwacht. Ik weet niet of je de HSDD hebt? Daar staan ook een paar mooie op om te testen. O.a. Oorlogswinter, Monsters Inc. en Tapping the Tank van Finding Nemo.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

blackball147

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 14:15:32
En ik zou de L&R front een beetje naar voor halen en de SVS achter de rechterfront in de hoek plaatsen.

ik weet niet of dit praktisch haalbaar is. om de svs erachter te krijgen moet ik minstens 50 cm naar voor met beide fronts dan, en dan staan ze wel erg in het midden van de kamer:








ik kan dit wel eens doen om te proberen, maar vrees dat mijn wederhelft hier niet mee zal kunnen lachen  ::)

ik heb een 'harde' kamer, en vermoed dat dit ook de grote dooddoener is naar het geluid toe, maar ik moet voor de moment roeien met de riemen die ik heb.

qua plaatsing dacht ik eventueel bv ergens in de buurt van de linkse rear, of bv vlak achter de sweetspot ( tegen het raam ). zou dit wat kunnen zijn?





lijkt dit wat, of wordt het een beetje trial and error?

blackball147

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 14:54:01
Begin eerst een keer met die sweep  ;)


ik heb die sweep 10 keer afgespeeld tot grote ergernis van mijn vriendin  :sly: , en telkens met wissel van plaats en sub ( enkel de b&w bleef op zijn plaats staan ) om dan uiteindelijk de huidige plaats ( voor de moment ) als de beste te beschouwen.

begrijp me niet verkeerd, ik kreeg de boel aan het rammelen, maar vond dat dit dan ten koste ging van subtiliteit ( hij stond dat zo hard dat het eigenlijk onnatuurlijk aanvoelde )

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 14:54:01
The Incredible Hulk, Matrix: Revolutions, X-Men: First Class..

deze heb ik op BR, enige specifieke scenes?

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 14:54:48
Daarna wordt het mss tijd om EQ toe te passen, de SVS is in elk geval een veel capabelere sub.. Maak je daar maar geen zorgen over.

en hoe moet dit dan gebeuren?

Timvg

Citaat van: blackball147 op januari  6, 2013, 15:08:34

deze heb ik op BR, enige specifieke scenes?

en hoe moet dit dan gebeuren?

Incredible Hulk: scene in het park & de sonic cannons - Het gevecht op het einde, begint vanaf ie uit de helicopter springt.
Xmen first class: Elke keer magneto z'n krachten gebruikt

Voor EQ kijk je best eens in het akoestiek/DSP topic (sticky) bij de speakers & subs sectie. Automatische EQ is er in de vorm van receivers met audyssey multEQ XT of XT32 of een antimode.



blackball147

#40
Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 15:12:52
Incredible Hulk: scene in het park & de sonic cannons - Het gevecht op het einde, begint vanaf ie uit de helicopter springt.
Xmen first class: Elke keer magneto z'n krachten gebruikt

deze kan ik eens bekijken.

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 15:12:52

Voor EQ kijk je best eens in het akoestiek/DSP topic (sticky) bij de speakers & subs sectie. Automatische EQ is er in de vorm van receivers met audyssey multEQ XT of XT32 of een antimode.

ik heb die topic al eens proberen bekijken, maar nie gemakkelijk hoor ( 116 pag !! ). ga nog wel eens een poging wagen, maar evengoed......ik leer liever vanuit de praktijk ( lees: iemand die het me voordoet met de nodige uitleg ).

ik heb geen automatische EQ op de rotel, over die antimode hoor ik wel veel positief, dus mss dat dat een eventuele optie kan worden?

mijn opmerking over de plaatsing van de sub, lijkt dit wat of is dit zowiezo 'not done'?

Timvg

Waar ben je woonachtig, misschien dat iemand wel eens kan langskomen bij jou?

blackball147

Ik woon in sint-niklaas, niet ver van kalimero :-), een 15 km onder antwerpen, belgie ( voor wie het nog niet doorhad )  ::)

Timvg

Plaatsing is zoals je aangaf trial & error.. Je kan hem zelfs vlak achter de zetel leggen  ;).. Maar een soort van equalizer zal echt een must zijn. Ik wil anders, indien je d'r niet uitgeraakt, wel eens kijken of ik deze maand ergens even vrij kan maken om eens een kijkje te komen nemen.

blackball147

#44
Dat zou leuk zijn :-). Ik werk zelf in een volcontinue systeem, en heb dagen in d week ook vrij. We wonen in een vrijstaand huis, dus beperkingen op lawaai hebben we in principe ook niet :-)

Bekijk je agenda eens en laat het me weten !

