Stereo versterker met HT-pass through

Gestart door CineManno, april 11, 2010, 16:28:36

Vorige topic - Volgende topic

CineManno

Ik ben op zoek naar een nieuwe surround receiver, daar de oude overleden is. Mijn front speakers zijn B&W n804. Nu wordt mij aangeraden om toch een fatsoenlijke receiver aan te schaffen met redelijk wat vermogen. Zelf heb ik een aantal beluisterd (denon 2310, Pioneer LX72, Arcam AVR 600 en Marantz 8003 voor eind combi). Nu was ik over deze laatste combi erg te spreken, maar dat valt buiten mijn budget (hij is 4800 euro...). Nu ving ik ook op dat er stereo versterkers zijn met HT pass trough. Wat is dat precies? Werkt dat eenvoudig, of moet je op de stereoversterker wel steeds iets aan/uit zetten of instellen als je van surround bron naar stereo bron gaat? Of kun je dat op een remotre instellen? En brengt het een verbetering?

Zou iemand een stereoversterker kunnen aanraden die de n804 aan kan en niet mega duur is? Bv de marantz SR6004 surround met een goede stereoversterker die die pass through heeft? Lijkt me dat je zo misschien veel goedkoper uit kunt zijn als de Marantz voor eind combi met vergelijkbare kwaliteit.

erik s.

HT-pass through werkt met een ingangsschakelaar op de versterker. die moet je dus indrukken als je van stereo naar HT wilt.
het aanbod is inmiddels ruim.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

Citaat van: CineManno op april 11, 2010, 16:28:36
Ik ben op zoek naar een nieuwe surround receiver, daar de oude overleden is. Mijn front speakers zijn B&W n804. Nu wordt mij aangeraden om toch een fatsoenlijke receiver aan te schaffen met redelijk wat vermogen. Zelf heb ik een aantal beluisterd (denon 2310, Pioneer LX72, Arcam AVR 600 en Marantz 8003 voor eind combi). Nu was ik over deze laatste combi erg te spreken, maar dat valt buiten mijn budget (hij is 4800 euro...). Nu ving ik ook op dat er stereo versterkers zijn met HT pass trough. Wat is dat precies? Werkt dat eenvoudig, of moet je op de stereoversterker wel steeds iets aan/uit zetten of instellen als je van surround bron naar stereo bron gaat? Of kun je dat op een remotre instellen? En brengt het een verbetering?

Zou iemand een stereoversterker kunnen aanraden die de n804 aan kan en niet mega duur is? Bv de marantz SR6004 surround met een goede stereoversterker die die pass through heeft? Lijkt me dat je zo misschien veel goedkoper uit kunt zijn als de Marantz voor eind combi met vergelijkbare kwaliteit.

Betreft Marantz AV 8003 i.c.m. eindversterking: kijk ff in tweedehands markt op dit forum: Maro heeft e.e.a. te koop staan (AV 8003 i.c.m. Classe eindversterkers :thumbs-up:).

En voorgaande post-er heeft een mooie MF A5 stereoversterker te koop met ht-pass-thru :headbanging:.

Twee zeer verschillende maar beiden super opties.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

Citaat van: Xander32 op april 11, 2010, 18:17:01

En voorgaande post-er heeft een mooie MF A5 stereoversterker te koop met ht-pass-thru :headbanging:.

Sander.

dat is alleen de pre, maar er komt vast nog wel een eindbak bij... :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CineManno

Citaat van: Xander32 op april 11, 2010, 18:17:01
Betreft Marantz AV 8003 i.c.m. eindversterking: kijk ff in tweedehands markt op dit forum: Maro heeft e.e.a. te koop staan (AV 8003 i.c.m. Classe eindversterkers :thumbs-up:).

Twee zeer verschillende maar beiden super opties.

Sander.

Dank je. Ik zag de AV8003 als staan. Die is al aardig wat euro's. De classe is toch alleen stereo? En dat is wel een topper en daarom dus ook als 1400 euro. Wordt samen toch wel en hoop geld voor mij.

Welke stereoversterker zou je sowieso aanraden voor de n804?

Jurgen79

De volgende versterkers met HT functie doen het schijnbaar goed op de N804 (en zijn nog enigszins betaalbaar 2ehands):
-Musical Fidelity A5 (A5.5)
-Krell kav300i
-Classe Cap151
-Lyngdorf sdai2175

Als de Marantz sound op de N804 je bevalt zou je ook nog eens kunnen kijken naar een PM15 of een PM11 (is nog wel vrij prijzig). Het zijn allemaal wel hele verschillende versterkers, dus denk goed na wat voor geluid je zoekt.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Mario D

Citaat van: jslender op april 12, 2010, 08:29:22
De volgende versterkers met HT functie doen het schijnbaar goed op de N804 (en zijn nog enigszins betaalbaar 2ehands):
-Krell kav300i
-Classe Cap151
-Lyngdorf sdai2175

Als de Marantz sound op de N804 je bevalt zou je ook nog eens kunnen kijken naar een PM15 of een PM11 (is nog wel vrij prijzig). Het zijn allemaal wel hele verschillende versterkers, dus denk goed na wat voor geluid je zoekt.

