Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Citaat van: Wijx wondere wereld op december 29, 2011, 20:51:06
Helmholtz bass traps

Bij mij geldt hetzelfde, een piek op 33Hz, volgens mij is dit niet iets wat 'zomaar' op te lossen is, maar als je iets meer info hebt dan zou dat wel reuze interessant zijn, Ralph en ik delen hierin hetzelfde probleem en zouden beiden gebaat zijn bij een goede oplossing.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

KlipschHT

En een watervalletje  :)
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

KlipschHT

Citaat van: cz79 op december 29, 2011, 22:28:55
Bij mij geldt hetzelfde, een piek op 33Hz, volgens mij is dit niet iets wat 'zomaar' op te lossen is, maar als je iets meer info hebt dan zou dat wel reuze interessant zijn, Ralph en ik delen hierin hetzelfde probleem en zouden beiden gebaat zijn bij een goede oplossing.

Als ik trouwens google op Helmholtz basstraps dan kom ik ook een interessant stukje tegen van Realtraps:

Finally, RealTraps are designed to absorb a wide range of low frequencies. Some bass trap designs are based on a Helmholtz resonator which is tuned to a single problem frequency. While a Helmholtz trap can reduce standing waves at the one frequency it's tuned to, it does nothing for the harmonically related frequencies nor will it reduce low frequency reverb across the entire bass range. Since RealTraps products have a broader range they are appropriate for any size room, and they also reduce reverb time at all frequencies making music played in the room sound much clearer.

Zie  http://www.realtraps.com/facts.htm
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

CZ79

Ik ga het eens even doornemen, maar dat kan wel aardig in de kosten gaan lopen op die manier, de minitraps zijn 200$ p/st, ik weet niet precies hoeveel je er nodig hebt maar ik gok meer dan twee voor een gemiddelde woonkamer (6x7m)?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

KlipschHT

Ach ja als je ziet wat je soms aan kabels en apparatuur uitgeeft...dan denk ik dat je dat geld beter in het verbeteren van de akoestiek kan steken.
Maar het moet natuurlijk wel WAF vriendelijk zijn :D

yorkie13

beschilderen kan natuurlijk ook

chansig

Misschien andere kabels proberen en vergeet je stroom niet..

Sorry kon het niet laten. Ik volg de discussie met belangstelling. Erg leerzaam voor een leek als mij.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Hoewel Chansig vragen stelt bij stroomtoevoer, kan ik het volgende zeggen. Door metingen hier door Martijn bleek ook ik een boost in het laan te hebben en een behoorlijke dip ergens bij 60Hz. Ik heb toen als compensatie zelfs een Behringer gekocht.
Nu na 1 jaar is de Behringer weg, heb ik alleen de stroomtoevoer verbeterd en ik heb een geluid waar geen irritaties meer optreden. Het enige wat hier gebeurd is dat ik met stroomtoevoer en stroomkabels ben bezig geweest.

Als je met standaard bijgeleverde snoeren aan je set een geluid krijgt wat totaal niet meer klinkt, heb je geen match in je set, dat kan door apparaten komen maar ook interlinks kunnen een oorzaak zijn.
Dus voor je allerlei dure dingen gaat aanschaffen, probeer eerst eens bovengenoemde. Geeft je wat meer houvast. (laat het wel een paar dagen zitten voor je een conclusie trekt) Ga dan onderzoeken waar het probleem kan zitten.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

KlipschHT

Citaat van: chansig op december 30, 2011, 08:33:57
Misschien andere kabels proberen en vergeet je stroom niet..

Sorry kon het niet laten. Ik volg de discussie met belangstelling. Erg leerzaam voor een leek als mij.

Gr Hans

Ik geloof niet dat je met kabels akoestiek problemen kunt oplossen, maar ik sta overal voor open  :D .

frank2

akoestiek problemen kun je door kabels niet verhelpen dat ben ik geheel met je eens, maar door kabels kun je er wel voor zorgen dat het probleem niet meer opvalt of irritant is. De metingen zullen dus wel ongeveer hetzelfde blijven, maar aangezien we luisteren met onze oren en niet met meting apparaten maakt dat dus niet uit.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

yorkie13

Het probleem is hier toch duidelijk niet de bekabeling lijkt me.

Kan je de 23W niet iets verder door laten lopen  ?
Je filtert nu op 55 hz, ik zou dan de subs op 63 hz filteren.

Dus een kleine overlap zeg maar.

Met als reden het dubbele van de baspiek op 30 hz, die kom je bij 60 hz ook weer tegen.

chansig

Citaat van: frank2 op december 30, 2011, 09:34:14
akoestiek problemen kun je door kabels niet verhelpen dat ben ik geheel met je eens, maar door kabels kun je er wel voor zorgen dat het probleem niet meer opvalt of irritant is. De metingen zullen dus wel ongeveer hetzelfde blijven, maar aangezien we luisteren met onze oren en niet met meting apparaten maakt dat dus niet uit.

:D

Prachtig toch..Geniet ze zonder mate.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

yorkie13

Net even met de volgende opstelling aan het stoeien geweest:

Laptop >dac> UMC-1 >Upa-2  >>> XTZ 99.26  (60 hz)

>Antimode 8033S > DSP amp>  Scanspeek 30w (basreflex tot 63 hz)

> High level xxls2 gesloten subwoofer tot 60 hz

geeft onderstaand resultaat bij 2.1 (stereo) gemeten met REW

blauw is zonder dsp
paars met dsp

drees62

Citaat van: JeroenGRT op december 29, 2011, 22:30:25
En een watervalletje  :)

Hoi Jeroen,

Als ik het plaatje van je waterfall zie denk ik dat je echte probleem in de nagalmtijd (RT 60) waarde zit. Overal drukt de grafiek stevig tegen de ruit zeg maar. Dat betekent dat de RT60 waardes erg (te) hoog zijn.
Kun je ook eens een plaatje van de RT60 waarde posten? Volgens mij zit op dat vlak (desgewenst) heel veel verbering in jouw luisterruimte.

MarkD

De nagalmtijd is inderdaad flink aan de maat... Niet zo gek gezien de bijna uitsluitend harde materialen in de ruimte. Ik heb zelf thuis hetzelfde probleem en wil hier nog eens serieus mee aan de slag.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

drees62

Citaat van: RA SUBS op december 30, 2011, 12:02:41
Net even met de volgende opstelling aan het stoeien geweest:

Laptop >dac> UMC-1 >Upa-2  >>> XTZ 99.26  (60 hz)

>Antimode 8033S > DSP amp>  Scanspeek 30w (basreflex tot 63 hz)

> High level xxls2 gesloten subwoofer tot 60 hz

geeft onderstaand resultaat bij 2.1 (stereo) gemeten met REW

blauw is zonder dsp
paars met dsp

Oef, das een beste piek op 35 Hz (+ 20dB!). Lijkt me dat er dan niet lekker meer te luisteren is naar muziek met flink wat bas?
Vreemd dat met DSP (bedoel je de Anti-Mode) er weer een boost komt bij ongeveer 75 Hz.

drees62

Hopelijk vind Jeroen het niet erg dat we in dit topic reageren maar akoestiek blijft erg leerzaam en interessant. Gisteravond ook een paar metingen gedaan in mijn akoestisch aangepaste ruimte. Ik had dus in het begin ook veel te hoge RT60 waarden (nagalm) en staande golf/piek in het laag.

Achtereenvolgens zie je de SPL meting, RT 60 en waterfall (combinatie van SPL en RT 60).

