Complete set omgooien? Van surround naar stereo

Gestart door knubbe, april 6, 2010, 16:46:06

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Primare zeker de 21 serie komt regelmatig wel 2e hand voorbij....hou mp in de gaten

Heb ze op B&W604s1 gehad en die gingen toch wel behoorlijk zingen...al bleef het een B&W...je moet er van houden/

http://link.marktplaats.nl/334589105
http://link.marktplaats.nl/339086586

primare recievers schijnen in surround behoorlijk goed te zijn:
http://link.marktplaats.nl/335049030

knubbe

Citaat van: tiptop op april 15, 2010, 19:17:04
Wat vind je mooier aan Rotel of minder mooi aan Emotiva dan?

De CD speler en de voorversterkers vind ik er een beetje goedkoop uitzien. De Rotel / Primare / Arcam stralen imo veel meer klasse uit.
Emotiva heeft teveel knopjes, lampjes e.d. De eindbakken zijn wel mooi, netjes clean no-nonsense.

Citaat van: denoontje op april 15, 2010, 19:31:42
Primare zeker de 21 serie komt regelmatig wel 2e hand voorbij....hou mp in de gaten

Heb ze op B&W604s1 gehad en die gingen toch wel behoorlijk zingen...al bleef het een B&W...je moet er van houden/

http://link.marktplaats.nl/334589105
http://link.marktplaats.nl/339086586

primare recievers schijnen in surround behoorlijk goed te zijn:
http://link.marktplaats.nl/335049030

Receiver is sowieso niet meer de bedoeling. De set die je als eerste noemde is erg mooi (al het primare spul trouwens) en geschikt.

Grote voordeel van de Rotel & B&W combi is dat ik hem kan horen bij de leverancier hier.
Met 2e hands primare of Emotiva uit de US blijft het voor een deel een gok natuurlijk.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

denoontje

Blijft altijd een gok, maar anders kun je het checken bij de verkoper of het goed werkt, kopen en als het echt niet bevalt weer verkopen ;-)
Een cd21 doet nu iets van 700 denk ik.
De i30 staat wel veel te veel, zal eerder < 1500 moeten kunnen doen.

Ik heb deze set zelf staan, maar wel met andere speakers ;-)
Mag als je zin hebt altijd een keer komen luisteren

knubbe

Zo de eerste aankopen betreffende de nieuwe stereoset zijn gedaan! Heb gisteren een set B&W N805 opgehaald tegen de franse grens aan en eerder deze week de BK XXLS400 als aanvulling. De nieuwe bekabeling die onderweg is, is de Nordost Flatline. Alle versterking is bijna de deur uit dus daar ga ik nu knopen over doorhakken!
Het idee is zo min mogelijk geld uit te geven en toch de N805 niet te kort te doen :)
Ik neig erg naar de combi van de Emotiva USP1 en de UPA2. Lijkt mij een degelijke set. Er staat ook nog een geintegreede stereo amp van XTZ op het forum te koop die misschien ook wel wat is.
Iemand nog ideeen/tips?

stereo showcase

erik s.

B & W met MF zou volgens medeleden hier een mooie combinatie zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

knubbe

Citaat van: erik s. op mei 14, 2010, 12:01:58
B & W met MF zou volgens medeleden hier een mooie combinatie zijn.

Heb ik inderdaad ook regelmatig gelezen en als tip gekregen. Voor nu vind ik het te duur. Ik wil nu eigenlijk een goedkope oplossing vanwege andere prioriteiten.

stereo showcase

Xander32

Citaat van: knubbe op mei 14, 2010, 12:21:44
Heb ik inderdaad ook regelmatig gelezen en als tip gekregen. Voor nu vind ik het te duur. Ik wil nu eigenlijk een goedkope oplossing vanwege andere prioriteiten.
Waarom heb je ervoor gekozen om een sub naast de B&W`s te zetten (beiden trouwens mooie aankopen hoor) en genoegen te nemen met een wat eenvoudige versterking?

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

knubbe

Citaat van: Xander32 op mei 14, 2010, 16:59:23
Waarom heb je ervoor gekozen om een sub naast de B&W`s te zetten (beiden trouwens mooie aankopen hoor) en genoegen te nemen met een wat eenvoudige versterking?