Welke van bovenstaande versterkers geeft de meest warme klank.??

4.1| LG OLED 65c4 | B&W 804D3-707S2 | SvS SB-4000 | Arcam AVR5 | Sony UBP-X800m2

erik s.

de Krell en Lyngdorf iig niet.
de MF is licht warm, de Classe ken ik niet.

fastfreddy

Ik gebruik zelf de musical Fidelity A5 samen met N805's  via "HT pass throuh" functie en vind het een goede combinatie.

Mvg,
Fred

CineManno

Dank. Ik zal eens kijken. Maar bv een Marantz PM8003 is te weinig?? Zo'n classe is ook alweer 1300 tweedehands begreep ik. Wat een prijzige hobby zeg  :P :P :unhappy:

bmateijsen

Citaat van: erik s. op april 12, 2010, 09:34:47
de Krell en Lyngdorf iig niet.
de MF is licht warm, de Classe ken ik niet.

Ik deel je mening niet helemaal... ::)

Verder ligt dit erg aan de combinatie van alle componenten en ook de ruimte waarin de set staat.

Groet,

Bjorn

erik s.

Citaat van: bmateijsen op april 13, 2010, 09:03:22
Ik deel je mening niet helemaal... ::)

Verder ligt dit erg aan de combinatie van alle componenten en ook de ruimte waarin de set staat.

Groet,

Bjorn
tuurlijk, het is erg algemeen.

larzie

Is er een lijst van stereoversterkers met ht passthrough?
Of een lijst van merken die deze functie op hun versterkers hebben? Zag al een lijstje voorbij komen:

-Krell kav300i
-Classe Cap151
-Lyngdorf

En weet dat de Marantz PM15S2 dit ook heeft. Iemand nog meer suggesties?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Fré

Als het een buizenversterker mag zijn: de PrimaLuna DiaLogue series hebben dit ook.

Ik heb een paar Sonus Faber Cremona Auditor M's gekocht en deze versterker ga ik binnenkort eens onderwerpen aan een luistersessie...  8)
Sonus Faber -- McIntosh -- Lampizator -- Aurender -- Tellurium Q -- Technics -- Aurorasound -- Nagaoka

HTip

Het lijstje van Marantz-versterkers is nog iets groter, nl. PM7003/4, PM8003/4 en de PM KI Pearl (lite). En naast de "gewone" PM-15S2 (die overigens nu wordt aangeboden door forumgenoot Minguel) sinds kort ook de Limited Edition hiervan.

Keuze genoeg dus :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

R

vanzomereng

Citaat van: larzie op november 30, 2011, 07:47:40
Is er een lijst van stereoversterkers met ht passthrough?
Of een lijst van merken die deze functie op hun versterkers hebben? Zag al een lijstje voorbij komen:

-Krell kav300i
-Classe Cap151
-Lyngdorf

En weet dat de Marantz PM15S2 dit ook heeft. Iemand nog meer suggesties?

Kwam onlangs deze Onkyo tegen, deze nieuwe in 2011 uitgebrachte Onkyo A-9070

Ik moet zeggen, qua bouwkwaliteit en gebruikte materialen, wekte het een zeer solide indruk op.
Deed me een beetje denken aan de "old-good-japanese-school"

Qua specs (ingebouwde Wolfson Dacs) en afgezet tegen de prijs van 1.000 euro met 5 jaar garantie, een zeer schappelijke prijs  

Op de achterkant v/d versterker zie ik aansluitingen "MAIN IN" ik veronderstel, dat dit hetzelfde is als HT-through ?

http://www.uk.onkyo.com/downloads/1/9/8/3/1/ONKYO_datasheet_A-9070_EN.pdf
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

bmateijsen

Citaat van: Fré op november 30, 2011, 11:56:28
Als het een buizenversterker mag zijn: de PrimaLuna DiaLogue series hebben dit ook.

Ik heb een paar Sonus Faber Cremona Auditor M's gekocht en deze versterker ga ik binnenkort eens onderwerpen aan een luistersessie...  8)

Je kan ook combineren met Electrocompaniet, wij hebben nog een waanzinnige voor- en eindversterker staan ;).

larzie

Ik speel muziek af van mn htpc, welke via hdmi nu gekoppeld is met mn versterker (Marantz SR8002) en TV. Ook mn flac bestanden speel ik van mijn htpc af.
Als ik voor een beter stereobeeld en voor een upgrade een stereoversterker aan mijn surroundversterker koppel hoe zit het dan als ik puur alleen stereo wil luisteren? Ik zie dat op praktisch alle genoemde stereoversterkers met ht passthrough geen hdmi aanwezig is. Daarnaast zit op mijn videokaart uiteraard geen optische uitgang.
Hoe ga je dat dan doen? Of is het voor het stereobeeld dan noodzakelijk om een cd/dvd/bluray speler aan te schaffen? Of een geluidskaart met een optische uitgang o.i.d.? Of denk ik nou veel te moeilijk?