Belangrijk is wel te vermelden dat ik speel met monitorspeakers, aangevuld met sub in high-level configuratie. Dit is de blauwgroene lijn. De paarse lijn is zonder sub en de goudbruine is met de fase van de sub op 180  :-X

Wat is er in mijn ruimte tot nu toe gedaan:

- diffusers op voor (8x) en achterwand (6x)
- rest van voorwand beplakt met Akotherm D20
- op achterwand 2 absorptiepanelen met Akotherm D20
- velours gordijn links om ruimte af te scheiden van rest van de woonkamer
- rechts op 1e reflectiepunt absorptiepaneel met Akotherm D20

Dit resulteert in een nagalmtijd van ongeveer 0,4 seconde (behalve in het laagste laag, daar mag het nog iets minder lang). Daarvoor zat ik ongeveer op het dubbele.

Dit jaar (sorry: 2012) ga ik het allerlaagste laag hopelijk definitief in het gareel krijgen met behulp van basstraps al kun je dus door spelen met de (phase) sub ook heel veel bereiken.

Jeroen, als je een keer wilt kijken/luisteren . . . . Enschede is niet zo ver voor je. You're welcome!

yorkie13

Lijkt me alleen maar leuk meerdere metingen en ervaringen delen, altijd iets uit te leren.
Laten we wel de nadruk leggen op de subwoofer(s) bij stereo, dus 2.0 of 2.1 laag.

je kan nog zulke dure versterkers, luidsprekers en kabels aanschaffen, maar de akoestiek is zeker zo belangrijk.

Iedere keer komt die vervelende piek tussen 30 en 4 hz weer boven water.

ik kan gelukkig met de antimode , DSP en 2 subwoofers een goed resultaat bereiken.

Hier is met de diverse muzieksoorten, van Rock/Pop, Jazz en House prima naar te luisteren.

Xander32

Citaat van: drees62 op december 30, 2011, 15:07:45
Hopelijk vind Jeroen het niet erg dat we in dit topic reageren maar akoestiek blijft erg leerzaam en interessant. Gisteravond ook een paar metingen gedaan in mijn akoestisch aangepaste ruimte. Ik had dus ook veel te hoge RT60 waarden (nagalm) en staande golf/piek in het laag.

Achtereenvolgens zie je de SPL meting, RT 60 en waterfall (combinatie van SPL en RT 60).

Belangrijk is wel te vermelden dat ik speel met monitorspeakers, aangevuld met sub in high-level configuratie. Dit is de blauwgroene lijn. De paarse lijn is zonder sub en de goudbruine is met de fase van de sub op 180  :-X ...
Andre heeft zich duidelijk verdiept in de materie en weet waar hij het over heeft; idd. erg leerzaam!

Ik ben heel benieuwd wat in februari a.s. zijn metingen hier gaan geven. Vooral benieuwd naar het laag volgens de meting; met en zonder subs.
Zal de uitkomsten van betreffende metingen t.z.t. ook wel posten.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

KlipschHT

@drees62 juist erg leerzaam! Bedankt! Enschede is inderdaad niet zo ver rijden voor mij! Ik weet wel zeker dat er nogal wat te verbeteren is m.b.t. de akoestiek! Ik zal de andere plaatjes nog posten.

yorkie13

@Sander

zeker doen daar jij met 2.2 speelt met kleine gesloten subwoofers met DSP. 8)

Xander32

Citaat van: RA SUBS op december 30, 2011, 16:49:53
@Sander

zeker doen daar jij met 2.2 speelt met kleine gesloten subwoofers met DSP. 8)

Waarom is specifiek in mijn set-up/mijn situatie een meting dan zo voornaam?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

drees62

Citaat van: Xander32 op december 30, 2011, 16:52:11
Waarom is specifiek in mijn set-up/mijn situatie een meting dan zo voornaam?

Ralf is gewoon nieuwsgierig  ;) (beroepshalve  ;D)

yorkie13

omdat naar mijn idee een 2.2 set up met DSP (nog) meer speelruimte geeft om het laag
aan de ruimte aan te passen.

Zelf ben ik nu terug naar 1 Scanspeak basreflex subwoofer met antimode en DSP amp gegaan .

Geeft onderstaand plaatje

KlipschHT