SillentWolf's Topic

Gestart door Ronin79, januari 22, 2010, 14:54:34

Vorige topic - Volgende topic

Ronin79

In principe al het denkbare, wat ik normaal met mijn pc deed.

* Gaming
* Autocad, ea. 3d Software, zoals de multi CPU programma; Bryce 6
* High Def. Film bewerking en Rendering van Full HD materiaal
* Lekker downloaden  :P
* Office
* Grote bestanden uitpakken, inpakken
* Muziek luisteren, internetten, wat filmpjes bekijken.
* verschillende audio en video files omzetten naar andere bestands formaten.

etc.

Veel dus.  ;)

Ik heb al een systeem in mijn hoofd, maar het moet nog wel gerealiseerd worden.
Maar je moet wel een uitgangs punt hebben. Het kan zijn, dat ik het rand apparatuur pas
later kan kopen, anders word het echt te duur. Maar ik zal een idee geven, zo uit het hoofd  ;)

* Lian Li A71B Systeem kast (opgetrokken uit zwart geborteld alluminium  : :inlove:), maar onder voorbehoud, kan ook een andere high-end kast zijn.
* Intel i7 960 Nahalem CPU. Socket 1366. (Je kunt ook voor een 1156 systeem gaan, maar een highend 1366 kan upgegrade worden)
* Seasonic M12D Silver Highend Voeding. 850 Watt.
* Gigabyte X58A UD5 (High-end moederbord met ondersteuning voor de aankomende USB3 en Sata 600)
* Megahalem CPU cooler + 1600 RPM Scythe S-Flex fan. (of H50 Corsair watercool systeem, maar dan moet de airflow in de kast goed wezen)
* Kingston HyperX 1600, cas 8 - 6 gig geheugen. (bij waterkoel systeem word dit de Corsair Dominator 6 gig. Later uitbreidbaar naar 12 gig)
* Vertex 2 100 Gig SSD Harddrive. (240 Mb per Sec. read, 270 Mb per. Sec. Write. - Snelste SSD op de markt)
* Western Digital 1 TB harddisk Sata 600. (heb zelf al 3 externe disks en 1 server, dus 1 extra schijf is voorlopig genoeg)
* Asus Xonar D2 High-end Geluidskaart (heb zelf nog de Logitech Z-680 5.1 high-end speakers, komt mijn oude speaker bekabeling aan)
* Ati Radeon XFX of Sapphire 5970 Grafische kaart. (zou ook MSI Lightning 5870 kunnen worden) Snelste grafische kaart te koop.
* LG Bluray Brander
* Pioneer DL DVD Brander

* Windows 7 Ultimate 64 (OEM orgineel)
* Kaspersky 2010 Internet security (orgineel)

Later te kopen rand apparatuur:

* Racer Destructor Muismat
* Racer Mamba Draadloze muis (beste muis ooit gemaakt, hou van snelle gaming muizen ... werken heerlijk)
* Logitech G110 Toetsenbord
* Samsung XL 2370 LED monitor.

De Logitech Z-680 laat ik voorlopig staan, misschien kunnen die later vervangen worden.

Dit is zo'n beetje globaal wat ik nu in mijn hoofd heb. Wel onder voorbehoud, maar je moet het wel in deze hoek zoeken.

De Systeemkast, Processor en de koeling zijn zeker onder voorbehoud.
Cooling kan dus een nieuwe water coolings set worden (komt een hele nieuwe, voor de processor uit). De systeemkast staat eingelijk vast,
maar als de arflow bij een watercooling niet goed is (radiator fan), kan een andere systeem kast ook, zoals een Silverstone kast.
Bij een processor wil ik nog kijken of ik de 960 (4 x 3,2 ghz) of een 980X (6 x 3,33 ghz) neem. Ligt aan de prijzen die over een paar maanden geld.