Ik neem aan dat wil ik XBMC wil gebruiken sowieso mijn surround versterker aan moet zetten om beeld te krijgen en mijn flac bestanden af te spelen?

Edit: Of zit het zo dat als ik 2.0 afspeel dat hij om mijn fronts te gebruiken sowieso via mijn surroundversterker naar de stereoversterker moet gaan?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Er zijn volgens mij niet veel stereoversterkers met een digitale ingang én een HT-functie. Dus je keuze is sowieso beperkt. Met HDMI wordt het denk ik nóg moeilijker. Het lijkt me goed om een aparte geluidskaart met analoge stereouitgang toe te voegen. Voor surround gaat alles over HDMI en zet je de stereoversterker in EV-mode.

En als je beeld wil zal je zeker over HDMI moeten uitsturen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joppietersen

ik zou niet zo snel kiezen voor een analoge geluidskaart in je HTPC, over t algemeen is de kwaliteit dan  :(

Zeer waarschijnlijk heeft je moederboard wel een digitale uitgang, of coax of optisch.

Kies een goede stereoversterker en een losse DAC, je kan dan net zoveel geld uitgeven als jewilt....

Of koop een stereoversterker met DAC ingebouwd, er zwerft hier op dit forum een lijstje met de versterkers die dit hebben (even zoeken), oa de wat duurdere naim heeft dit maar dus ook de Onkyo van hierboven (mooi ding trouwens....) maar er zijn nog meer merken/opties (alhoewel (nog) niet uitputtend veel).

HTip

Heb je ook weer gelijk in. Goede geluidskaarten zijn ook duur. Jouw optie van versterker met (losse) DAC lijkt inderdaad de enige juiste.
Showcase - Topic

larzie

Ik heb deze geluidskaart:

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Denk dat een Asus ook nog wel nette kaarten heeft die wat uitgebreider zijn en ook dts-hd ondersteunen. Nu gaat het geluid via mijn videokaart (Ati HD5750)

@Jop/ Philip: Met een DAC kun je dan ook die HT Passthrough bewerkstelligen?

@Philip: Speel jij nu al je films en muziek af via je Oppo?

Larzie HT

HTip

Geluidskaart ziet er toch best imposant uit, maar ik moet wel bekennen dat ik een beetje uit de PC-wereld ben, dus wat goed is weet ik (niet) meer...

Een DAC sluit je aan als bron en staat dus los van de functie van de versterker. Vergelijkbaar met een CD-speler die je analoog aansluit.

En ja, ik speel alles af via mijn Oppo. Ik heb de dedicated stereo-uitgang (die erg goed is) aangesloten op de stereoversterker. De analoge multi-ch-uitgang en HDMI gaan naar de receiver. Dus voor alles wat multi-ch is fungeert de stereoversterker puur als eindversterker. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met deze toevoeging. Want zelfs de surroundbeleving is verbeterd. De center en rears zijn (doordat de receiver slechts 3 kanalen hoeft aan te sturen) beter onder controle en geven meer details weer.
Showcase - Topic

larzie

Citaat van: HTip op december  1, 2011, 08:07:28
Geluidskaart ziet er toch best imposant uit, maar ik moet wel bekennen dat ik een beetje uit de PC-wereld ben, dus wat goed is weet ik (niet) meer...

Een DAC sluit je aan als bron en staat dus los van de functie van de versterker. Vergelijkbaar met een CD-speler die je analoog aansluit.

En ja, ik speel alles af via mijn Oppo. Ik heb de dedicated stereo-uitgang (die erg goed is) aangesloten op de stereoversterker. De analoge multi-ch-uitgang en HDMI gaan naar de receiver. Dus voor alles wat multi-ch is fungeert de stereoversterker puur als eindversterker. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met deze toevoeging. Want zelfs de surroundbeleving is verbeterd. De center en rears zijn (doordat de receiver slechts 3 kanalen hoeft aan te sturen) beter onder controle en geven meer details weer.

Misschien is het ook een idee om gewoon ook naast mijn htpc in eerste instantie een dedicated speler als een Oppo aan te schaffen. Volgens mij zei High-q dat ook al eens tegen mij. Zoveel wensen nog. Zo weinig geld :( Nog 2,5 maand m'n dure leaseauto en dan switchen naar een goedkopere, zodat ik ook meer salaris overhoud! En hopen dat mijn baas mijn salaris ook eens gaat verhogen! :clapping:

Larzie HT