Stereo versterker met HT-pass through

Gestart door CineManno, april 11, 2010, 16:28:36

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: larzie op december  1, 2011, 08:31:51
Misschien is het ook een idee om gewoon ook naast mijn htpc in eerste instantie een dedicated speler als een Oppo aan te schaffen. Volgens mij zei High-q dat ook al eens tegen mij. Zoveel wensen nog. Zo weinig geld :( Nog 2,5 maand m'n dure leaseauto en dan switchen naar een goedkopere, zodat ik ook meer salaris overhoud! En hopen dat mijn baas mijn salaris ook eens gaat verhogen! :clapping:
Er staat een mooie 83SE in de marktsectie ;) Geld kan je helaas maar 1 keer uitgeven :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Ik zou ook nog kunnen kiezen voor een andere surround amp. Dan met de tijd mn huidige SR8002 verkopen.
Zoveel mooie opties en zoveel mooie keuzes :D Zo'n Oppo zou ik sowieso nog wel willen. Dan wel de 95 die ondersteunt volgens mij wat meer formaten. :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Citaat van: larzie op december  1, 2011, 10:52:59
Ik zou ook nog kunnen kiezen voor een andere surround amp. Dan met de tijd mn huidige SR8002 verkopen.
Zou ik niet doen, want er zijn niet veel receivers die goed zijn in stereo. En de SR8002 is echt geen slechte machine. Zeker niet in surround.

Citeer
Zoveel mooie opties en zoveel mooie keuzes :D Zo'n Oppo zou ik sowieso nog wel willen. Dan wel de 95 die ondersteunt volgens mij wat meer formaten. :D
Klopt, maar dat kan de 93 volgens mij ook. De 95 onderscheid zich in analoge aansluitingen door de superieure dacs. Beeld en digitaal geluid is identiek.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Pinohelmond

Citaat van: HTip op december  1, 2011, 08:47:40
Er staat een mooie 83SE in de marktsectie ;) Geld kan je helaas maar 1 keer uitgeven :D

Die is aardig aan de prijs (weet niet of ik dat hier mag zeggen).
Maar verder zou hij wel in absolute nieuwstaat zijn.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

HTip

Citaat van: Pinohelmond op december  1, 2011, 12:00:25
Die is aardig aan de prijs (weet niet of ik dat hier mag zeggen).
Maar verder zou hij wel in absolute nieuwstaat zijn.
Hier mag dat ;) In verkooptopics niet... Weet niet wat jij betaald hebt, maar een SE met MRMZ was nieuw een stuk duurder dan de standaard 83.

En er staat niet bij dat je niet mag onderhandelen :D
Showcase - Topic

Pinohelmond

Citaat van: HTip op december  1, 2011, 12:06:14
Hier mag dat ;) In verkooptopics niet... Weet niet wat jij betaald hebt, maar een SE met MRMZ was nieuw een stuk duurder dan de standaard 83.

En er staat niet bij dat je niet mag onderhandelen :D

Zijn vraagprijs is een vaste prijs heb ik begrepen per PM van iemand die serieuze interesse had en mij gevraagd heeft naar mijn ervaringen met de Oppo 83 SE en wat ik ervoor betaald had.
Voor de mijne, exact dezelfde als die nu aangeboden wordt heb ik 100,- minder betaald. Persoonlijk vind ik hem dat bedrag dubbel en dwars waard, een van de beste upgrades die ik ooit gedaan heb.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

HTip

Citaat van: Pinohelmond op december  1, 2011, 12:21:11
Zijn vraagprijs is een vaste prijs heb ik begrepen per PM van iemand die serieuze interesse had en mij gevraagd heeft naar mijn ervaringen met de Oppo 83 SE en wat ik ervoor betaald had.
Voor de mijne, exact dezelfde als die nu aangeboden wordt heb ik 100,- minder betaald. Persoonlijk vind ik hem dat bedrag dubbel en dwars waard, een van de beste upgrades die ik ooit gedaan heb.
Heb je een mooie deal. En ik geniet al bijna 11 maanden van deze mooie machine ;) Maar we gaan een beetje off-topic...
Showcase - Topic

larzie

Hoe moet ik dat zien met een stereoamp met een DAC ingebouwd? Hoe zit dat dan met die ht passthrough? Ik moet een DAC zien als een bron die het digitale signaal vanuit de geluidskaart van mijn pc converteert naar een analoog signaal naar de stereoversterker? Hoe zit dat dan met 5.1 met films?

