lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

johnny

kunnen ze mij morgen ook afpoeieren met een mooi praatje ofzo bij de mediamarkt?
want van af mijn bank zie ik geen groene pixels alleen als ik er dichter op ga staan.

skank1

HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Snutchz

oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

johnny

krijg woensdag een nieuwe  :clapping: wordt zonder extra kosten gebracht. we zullen zien

Mr. Blonde

Citaat van: Mr. Blonde op april 23, 2010, 20:42:42
Hi Guys.. Ik ben ook aan het kijken voor een 50" plasma.
Tot nu toe keek ik alleen naar de PANA-lijn maar dit klinkt ook niet slecht.

Even een vraagje. Ik zie dat de 550 en 950 geen DVB-C HD hebben.. Klopt dit?

Dat zou voor mij toch weer wat pre geven aan de PANA.
Ik heb boven een HD-ready Sony LCD staan met DVB-C HD en de HD kanalen zien er daar al superstrak uit. Die TV is 26", dus op de 50" lijkt me dit ook geen overbodige luxe.

Kan iemand deze vraag beantwoorden? In de specs zie ik geen DVB-C HD..
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

Davey

Ik zie de 60PK950 op voorraad komen bij bijvoorbeeld Foka. Dan zal die van mij ook wel niet lang meer duren  :headbanging:

Flexaa

Ik hoop dat je een perfect werkend scherm krijgt.

Davey

Citaat van: Flexaa op april 26, 2010, 21:08:03
Ik hoop dat je een perfect werkend scherm krijgt.

Hahaha, dat weet ik zeker  ;)

marconist

Zo, ik heb mij ook zo'n 50pk550 aangeschaft. Goedkoop: via de 24-uurs aanbieding van BCC.
Daar mijn voorgaande Philips 42pf5331 ook een LG-panel inside had, had ik geen bedenkingen over de kwaliteit waarmee LG plasma-panels kan maken.  ;)

De eerste indruk is wat mij betreft uiterst positief. Geen missing of dode pixels, vol uitsturen van helderheid of contrast leidt niet tot gekke verschijnselen en het apparaat maakt een solide indruk ondanks z'n vrij lage gewicht, hooguit de enkele (draai)voet is wat wankel vergeleken met de tweepunts voet die de Philips had. Geen probleem, want hij gaat binnenkort toch aan de muur. De power en signaal aansluitingen liggen ruim buiten de (vesa)bevestigingspunten hiervoor, dus dat zit elkaar niet in de weg.
De recht op de muur staande aansluitingen lijken geen probleem te gaan vormen: mijn Vogel's vesarack brengt het geheel sowieso 6 cm van de muur. Ook goed voor de koeling.  8)

Tot dusver heb ik alleen HDMI gebruikt en de RF (gewoon analoog) ingang. De ingebouwde analoge tuner is prima, ook ouderwets kabelbeeld is goed aan te zien op het scherm zonder dat het noodzakelijk is om noise-suppression o.i.d. in te schakelen. Geluid is niet onaardig, iets beter dan de Philips met zijn stalen kast, en heeft een prettige namaak surround modus (infinite sound) die rustig ingeschakeld kan blijven want stemmen e.d. blijven keurig uit het scherm komen. Prima dus voor dié situatie waarbij je niet je HT spullen wilt inschakelen.

In tegenstelling tot het US-model beschikt het Euro-type i.p.v. twee YPbPr ingangen over twee scarts én één YPbPr ingang. Voor de rest is het hetzelfde.
De 50pk550 beschikt over een instelwizard, die het zeer wel mogelijk maakt voor diegenen die niet aan ISF willen of niet uit het gedoe met testdisc's komen om toch het beeld behoorlijk goed in te stellen. Er is dus geen enkele reden om te blijven hangen in een onaantrekkelijke fabrieksmodus.
Zelf heb ik 'for now' de zaak afgeregeld met mijn Oppo met een Spears en Munsil alsmede een Joe Kane DVE. Voor de Humax i5050C is dit OK, voor RF was enig parodiëren hierop nodig. Verder ben ik nog niet gekomen.  :D

Hoe het met de reflectie en 'de zwarten' is?  Het scherm reflecteert, het heeft wel een donkerder verschijning dan mijn voormalige Philips, maar het blijft een reflecterende glasplaat. Voor mij niet storend: ik vermijd heldere lichtbronnen achter mij. Het zwart is wat mij betreft OK, nuances op wat lastige discs worden prima weergegeven en hetzelfde geldt voor 'de witten'. Dit wordt nogal eens vergeten maar ook daar wil een mens graag nuances.  ;D  Het zit met de dynamiek van het scherm dus wel snor. Ook bij het toedienen van een ruissignaal is er geen spoor van kleurzweem.
Instellen is trouwens erg prettig en behoorlijk lineair, de steps zijn klein dus je hoeft niet te aarzelen voor het beste compromis bij b.v. het instellen van de balans tussen helderheid en contrast. Datzelfde geldt voor de ISF-instellingen, ik heb op het oog (kleurfilters) de zaak nu een beetje bijgestuurd v.w.b. blauw en rood. Écht calibreren komt wel na een paar honderd uur inbranden. Ik verwacht daar weinig problemen mee.
Ik heb (nog?) geen spoor van smearing of retentie waargenomen, maar langer dan een paar minuten heeft een bepaald testbeeld er ook niet opgestaan. Spelletjes speel ik niet, dus het scherm ziet voornamelijk video en TV. Mijn vorige plasma heb ik trouwens ook nooit inbrand-problemen mee gehad .....
Een 1080p signaal van een goede blu-ray laat trouwens prima het verschil zien t.o.v. mijn vorige HD-ready panel, als moet je er wel met je neus pal voor het scherm voor gaan zitten.  :bigsmile:

Solide is de LG kennelijk wel ...... de jongens van BCC hadden het ding de hele dag rondgesjouwd in hun vrachtwagen en dat was ook wel aan de doos te zien. De planners houden kennelijk geen rekening met meer of minder 'gevoelige' apparatuur.  :-\

Ik heb inmiddels zat Pioneers (ook 5090) gezien en ook een tweetal Panasonics. Ik ben van mening dat de 50pk550 daar geen spat voor onder doet.
In de toekomst ga ik wellicht nog wel wat ontdekken en dat zal ik hier of op tweakers dan ook melden.
Tot die tijd geldt wat mij betreft voor LG: vraag niet hoe het het doen, maar profiteer ervan.   :pompom:

O ja, de omgevingslicht sensor is gewoon uit te schakelen. Ik zag die vraag hier ergens op het forum. En er is zat storage voor ingangs-afhankelijke instellingen alsmede THX-modes e.d.
Ik heb geen CI-adapter en zal 'm ook  niet snel aanschaffen want m'n Humax is pas een paar maanden oud en bevalt prima. Geen test dus van direct digitaal kabelgebruik.
Nadeel: ik heb geen idee hoe ik de bedrijfsurenteller kan benaderen, dat was bij die Philips kipsimpel. Weet iemand dit toevallig ???

Davey

Leuk stukje tekst Marconist  :thumbs-up:. Ga je de 550 zelf calibreren of laat je dat dadelijk doen?

marconist

Citaat van: Davey op april 28, 2010, 18:32:29
Leuk stukje tekst Marconist  :thumbs-up:. Ga je de 550 zelf calibreren of laat je dat dadelijk doen?

Tsja, dat betekend wel de aanschaf van een ColorSpider of Eye-One en software ..... Als ouwe electronicus ben ik wel vertrouwd met afregelen.

Mar wellicht laat ik een ISF-man langskomen. Ik ben er nog niet uit.  :)

WilcoL

Ik heb dit topic toch vrij grondig doorgelezen en ben met name door Nooff's lovende recensie op ik dacht pagina 9 me nu toch wel aan het oriënteren op de 50PK990 of wellicht een 550...

Ik was van plan om te wachten op de V(T)20-serie Pana's, maar vooral het feit dat Nooff zelf een Pio 5090 heeft hangen en oprecht onder de indruk was van een goedkope 550 weegt toch behoorlijk zwaar voor me. En voor die prijs....pff; daar kún je je geen buil aan vallen lijkt me!

Ik ben helaas totaal niet gecharmeerd van de look van de huidige en vorige generatie Pana's (alhoewel het geweldige schermen zijn, daarover mag geen twijfel bestaan) en de LG's zijn gewoon erg fraai vormgegeven. Zal ze eens in het echt gaan bekijken & aan de tand voelen. Wellicht wordt het maar gewoon even slikken & wennen aan een zilverkleurig LG-logo in de woonkamer...

Ook leuk om tijdens het WK 2 plasma's in de tuin op te kunnen stellen  ;) ;D

Bedankt voor de input tot dusver!

Groeten & een goede nacht,

Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

donaldk

Citaat van: WilcoL op april 30, 2010, 02:36:20
Wellicht wordt het maar gewoon even slikken & wennen aan een zilverkleurig LG-logo in de woonkamer...