Nu weet je waar ik zoal naar kijk.  ;)

Weet best veel van de hardware af, maar ik ben mij momenteel op allerlei vlakken aan het inlezen.
Speciaal de voedingen en water cool sets, systeem kasten, Ati Radeon 5870 en 5890.
Gelukkig ben ik al een paar jaar lid van verschillende sites en bladen (Hardware Info en oa. Tweakers),
daar is ook voldoende info te vinden, of iemand die het wellicht wel weet, als ik er niets van snap.  

En anders kan weet iemand hier het wel  :P  ;)

Dat word dus nog een paar maanden doorsparen.
De randapparatuur duur zeker wel tot na de kerst, voordat ik dat wellicht zou kunnen kopen.
Eerst de PC in orde krijgen.  ;)

celerontje

Is dit niet iets voor jou?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ronin79

Funny  ;)

Je kunt het nog gekker maken:

Asus heeft een workstation Moederbord voor 2 processors. Plak er 2x een 980X op (12 cores @ 3,33 ghz per stuk)
4 Vertex 2 Extended 120 SSD schijven in een raid config, voor applicaties (per bord is dat een snelheid
van ongeveer 1.2 TB per seconden aan schrijven en lezen)
Crossfire of Crossfire X: 2 a 3 x XFX Ati Radeon 5970, op het bord.  :wacko:

Voor de opslag, gebruik je speciale 2TB schijven in Raid. een stuk of 4 per bord ... om mee te beginnen.

Dit alles maal 4 borden (zoals in het filmpje). Vergeet er alleen niet een 1500 Watt voeding per bord aan te hangen, en een grotere kast te kopen.

Verder ..... zorg dan wel dat je voldoende koeling hebt, misschien een grote diepvriezen.  ;D

Maar dat gaat je wel geld kosten  :P

Het is natuurlijk gekheid (al zou dit bovenste wel kunnen), ieder mag het voor zich zo gek maken als ze willen.
Als je maar lol hebt, en ermee kan doen wat je graag wilt. Je moet je er lekker en goed bijvoelen.
Of het nu een systeem is van € 700 of een van een paar honderd  :blink: (duizend) meer.  ;)

celerontje

En over die 8 jaar roep je: Tja... zit ik hier met een peperduur systeem wat tegenwoordig een systeempje van 500 euro ook kan! :P ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ronin79

Ik ken het gevoel maar al te goed  ;)

Mijn huidige systeem koste ook meer als 3500 euro, maar naar 8 jaar is hij zo goed als op.
Ik koop liever een keer iets goeds, waar ik ook een tijd mee kan doen .... dan iets waar ik eingelijk niet achter sta.
Maar dat doe ik met alles. Ik spaar net zo lang door (ook al duurt het jaren), totdat ik kan kopen, wat ik echt mooi vind.

Het duurt de laaste jaren allemaal wat langer met sparen (door mijn omstandigheden), maar het lukt uiteindelijk toch
om het bij elkaar te krijgen. Als je er moeite voor moet doen, waardeer je het ook meer.  
Met sparen heb ik gewoon heel veel geduld .....

Call me crazy  ;)

JCL

Ik kan dat wel begrijpen. Ik koop zelf ook liever iets wat voor deze tijd te goed is, maar dan gaat het tenminste lang mee! En dan nog, op de beste dingen moet je het langste wachten ;)

Ronin79

Daar heb je gelijk in.

Je kunt beter een keer wat goeds kopen, dan meerdere malen, iets minder goeds ...
of iets waar je toch niet helemaal tevreden mee bent.

HTip

Flinke upgradeplannen met je PC. Kan je denk ik wel weer een paar jaar vooruit...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ronin79

Dat hoop ik wel   ;)

Ik probeer in iedergeval iets moois bij elkaar te sparen en samen te stellen.

Ben ondertussen ook wat raad aan het vragen bij mijn forum collega's bij Hardware Info (paar jaar lid van, ook van't tijdschrift).
Over wat nu qua processor een beter keuze is.

Blijft lastig. Een 930 (intel i7) loopt op 2.8, een 960 op 3,3 ghz. het prijsverschil is rond de € 300 ... voor 0.05 ghz meer.
Met gaming maakt het niet uit, of je nu een 960, 980 of een 930 heb. Met de andere applicaties die ik gebruik wel.
Ook leuk is; als je een 930 overclocked (zal ik niet zo snel doen), loopt deze iets sneller als een overgeclockte 960 (op lucht).

Wat is wijsheid, en wat wil ik het liefst. ... thats the question.  ;)

fastlex

Wil je de hoogste benchmark kunnen halen of de zwaarste acad bestanden kunnen laden of wil je prettig werken?
Ik vraag me af of er daadwerkelijk zoveel verschil zit in performance tussen de I5 en de I7 met jouw gebruik...
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Ronin79

Ik heb het bericht even verwijderd, en ben gaan zoeken naar de verschillen.

Hier heb ik een grafiek samen gesteld, met de meest vookomende processors.
De 920, 940, 950, 975 EE, 980X (puur als vergelijk), de nieuwe; 875K en onder andere een i5 750 processor.

Ik kwam in Mark Vantage op deze scores uit:

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGVnnWZqyZpl/bGlka5iamJfKacg,bGlka5iamJfKaMg,bGNkZJiSmJLKYcialw,bGZka5iYmJTKaMg,bGZka5iYmJTKZ8g,bGhkapiZmJfKaMg,bGhkapiZmJfKZ8g,bGtkapiamJnKaMg/viewbenchmarks/

Verder als je gaat kijken in gaming. We nemen Unreal Tournament 3 als voorbeeld:

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGVnnWZqyZtl/bGlka5iamJfKacg,bGlka5iamJfKaMg,bGNkZJiSmJLKYcialw,bGZka5iYmJTKaMg,bGZka5iYmJTKZ8g,bGhkapiZmJfKaMg,bGhkapiZmJfKZ8g,bGtkapiamJnKaMg/viewbenchmarks/

Zoals je kan zien, is een i7 een stuk sneller als de i5.
Als we het met name over de relatief goedkope 875K gaan hebben, dan zien we in meerdere benches dat hij
op sommige punten een 975 Extreem Edition voorbij loopt. Omgekend voor deze prijsklasse.

Gaan we aleen de multplier verhogen naar een 30, dan komt de 875K uit op een snelheid van rond de 4.00 ghz. (30 x 133 = 3.99 ghz)
Als we dan ook nog de voltage omhoog gooien naar een 1.55, dan loopt deze jongen op een 4.6 ghz.
Laten we de Turbomodus aanstaan, zonder overclocking loopt hij dan naar een 3.6 ghz.
Zoals je ziet is deze 875K een ontzettend snelle jongen. Als ik dus perse een 9xx serie (1366) processor zou willen hebben, dan
moet ik uitwijken naar de aankomende 970 of een 980X EE. Deze zijn in sommige gevallen (niet games) sneller als de 875K.
Maar daar betaal je dus ook voor. De door jou genoemde i5 750 kun, komt op stock niet voorbij een i7 875K, ook niet als je hem overclocked.
Wel gaat hij als je de Turbomodus aanzet, voorbij een 920.

Het is dus een lastige keuze.

Daarnaast zit ik nog met het geheugen en de koeling.

Koop ik een 1366, dan gaat daar 6 gig, Corsair Dominator GT op, of Kingston HyperX 6 gig. Beide kits lopen op een 1600 mhz.
Alleen zit ik met het volgende: Stel ik neem een Megahalems CPU cooler, met 2 x een Noiseblocker 120 mm 1250 rpm fan.
Gaan die Dominators passen. We nemen dan voor de makkelijkheid aan, dat ik alle 6 de slots (6 x 2 gig) vol ga gooien.
Hetzelde bij een 1156 moederbord (4 modules van 2 gig). Van de Kingston X weet ik zeker dat ze gaan passen, alleen de Dominators zijn een
stukje hoger.