Kan overigens zijn dat de vraag niet helemaal klopt, maar dat is omdat ik het DAC verhaal nog niet helemaal begrijp  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Cyrus·

Een HT passthrough op een geïntegreerde stereo-versterker betekent dat de volumeregeling (of zelfs de hele voortrap) omzeild wordt en je stereo-versterker op dat moment fungeert als eindversterker die je fronts aanstuurt. Je dient deze input analoog aan te sturen. Het digitale signaal van je HTPC dien je dus via een surroundreceiver aan te bieden, omdat die dan het volume gaat regelen. Zou je dat via alleen een DAC zonder volumeregeling aanbieden, gaat het volle signaal door je stereo-versterker waardoor je luidsprekers geheid opgeblazen worden.

edit: stukje vergeten
Groeten,
Edwin

blue-eyes

Ik heb het wel eens uitgelegd aan iemand als zijnde dat je de pasthrough versterker moet zien als een soort van kroonsteentje.
Een kroonsteentje koppelt twee kabels aan elkaar zonder zelf wat aan de kabel of signaal te doen. Het signaal wordt 1 op 1 doorgegeven.

De stereo versterker zal dat ook doen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Cyrus·

Citaat van: Blue-Eyes op december  1, 2011, 15:47:55
Ik heb het wel eens uitgelegd aan iemand als zijnde dat je de pasthrough versterker moet zien als een soort van kroonsteentje.
Een kroonsteentje koppelt twee kabels aan elkaar zonder zelf wat aan de kabel of signaal te doen. Het signaal wordt 1 op 1 doorgegeven.

De stereo versterker zal dat ook doen.

Met dien verstande dat de stereoversterker het aangeboden signaal zal gaan versterken, zodat de luidsprekers daar op hun beurt herrie van kunnen maken.
Groeten,
Edwin

blue-eyes

Correct. Mijn voorbeeld was gebruikt bij een stereo voorversterker.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Joppietersen

Laat ik een poging wagen om je dat uit te leggen.

Als eerste: vergeet even het DAC verhaal. Laten we aannemen dat je een HTPC hebt die aan je receiver gekoppeld is (kan analoog of digitaal aan je receiver gekoppeld zijn, maakt voor t verhaal niet uit).

Nou heb je ook een goede CD speler en die is nu ook gekoppeld aan je receiver. Je speakers zitten ook aan de receiver vast.

Nou wil je om de stereoweergave te verbeteren over naar een dedicated stereo amp (SA even afgekort)

Dus: front speakers gaan vast aan de SA en ook de cd speler gaat aan de SA. Nu kan je wel cd's spelen maar omdat de speakers aan de SA zitten hoor je die niet als je films gaat kijken.

Dus verbind je de pre-out op de receiver van de frontspeakers ook aan je SA. Op de pre-out staat het signaal net voordat het naar de eindtrappen van je receiver gaat.

Op je SA selecteer je dan de juiste ingang (waar het pre-out signaal op staat) en voila: op alle speakers 5.1 (of 7.1 of wat dan ook) : de fronts worden versterkt door je SA en de rest van de speakers door je receiver.

Alleen.....

je hebt nu 2 volumeknoppen: 1 op je receiver en 1 op je SA.

Da's lastig (maar er is mee te werken aangezien de fronts ook harder gaan als je aan de knop op je receiver draait) maar je moet dan op je SA een keer weten hoe hard je de fronts moet zetten tov de overige speakers. Als je dat 1-maal ingesteld hebt dan onthoud je dit en iedere keer als je film wilt kijken zet je de volumeknop op de SA in die stand: met de volumeknop op de receiver zet je dan alle speakers harder zachter, de volume knop op de SA dient dus puur voor de verhouding fronts/overige speakers.

Nou, om dit nou te voorkomen is de passthrough uitgevonden: die stelt de volumeknop op de SA buiten werking zodat je die niet steeds als je film gaat kijken de volumeknop van de SA op een bepaalde stand hoeft te zetten.

Makkelijker dus maar ook zonder passthrough is te leven alleen 1 keer dus luisteren hoe hard je de fronts moet zetten tov de rest (of meten met dBmeter)

Nu even jouw verhaal: je wilt met de HTPC én films kijken én muziek luisteren.

Films dan moet het (optisch) signaal naar de HTPC, muziek naar de SA waar een omzetter van dat digitale (optische maar kan ook een coax zijn) signaal naar analoog in zit (de dac...)

Je kunt nu 2 dingen doen: je neemt een schakelaar voor je digitale signaal: 1 ingang, 2 uitgangen en daarmee schakel je of het signaal naar de receiver (films) gaat of naar de SA (muziek) gaat.

Dit is zo'n schakelaar voor optische signalen:  (plaatje van forumsponsor kabeltje.com, die (en wellicht andere forumsponsoren) leveren dit.

Een andere mogelijkheid (makkelijker) is dat je een splitter gebruikt: het optische signaal splits je in 2-en, 1 gaat naar de HTPC en 1 naar de SA

Ziet er zo uit:

Dan werkt t dus simpel: via je HTPC naar muziek luisteren via de SA en als je films wilt kijken gaat dit via je receiver waarbij de fronts worden aangestuurd door de SA

Overigens is het niet nodig dat de SA een dac aan boord heeft. Je kunt ook een versterker nemen die dat niet heeft en een losse dac gebruiken die je dan op een ingang van de versterker aansluit. Ook hier geldt dan wel het zelfde passthrough verhaal.

Duidelijk zo???  :D :D

larzie

:blink: Dus wat ik dan nodig heb is een stereo amp met ht passthrough, een dac, een schakelaar of splitter en wat kabels  :blink:

Wat is een beetje een goede en betaalbare DAC?

Larzie HT

HTip

Eh nee, kan je het nog 1 keer uitleggen :D

Duidelijker en uitgebreider dan dat kan je het niet uitleggen. De uitleg die ik van forumgenoot Antoine gekregen was alsvolgt:
Citaat van: Antoine op augustus 18, 2011, 10:00:12
Bij een stereoversterker met HT throughput gebruik je de stereoversterker -waarop je front left+right luidsprekers zijn aangesloten- in de  HT throughput stand als een eindversterker. Volumeregeling en processing wordt dan gedaan door je surroundprocessor/receiver met pre-outs.

Aansluitingen:
FR+FL luidsprekers verhuizen naar stereoversterker
FR+FL pre-out uitgangen van receiver naar stereoversterker
overige luidsprekers op receiver

Oftewel de stereoversterker gebruik je dus altijd; voor stereo als voorversterker+eindversterker met een daar direct op aangesloten bron en voor surround alleen als eindversterker met de op de receiver aangesloten bron.

Als je een stereoversterker hebt zonder HT throughput kun je die ook gebruiken maar dan moet je een vaste volumestand gebruiken (zeg op +-0 dB max. vermogen) waarop je je surround-/channelkanalen eenmalig afstelt qua volume. Daarna kun je met je receiver 't mastervolume regelen. Timing zou een issue kunnen worden als blijkt dat je receiver een interne delay heeft die de pre-outs niet hebben.
En toen begreep ik het ook :D
Showcase - Topic

Joppietersen

Citaat van: larzie op december  1, 2011, 19:40:52
:blink: Dus wat ik dan nodig heb is een stereo amp met ht passthrough, een dac, een schakelaar of splitter en wat kabels  :blink:

heeeeeel goed  :pompom:

Citaat van: larzie op december  1, 2011, 19:40:52

Wat is een beetje een goede en betaalbare DAC?
zie dit forum......

daarnaast zijn "goed" en "betaalbaar" voor iedereen verschillende grootheden.... (hoewel "betaalbaar" bij mij meer een kleinheid ipv grootheid is..... :D)

Citaat van: HTip op december  1, 2011, 19:48:17
De uitleg die ik van forumgenoot Antoine gekregen was alsvolgt:En toen begreep ik het ook :D

en bedankt....had een hoop typewerk KUNNEN schelen..... :alien: :alien:

maar graag gedaan hoor....

larzie

Allen bedankt voor de werkelijk verhelderende uitleg!  :pompom:

Larzie HT

HTip

Citaat van: Joppietersen op december  1, 2011, 20:20:03
en bedankt....had een hoop typewerk KUNNEN schelen..... :alien: :alien:

maar graag gedaan hoor....
Was niet om jouw uitleg teniet te doen. Ik vond die van jou juist nóg beter en makkelijker te begrijpen :thumbs-up:
En ik moest overigens goed zoeken in mijn topic voordat ik deze quote had gevonden.
Showcase - Topic

Joppietersen

nee hoor, zo vatte ik t ook niet op....  ;D  :nowink:  :nowink: ;D

@Larzie: dit is nieuw en lijkt me erg mooi (de M2 werd lovend ontvangen maar is toch wel ad prijs...)
http://www.audiovideo2day.eu/en/article/9541/NAD-C390-DD-review

Verder heeft Onkyo ook net een paar nwe versterkers uitgebracht, ook met DAC aan boord (ik zou dan als je t budget hebt voor de 9000R gaan (ong 1500 euro)

http://www.whathifi.com/news/ifa-2011-onkyo-unveils-quartet-of-hi-fi-components

Of, zoals je zelf aangeeft, een losse amp en een losse dac.

Succes.

larsie

Ik zou lekker een knappe receiver kopen. Of een mooie voor eind combi.
Ik heb veel van die rotzooi gehad. Versterker met passthrough en voorversterker met passthrough.
Uiteiendelijk te veel gedoe allemaal. Extra afstandsbedieningen. Extra apparatuur aanzetten. brommen.te veel kabels.. Dus signaalverlies...
Je vriendin is ook niet meer in staat om een muziekje op te zetten...
Al deze opstellingen zijn me nooit bevallen....

Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

HTip

Citaat van: Joppietersen op december  1, 2011, 22:53:42
nee hoor, zo vatte ik t ook niet op....  ;D  :nowink:  :nowink: ;D
Gelukkig maar! Lang leve de smileys :D
Showcase - Topic