:tongue2: :angel:

Davey

WilcoL

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

marconist

Goed, nog even wat precieser bezig geweest net de (ISF) afstellingen van m'n 50pk550. Het valt op dat de fabrieksafregelingen eigenlijk best meevallen en niet dat afschuwelijke beeld vertonen dat je vaak aantreft bij een nieuwe TV/monitor. Omdat ik alleen  maar RGB filters heb moest ik het daar voorlopig bij laten. De andere (Geel/Cyaan/Magenta) maar even ergens bestellen. Dit soort instellingen doe je in het color management systeem menu. Nadere info vindt je in het gebruikersmanual, dat ook op internet staat.
Bij nader inzien realiseerde ik mij dat Geel, Cyaan en Magenta subtractieve kleuren zijn. Dus zijn ze ook met een RGB filter keurig af te regelen. Inmiddels dus gedaan.

Wat handig is, is dat de de diverse beeldmodi direct vanaf de afstandbediening kunt benaderen:

Levendig
Standaard
APS (Advanced Photo System)
THX Bioscoop
THX Bright Room
Sport
Game
Expert1
Expert2

Dus als je overdag het beeld wat helderder wilt hebben, druk je 'THX Bright Room' en klaar-is-kees.   :smile:

Ook lekker veel af te regelen dus voor de ISF-jongens als je al die modi geoptimaliseerd wilt hebben ...... zij vinden hun eigen plek natuurlijk onder Expert 1 of 2!

De gewone instellingen (helderheid, contrast, kleur, tint, scherpte en kleurtemperatuur laten zich wel direct instellen. Wil je die instellingen echter opslaan dan moet je via de 'Wizard'.  :unhappy:  Ik heb in ieder geval de shortcut nog niet ontdekt.
Mooi is wel dat je de instellingen 'per ingang' kan opslaan en dat ook kunt combineren over meerdere ingangen. Geen excuses dus voor een slecht beeld vanuit b.v. je oude videorecorder.  :omg:
Bij het afregelen heb ik overigens geen "gas terug genomen". Dit heeft tot dusver niet geleidt tot enige burn-in of zo. Het scherm lijkt dus wel wat te kunnen hebben. Het is wel zo dat ik het alleen video (en TV natuurlijk) voer. Het enige statische plaatje dat er af en toe opstaat is dat van m'n HT of Blu-ray.
M'n vorige plasma dimde overigens automatisch na enige tijd bij een statisch plaatje, deze lijkt dat niet te doen.

Ik heb mij 's wat verdiept in de mogelijkheden van eigen-calibratie met I1 (eye-one) en zo, maar dat weegt toch niet op tegen de resultaten die een ISF-professional met zijn professionele apparatuur kan bereiken. Ik denk dus dat ik over een paar maanden het apparaat láát afregelen!

Qua uiterlijk: mijn vorige Philips plasma had een alu-kleurige omranding en idem luidsprekers opzij. Dat maakt 'm wel groot maar ook vrij plezierig om naar te kijken. Met name de dames onder het bezoek schrikken echter van deze monoliet in zwart (ala Pioneer); wellicht wordt dat wat beter als het geheel weer aan de muur hangt, dan ben je ook de nogal imposante poot kwijt.
Overigens ..... als je beeld vertoont vinden ze 'm geweldig!  ;D ;D

kermy

Toch wel positieve woorden van onder andere Marconist, ik ben reuze benieuwd naar de langere termijn ervaringen.
Mijn aandacht gaat voornamelijk naar de ervaringen voor wat betreft image retention, de vorige series hadden daar wel degelijk last van.
Als LG dit onder controle heeft zie ik geen enkel probleem om in plaats van een Panasonic een LG te kopen van 60 inch.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Snutchz

als gamer zijnde dit merk voorlopig als de pest vermijden.. ;)
oled - versterker - zeven speakertjes - woof - schoot pc - xbox series x - ps4 pro - ps5 - nintendo switch - nes/snes classic mini

Mr. Blonde

Gents... Hoe zit dat nu met de tuner in deze LG's?
Heeft deze DVB-C HD? Op sommige sites zie ik DVB-C (MPEG-2) en op andere weer DVB-C (MPEG-4)..
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

AnubisNefer

Citaat van: Snutchz op mei  1, 2010, 20:56:14

Is de image retention so nasty dan ?
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

donaldk

Citaat van: AnubisNefer op mei  1, 2010, 22:05:12
Is de image retention so nasty dan ?

Tijdens de reviews trad het al extreem duidelijk op, dat is dus met relatief korte videoseqences, laat staan een spel met vaste elementen van anderhalf uur.

Meeuwtje

Citaat van: donaldk op mei  1, 2010, 22:37:43
Tijdens de reviews trad het al extreem duidelijk op, dat is dus met relatief korte videoseqences, laat staan een spel met vaste elementen van anderhalf uur.?

Dus waarschijnlijk ook het hele WK voetbal?? (als er tenminste snel gespeeld wordt)
Of hoef je je met voetbal op tv geen zorgen te maken, en is 't alleen met gamen.

Bas
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 706s3 / B&W HTM72s3 / B&W 707s3 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

donaldk

Het gaat om zaken in het beeld die voor langere tijd de forforen in hetpaneel doen olichten, dan blijft dat beeld nog een tijd (bij burn in permanent) hangen, bij games heb je menu's en score balken en backgrounds die lang blijven staan, dus zet je de tv/het beeld daarna uit dan kun die nog steeds op het scherm zien.

Heb nog eens een monochrome crt gehad waarop het rtl logo in was gebrand;-).

marconist

Citaat van: donaldk op mei  2, 2010, 01:31:29
Het gaat om zaken in het beeld die voor langere tijd de forforen in hetpaneel doen olichten, dan blijft dat beeld nog een tijd (bij burn in permanent) hangen, bij games heb je menu's en score balken en backgrounds die lang blijven staan, dus zet je de tv/het beeld daarna uit dan kun die nog steeds op het scherm zien.

Heb nog eens een monochrome crt gehad waarop het rtl logo in was gebrand;-).

Daar zou ik ook beroerd van worden, zoooooooo lang naar Albert Verlinde kijken!  ;D ;D ;D
Neemt niet weg, dat we het jaren met die CRT hebben gedaan en er nog steeds mensen zijn, die dat beeld prefereren. Bij plasma wordt dat inbranden overigens niet veroorzaakt door een uiterst krachtig electronenbombardement maar door het feit dat de 'fosfor' niet in een luchtledige omgeving maar in een gasatmosfeer moet functioneren. En het duurde even voordat men het juiste mengsel te pakken had om het (in dit geval niet electronen, maar ionen) bombardement te beheersen. Vanaf 2005 is er eigenlijk geen onderscheid meer met inbranden cq. image retention vergeleken met de laatste generaties CRT.  Vóór <2005 was een belangrijke boosdoener trouwens ook de drive-electronica, die mede het effect van 'traling images' veroorzaakte.
E.e.a. trad overigens ook op bij LCD, al spelen daar nog wat andere factoren een rol.
Gek genoeg zie ik hier geen commentaar m.b.t. Samsung, die een paar jaar geleden nog een paar flink foute plasmaschermen op de markt bracht. Foutje in het productieproces, vermoed ik.
LG heeft rond 2003 de hele plasma research en fabrikage van Philips overgenomen, die hun sporen wel verdiend hadden m.b.t. de 'fosfor'-weergave technologie. Ze waren immers de grootste fabrikant op het gebied van CRT's ....... Tsja, de milieubeweging spande zich aardig in om de plasmatechnologie in een kwaad daglicht te stellen.  :D
Zoals ik eerder heb vermeld zat in mijn voorgaande Philips TV een LG plasmapanel. Ik heb 'm recentelijk verkocht zonder ook maar een spoor van inbranden o.i.d.

Ik prefereer plasma vanwege de kleurgetrouwheid. Overigens ben ik het met Snutchz eens dat je geen plasma moet kopen voor spelletjes; daar lijkt mij ook geen noodzaak toe bestaan omdat een getrouwe kleurweergave daarbij irrelevant is en ook de LCD's inmiddels snel genoeg zijn om er fatsoenlijk snelle bewegingen zonder trailing op weer te geven. De opmerking van Meeuwtje lijkt mij gebrek aan ervaring met moderne schermen, never mind of dat plasma of LCD betreft.

Overigens lijkt mij hier wel enigszins de 'angst' van "hoe verkoop ik een LG in mijn kamer aan mijn vrienden" een rol te spelen.  ::)

Kortom: voor Blu-ray en films is m.i. de plasmatechnologie nog steeds de beste en ik ben niet gebonden aan enig merk, mits het doet wat de specs zeggen en het natuurlijk ook een state-of-the-art beeld neerzet. Zelfde geldt trouwens voor geluid.
Geen kwaad woord overigens van mijn kant voor Panasonic en Samsung, maar ik kijk ook naar "value-for-money"!

Als een criticaster e.e.a. wil verifiëren is hij (na afspaak via PM) van harte welkom. Er hangt een Oppo aan om je 'moeilijke' schijfjes weer te geven.

johnny

Citaat van: Snutchz op mei  1, 2010, 20:56:14

ik heb er nu een aantal uurtjes op gegamed en heb nergens problemen mee, geen IR