Alvast bedankt!!!!!

Pas op, voor hetzelfde geld klinkt het mss wel goed en zoals het zou moeten. Ik heb alleen de ervaring niet om het ten volle te beseffen of het zo is of niet. Daarom dat een ervaren oor al veel kan doen op dit vlak.

Timvg

Oh maar ik neem een laptop en meetgerei mee hoor  ;D


blackball147

#47
gisteren samen met moeder de vrouw naar Avatar gekeken met de SVS als sub, en het was een leuke ervaring  8)

deze morgen heb ik terug heel specifiek de B&W met de SVS gaan vergelijken aan de hand van 2 scenes uit deze film: nr 22 ( the falling of Hometree ) en nr 27 ( trying to save grace ).

beide subs staan afgesteld op eenzelfde niveau, eerlijkheid gebiedt me wel te vermelden dat de speakers op 80 DB staan afgesteld terwijl de subs op +/-86-88 staan, maar dit terzijde. de eerste scene heb ik beluisterd met de volume knop op 70 ( afstelling op 80 db gebeurt op 83-84 volume ), de tweede scene op 70 en 75.

conclusie: op het sublaag is het duidelijk dat de SVS dieper gaat ( als de Hometree valt, hoor je ahw een diepe kreun, een soort sweep, en die gaat net iets verder door bij de svs ). bij scene 27 heb je een continue basdrum, en ook hier voel je duidelijk iets meer trilling bij de svs dan bij de B&W. qua geluidsdruk/ volume zijn ze elkaar wel waard, maar deze svs geeft net dat tikkeltje meer.

cijfermatig bekeken steekt de B&W er boven uit met zijn 1000 W tov de 320 van de SVS, maar als de svs met dit vermogen nagenoeg hetzelfde resultaat haalt, kan ik me al voorstellen wat een PC+ of ultra dan zal doen....... O0

kortom, ik begin de svs meer en meer te apprecieren voor de subtielere nuances, maar moet toch bekennen dat de B&W ook best zijn mannetje staat. zoals reeds gesteld, het WOW- gevoel heb ik (nog ) niet, daarvoor is de B&W echt wel te goed, maar naar details bekeken zit het precies wel snor met de SVS. mijn algemeen gevoel is dat ze elkaar waard zijn. moest je de SVS vergelijken met een lagere sub van B&W ( bv de 650 ) zullen de verschillen wel een pak duidelijker zijn vermoed ik.

ik ben nu eens benieuwd met verdere experimenteren met plaatsing of ruimte, of dit nog verder de sub beleving gaat verbeteren.

ik heb nu intussen ontdekt dat ik op mijn rotel VV 2 sub uitgangen heb ( ook trouwens 2 center uitgangen waar ik niet ten volle het nut van begrijp, maar goed ), dus kan ik 2 subs rechtstreeks sturen. in het menu evenwel is er maar 1 sub regeling te vinden, dus vermoed ik dat, wanneer je wil fine tunen, je zult moeten werken met de EQs die op de subs zelf staan.

wat ik ook nog wou vragen/ opmerken: toen ik de svs net had en aan het uittesten was, heb ik eens de faseknop van 0-> 180 gedraaid, maar dit gaf totaal geen verschil ?? is dat normaal? zou je dan juist niet totaal niks meer moeten hebben, of toch op zijn minst een deftig verschil moeten voelen?


Timvg

Vooral blijven testen! Vandaag is terug de eerste werkdag, dus ik bekijk deze week wanneer ik deze maand eens even tijd kan maken om indien het past, eens te komen meten.. Ik vrees wel dat het eerder tegen het einde van de maand zal zijn.

blackball147

Citaat van: Timvg op januari  7, 2013, 12:10:57
Vooral blijven testen! Vandaag is terug de eerste werkdag, dus ik bekijk deze week wanneer ik deze maand eens even tijd kan maken om indien het past, eens te komen meten.. Ik vrees wel dat het eerder tegen het einde van de maand zal zijn.

Geen probleem, hou me maar op de hoogte!

Zowiezo nog eens bedankt!