Spijkie stereo set -> luisteren en genieten

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

tompj

Citaat van: brt op februari 27, 2026, 12:28:01En je Leben?
Die doet dat redelijk, maar heeft op fluisterniveau niet dezelfde dynamiek als op normaal luisterniveau.
Ik gebruik dat 'fluisterniveau' overigens alleen voor achtergrondmuziek, waarbij ik de Leben een beetje 'bass boost' kan geven zodat hij onderin iets meer geeft.

Het is natuurlijk niet voor niets dat veel versterkers een loudness knop hebben trouwens...
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Spijkie

Citaat van: RZeemering op februari 27, 2026, 11:24:16Als je in de basis van een gelijkbenige driehoek uitgaat zouden de luidsprekers dus zelfs wat verder uit elkaar kunnen. Heb je gemeten luisterpositie naar tweeter van een luidspreker of naar de lijn tussen de luidsprekers?
Dat gezegd hebbende is iedere luisterruimte weer uniek en zou het ook kunnen dat je inderdaad de luidsprekers dichter op elkaar moet zetten.
Luisteren en mee laten luisteren dus :)

Vanaf de tweeter naar de luisterpositie , dus idd een gelijkbenige driehoek. Maar luisteren heeft idd de voorkeur
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Eerste erg magere indruk is dat het toch wel wat doet om de speakers wat meer naar de kast toe te zetten. De toe in heb ik nog niet echt goed afgeregeld maar komt dus volgende week.

Ook zal ik mijzelf nog even voor de gek proberen te houden of de voetjes echt wat doen en door het ethernet topic zal ik mezelf eens kritisch aan de ethernet kabel test onderwerpen:

Supra vs Atlas mavros , waarom ? Omdat ik die heb en dus makkelijk omwisselen is. De supra zit in de tv en kan daarom snel wisselen.

En ja dat gepruts vind ik wel leuk om te doen, houd me wat bezig.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Een prima tijdverdrijf wanneer het je energie geeft. Zolang het niet gevoed wordt door onrust (lees: het virus); lekker blijven fröbelen 👍🏻

Citaat van: Spijkie op februari 27, 2026, 18:26:47Eerste erg magere indruk is dat het toch wel wat doet om de speakers wat meer naar de kast toe te zetten. De toe in heb ik nog niet echt goed afgeregeld maar komt dus volgende week.

Ook zal ik mijzelf nog even voor de gek proberen te houden of de voetjes echt wat doen en door het ethernet topic zal ik mezelf eens kritisch aan de ethernet kabel test onderwerpen:

Supra vs Atlas mavros , waarom ? Omdat ik die heb en dus makkelijk omwisselen is. De supra zit in de tv en kan daarom snel wisselen.

En ja dat gepruts vind ik wel leuk om te doen, houd me wat bezig.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

addesmo

He, je gaat de Audes wegdoen zie ik. Ga je hem vervangen door een ander model of heeft hij geen meerwaarde meer?

Spijkie

Citaat van: addesmo op maart  6, 2026, 10:17:36He, je gaat de Audes wegdoen zie ik. Ga je hem vervangen door een ander model of heeft hij geen meerwaarde meer?

Daar kom ik nog uitgebreid op terug  :colgate:

Spijkie

Dit kon weleens een verhaal worden en zal het proberen zo goed mogelijk te duiden, hiervoor moeten we "terug " naar de vorige set.

Er was eens ...... nee flauw . Mijn vorige set bestond uit de T+A 1100e, versterker met dac en een lumin u2 mini en een switch. Dit was het audio gebeuren. Ik ben toen meerdere stekkerblokken gaan testen en de Audes kwam er voor mij met afstand als beste uit.

Fast forward , de Lumin is weg en de symphonia doet versterking en streaming en dac. Dus 2 stroompunten nodig voor de audio ( er is meer maar kom ik zo op).

Ik ben me op basis van de Atlas bekabeling met grun connectie wat meer gaan verdiepen in het aarde verhaal en dit in combinatie met m'n Audes. En zo er achter gekomen dat de Audes een zwevende aarde heeft. Is dat erg ? Nee natuurlijk niet.

Bij de kast van de audioset  ligt een Dlock blok voor de overige apparatuur , die heeft ook usb ingangen om iPads e.d. te laden. Vanuit nieuwschierigheid heb ik het Audes blok afgekoppeld en het dlock blok in de Audiogroep gestoken, de vervuilers uit het blok gehaald en alleen symphonia en switch erin. Dit klonk anders , beter ? Nee maar wel op 1 punt anders dat m'n nieuwschierigheid was gewekt. De stem bleef redelijk overeind maar de druk in de bas en duidelijke plaatsing van instrumenten was minder. Uiteraard was alles er nog wel maar een stap terug.