Wie wil mij dat graag beantwoorden  ;)

Ronin79

Vanmiddag zijn waarschijnlijk ook nog mijn highend computer luidspreker set kapot gegaan.  :unhappy:
Komt geen geluid of stroom meer af.

Ik heb alles nagekeken. De Sub, aansluiting op geluidskaart, stekkers etc.

Ze doen niets meer.

Op deze manier word het computer project, wel een hele dure.
Afgezien van een complete nieuwe computer, muis, toetsenbord en een nieuw scherm.
Zal ik dus een nieuwe set speakers moeten gaan kopen. Nu heb ik de Z680, dus het zal waarschijnlijk een Z5500 of
Highend set van Teufel.

Ik moet zeggen ... ik baal enorm  :unhappy:

Martijnst1990

Hele stomme vraag hoor, maar heb je de zekering doorgemeten/vervangen? Ik heb zelf een Z-5500 gehad en daar wilde de zekering nog wel is van stuk gaan en dan deed hij ook helemaal niks meer, weet niet hoe dat zit met de Z-680.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ronin79

Heel eerlijk gezegd, weet ik ook niet hoe je dat moet doen.

De set is al een tijdje oud ... namelijk een jaar of 6. Maar leuk is anders.

Martijnst1990

Bij de z5500 zit er achter op de sub een klein schroef/dopje, deze draai je eruit en hier zit een zekering in. Is gewoon een kwestie van een nieuwe zekering van een paar cent erin doen en kijken of het werkt. Nogmaals, ik weet dus niet zeker of de z680 ook zo'n losse zekering erin heeft.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ronin79

Zal het eens proberen. Toevallig heb ik nog een stuk of 4 naaimachine zekeringen, die Smits ooit heeft vervangen in mijn
Loewe op de slaapkamer. Ik zal eens kijken of ik zoiets kan vervangen.  ;)

Ronin79

Ik moet je hartelijk bedanken voor de uitleg  :worship:

Na een 2e zekering te hebben uitgeprobeerd, deed de set het weer. Voor hoelang weet ik niet.
Hopelijk gaat hij zeker mee tot na de aankoop van een pc. Ik zat toch al met de gedachte om hem eens te vervangen.
Nu kan ik hopelijk zelf dat tijdstip bepalen.

Laat ik het hopen, dat de Z680 het even blijft doen.
Dat ga ik vanzelf merken.

Nogmaals bedankt voor de tip.  ;)

ps.

Nu ik toch over PC speakers heb:

Dit lijkt mij wel wat:

Het is niet heel goedkoop, maar beter als mijn huidige Logitech Z-680 set.
Aangezien de Z680 al 6 jaar oud is, lijkt mij dit geen verkeerde upgrade  ;D

Nadat ik mijn PC heb vervangen, ga ik kijken voor een ander scherm, muis, toetsenbord, daarna de speakers (Monster cables heb ik nog zat, ivm
overstap naar de Kimber Kable 4 VS kabels). Vervolgends ga ik daarna sparen voor een fatsoenlijke bureaustoel. Telkens koop ik weer een
stoel van rond de € 150 euro bij de Leen Bakker, maar ze gaan elke keer weer kapot, en na verloop van tijd zitten ze niet meer lekker.
Graag zou ik dan een keer een echte goede stoel willen kopen, waar ik een tijd mee kan doen.

Ik denk dat dit projectje zeker wel een jaar gaat duren, door mijn huidige situatie kan het helaas niet sneller .... maar ik heb er veel geduld voor.
Moet ik alleen tussen door niet al te veel BR films gaan kopen, anders duurt het nog langer  :P

Martijnst1990

Geen dank, ik heb zelf 1 keer een zekering moeten verwisselen en met die zekering heeft hij het nog zo'n 1,5 jaar gedaan tot ik hem aan mijn broer verkocht en die speelt er nu ook al een tijd mee.

Klinkt als een leuk projectje ook, Teufel is zeker een goed merk voor pc speakers :)

Dedicated HT

JCL

Citaat van: Martijn90 op juni  7, 2010, 16:34:02
Bij de z5500 zit er achter op de sub een klein schroef/dopje, deze draai je eruit en hier zit een zekering in. Is gewoon een kwestie van een nieuwe zekering van een paar cent erin doen en kijken of het werkt. Nogmaals, ik weet dus niet zeker of de z680 ook zo'n losse zekering erin heeft.

Berucht probleem bij Logitech speakers. Zeker van de Z680 lichting, helemaal de eerste serie! Voor mij dé reden geweest om voor de Creative Megaworks te gaan. Blijft voor het geld toch erg leuk spul!

Ronin79

@ Martijn

Dank je wel, hopelijk gaat het ook lukken.

Teufel is oa. verleden maand eens getest door HWI. De 400E serie komt verassend goed uit de bus.
Ligt zelfs nog in geluid boven de speakers van Logitech. Had ik persoonlijk niet gedacht.

Nu heeft Teufel een nieuwe serie toegevoegd .. zie plaatje.
Ze lijken mij later in iedergeval een mooi alternatief voor de Z-680  ;)

@ JCL

Dat wist ik niet.

Creative had ik vroeger ook gehad. Best wel leuke speakers.
Later ben ik overgestapt naar de Z-680, waar ik nu al 6 jaar tevreden mee ben.

Het is ook geen schande dat ze na zo lange tijd, eens een keer raar gaan doen.
Maar ze moeten het nog wel een paar maanden of iets langer uithouden.  ;)

fastlex

Klipsch heeft ook een verrassend goede set in huis!
Als je dit in huis haalt heb je echt een supersysteem tegen, relatief gezien, niet zo gek veel geld....
http://www.klipsch.com/na-en/products/promedia-ultra-5-1-overview/
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Ronin79

Dank je wel voor de tip. Ik zal het eens gaan doorlezen.
Ik wist helemaal niet dat Klipsch pc speakers had.

Wat ik wel de laatste tijden zie; is dat de normale speaker fabrikanten, ook pc speakers
uit brengen. Als deze trent zich voortzet ... kunnen we misschien gaan genieten van een paar B&W's
die op je bureau staan  ;)

JCL

Citaat van: SillentWolf op juni  7, 2010, 18:40:31
@ Martijn

Dank je wel, hopelijk gaat het ook lukken.

Teufel is oa. verleden maand eens getest door HWI. De 400E serie komt verassend goed uit de bus.
Ligt zelfs nog in geluid boven de speakers van Logitech. Had ik persoonlijk niet gedacht.

Nu heeft Teufel een nieuwe serie toegevoegd .. zie plaatje.
Ze lijken mij later in iedergeval een mooi alternatief voor de Z-680  ;)

@ JCL

Dat wist ik niet.

Creative had ik vroeger ook gehad. Best wel leuke speakers.
Later ben ik overgestapt naar de Z-680, waar ik nu al 6 jaar tevreden mee ben.

Het is ook geen schande dat ze na zo lange tijd, eens een keer raar gaan doen.
Maar ze moeten het nog wel een paar maanden of iets langer uithouden.  ;)

Het grote voordeel van de Logitech is dat er een decoder kastje bijzit. Die speakerset kun je dus ook op een losse DVD speler aansluiten. Dat biedt wel meer opties dan mijn creative setje.

Ronin79

Dat is waar.

Het bied best wel een grote flexibiliteit, wat aansluiten betreft.
Je kunt de set gebruiken in een home theater omgeving, of natuurlijk naast je pc.

Guester

Citaat van: SillentWolf op juni  7, 2010, 21:17:25
kunnen we misschien gaan genieten van een paar B&W's
die op je bureau staan  ;)

Deze?

Sonos - Spotify