Complete set omgooien? Van surround naar stereo

Gestart door knubbe, april 6, 2010, 16:46:06

Vorige topic - Volgende topic

knubbe

Ik zit er de laatste tijd steeds vaker aan te denken om mijn complete set om te gooien van surround naar stereo.
Mijn achterspeakers zijn vrij kolossaal en zijn moeilijk te plaatsen. Hetzelfde geldt voor de center, kan er nooit echt een mooi plekje voor vinden.
Bovendien ben ik niet helemaal tevreden met het uiterlijk van mn speakers en zodoende ontstond de gedachte het om te gooien.

Ik ben in het bezit van een XTZ set welke een 2e handse waarde heeft van net onder de 2000euro.
Als versterking bezit ik een Onkyo 886 en een Emotiva XPA5, die samen naar schatting +-1500euro op zullen brengen.
Dit is dus meteen het budget voor de stereo set ! Komt niet op 100euro maar het is een indicatie. De verhouding versterker/speakers lijkt mij goed.

Voor de speakers zit ik al elke dag wel even te geilen op de Wilson Benesch Arc. Nog nooit gehoord maar qua uiterlijk prachtig, ook qua geluid nog geen slechte verhalen tegen gekomen. Verder staat er nog een hele mooie Arcam voorversterker + 2x monoblok op het forum welke helaas wat buiten budget liggen. 2e hands is dus geen enkel probleem. Spullen met een dergelijke waarde zijn bijna altijd met liefde behandeld. Of misschien mn XPA5 op een of andere manier ruilen tegen een XPA2 en daarbij een stereo voorversterker zoeken?

Qua klank vind ik het wel belangrijk dat het ook goed speelt op flink volume. Mijn idee is dat vloerstaanders hier beter in zijn maar geen idee of het waar is, iemand? De muziek moet in balans zijn over het hele bereik. Voorkeur ligt ietsie bij warm, in ieder geval mag het geheel niet schel klinken. Het irritantste bij diverse sets die ik heb gehad vond ik altijd dat het hoog te hoog/schel begon te worden vooral op hogere volumes.

De voornaamste bron zal zijn de Apple TV met daarom mijn muziek. Toch zou ik de stereoset denk ik ook willen gebruiken bij mn Blu-Ray's (of is dit not-done?) waarbij gebruik wordt gemaakt van mn Pioneer BD speler.

Nog een kleine eis aan de versterking is dat ie de nieuwe 805D of 804D zonder probleem moet kunnen aansturen. Vind ze prachtig alleen liggen ze momenteel nog buiten budget, de 803D zal waarschijnlijk nooit binnen budget liggen :)

Heeft iemand nog tips met betrekking tot speakers, versterking? Of andere tips & ideeen laat het me weten!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

bmateijsen

Plaats eens foto's van de ruimte waar het in staat.... ;).

knubbe

Citaat van: bmateijsen op april  6, 2010, 17:36:28
Plaats eens foto's van de ruimte waar het in staat.... ;).

Oude foto maar hier kan je nog enigszins de ruimte zien:

Het is een bovenverdieping van een vroegere stal. De trap loopt direct naar deze ruimte en is dus een open verbinding. (achter de tv)
ruimte is bijna helemaal met deze schuine wanden, op een dakkapel van +-3.5m. Dit is de slaapkamer in mijn ouderlijk huis, hier ben ik niet meer van plan om al te lang te wonen dus hoeft niet veel rekening mee gehouden te worden. Denk je trouwens dat deze ruimte op dit moment een erg beperkende factor is?

Dit is een draadje over mn huidige set met foto's
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97027.0

stereo showcase

Xander32

Neat Motive 2 met Naim CD 5i en Nait XS versterker :inlove:.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

denoontje

staan WB arc's te koop hier op het forum... ;-)

Ik ben weggestapt van B&W-stereo en surroundset (604, lcr 600 en as6) .....naar .....WB!
Toen ik in de running was voor nieuwe stereospeakers kwam naar voren dat bij luistersessies steeds de B&W's afvielen ondanks (helaas) mooie uiterlijk van de 800 serie (804). De 803 is daarbij nog een maat groter en lust een flinke versterker.