Toen bedacht ik het volgende: haalt m'n Eos net kabel het van wcd Audiogroep naar m'n symphonia ? En ja was het antwoord dus : symphonia rechtstreeks op de Audiogroep en de dlock op de woonkamergroep met daarin de switch met het Eos 2.5 snoer.

En nu wordt het zowel interessant als lastig want het was weer anders, waarom lastig? Ik weet niet meer wat het 0 punt is in de zin van wat is de neutrale uitgangspositie nu? Maakt t uit ? Nee eigenlijk niet  :colgate: .

In mijn eigen woorden: ik hoor een stem die mooier overeind staat EN het einde van zinnen worden duidelijker afgemaakt , dit deed de zanger natuurlijk al maar het laag omfloerste dat min of meer. Het was dus NIET zo dat het einde van de zin met de Audes er niet was maar werd lastiger volgbaar in de uitspraak.

Het lijkt alsof de Audes bij zorgde voor een soort vergrootglas op veel punten waaronder ook de dynamiek. Ik heb geen idee hoe dit kan. Ik moet de symphonia ook iets luider zetten naar mijn eigen idee ipv met de Audes.

Heel zwart wit gezegd maakte de Audes de set wat warmer / wolliger en minder puntig dan zonder Audes.

Waarom dit gedoe allemaal?
1 weer even terug naar de basis, maakt t allemaal echt wat uit?
2 ik had nog nooit m'n symphonia rechtstreeks op de Audiogroep gehad
3 ga ik een Audes aanhouden voor 1 apparaat ?
4 en als t antwoord nee is ,kan ik het geld wat vrij komt beter ergens anders aan besteden ?

Voor mij is het heel simpel, heb je 2 of meer apparaten die je moet aansluiten op een blok neem de Audes zeker mee in je vergelijking. Ik wil benadrukken dat het Audes blok zeker niet slecht is EN mijn vorige versterker had ook een trafo in zich , mijn huidige versterker is totaal anders opgebouwd. De Audes heeft een DC blocker in zich wat bij de vorige versterker ook helpend zou kunnen zijn.

Waar sta ik nu? Ik heb Martin van Plixir gecontact , we wonen beide aan de zuidkant van Leeuwarden dus dat helpt ook wel wat. Ik vroeg hem hoe het zit met Plixir en zijn aarde gebeuren , bij de Audes is deze immers zwevend. Bij Plixir is dat toch anders want die maakt WEL contact met de aarde van de woning. Zit hier het " grote " verschil in ?

Martin stond gisteren met een Plixir bac400mk2 voor de deur met de opmerking : ik ben wel benieuwd eigenlijk of er verschil is m probeer m maar 2 weken. Ik heb aangegeven dat ik denk dat ik m'n niet aan ga kopen maar dat maakte allemaal niks uit, dit is zn demo en het is puur uit interesse. Ik denk dat ik daar dinsdag aan toe kom maar ik heb niet de intentie om m aan te kopen ( waar heb ik dat eerder geschreven  :hehe: ).

Mijn uitgangspunt is om de symphonia op de Audiogroep te houden. Dan heb ik nog een switch, verklaar mij maar voor gek maar ik heb dus de atlas Eos 2.5 van de switch af gehaald en de Eos 4.0 erop gezet omdat ik die toch over had en ik vernam toch wel meer rust dus ergens toch het idee dat de switch ergens gevoelig voor is.

Had ik al gezegd dat t een heel verhaal zou worden? Leuk voor bij de koffie zegmaar.

morca

Net als je bijna klaar denkt te zijn
Begint het weer overnieuw  :clapping:
Houd je wel lekker bezig zo .

Ik ben benieuwd wat de uitkomst word.

addesmo

Mooi verhaal.
Maakt mij nieuwsgierig naar de vergelijking Audes vs Plixir. Om dat goed te doen zou je, gewoon omdat het kan ;) , de Plixir er net zo tussen kunnen zetten als de Audes.

RZeemering

Heerlijk weer lekker 'prutsen'. Dat maakt de hobby zo mooi. Altijd weer nieuwe invalshoeken.

Martin is een leuke gast! Hij is ook oprecht geïnteresseerd wat het verschil is. Jammer dat hij er tijdens de @AudioLaan test niet zelf bij kon zijn. Kon hij ook e.e.a. horen.

Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

brt

Leuke testjes Spijkie   :thumbs-up:

Ergens niet gek dat een versterker lekkerder gaat rechtstreeks op de audiogroep. De Plixer en Audes zijn toch ook filters?

Zelf vond ik de stap van de Isotek Aquarius naar een PS Audio stroom regenerator wel echt de moeite. Voordeel is dat daar ook de versterker 'gewoon' op kan, omdat er niets gefilterd wordt, wat versterkers niet zo leuk schijnen te vinden.

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

morca

Als er alleen een scheiding trafo inzit zou je zeggen dat dat beter Klinkt.
Mits hij zwaar genoeg is uiteraard.

RZeemering

Er zijn ook mensen die zeggen dat goed ontworpen power conditioners juist goed zijn voor de versterkers omdat ze meer power kunnen leveren dan vanuit het net. Door de buffer.
Geen idee of wat ik zeg hout snijdt ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

morca

Citaat van: RZeemering op maart  7, 2026, 12:56:43Er zijn ook mensen die zeggen dat goed ontworpen power conditioners juist goed zijn voor de versterkers omdat ze meer power kunnen leveren dan vanuit het net. Door de buffer.
Dat doet me denken aan de automotive audio tijd.
Dikke caps als power buffer.

AudioLaan

Een Plixir is geen filter. Ja?
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

AudioLaan

Nee. Alle bac's zijn geen filter.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Citaat van: RZeemering op maart  7, 2026, 12:56:43Er zijn ook mensen die zeggen dat goed ontworpen power conditioners juist goed zijn voor de versterkers omdat ze meer power kunnen leveren dan vanuit het net. Door de buffer.

Dit zou wel hetgeen kunnen zijn wat ik hoor , kennelijk slaat de trafo energie als in stroom op. Hoe dat werkt weet ik niet.

Spijkie

Citaat van: morca op maart  7, 2026, 10:53:00Net als je bijna klaar denkt te zijn
Begint het weer overnieuw  :clapping:
Houd je wel lekker bezig zo .

Ik ben benieuwd wat de uitkomst word.

Ja en ook dit was niet de bedoeling maar via een heul lange omweg kom ik vast uiteindelijk ergens

Spijkie

Citaat van: addesmo op maart  7, 2026, 11:51:28Mooi verhaal.
Maakt mij nieuwsgierig naar de vergelijking Audes vs Plixir. Om dat goed te doen zou je, gewoon omdat het kan ;) , de Plixir er net zo tussen kunnen zetten als de Audes.

Ja de Audes is op de bus en de Plixir staat in de woonkamer , ik denk het verschil prima te kunnen duiden als er al verschil is. Dit in de zin van het laag en de articulatie

morca

Citaat van: Spijkie op maart  7, 2026, 14:13:14Ja en ook dit was niet de bedoeling maar via een heul lange omweg kom ik vast uiteindelijk ergens
Ik ken dat .
;D

Jij brengt mij vaak op ideeën laatste tijd.

Maar goed dat ik nog geen scheiding trafo gekocht heb.
Nou ga ik eerst jouw ervaring ff afwachten.

Spijkie

Citaat van: RZeemering op maart  7, 2026, 12:12:38Heerlijk weer lekker 'prutsen'. Dat maakt de hobby zo mooi. Altijd weer nieuwe invalshoeken.

Martin is een leuke gast! Hij is ook oprecht geïnteresseerd wat het verschil is. Jammer dat hij er tijdens de @AudioLaan test niet zelf bij kon zijn. Kon hij ook e.e.a. horen.

Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn!

Ja Martin kun je er wel bij hebben volgens mij  :colgate: . Het voelt een beetje als terug bij af wat natuurlijk niet zo is. Ik ga er ook vanuit , aanname , dat de Plixir niet heel anders is maar als ik het verslag van de Plixir - Audes vergelijking bij laan na lees zou ik er weleens naast kunnen zitten.

Spijkie

Citaat van: morca op maart  7, 2026, 14:15:09Ik ken dat .
;D

Jij brengt mij vaak op ideeën laatste tijd.

Maar goed dat ik nog geen scheiding trafo gekocht heb.
Nou ga ik eerst jouw ervaring ff afwachten.

Als ik mijzelf van een afstand bekijk op t forum zit er toch flink wat wisselvalligheid in de randzaken  :colgate: .

Spijkie

Citaat van: morca op maart  7, 2026, 14:15:46Welke plixir

Er staat hier een BAc400 elite mk2 , hele mond vol voor zo'n klein blokje  :colgate: