Emotiva XPA-5

Gestart door Miesepies, februari 18, 2010, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

Gerbrand

Citaat van: danielo op februari 19, 2010, 08:51:05
Hai,

Prima verslag, denk dat je veel krijgt voor het geld. Jammer dat je als gebruiker er zelf wat meer voor moet doen om hem te kopen. Wel een kleine opmerking de 200watt per kanaal over 5 kanalen is zeker niet continue dat ga je gewoon niet redden met een 1200va. Dit is helemaal niet erg want deze continue testen zijn toch grote onzin voor echt gebruik maar met een a/b design heb je teveel verlies om dit uit deze versterker te trekken.

Daniel.

Volgens mij is het vermogen van transformators alleen een zogenaamd thermisch vermogen. Hij kan dus wel meer leveren dan 1200 va , maar dan wordt hij op den duur te warm. Om te kijken wat voor vermogen een versterker echt kan leveren, kijk ik iha naar de aansluitwaarde. Voor mijn Marantz is dat bijvoorbeeld 650 W. Terwijl deze officieel 120 W/kanaal kan leveren (in 8 ohm).

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Nooff

Citaat van: tiptop op februari 19, 2010, 18:32:31
Volgens mij redt die Onkyo dat ook niet. ;)

Wel degelijk, gemeten waarden in het Duitse AUDIO ;)

Audiofiel

Citaat van: tiptop op februari 19, 2010, 18:32:31
Volgens mij redt die Onkyo dat ook niet. ;)

Dat is inderdaad het enige goede antwoord.  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nooff

Citaat van: Audiofiel op februari 19, 2010, 19:02:07
Dat is inderdaad het enige goede antwoord.  ;D
Helaas niet tot jij het tegendeel bewijst  ::)

Audiofiel

Citaat van: Nooff op februari 19, 2010, 19:16:21
Helaas niet tot jij het tegendeel bewijst  ::)

Kom eerst maar eens met de gemeten cijfers van Audio, dan zullen we zien waar dat blad de fout in gaat (of waar iemand verkeerd leest). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

danielo

Citaat van: Audiofiel op februari 19, 2010, 09:44:13
Kennelijk heb je over mijn licht cynische zinsnede "zeer rooskleurig" heen gelezen.  ;)

Nee dat snapte ik wel Audiofiel mijn vraag was meer omdat je er meer inzit dan ik wat is er maximaal (in de praktijk) haalbaar met een ab design.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

gast_001

Inderdaad Audiofiel zit er heel dicht bij.

Heel simpele manier is tevens kijken naar het max. opgenomen vermogen = 1800W.
A/B = 40 a 50% efficiency.
Pak ik 1800 x 0.5 dan kom ik ook uit op 900W.
900W over 5 kanalen = 180W.

Opgaves van fabrikanten vind ik altijd wat minder interessant als je niet precies weet onder welke condities gemeten hebben.

danielo

Citaat van: tiptop op februari 19, 2010, 13:47:29
Heel leuk verslag Miesepies.  8)

Wat ik niet begrijp is dat er zolang doorgegaan wordt over het vermogen.

Ik denk dat er voor 750 euro hier een ontzettend goed apparaat staat. Dus gezien de prijsstelling het alleen maar positief is wat hier gebeurd.

Het is iig duidelijk dat hij makkelijk de MA Platinum serie kan aansturen en dat is een aardige opgave.

Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden naar de versterker. Te meer omdat er nu al twee mensen zijn die 'm icm MA gebruiken. :) En ikzelf ook naar compleet MA wil gaan in de toekomst. (gold series) :)

Is het erg dat we een paar dagen hierover van gedachtes wisselen, blijft Miesepies review een beetje onder de aandacht. Persoonlijk denk ik dat we hier wat diepgaander over kunnen spreken dan op de meeste forums en er nog wat van kunnen leren. Zo was mijn vraag naar Audiofiel ook bedoeld.

Op geen manier was het doordrammen over deze amp zelf ik denk dat iedereen het hier eens is dat het erg goed is voor het geld. De vele 'clones' of orgineel (afhankelijk van wie je geloofd) bewijzen dat van de verschillende gedaantes van elk ontwerp is emotive elke keer het goedkoopste.

De discussie over 1200va, 1800watts en wat er echt uitkomt helpt denk ik wel als meer mensen het delen helemaal bij receivers zie je de meeste maffe claims.

