Emotiva XPA-5

Gestart door Miesepies, februari 18, 2010, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

tiptop

Ik neem gewoon kabels mee.

Zondag zie ik het vanzelf ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Marcel_T.

Citaat van: tiptop op maart  9, 2010, 21:37:58
Ik neem gewoon kabels mee.

Zondag zie ik het vanzelf ;)

En, hoe is het gegaan?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

tiptop

Goed!

De Cambridge verschilt weinig van de Emotiva qua sound. Dus de CA in de verkoop en straks een 5 kanaals emotiva bestellen :)

Wel een verschil met stroomkabels. Een Nordost is toch mooier dan een Belden/bals. ;D (En een siltech)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Marcel_T.

Loopt daar een topic over?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

tiptop

Citaat van: Marcel_T. op maart 23, 2010, 15:51:02
Loopt daar een topic over?
Even in het kort voor de belanstellende ;)

clockwork

Hieronder even de copy/paste van de post van Tiptop (uit het Emotiva draadje):
Vandaag langs geweest bij Clockwork, samen met Erwin25 en DV79.

Clockwork, bedankt voor de gastvrijheid!  Vond het erg leuk!

We hebben de Emotiva XPA-5 vergeleken met mijn CA 840W.

De CA had ik al vergeleken met veel versterkers en kwam voor mij als beste uit de bus. (oa Xindak, Stello, Ayre).

Nu met de Emotiva van Clockwork in zijn setting.

Ik kan een hele beschrijving geven van beetje hoog zus en zo en stage enz...maar het kwam erop neer dat ze inmho vrijwel gelijk klonken, met als enige verschil dat de Emotiva een veel hogere gain heeft dan de CA. Op de Onkyo was het volume voor de Emotiva op 53 gezet. Voor de CA moest voor dezelfde druk de volumeknop naar 61!

Er waren wel verschillen, maar laten dat nu juist de verschillen zijn die ik ervaar tussen de verschillende netsnoeren waarmee ze aangesloten waren.
namelijk een NO Vishnu en een Siltech SPX-30. Beiden met Isotek connectors (hetzelfde als de Furutech FI11 ) en de Siltech ook nog met een Oyaide C237.

De Emotiva met het NO netsnoer klonk iets meer upfront en meer nadruk op het middenhoog (zonder scherp te worden). de CA met de Siltech klonk juist in het middenlaag wat nadrukkelijker en het totaal wat meer laidback. Een kwestie van smaak lijkt me.

De totale opstelling klonk erg lekker. Na eerst wat bevooroordeeld te denken over Onkyo versterking en Pioneer speakers, moet ik zeggen dat het niet alleen mee viel, maar zelf erg fijn klonk. Een set om jaren van te genieten.
En de Pioneer 51FD blurayspeler deed het ook erg goed als CD-speler.

Bij deze ga ik de CA te koop zetten om aansluitend ook een XPA-5 te bestellen.

Ik kan zeggen dat ik deze opmerkingen nog steeds volledig onderschrijf. We zijn nu weer een ruime week verder en de amp raakt steeds beter ingespeeld en wordt naar mijn mening zelfs nog wat warmer.  :clapping:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

tiptop

treky22

Ik heb vrijdag een XPA-5 besteld.
Geld was afgelopen maandag van mijn rekening afgeschreven.
Dus het zal nog wel even duren voordat ik em hier heb.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

MartijnR

Ivm vakantie kom ik de komende weken toch niet toe aan het testen van mijn XPA-5. Ik heb daarom deze even uitgeleend aan een collega & HT-forummer. De versterker gaat getest worden op een Primare SPA21.

Ik ben benieuwd hoe hij zal bevallen.

Mvrgr.
MArtijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

clockwork

Citaat van: MartijnR op april  8, 2010, 18:28:11
Ivm vakantie kom ik de komende weken toch niet toe aan het testen van mijn XPA-5. Ik heb daarom deze even uitgeleend aan een collega & HT-forummer. De versterker gaat getest worden op een Primare SPA21.

Ik ben benieuwd hoe hij zal bevallen.
/
Ben ook wel benieuwd naar zijn ervaringen. Welke speakers gebruikt hij?

Prettige vakantie overigens.
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

MartijnR

Citaat van: clockwork op april  8, 2010, 21:20:32
/
Ben ook wel benieuwd naar zijn ervaringen. Welke speakers gebruikt hij?
Versterking: Primare SPA21
DVD: Denon DVD-1920
HD-recorder: Panasonic DMR-EH57
Mediaspeler: WD TV HD
TV: Panasonic TH-42PZ80
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen
Luidsprekers achter: HT7 Oktaven
Subwoofer:HT7 Bombardon
Bekabeling: Van den Hul en Monster

Citeer

Prettige vakantie overigens.

Bedankt, gaat helemaal goed komen.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Danakin

Gisteren had ik de Emotiva XPA5 van MartijnR op bezoek. Wilde wel eens weten wat deze bak in huis heeft en welke verschillen er waarneembaar zijn ten opzichte van de eindversterking van mijn eigen Primare SPA21 (AV-versterker). De SPA21 levert 100 Watt per kanaal.

Ik moet eerste even opmerken dat ik met deze test twee vragen beantwoord wilde hebben:
1. komen mijn luidsprekers meer tot hun recht nu er een zwaardere eindversterker wordt gebruikt?
   Sinds aanschaf van mijn huidige set heb ik altijd het idee gehad dat mijn luidsprekers wel wat
   meer vermogen konden gebruiken om beter uit de verf te komen. Zeker bij een lager volume
   had ik regelmatig het idee: "ik had net zo goed een transistorradiootje aan kunnen zetten".

2. krijg ik met een zwaardere eindversterker meer definitie?
   Achtergrond: ik heb Star Wars attack of the clones in een tweetal bioscopen gezien Pathé
   Scheveningen en Arcaplex in Spijkenisse. Pathé gaf een mooi groots geluid, maar in
   Spijkenisse werd ik getrakteerd op een definitie waar je u tegen zegt. Zeker toen Obiwan uit
   het raam sprong om aan een vliegende stofzuiger door de stad heen te vliegen. Ik hoorde in
   Arcaplex toen heel duidelijk dat zijn kleding klapperde door de wind. Zo duidelijk heb ik het
   daarna nooit meer gehoord.

De test: vrouw de deur uit, kinderen op bed en alles aansluiten maar. Ging allemaal erg eenvoudig. Gebruikte mijn Van den Hul kabeltjes voor de verbinding tussen SPA21 en de Emotiva.
Oh ja: ik heb niet eerst de SPA21 gebruikt, kabeltjes eruit en vervolgens naar de Emotiva geluisterd. Mijn vergelijkingen met de SPA21 zijn puur gebaseerd op een aantal jaren ervaring met de SPA21 (lees:hoe ik de SPA21 over de jaren heen ervaren heb).

Als eerste muziek: Trijntje (look of love). Tja, op de SPA21 klonk deze CD al mooi, maar nu (ik ben niet zo van superlatieven) was er meer. Het klonk allemaal wat beheerster, grootser, meer detail. Zeker in de lage volumes kon ik nu echt zeggen dat ik speelde met een bovengemiddelde set. Voorheen had ik nog wel eens: heb ik daar nu zoveel geld voor betaald,. Nu is de kwaliteit in de lage volumes goed merkbaar.
Ik had wel het idee dat de Emotiva een ander soort geluid produceert dan de Primare. Wat neutraler. Kan een eindversterker dit bewerkstellingen???
Verder heb ik Pink Floyd, Frank Sinatra, beetje Rock en House gedraaid. Zelfde beeld als bij de Cd van Trijntje.

Qua film heb ik Lord of the Rings en Star Wars gedraaid (jawel de scene die ik hiervoor genoemd heb). Ik kan hier kort zijn: ik heb iets meer detail gehoord, maar niet de klapperende wind zoals ik die ervaren heb in Arcaplex. Ik vraag me echter direct af in hoeverre een eindversterker het verschil kan maken.
Over het algemeen is er ook bij films wat meer beheersing. Het laag en midden van de speakers kwamen hier meer tot hun recht. De overgang van laag naar sub was minder goed merkbaar en dat is m.i. goed. Voorheen merkte ik nog wel eens een duidelijke overgang van laag naar sub. Ik merkte wel een dipje in de overgang van het middenhoog naar het hoog op (hoor mij nou een beetje interessant doen, maar zo ervoer ik het wel).

Ondertussen kwam vrouwtje binnenzetten en samen hebben we nog wat cd's beluisterd en Live at Slain Castle van de Red Hot Chilly Peppers gekeken. Zij kwam tot dezelfde conclusies als ik (zijn we het toch een keer ergens over eens).

Samengevat: mijn luidsprekers komen beter tot hun recht met de Emotiva, op lagere volumes is er een duidelijk verschil met de SPA21 hoorbaar (meer detail en beter midden en laag).
De Emotiva is een welkome aanvulling (zeker voor die prijs) in mijn set. Sterker nog: vrouwlief (en wie ben ik om daar tegen in te gaan) wil er ook een. MartijnR is nog even op vakantie, dus ik maak nog even dankbaar gebruik van zijn mooie eindbak.
Oh ja: als ik deze eindbak koop dan is het nog maar de vraag of ik de SPA21 (welke wel erg goed in stereo is) houd. Qua klankleur kennen de SPA21 en de Emotiva wat verschillen, die m.i. met een andere pre/pro weggehaald kunnen worden.

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Miesepies

Leuk om te lezen, thx!

Ikzelf had een soortgelijk iets met geluiden die je op bepaalde momenten wel hoort, maar thuis niet :P In mij geval is het in eerste instantie door de ruimte - of beter gezegd - gebrek aan ruimte. Speakers hebben de ruimte nodig om te spelen, niet alleen van de muur af, maar gewoon in een grotere ruimte zowieso. In de luisterruimte van de hifi winkel hoorde ik meer van die subtiele details dan dat ik thuis op dezelfde set hoor.

Een ander punt kan inderdaad de processor zijn. Ik denk dat mijn Rotel ietsje verhullend kan zijn qua details hier en daar, en ben dus ook heel benieuwd hoeveel verschil ik ga horen met de nieuwe UMC-1 van Emotiva. Ik heb wel eens geluisterd met een i30 en de SPA-22, maar was nooit helemaal overtuigd dat Primare mijn geluid zou worden (al vind ik de design erg mooi!). Ik vond de i30 qua hoog erg vermoeiend om te luisteren, en de SPA-22 had wat problemen met definitie in het laag.

De XPA series geven een heel direct en strak geluid. Ik zou het ook als snel en ietsje forward klinkend kunnen beschrijven - het is absoluut geen laid-back versterker, dus daar moet je wel van houden.

clockwork

Inderdaad erg leuk om te lezen.

En wat grappig dat je vrouw daar ook zo'n mening over heeft.  ;D

Je conclusies zijn erg herkenbaar. Als je nog meer detail zoekt op met name lagere volumes is de UPA serie wellicht ook nog het overwegen waard. Ik heb ze niet naast elkaar gehoord maar Emotiva zelf claimt dat dit verschil hoorbaar is.

Danakin

Citaat van: clockwork op april 14, 2010, 13:54:17
Inderdaad erg leuk om te lezen.

En wat grappig dat je vrouw daar ook zo'n mening over heeft.  ;D

Je conclusies zijn erg herkenbaar. Als je nog meer detail zoekt op met name lagere volumes is de UPA serie wellicht ook nog het overwegen waard. Ik heb ze niet naast elkaar gehoord maar Emotiva zelf claimt dat dit verschil hoorbaar is.

Bedankt voor de tip. Ik verwacht echter (nergens op gebaseerd natuurlijk) dat de UPA-5, omdat deze minder Watt per kanaal heeft, minder power aan mijn luidsprekers geeft en derhalve minder voldoening geeft in mijn geval. Dan heb je natuurlijk de UPA-1, 2, 3 ;D, maar die zijn (als ik voor 5 kanalen ga) samen weer duurder dan de upa5.
Ik hou het even bij de XPA-5 en kijk of ik met andere aanpassingen (andere speler, kabels etc.) het gewenste effect kan bewerkstelligen.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

clockwork

Citaat van: Danakin op april 14, 2010, 14:13:01
Bedankt voor de tip. Ik verwacht echter (nergens op gebaseerd natuurlijk) dat de UPA-5, omdat deze minder Watt per kanaal heeft, minder power aan mijn luidsprekers geeft en derhalve minder voldoening geeft in mijn geval. Dan heb je natuurlijk de UPA-1, 2, 3 ;D, maar die zijn (als ik voor 5 kanalen ga) samen weer duurder dan de xpa5.
Ik hou het even bij de XPA-5 en kijk of ik met andere aanpassingen (andere speler, kabels etc.) het gewenste effect kan bewerkstelligen.

Mee eens. Je weet nu wat deze XPA in jouw situatie kan doen.
Veel plezier met spelen!

simsalabim

De Emotiva is idd een versterker met vrij veel controle, zo ervaar ik het ook!
Waar ik op zich wel benieuwd naar ben is de match met een buizenpre, volgenst mij heeft Tiptop een Jadis pre, moeten toch eens afspreken om te horen of dat een leuk effect heeft.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

clockwork

Citaat van: simsatit op april 14, 2010, 19:52:33
De Emotiva is idd een versterker met vrij veel controle, zo ervaar ik het ook!
Waar ik op zich wel benieuwd naar ben is de match met een buizenpre, volgenst mij heeft Tiptop een Jadis pre, moeten toch eens afspreken om te horen of dat een leuk effect heeft.

Ik heb helemaal geen ervaring met buizen apparatuur. Wat voor effect zou je dan kunnen verwachten? Beetje warmer?

simsalabim

Citaat van: clockwork op april 14, 2010, 19:54:31
Ik heb helemaal geen ervaring met buizen apparatuur. Wat voor effect zou je dan kunnen verwachten? Beetje warmer?

Daar die Emotiva idd best een koele kikker is (lekker neutraal zeg maar), zou dat misschien best een prettige sound kunnen geven..
Mijn Tagprepro is ook tevens een mooie pre en het zou best geinig zijn om te horen wat de verschillen zijn tussen verschillende pre's op een XPA ev, en dan vooral voor stereo.
De XPA2 zou zich hier goed voor lenen denk ik.
Misschien in de toekomst maar weer eens een meet en greet organiseren, mijn speakers zijn nu ook bijna helemaal klaar qua filter.

clockwork

Lijkt mij ook erg interessant. Mag ik tzt ook aanschuiven? Ik kan als je dat wilt de Onkyo dan wel meenemen.

simsalabim

Citaat van: clockwork op april 14, 2010, 20:04:06
Lijkt mij ook erg interessant. Mag ik tzt ook aanschuiven? Ik kan als je dat wilt de Onkyo dan wel meenemen.

Tuurlijk, denk dat ik met een maandje wel een voorstel post in de M&G sectie.

clockwork

Leuk! Ik lees het tegen die tijd wel.

treky22

Tegen die tijd hoop ik toch in de buurt te komen van mijn loslating van de UMC-1  ;D
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

tiptop

Citaat van: clockwork op april 14, 2010, 19:54:31
Ruimtelijker, minder hifiachtig, meer kracht in het middengebied 8) Zeker niet warmer oid.

ivo1986

Citaat van: tiptop op april 14, 2010, 22:15:06
Ruimtelijker, minder hifiachtig, meer kracht in het middengebied 8) Zeker niet warmer oid.

Wat weet je dit weer lekker hifiachtig uit te leggen  :).