Sander.

Heel simpel omdat het monitoren zijn. Omdat ik ze ook bij films ga gebruiken was ik bang toch wat impact van het laag te missen, hoop dat de BK dit op kan vangen!
De emotiva set komt toch op zo'n 1000euro uit, imo niet zo heel eenvoudig :) Probleem is dat een beetje andere prioriteiten heb momenteel.

stereo showcase

Xander32

Citaat van: knubbe op mei 15, 2010, 03:47:22
Heel simpel omdat het monitoren zijn. Omdat ik ze ook bij films ga gebruiken was ik bang toch wat impact van het laag te missen, hoop dat de BK dit op kan vangen!
De emotiva set komt toch op zo'n 1000euro uit, imo niet zo heel eenvoudig :) Probleem is dat een beetje andere prioriteiten heb momenteel.
Helder hoor, goed over nagedacht.
Voor dat bedrag is er vast een adequate en mooie versterking te vinden. De BK zal de B&W`s goed aanvullen: deze is redelijk droog/strak en snel.

Suc6 met de zoektocht.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

knubbe

Hmm ik wil deze week de knoop doorhakken. De keus is dus:

Emotiva UPA-2 & USP-1 of
XTZ Class A100 D3 (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100220.0)

Verschil is bijna 500euro dus ik ga het liefst voor optie 2, maar ik neig toch naar optie 1 omdat ik mijn speakers niet te kort wil doen.
Iemand hier een mening over?

stereo showcase

Xander32

Citaat van: knubbe op mei 17, 2010, 10:50:36
Hmm ik wil deze week de knoop doorhakken. De keus is dus:

Emotiva UPA-2 & USP-1 of
XTZ Class A100 D3 (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100220.0)

Verschil is bijna 500euro dus ik ga het liefst voor optie 2, maar ik neig toch naar optie 1 omdat ik mijn speakers niet te kort wil doen.
Iemand hier een mening over?
Je start met een vraag om raad betreft versterking, vervolgens krijg je verschillende adviezen, waarna je zelf met twee alternatieven komt waarvoor je vervolgens om bevestiging gaat vragen i.p.v. advies (jij schrijft mening maar ik lees wat anders 8)).

Waar is jouw keuze op gebasseerd betreft bovenstaande short-list? Zelf deze combi`s al geluisterd op jouw/identieke speakers?
Aan een versterker welke voldoende power heeft om de speakers aan te sturen heb je m.i. verder niets als deze betreft klank(kleur) niet lekker combineert met de speakers. Daar ga jij naar alle waarschijnlijkheid niet gelukkig mee worden en is dan m.i. een garantie voor het op korte termijn na aanschaf weer op zoek moeten naar andere versterking en/of tweaks om diens gebreken proberen te compenseren, hetgeen niet zal gaan lukken.

Sander.

knubbe

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2010, 11:32:43
Je start met een vraag om raad betreft versterking, vervolgens krijg je verschillende adviezen, waarna je zelf met twee alternatieven komt waarvoor je vervolgens om bevestiging gaat vragen i.p.v. advies (jij schrijft mening maar ik lees wat anders 8)).

Waar is jouw keuze op gebasseerd betreft bovenstaande short-list? Zelf deze combi`s al geluisterd op jouw/identieke speakers?
Aan een versterker welke voldoende power heeft om de speakers aan te sturen heb je m.i. verder niets als deze betreft klank(kleur) niet lekker combineert met de speakers. Daar ga jij naar alle waarschijnlijkheid niet gelukkig mee worden en is dan m.i. een garantie voor het op korte termijn na aanschaf weer op zoek moeten naar andere versterking en/of tweaks om diens gebreken proberen te compenseren, hetgeen niet zal gaan lukken.

Sander.

Klopt :) Ik zoek eigenlijk gewoon bevestiging! XTZ en Emotiva zijn niet de meest geschikte merken om te kunnen beluisteren. Heb een aanbod gekregen om de UPA2 bij iemand met mijn speakers te beluisteren maar dan nog is het zonder USP1. Kortom dat lukt gewoon allemaal niet en heb ik ook niet zo'n zin in allemaal. Het is natuurlijk een beetje gokken met beide merken. Denk dat ik de Emotiva spullen maar ga bestellen.

stereo showcase

Sjaudio

Citaat van: knubbe op mei 17, 2010, 14:56:37
Klopt :) Ik zoek eigenlijk gewoon bevestiging! XTZ en Emotiva zijn niet de meest geschikte merken om te kunnen beluisteren. Heb een aanbod gekregen om de UPA2 bij iemand met mijn speakers te beluisteren maar dan nog is het zonder USP1. Kortom dat lukt gewoon allemaal niet en heb ik ook niet zo'n zin in allemaal. Het is natuurlijk een beetje gokken met beide merken. Denk dat ik de Emotiva spullen maar ga bestellen.

Van horen zeggen hier en op andere fora blijkt Emotiva erg strak en gecontroleerd te klinken, een neutrale en eerlijke eind versterker. B&W heeft over het algemeen een "richting de warme tint" dus dat zou in mijn ogen wel eens goed kunnen matchen. Je moet je afvragen wat voor geluid je het liefst wilt hebben, richting buizen, of eerder richting strak gecontroleerd en eerlijk. De XTZ heb ik verder weinig over gelezen, maar volgens XTZ zelf streven ook zij erna om een zo eerlijk mogelijk geluidsbeeld te creëren. Op die manier ben je wel meer afhankelijk van de bron en cd.

Ik denk trouwens dat de XTZ de 805 wel onder zijn duimpje kan houden hoor.

Output power class A
2 x 50W 8 ohm RMS

Output power class AB
2x 110W 8 ohm RMS
2x 180W 4 ohm RMS
2x 300W 2 ohm RMS

En dan hou je nog geld over voor de mooi bijpassende cd-speler.

:

Test over de XTZ: http://www.intosurround.nl/eshop/images/stories/documents/test_classa100d3_hjemmekino_english.pdf

VS   :ph34r:

"correct me if i'm wrong", het blijft natuurlijk een beetje gissen en uitgaan van wat andere zeggen.

knubbe

Citaat van: Sjaudio op mei 17, 2010, 17:10:27
Van horen zeggen hier en op andere fora blijkt Emotiva erg strak en gecontroleerd te klinken, een neutrale en eerlijke eind versterker. B&W heeft over het algemeen een "richting de warme tint" dus dat zou in mijn ogen wel eens goed kunnen matchen. Je moet je afvragen wat voor geluid je het liefst wilt hebben, richting buizen, of eerder richting strak gecontroleerd en eerlijk. De XTZ heb ik verder weinig over gelezen, maar volgens XTZ zelf streven ook zij erna om een zo eerlijk mogelijk geluidsbeeld te creëren. Op die manier ben je wel meer afhankelijk van de bron en cd.

Ik denk trouwens dat de XTZ de 805 wel onder zijn duimpje kan houden hoor.

Output power class A
2 x 50W 8 ohm RMS

Output power class AB
2x 110W 8 ohm RMS
2x 180W 4 ohm RMS
2x 300W 2 ohm RMS

En dan hou je nog geld over voor de mooi bijpassende cd-speler.

:

Test over de XTZ: http://www.intosurround.nl/eshop/images/stories/documents/test_classa100d3_hjemmekino_english.pdf

VS   :ph34r:

"correct me if i'm wrong", het blijft natuurlijk een beetje gissen en uitgaan van wat andere zeggen.

Beetje gissen is zowat het enige mogelijk bij deze merken dus dat ik geen probleem :)
Dat van de neutrale klank heb je gelijk in, dat heb ik vaker gelezen over beide merken. Ik wil dat de amp niet teveel zelf toe gaat voegen. Helemaal bij de N805 lijkt me dit verstandig, zodat niet bv het hoog nog extra wordt aangezet.
Grote voordeel van de XTZ is de prijs natuurlijk, is ook een degelijk opgebouwd apparaat. CD-speler heb ik voorlopig nog niet nodig omdat ik toch altijd mn AppleTV gebruik.
Bedankt voor het meedenken iig!

stereo showcase

Xander32

B&W kan met een verkeerde match erg rommelig worden(bas) en een heel vervelend hoog ontwikkelen (sssssssssscherp).

Sander.

Sjaudio

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2010, 18:42:38
B&W kan met een verkeerde match erg rommelig worden(bas) en een heel vervelend hoog ontwikkelen (sssssssssscherp).

Sander.

Wat heeft knubbe er nou aan als je telkens zo'n dingen post? Hij is gewoon opzoek na een goede en degelijke versterker voor de N805, een versterker die weinig toevoegt aan het geluid.

Het is donders moeilijk om de XTZ en Emotiva tegelijkertijd op zijn eigen luidsprekers te beluisteren. Dus dat is gewoon geen optie, dat lijkt me redelijk duidelijk. Dan rest de vraag welke beter zal matchen met de 805's, qua power en klankkleur, de Emotiva of de XTZ. Ik geef hem trouwens geen ongelijk want beiden merken leveren ontzettend veel waar voor je geld.

Het grote voordeel van de XTZ lijkt me wel dat de importeur gewoon in Nederland zit ( intosurround ), bij Emotiva zit je toch met de afstand te kijken, mocht er iets zijn. ( dat is me op het forum wel opgevallen, dat er vaker issues met Emotiva zijn ). Daarbij zou je degene die de XTZ aanbiedt kunnen vragen of je hem vrijblijvend kunt testen op je luidsprekers. Mocht je dan uiterst tevreden dan is de keuze toch gemaakt? Ik kan me niet voorstellen dat de Emotiva nou veel meer uit de luidsprekers kan halen. In dit geval zal het eerder om de klankkleur gaan. En iets in mij zegt dat de XTZ daar beter uit de verf komt. Emotiva kan snel neigen richting kill heb ik vaker gelezen, dat zou het scherpe van de B&W's wel eens kunnen vergroten. Buiten dat lijkt me dat beiden apparaten prima zullen klinken op de b&w's.

Persoonlijk vind ik de XTZ er ook mooier uitzien qua uiterlijk, het ziet er hoogwaardiger uit qua componenten, opbouw, afwerking, etc. Ook dingen die meespelen denk ik. De Emotiva set kost dan ook nog eens bijna het dubbele!

Even op een rijtje ( mijn mening ):

- Emotiva is in ieder geval bijna 2 keer zo duur
- Emotiva ligt in Amerika en is dus lastig met garantiebepalingen
- Design van Emotiva vind ik persoonlijk minder mooi dan de XTZ
- De opbouw en kwaliteit daarvan vind ik evenals bij XTZ beter geslaagd
- Voordeel van de Emotiva set is natuurlijk de aparte voor en eindversterker
- Nog een voordeel van Emotiva is dat er meer gebruikersvariabelen te vinden zijn, die meestal wel lovend zijn. Bij XTZ is het grotendeels de luidsprekers die veel gekocht worden.
- Voordeel van de XTZ is dat hij misschien een tijdje kan proefdraaien

Zoiets..  ;D

Sjaudio

Het kan trouwens aan mij liggen, maar ik vind de USP-1 nou niet echt hoogwaardig uitzien. Een beetje rommelig en en met goedkope componenten, zo lijkt het tenminste. En deze zal toch grotendeels de klank bepalen..

IMHO denk ik dat je beter af bent met een goede geintregeerde versterker dan met een goedkope voorversterker waar veel bezuinigd met een eindversterker .

Nooff

Dat Emotiva kill klinkt vind ik persoonlijk wel bijzonder, want zo ervaar ik dat totaal niet. Het is een neutrale versterker, gewoon geen toevoegingen, eerlijk en oprecht. Wellicht dat je dit ervaart als je van niet neutrale versterking komt, maar ik kan me daar niet in vinden in ieder geval. XTZ is zeker ook veel value for money, en je hebt inderdaad het voordeel dat je hier in NL kunt luisteren. TS heeft echter al ervaring met Emotiva, dus ik neem aan dat importeren niet echt een issue is. Je moet inderdaad een afweging maken tussen een aantal zaken die je zelf belangrijk vindt. Je weet hoe Emotiva klinkt, ga bijvoorbeeld ook luisteren naar XTZ als je daar de mogelijkheid toe hebt. Moeilijk bepalen als het niet op je eigen speakers is natuurlijk.

Qua opbouw zie ik eerlijk gezegd geen verschil behalve dat de printplaten groen zijn en niet blauw, maar volgens mij bevatten ze beide dezelfde componenten (zelfde OEM) en dat extra kapje over de trafo is puur cosmetisch, dus daar zou ik het niet om doen. De apparaten zitten vrijwel allemaal in dezelfde prijsklasse. Losse componenten vergelijken met niet losse componenten is appels en peren natuurlijk. Als je echt vooruitgang wilt boeken dan is het wellicht nog mooier om 2 UPA-1's te overwegen. Toch heb ik persoonlijk altijd de voorkeur voor losse componenten, maar dat zal tussen de oren zitten  :D

Xander32

Ik probeer de ts bewust te maken van het feit dat een versterker een set kan maken of breken. Een match met de speakers is daarvoor essentieel. Alle goed bedoelde adviezen kunnen de ts richting geven betreft een short-list welke hij dan zelf zou moeten gaan luisteren op eigen of identieke speakers, liefst nog in eigen ruimte. Ik geef ook geen waardeoordeel over de geopperde XTZ of Emotiva daar deze er best serieus uit zien en ansich best goede versterkers zullen zijn. Maar nogmaals: het gaat om de match.

De ts geeft n.a.v. adviezen van andere forumleden aan: ...voor nu te duur ... andere prioriteiten... en gaat vervolgens een gokje wagen a € xxx,-xx met de aankoop van een voor hem onbekende versterker. Dat rijmt m.i. niet.

Voor zijn budget kan de ts echt wel een mooie en met de speakers matchende versterker vinden maar ik betwijfel of dat op deze manier gaat lukken 8). Maar zal er mij niet meer mee bemoeien, `t zijn niet mijn euris ;).

Sander.

Sjaudio

Qua componenten weet ik het ook niet zeker, dat is puur op het blote oog, dus daar valt eigenlijk weinig over te zeggen, qua opbouw zie ik wel zaken in het voordeel van XTZ. De printplaten zien er in ieder geval beter en doordacht uit, minder bekabeling nodig, het ziet er gewoon meer verzorgd uit vind ik. Alles inderdaad mooi afgeschermd van elkaar, en weinig poespas. Of dit qua geluidskwaliteit te merken valt weet ik niet..

Sjaudio

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2010, 19:41:36
Ik probeer de ts bewust te maken van het feit dat een versterker een set kan maken of breken. Een match met de speakers is daarvoor essentieel. Alle goed bedoelde adviezen kunnen de ts richting geven betreft een short-list welke hij dan zelf zou moeten gaan luisteren op eigen of identieke speakers, liefst nog in eigen ruimte.

De ts geeft n.a.v. adviezen van andere forumleden aan: ...voor nu te duur ... andere prioriteiten... en gaat vervolgens een gokje wagen a € xxx,-xx met de aankoop van een voor hem onbekende versterker. Dat rijmt m.i. niet.

Voor zijn budget kan de ts echt wel een mooie en met de speakers matchende versterker vinden maar ik betwijfel of dat op deze manier gaat lukken 8). Maar zal er mij niet meer mee bemoeien, `t zijn niet mijn euris ;).

Sander.

Daar heb je helemaal gelijk in!

Miesepies

Citaat van: Sjaudio op mei 17, 2010, 19:43:32
Qua componenten weet ik het ook niet zeker, dat is puur op het blote oog, dus daar valt eigenlijk weinig over te zeggen, qua opbouw zie ik wel zaken in het voordeel van XTZ. De printplaten zien er in ieder geval beter en doordacht uit, minder bekabeling nodig, het ziet er gewoon meer verzorgd uit vind ik. Alles inderdaad mooi afgeschermd van elkaar, en weinig poespas. Of dit qua geluidskwaliteit te merken valt weet ik niet..

Het grappige is, dat het me absoluut niets zou verbazen dat het binnenwerk van de A100 D3 in dezelfde fabriek (of bij de buren) wordt gemaakt als Emotiva. Nou heeft Emotiva geen geintegreerde oplossing, dus dat kan je niet vergelijken, maar de bouw likt toch erg op andere bekende chinese makelij zoals Emotiva of Advance Accoustic.  Wat wel heel duidelijk is, is dat de cd speler van XTZ en die van Emotiva beide hetzelfde binnenwerk hebben. Alleen het transport is anders.

Denk dat de A100 D3 erg veel waar bied voor het geld, en denk dat ie erg goed en muzikaal is i.c.m. met de goeie speakers. Denk wel dat de Emotiva set ietsje beter zal klinken door de gescheiden bouw, maar dat gaat je ook meer kosten. Voordeel van de XTZ is ook dat deze een DAC heeft, wat ik toch vaak mis bij veel stereo sets.

Ik denk dat Knubbe gewoon ff naar IntoSurround moet gaan met zijn B&W-tjes :)

Miesepies

Citaat van: knubbe op april 15, 2010, 22:16:23De Rotel / Primare / Arcam stralen imo veel meer klasse uit.

Ben zelf erg fan van de 10xx serie van Rotel qua design, de 15xx serie vind ik erg cheap en saai. Primare vond ik erg mooi qua design, maar daar moet je ook een goed bijpassend rack regelen anders blijft daar weinig van over. Qua geluid vond ik de Primare trouwens tegenvallen (de I30), maar dat is uiteraard persoonlijk. Arcam is leuk, maar vind het echt een ramp dat ze de grote volume knop uit het ontwerp hebben gehaald.

Altijd leuk om te zien hoe smaken verschillen...

Citaat van: knubbe op april 15, 2010, 22:16:23Emotiva heeft teveel knopjes, lampjes e.d. De eindbakken zijn wel mooi, netjes clean no-nonsense.

Das waar, als je een paar Emotiva's op elkaar heb staan, is het net een kerstboom :) Gelukkig kan je de meeste leds dimmen. Vind het wel wat hebben, maar het mist wel iets in vergelijking tot het design van bijvoorbeeld Classe, Chord en Krell.

Maar, denk dat het ook een beetje hoort bij de prijsklasse...hoe duurder het apparaat, hoe interessanter het ontwerp wordt (niet altijd, maar de dure gevallen zien er vaak wel erg fancy uit :D).

aMUSEd

Aan het uiterlijk van (de binnenkant van) een versterker is niet af te lezen of deze goed klinkt.
Specs doen er in veel gevallen ook niet direct veel toe mits de speakers niet te moeilijk zijn.
Versterking is overigens wel erg belangrijk. Zoals gezegd kan een versterker een speaker maken of kraken.
Succes met de selectie.

Sjaudio

Citaat van: aMUSEd op mei 17, 2010, 21:14:08
Aan het uiterlijk van (de binnenkant van) een versterker is niet af te lezen of deze goed klinkt.
Specs doen er in veel gevallen ook niet direct veel toe mits de speakers niet te moeilijk zijn.
Versterking is overigens wel erg belangrijk. Zoals gezegd kan een versterker een speaker maken of kraken.
Succes met de selectie.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb toch al aardig serieus spul gehad en ben meestal erg nieuwsgierig na de binnenzijde van apparaten ( puur door achtergrond in de electro/automatisering ). Tot nu toe klinkt de versterker die er van binnen hoogwaardiger uitziet in mijn oren altijd beter. En dat is niet omdat het tussen de oren zit, ik vergelijk altijd van te voren verschillende producten, totdat er een shortlist aan te pas komt, diegene ga ik dan beluisteren. Voordat ik die überhaupt beluisterd hebt, weet ik 9 van de 10 keer hoe ze van binnen eruit zien, en dan klinkt de versterker die er mooier uitziet van binnen ook gewoon mooier. ( kan ook toeval zijn natuurlijk ).

Zo heb ik:

vergeleken met:

Kwam de Onkyo echt beter uit de bus.. ( klein voorbeeld van de velen ). Het is natuurlijk geen garantie tot succes, maar vaak valt er echt wel wat af te lezen van de binnenzijde, niet hoe iets klinkt, maar wel een verwachting van welke in het complete bereik beter presteert. Zoals controle en dynamiek..

Geloof best dat mensen nu heel gek gaan reageren, maar dat is mijn eigen ervaring door de jaren heen... toeval, of niet.

:D