Goed hier als voorbeeld een review van mijn huidige 10channel poweramp, zeker een slechtere value per watt (maar ik vind hem nogsteeds lief). Deze amps doet ook echt geen 3000watt zoals sommige claimen maar in het review zie je wel een leuke 'hint' naar wat dat in de praktijk nu echt inhoud :

--- http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/denon-poa-a1hdci/pao-a1hdci-measurements ----

When testing 2 channels bridged mode into a 4-ohm load, my APC S20 ran into an overload condition but did manage to keep the line regulated above 116Vrms. This goes to show you that continuous power testing consumes far more power than real world usage as I was never able to get my APC S20 to state I was using greater than 30% capacity even when I was blasting my system at sustained 110dB listening levels in 7.1 surround modes at my listening area.
--------

Daniel.

gast_001

CiteerDeze amps doet ook echt geen 3000watt zoals sommige claimen maar in het review zie je wel een leuke 'hint' naar wat dat in de praktijk nu echt inhoud :

Vraag me ook af of de power-cord en de 16A schakeling het zouden aankunnen  ;D

danielo

Citaat van: darkraver op februari 19, 2010, 20:38:35
Vraag me ook af of de power-cord en de 16A schakeling het zouden aankunnen  ;D

Als die 16A zou trekken de hele tijd maak ik mij meer zorgen om de rekening :), Het erge is dat ik er eigenlijk nog 1 bij wil ooit.. ik weet het zit geen logica in maarja nerds he.

Daniel.

Audiofiel

Citaat van: danielo op februari 19, 2010, 20:03:41
Nee dat snapte ik wel Audiofiel mijn vraag was meer omdat je er meer inzit dan ik wat is er maximaal (in de praktijk) haalbaar met een ab design.

Je kunt bij een klasse A/B design niet simpelweg een vaste waarde nemen voor de efficiëntie. Deze klasse maakt immers gebruik van een vaste ruststroom en die kan laag, maar ook hoog zijn. De efficiëntie wijzigt ook nog eens met het gevraagde vermogen, omdat je dan 'binnen' of 'buiten' de ingestelde bias komt. Maar hoe dan ook, er is gewoon een partij warmte die ontstaat. Grofweg kan klasse A/B daarmee opereren tussen een efficiëntie van 40% tot wel 80% aan toe.

danielo

Citaat van: Audiofiel op februari 19, 2010, 20:52:56
Je kunt bij een klasse A/B design niet simpelweg een vaste waarde nemen voor de efficiëntie. Deze klasse maakt immers gebruik van een vaste ruststroom en die kan laag, maar ook hoog zijn. De efficiëntie wijzigt ook nog eens met het gevraagde vermogen, omdat je dan 'binnen' of 'buiten' de ingestelde bias komt. Maar hoe dan ook, er is gewoon een partij warmte die ontstaat. Grofweg kan klasse A/B daarmee opereren tussen een efficiëntie van 40% tot wel 80% aan toe.

Ja dat had ik zelf natuurlijk ook wel kunnen bedenken wat je eigenlijk zegt is dat iedereen kan kiezen hoeveel ze in A laten draaien en hoeveel in de rest B. Als ik de mijne even als reken model neem die neemt een 280watt in idle dus kleine 28watt per kanaal (als er geen verlies zou zijn) in classe A ?

Snap ik dit correct ?

Daniel.

Audiofiel

Die 280 watt idle is feitelijk het verbruik met 'niets doen'. De basis die wordt verbruikt, dus alleen maar warmte.

Overigens kloppen de opgegeven idle gegevens van fabrikanten vaak niet. Bij Classé bijvoorbeeld heb ik regelmatig met de verbruiksmeter waardes gezien van slechts 65% van de opgave. Dus bijvoorbeeld 150w waar de opgave 225w is. ;)

tiptop

Citaat van: danielo op februari 19, 2010, 20:32:01
Is het erg dat we een paar dagen hierover van gedachtes wisselen, blijft Miesepies review een beetje onder de aandacht. Persoonlijk denk ik dat we hier wat diepgaander over kunnen spreken dan op de meeste forums en er nog wat van kunnen leren. Zo was mijn vraag naar Audiofiel ook bedoeld.

Op geen manier was het doordrammen over deze amp zelf ik denk dat iedereen het hier eens is dat het erg goed is voor het geld. De vele 'clones' of orgineel (afhankelijk van wie je geloofd) bewijzen dat van de verschillende gedaantes van elk ontwerp is emotive elke keer het goedkoopste.

De discussie over 1200va, 1800watts en wat er echt uitkomt helpt denk ik wel als meer mensen het delen helemaal bij receivers zie je de meeste maffe claims.

Goed hier als voorbeeld een review van mijn huidige 10channel poweramp, zeker een slechtere value per watt (maar ik vind hem nogsteeds lief). Deze amps doet ook echt geen 3000watt zoals sommige claimen maar in het review zie je wel een leuke 'hint' naar wat dat in de praktijk nu echt inhoud :

--- http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/denon-poa-a1hdci/pao-a1hdci-measurements ----

When testing 2 channels bridged mode into a 4-ohm load, my APC S20 ran into an overload condition but did manage to keep the line regulated above 116Vrms. This goes to show you that continuous power testing consumes far more power than real world usage as I was never able to get my APC S20 to state I was using greater than 30% capacity even when I was blasting my system at sustained 110dB listening levels in 7.1 surround modes at my listening area.
--------

Daniel.

Ik vind het niet erg hoor ;)

Maar het leek een beetje negatief tov de amp. Als de TS het niet erg vind, ik ook zeker niet natuurlijk.

Daar los van vind ik de discussie wel interessant. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

Wel interessant, maar misschien niet de juiste plek...

gast_001

Hoe dan ook.
De XPA5 lijkt me MEER dan voldoende stroom te kunnen genereren voor MEER dan de gemiddelde luidspreker.

Vermogensopgaves zijn leuk en aardig echter tegenwoordig meten de meeste fabrikanten ieder op de eigen manier LOL.
Creatieve vermogensopgaves zijn dan het resultaat.

Raphie

Lees ook maar even de review van audioholics over de XPA-2, staat het e.e.a. ook haarfijn uitgelegd, bijna 2x 300W aan 8ohm......
JBL PRX Power!

danielo

Citaat van: SOS-Master op februari 20, 2010, 10:00:44
Lees ook maar even de review van audioholics over de XPA-2, staat het e.e.a. ook haarfijn uitgelegd, bijna 2x 300W aan 8ohm......

Correct, altijd fijn aan audioholics dat ze veel uitleg geven over wat ze doen, Let wel in dit geval wordt de 1200va gebruikt voor maar 2 kanalen (of 1) en niet 5. Voor de rest is het natuurlijk wat makelijker om in zo'n enorme kast 2 kanalen stabiel te houden (warmte) dan
5 of zelfs 10.

maar de xpa-2 is een monster.

Daniel.

gast_001

XPA2 ziet er inderdaad qua power supply goed uit.
1200VA is meer dan voldoende voor 2 kanalen.  ;D

planeet

Vandaag voor het eerst eventjes de XPA-5 aangesloten op een setje Q Acoustic 2020.
Voor die speakers, zeker meer dan power in overvloed, misschien zelfs te veel als we de bassen/lage frequenties invliegen. Speakertjes van die prijsklasse presteert meer dan behoorlijk vandaar dat ze in de nieuwe woning mijn 5 kanaals vormen voor cinema gebeuren (ben niet zo een film freak, maar voor de kids ...  ;D ).

Qua klank heeft de versterker me over de streep getrokken om op termijn een paar XPA-1's aan te schaffen voor de Sonus Faber Guarneri M. Ben zelf een adept van McIntosch, maar deze prijs en performance van de XPA-5 ... Kan moeilijk de duizenden euro's extra moeilijk(er) gaan funderen.

Is het nu 180w, 200w per kanaal ... is er een merkt dat 100% correct is met hun specs? In ieder geval het beestje doet zijn werk vlotjes.

Laat ons hopen dat ze de processor ook vlot aan de praat krijgen, dan moet er nog een BlueRay volgen en de set is compleet, en dat voor een zacht prijsje. Kan toch bijna niet waar zijn ...

tiptop

Dat klinkt goed dus :)

Wordt steeds nieuwsgieriger :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

danielo

Citaat van: planeet op februari 21, 2010, 16:09:13
Is het nu 180w, 200w per kanaal ... is er een merkt dat 100% correct is met hun specs? In ieder geval het beestje doet zijn werk vlotjes.

Voor multichannel versterkers weinig juist omdat het zo onzinnig is. Gezien we toch allemaal wel 200 a 300 watt willen per channel is het alleen te doen (AB) bij extreme aanpak als 2 stroombronnen (stekkers). Maar laten we duidelijk zijn emotiva doet het behoorlijk goed beter dan de meeste merken. Audiofield en ik brachten deze discussie alleen in om aan te geven dat de claim bijna onhaalbaar is. De opmerking van mij dat in de praktijk bij multichannel je maar 30% max gebruikt was ook meer een verklaring waarom de 'all channel driven' eis zo bizar is.

Denk dat je beter kan kijken of de 2 frontchannels (dus in stereo) goed presenteren want dan heb je het sneller nodig en het zou fijn zijn als meer reviews daadwerkelijk gebruik maken van 30% of 40% waarde bij gemiddelde speakers.

Daniel.

planeet

XPA-5 heeft behoorlijk wat vermogen in huis, en is kwalitatief zeker OK. Mijn MC6900 (geintegreerde versterker) kost adviesprijs: +/- 6.500, de XPA-5 (OK, enkel eindtrap maar wel 5 kanalen) amper 900 euro en aan huis geleverd.

Volgende test zal zijn om de XPA-5 direct te vergelijken met de MC6900 op de Sonus Faber Guarneri M. Ben benieuwd.

tiptop

Raphie

nog ff een vraagje: geldt het niet gebruiken van onafgeschermde kabels alleen voor RCA -10 (unbalanced) of ook voor XLR +4 (Balanced)
JBL PRX Power!