Ik speel nu met primare en WB's (Square).
ook in surround speel ik met squares op een denonset.

Je kunt natuurlijk ook 4.1 spelen....wordt de sweetspot wel kleiner van, maar 4 gelijke monitoren met een sub kan ook heel goed natuurlijk.
Mogelijk beter te plaatsen voor je?

Ik denk dat film kijken wel minder wordt zonder surrounds....

PS Staat volgens mij ook een cd speler van primare (cd 21) in de markt en een primare versterker (bijv i20 of i30) zie ik op mp regelmatig wel langskomen.....

Suc6 met de keuze

Nooff

Je kunt ook je XPA-5 verruilen voor een XPA-2 en de USP-1 er bij kopen? Op die manier hou je een hoop geld over voor speakers! Ik denk dat de Emotiva meer dan voldoende power levert om de B&W's aan te sturen.

knubbe

Citaat van: Nooff op april  6, 2010, 19:02:40
Je kunt ook je XPA-5 verruilen voor een XPA-2 en de USP-1 er bij kopen? Op die manier hou je een hoop geld over voor speakers! Ik denk dat de Emotiva meer dan voldoende power levert om de B&W's aan te sturen.

Bedankt voor je tip! Heeft er iemand hier ervaring met de USP-1? Ik heb er wel mn twijfels bij moet ik eerlijk zeggen. Een eindverster vertrouw ik meer van een merk als emotiva dan een pre. Ook de umc-1 is niet aan mij besteed. Voor mijn gevoel zou ik dan een meer 'audio' merk willen. Maar misschien moet ik hier gewoon van overtuigd worden :)

@denoontje:
Het is geen toeval dat ik de Arc's op het oog heb ;) Maar had er nog nooit van gehoord (zo beperkt is mijn stereo kennis) en laat me nu misschien teveel beinvloeden door wat ik te koop zie op de markt.  Films kijken zonder surround is natuurlijk minder, maar ik denk dat ik het er wel voor over heb. 4.1 zie ik ook niet zitten. 2.1 is een beetje de max. Zal eens kijken naar de primare spullen, neem aan dat je tevreden over de combi met WB bent?

@Xander32:
Ziet er uit als mooie spullen! Ga er even verder naar kijken.

stereo showcase

tiptop

Ik wil mijn Cambridge audio 840W stereo eindversterker wel ruilen met de XPA5, Knubbe. :)

Hij staat namelijk te koop omdat ik de XPA5 wil kopen. Hij staat wel voor meer te koop, maar dat komt wel goed.

Ik heb je een PM gestuurd. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

R

Ik heb de arc's getest op mijn A32, dat was een prachtige combinatie. Ik ben toen toch gegaan voor living voice fronts, maar zou zonder twijfel de arcam wb combi neerzetten, zeker P1's... erg gaaf

Sjaudio

Citaat van: tiptop op april  6, 2010, 19:18:02
Ik wil mijn Cambridge audio 840W stereo eindversterker wel ruilen met de XPA5, Knubbe. :)

Hij staat namelijk te koop omdat ik de XPA5 wil kopen. Hij staat wel voor meer te koop, maar dat komt wel goed.

Ik heb je een PM gestuurd. :)

Lijkt me een mooi aanbod!

knubbe

Citaat van: R op april  6, 2010, 19:30:07
Ik heb de arc's getest op mijn A32, dat was een prachtige combinatie. Ik ben toen toch gegaan voor living voice fronts, maar zou zonder twijfel de arcam wb combi neerzetten, zeker P1's... erg gaaf

Wat denk je van de combi met de Cambridge Audio 840 icm met een 840E? Dit komt qua budget denk ik beter uit dan Arcam.

Citaat van: Sjaudio op april  6, 2010, 19:32:35
Lijkt me een mooi aanbod!

