...beste eindbak onder 2500 voor KEF reference model four?

Gestart door jrjhoe, maart 6, 2010, 17:32:46

Vorige topic - Volgende topic

jrjhoe

Hey gasten,

Ik loop al een tijd met het idee in mijn achterhoofd om mijn HT uit te gaan breiden naar apart surround en stereo, en dit dan in stapjes. Dus eerst een mooie eindbak en dan misschien een voorversterker.

Nu is mijn vraag: momenteel draai ik met een DENON AVC-A1HD. Klinkt op zich mooi in stereo, maar ik heb het idee dat er veel meer uit mijn KEF reference's te halen is. Wat is een mooie match onder de E2500 (of in de buurt daarvan) tweedehands?
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

flash1982

Zou eens kijken naar een Levinson 331-332
of een krell ksa serie, van classe is er ook genoeg te vinden,  natuurlijk nog legio opties...
maar net  wat je voorkeur qwa geluid is? 
uit welke regio kom je?

jrjhoe

Ik zat idd ook aan de (erg mooie) mark levinsons te denken, krell en vooral pass labs heb ik ook aan gedacht. Echter bij bijv. de ML 331 schrik ik erg terug voor het aangegeven vermogen - de kefs kunnen nogal wat hebben.

Ik draai vooral jazz, en verder eigenlijk allround. Ik heb een brede muzieksmaak, en luister dus eigenlijk van alles wat (behalve nederlandstalig dan...  ;D)

Qua sound houd ik erg van mooi transparant hoog (niet scherp!), een beetje laid-back vind ik ook niet erg. Midden moet niet te veel op de achtergrond staan, maar vooral de laagcontrole is bij mijn kefs erg lastig. Het wordt al erg snel overheersend, in het begin even leuk, maar later erg irriterend. Momenteel is het stereobeeld niet al te best, dus dat is een punt waar ik graag wat verbetering zou binnenhalen. Dat komt denk ik vooral as bij een aparte pre (?)

Ik kom uit Gelderland.   :eh:
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

blue-eyes

De 100watt van een Mark Levinson staat echt wel voor iets. Dat is meer dan een 150 watt Denon receiver.

Ga eens luisteren, laat je verrassen. Ik heb er 2 exemplaren van gehad, ontzettend stabiele versterkers, iets warm en stroperig. Maar geven geen krimp.
De combi KEF met ML ken ik niet.

Volgens mij heeft SOS Master mijn ML331 nog getest op zijn KEF's.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Audia

Ik heb zelf de Model Three gehad en die combineert erg goed met een Classé CA-200 of CA-201, Krell KSA of FPB serie of een Audia Flight 50.
Bij allen is het laag goed onder controle.
Woonkamer: SF Magico S1 | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | REL T9X Special Edition RED

B.

Mag het zelfbouw zijn? (scheelt aanzienlijk wat €€..)

jrjhoe

Bedankt voor jullie input jongens!

Inderdaad misschien toch eens verder kijken naar ML. Ik bi-amp nu de frontkanalen, is wel nodig ook, maar ik snap dat vermogen niet alles (naar mijn ervaring niet veel) zegt. Ik vond alleen 100 watt/kanaal wel erg weinig lijken, maar ik denk dat een ML mij wel zal passen als ik me niet te veel zorgen hoef te maken over beperkte dynamiek/controle door het "lage" aangegeven vermogen.

Iemand die bijv. een ML331 heeft vergeleken met een krell FPB200 en/of Pass X150.5?

B.

aMUSEd

Stereoversterker erbij (bij voorkeur met theatre-through), stereobronnen op stereoversterker.. klaar. :)

garmtz

ML, Krell en Pass klinken wild anders! Bij een ML is het vooral de wat laid-back rustige sound met sonoor laag, Krell het droge in het laag en de snelheid (kan fel in het hoog zijn!), de Pass heeft een heel mooie open en zijig hoog, maar niet ultieme controle in het laag.

En ga niet af op wat anderen zeggen (dus ook niet wat ik zeg), maar ga altijd zelf luisteren! Ik denk dat je zeker ook moet kijken naar Musical Fidelity bijvoorbeeld. En je gaat pas echt verbetering horen met een andere voortrap, een andere eindversterker doet niet heel veel voor de ultieme kwaliteit van je geluid, de beperking zit in de voortrap van de Denon. Een geïntegreerde versterker met HT pass-through is denk ik het verstandigst, zoals al gezegd.

En een heel goed stereo-beeld en openheid vind ik geen typische eigenschappen van de KEF Reference serie...

Major_Ton

Citaat van: B. op maart  6, 2010, 20:47:45
UcD400 is the way to go.

En weg is je muzikaliteit...

Er is niks zo belangrijk als zelf luisteren in deze klasse. Ik zou aan Krell denken, maar dat is ook alleen maar omdat ik dat zelf heb/had. Krell geeft bij mij een zeer muzikaal betrokken gevoel. Een goed articulerend hoog, niet fel, een heerlijk ritmisch midden en een fantastisch krachtig en snel laag. Classe vind ik wat 'technischer' klinken, maar zeker het proberen waard! Kan wel eens lekker matchen met je KEF's. Onthoud wel dat (ik durf het bijna niet te typen) je A1HD niet de meest muzikale machine is. Afhankelijk van je eigen wensen kan deze een limiterende factor blijven.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

B.

jrjhoe

Mijn bedoeling was om in stappen over te gaan naar dedicated stereo, dus nu een eindversterker en later een stereo preamp.

Altijd leuk om te zien hoe meningen kunnen verschillen!  ;D

Vanzelfsprekend blijft het natuurlijk altijd (zelf) luisteren, ik vind het echter altijd handig van te voren te kijken met welke apparaten anderen goede ervaringen hebben, zodat je je daar wat meer op kunt focussen. Zegt natuurlijk ook niet alles, maar er is zo veel op de markt, en er zijn weinig plaatsen waar je zeg vijf merken naast elkaar kunt horen. Tot nu toe neig ik echter in de richting van ML of pass, hoewel een krell waarschijnlijk beter zal zijn voor het laag. Maar zoals eerder vermeld, ik houd niet zo erg van wat scherper hoog. Blijft natuurlijk altijd een lastige keuze.

Het stereobeeld is idd één van de zwakkere punten van de kef's. Ik heb geloof ik ooit ergens gehoord dat dit zou verminderen door een mod aan de filters, maar ik heb geen idee meer waar. Komt dit iemand hier bekend voor?

flash1982

mocht je Krell willen horen op je kef's( zijn die wat makkenlijk mee te nemen?)
ben je welkom! (friesland)   stuur me maar pm ;)

jrjhoe

Thx for the offer!

Neen, de KEFs zijn niet gemakkelijk mee te nemen (50 kg per stuk en behoorlijk lomp), en Friesland is hier niet om de hoek...

Niettemin bedankt!  :headbanging:

Audia

Citaat van: garmtz op maart  6, 2010, 20:53:50
ML, Krell en Pass klinken wild anders! Bij een ML is het vooral de wat laid-back rustige sound met sonoor laag, Krell het droge in het laag en de snelheid (kan fel in het hoog zijn!), de Pass heeft een heel mooie open en zijig hoog, maar niet ultieme controle in het laag.

En ga niet af op wat anderen zeggen (dus ook niet wat ik zeg), maar ga altijd zelf luisteren! Ik denk dat je zeker ook moet kijken naar Musical Fidelity bijvoorbeeld. En je gaat pas echt verbetering horen met een andere voortrap, een andere eindversterker doet niet heel veel voor de ultieme kwaliteit van je geluid, de beperking zit in de voortrap van de Denon. Een geïntegreerde versterker met HT pass-through is denk ik het verstandigst, zoals al gezegd.

Je moet altijd zelf luisteren. Helemaal mee eens  :thumbs-up:
Ik kan beamen dat er een duidelijke beperking op je voortrap zit. Heb zelf gespeeld met een Denon AVC-A1 en Classé CAV-75.
Toen ik de voortrap had vervangen voor een goede processor was dat een hele grote stap. Een goede geïntegreerde versterker met HT-passthrough is ook zeker een optie.
Dan zou ik eens naar de nieuwe Krell S300i gaan luisteren. Dit is ECHT een hele goede geïntegreerde versterker.
Woonkamer: SF Magico S1 | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | REL T9X Special Edition RED

flash1982

Citaat van: jrjhoe op maart  6, 2010, 22:35:15
Thx for the offer!

Neen, de KEFs zijn niet gemakkelijk mee te nemen (50 kg per stuk en behoorlijk lomp), en Friesland is hier niet om de hoek...

Niettemin bedankt!  :headbanging:

Hmm ok,   nee das waar...
mocht je je bedenken..  je bent welkom!

simsalabim

. topicvervuiling
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Koen K

Je hebt naar een monosignaal zitten luisteren en constateert daarbij verschillen in ruimtelijkheid?  ???

simsalabim

. topicvervuiling

aMUSEd

Citaat van: B. op maart  6, 2010, 21:18:36
Niet als deze juist gebouwd is :)
Inderdaad, een standaard UcD klinkt na de juiste mods veeel beter.
Standaard is er niet zoveel aan.

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Mijn ervaring met de grotere modellen van KEF is dat ze goed matchen met de kleinere modellen van McIntosh.

De kleinere modellen van KEF zijn nogal 'ingekleurd' (gevoiced is het woord ?), de grotere hebben wel herkenbaar karakter maar zijn neutraler. De grotere modellen van McIntosh klinken imo. vaak wat 'verkrampt', de kleinere zijn wat losser en natuurlijker.

Zeker de wat oudere UniQ's zijn gevoelig voor een onrustig / niet helemaal schoon signaal (ze slaan dan wat dicht en kunnen hard en soms schel gaan klinken + micro en ruimtelijk detail neemt af). De Mc's brengen rust en 'control' in de weergave, waardoor oa. slaginstrumenten meer contour en stemmen duidelijker articulerend worden.

Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.

simsalabim

. (topicvervuiling)

aMUSEd

Citaat van: dre73 op maart  7, 2010, 09:48:08
en dan heb je ze ook nog met een buisje er in!! :-*
Ik las het. Goede UcD op buizenpre is ook best aardig.. toch  ;)