Inderdaad een erg mooi aanbod! Ik wil nu alleen geen overhaaste beslissing maken, dat heb ik helaas al te vaak gedaan. Dit topic is ook bedoeld om mezelf beter te orienteren en wil niet meteen een keuze maken.

stereo showcase

Sjaudio

Maar zeker iets om in je achterhoofd te houden lijkt me :)

Ps: die 840E is ook erg mooi:

Kan je daarna de mooi bijpassende Cambridge audio blu-ray speler erbij halen ( die hetzelfde is als een oppo 83 )

Heerlijke set.

knubbe

Citaat van: Sjaudio op april  6, 2010, 19:45:12
Maar zeker iets om in je achterhoofd te houden lijkt me :)

Ps: die 840E is ook erg mooi:

Is tevens de quad einversterker die tekoop staat niks?

De Quad heb ik idd ook gezien, ook mooi product. CA doet me momenteel iets meer, had ook de 650R+BD besteld (helaas ook weer afbesteld).

Misschien nog belangrijk om te vermelden is dat ik het belangrijk vind om een set te hebben, dus pre en eindversterker van hetzelfde merk/serie!

stereo showcase

Sjaudio

Citaat van: knubbe op april  6, 2010, 19:49:40
De Quad heb ik idd ook gezien, ook mooi product. CA doet me momenteel iets meer, had ook de 650R+BD besteld (helaas ook weer afbesteld).

Misschien nog belangrijk om te vermelden is dat ik het belangrijk vind om een set te hebben, dus pre en eindversterker van hetzelfde merk/serie!

Toevallig; zie me edit. :)

tiptop

Citaat van: knubbe op april  6, 2010, 19:49:40

Voor zijn geld en en stuk daarboven is het een hele fijn voorversterker! Klinkt heel schoon en ruimtelijk. De enige reden dat ik die niet gekozen heb, was omdat mijn Jadis nog mooier is voor mij. Hiervoor had ik een Linn Exotik (2800 euro) en die vond ik duidelijk minder dan de Jadis. De 840E vind ik niet slechter, alleen anders. warmer en echt een buizensound waar ik gek van ben.

En icm Monitoraudio ook erg mooi ;) Ik heb hier de GS10 en die doen het heel goed op zowel mijn buizen eindversterker als de Cambridge. :)

Wilson lijkt me ook mooi, alleen weer duurder.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

knubbe

De set die ik nu een beetje op ogen heb is:
Wilson Benesch Arc
Cambridge Audio 840W
Cambridge Audio 840E

Misschien in de toekomst nog een 650BD maar die is volgens mij ietwat overpriced. Wat vinden de kenners van deze set? Is het 'raar' om hierop de AppleTV al voornaamste bron te gebruiken?

Hoe moet ik trouwens het verschil tussen 'bookshelfs' (geloof niet dat de WB Arc's zo heten maar zoiets dus) en zuilen? Ik zou zeggen dat de zuilen beter zijn in het laag, is dit zo en zijn er nog andere verschillen?

stereo showcase

Sjaudio

Vergis je niet in een "goede" monitor, die kan echt wel het beeld weergeven van een vloerstaander. De laagweergave is meestal, maar dus lang niet altijd de beperkende factor. Het ligt ook heel erg aan de akoestiek, een vloerstaander kan ook TE veel bass hebben. Hoe zit het met je akoestiek? Veel meubels, tapijt, schilderijen, gordijnen etc etc. Hoe groot is tevens de ruimte ( misschien overheen gelezen ).

ChrisV

Citaat van: knubbe op april  6, 2010, 23:58:49
Hoe moet ik trouwens het verschil tussen 'bookshelfs' (geloof niet dat de WB Arc's zo heten maar zoiets dus) en zuilen? Ik zou zeggen dat de zuilen beter zijn in het laag, is dit zo en zijn er nog andere verschillen?

Het is ook een kwestie van smaak. Sommigen missen het laag, anderen niet. Ook de kracht van de versterker speelt hier een rol.

Je kan er ook voor kiezen het eens aan te zien met de bookshelfs om later een subwoofer toe te voegen. Dit kan prachtige resultaten opleveren.

Xander32

Wilson Benesch Arc
Cambridge Audio 840W
Cambridge Audio 840E ....

.... Inderdaad een erg mooi aanbod! Ik wil nu alleen geen overhaaste beslissing maken, dat heb ik helaas al te vaak gedaan. Dit topic is ook bedoeld om mezelf beter te orienteren en wil niet meteen een keuze maken.
....
Bovenstaande set lijkt mij niet verkeerd (betreft specs, reviews, betreft looks vind ik persoonlijk de WB helemaal niets, geef mij maar de SF monitoren die op dit forum te koop staan :worship: maarja over smaak...) maar ik zou vooral niet overhaasten. Probeer bovenstaande combi te gaan luisteren en daarnaast ook zeer zeker nog andere combinaties zodat je ook daadwerkelijk kan vergelijken en kan bepalen wat jij mooi vind. Daar heb je nu alle mogelijkheden voor. Anders heb je er zo een dure set staan waarmee je na korte tijd toch nog niet tevreden bent...
Geniet van/en gebruik de mogelijkheid om te gaan shoppen, om te gaan luisteren :headbanging:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

R

Je kunt ook eens kijken naar de Arcam (C31,P1) + de sonus faber cremona auditors die te koop staan!! Geweldige combinatie! Qua niveau verwacht ik dat de arcam wat beter zal zijn, de speakers zijn van vergelijkbaar niveau, maar gewoon anders.

En de monitors, tja, totaal andere beleving. Bij mij geeft het bas genoeg, maar veel sneller, opener, betere plaatsing en beter in verhouding dan vloerstaanders. Dit moet je gewoon testen, waar gaat je voorkeur naar uit...

Wilson Benesch Arc
Cambridge Audio 840W
Cambridge Audio 840E

Misschien in de toekomst nog een 650BD maar die is volgens mij ietwat overpriced. Wat vinden de kenners van deze set? Is het 'raar' om hierop de AppleTV al voornaamste bron te gebruiken?

erik s.

ik heb de CA-set hier ook gehad. prachtige set, maar is niet met alle luidsprekers een succes. dus eerst luisteren met de luidsprekers die je wilt aanschaffen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz

Ik zou een WB Arc niet combineren met CA, dat gaat echt te analytisch (dun, kil) klinken... Arc met NAIM CD5i/Nait 5i is echter niet te versmaden... De combinatie die R hierboven aanbeveelt is ook geweldig denk ik. Wat 'vriendelijker' dan de toch wel veel blootleggende WB Arc/Naim combinatie.

WickedGame

Heb de WB Arc eens gehoord met Meridian en was erg onder de indruk.

Nooff

Citaat van: knubbe op april  6, 2010, 19:16:37
Bedankt voor je tip! Heeft er iemand hier ervaring met de USP-1? Ik heb er wel mn twijfels bij moet ik eerlijk zeggen. Een eindverster vertrouw ik meer van een merk als emotiva dan een pre. Ook de umc-1 is niet aan mij besteed. Voor mijn gevoel zou ik dan een meer 'audio' merk willen. Maar misschien moet ik hier gewoon van overtuigd worden :)
Hier is denk ik niemand met ervaringen betreft de USP-1. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de USP-1 een minder Audio product is, de Amps zijn zeker goed, maar wat ik lees over de USP-1 is ook lovend. Een Stereo Pre is heel iets anders dan een Processor voor Home Cinema, dat kan je niet vergelijken. Maar, wat heb je ook te verliezen? Het apparaat kost je slechts 399 dollar, gewoon een regelrechte bargain! Wellicht de XDA-1 (DAC) er nog bij + cd speler en knallen maar! De XDA-1 schijnt dezelfde DAC als de ERC-1 te hebben, maar klinkt (naar het schijnt) toch nog stukken beter.

Tube-freak

Naim in combinatie met Neat klinkt erg mooi voor het geld.  Andere merken speakers zullen ook wel mooi klinken misschien op Naim.
Ik kan nog wel meer bedenken maar je ruimte is niet zo heel erg groot dus ik zou de speakers weat bescheiden houden.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai