large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

morca

Maar heb je dan ook optimale intergratie met de sub als je voor links en rechts aparte crossovers ingesteld
Normaal zet je de sub waar je de fronts ook op zet.
Ik vraag me dus af wat het mbt de intregatie van die 2 doet.
En wat het daadwerkelijke voordeel is.

Want bij 2 verschillende crossovers op de fronts
Waar zer je da sub dam op?

Ejorne

Ik vind het nogal tricky om met een sweep of met het afspelen van losse lage tonen de crossover op het gehoor te bepalen.
Want hoe weet je nou of je naar een dip luistert die door de ruimte akoestiek wordt veroorzaakt of naar het ontbreken van laag door crossover setting en/of bereik van de speaker?

Daarnaast heb ik in mijn ruimte bijvoorbeeld gemeten dat mijn LS50 met de baspoort dichtgestopt nog steeds vrij heftig piekt bij 50Hz. Dit wordt voornamelijk door mijn ruimte veroorzaakt. Het -3dB punt van een dichtgestopte LS50 ligt veel hoger dan 50Hz. Zou ik nu op het gehoor willen bepalen waar ik mijn crossover plaats, dan zal ik vermoedleijk rond of onder de 50Hz uitkomen.

GPO

Citaat van: morca op oktober  2, 2016, 00:52:36
Maar heb je dan ook optimale intergratie met de sub als je voor links en rechts aparte crossovers ingesteld
Normaal zet je de sub waar je de fronts ook op zet.
Ik vraag me dus af wat het mbt de intregatie van die 2 doet.
En wat het daadwerkelijke voordeel is.

Want bij 2 verschillende crossovers op de fronts
Waar zer je da sub dam op?

Crossovers gaan per speaker-paar, niet per stuk. Bij mij staat het bv zo:

- fronts, 60 Hz
- side surrounds, 120 Hz
- rear surrounds, 100 Hz

En toen ik nog een center had, stond die op 80 Hz.

De sub zet je achterop gewoon op "LFE" of crossover maximaal.... nooit op dezelfde crossover als in de receiver. Als je dat doet, dan heb je 2 crossovers die op dezelfde frequentie staan en dat levert hele rare resultaten op mbt fase gedrag... dat zou jij toch allemaal moeten weten als sub-expert... is het wel dezelfde morca waar ik tegen aan praat....?  :P

Heb jij deze feature niet op je receiver?

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

HTip

Precies zo ga ik het ook doen, alleen met andere frequenties ;)

Mijn Velodyne staat zo ingesteld dat de x-over niet wordt gebruikt voor surround. Voor stereo (zonder receiver) zou ik de x-over van de DD-18 wel kunnen gebruiken. Heb ik nog geen behoefte voor gehad.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: GPO op oktober  2, 2016, 17:10:41
Crossovers gaan per speaker-paar, niet per stuk. Bij mij staat het bv zo:

- fronts, 60 Hz
- side surrounds, 120 Hz
- rear surrounds, 100 Hz

En toen ik nog een center had, stond die op 80 Hz.

De sub zet je achterop gewoon op "LFE" of crossover maximaal.... nooit op dezelfde crossover als in de receiver. Als je dat doet, dan heb je 2 crossovers die op dezelfde frequentie staan en dat levert hele rare resultaten op mbt fase gedrag... dat zou jij toch allemaal moeten weten als sub-expert... is het wel dezelfde morca waar ik tegen aan praat....?  :P

Heb jij deze feature niet op je receiver?

GPO
Ah duidelijk per speakerpaar,ja dat heeft mijn receiver ook idd.
Ik las je post verkeerd en dacht dat je echtper speaker bedoelde.
Ik denk wat hebben ze nou weer verzonnen.

Idd dat werkt erg goed zoals je al zei  ;D

Dat laatse is me duidelijk idd,lijkt me helder zo te werken .
Zo doe ik het ook.
Ja je praat gewoon met Marco Gert Jan.
Ik las je post verkeerd  ;) per speakerpaar is duidelijker .....

Mrwhoopie

Kunnen jullie mij even helpen met hoe ik mijn X-over moet instellen als mij fronts volgende specs hebben:
Sensitivity:   88 dB (2,83 V/1 m)
IEC Power Handling:   >250 W
Impedance:   4 Ohms
Frequency Response:   34 Hz – 23 kHz (± 3 dB)
Box Principle:   Bass Reflex Rear Ported
Crossover:   3 way
Crossover Frequencies:   550, 2000 Hz
Crossover Slope:   6-12 dB/Octave
Woofer:   2x 18 cm MSP
Midrange:   14 cm MSP

Mijn Crossover gaat de NAD 758 reciver zijn als dat invloed heeft,en voor wat het waard is,de fronts gaan gevoed worden via pre-out van de reciteer omdat er een stereo versterker de fronts eten gaat geven want in stereo wil ik zo puur mogelijk luisteren en liefst zonder sub denk ik.
Tweeter:   27 mm soft dome
Weight:   23,0 kg / 51 lbs
Dimensions (W x H x D):   205 x 1020 x 300 mm8.1 x 40.2 x 11.8"
Dimensions with feet/grill (W x H x D):   228 x 1048 x 321 mm10.4 x 41.3 x 12.6"

Center:
Sensitivity:   86 dB
IEC Power Handling:   >250 W
Impedance nom.:   8 Ohms
Frequency Response:   50 Hz – 23 kHz (± 3 dB)
Box Principle:   Bass Reflex Rear PortedSpecification sheet for Excite part 1
Crossover Frequencies:   1800 Hz
Woofer:   2x 14 cm MSP
Tweeter:   28 mm soft dome with precision coating
Weight:   12.5 kg / 27.5 lbs
Dimensions (W x H x D):   640 x 170 x 270 mm25.2 x 6.7 x 10.6"

Rears:

Sensitivity:   85 dB (2,83 V/1 m)
IEC Power Handling:   >150 W
Impedance:   8 Ohm
Frequency Response:   50 Hz–23 kHz (± 3 dB)
Box Principle:   Bass Reflex Rear Ported
Crossover:   2 waySpecification sheet for Excite part 1
Crossover Frequencies:   1900 Hz
Crossover Slope:   6-12 dB/Octave
Woofer:   14 cm MSP
Tweeter:   27 mm soft dome
Weight:   6,5 kg / 14 lbs
Dimensions (W x H x D):   170 x 285 x 255 mm6.7 x 11.2 x 10"

En graag uitleg want ben heel benieuwd naar deze berekening of filosofie  O0

yorkie13

Heb je er ook een subwoofer bij ?

Dan de fronts op 60 hz, en center en surrounds op 80 hz.

Regel is 1,5 x de -3db frequentie aanhouden.

Tevens werkt 80 hz heel goed ivm lokaliseren van het laag.

THX gebruikt ook een x-over van 80 hz.

HTip

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden zijn eigenlijk slechts 2 zaken belangrijk:
- kan de processor voor elk kanaal apart eem x-over instellen of slechts 1 voor alle kanalen
- het -3dB-punt van de speakers, resp. 34 en 50 Hz

De stelregel voor de x-over is 1,5x -3dB-punt, resp. 51 en 75 Hz en dan afronden naar boven. De meeste processors hebben de mogelijkheid voor de x-over van 40, 60, 70, 80, etc. Hz.

In het geval van 1 x-over voor alle kanalen, dan x-over op 80 Hz. In het andere geval op resp. 60 (fronts) en 80 Hz (center en rears).

Edit: RA SUBS was me voor ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Gewoon een veel gebruikte en goed werkende instelling van de fronts, center en surrounds  8)

HTip

Citaat van: RA SUBS op januari  2, 2017, 19:58:57
Gewoon een veel gebruikte en goed werkende instelling van de fronts, center en surrounds  8)
Heb je gelijk in, maar oudere receivers/processors hebben niet de mogelijkheid om de x-over in te stellen per kanaal. Mijn Marantz SR9600 was een heel goede receiver, maar kon slechts 1 centrale x-over instellen. En dan moest je de hoogste kiezen.
Showcase - Topic

Mrwhoopie

De sub die er bij zou komen zou volgende specs hebben:
Frequency Response:   22 Hz – 200 Hz
Amplifier Power:   300 W
High-pass filter:   Flat, 60, 80 Hz
Phase adjustment:   0°, 180°
Input:   LFE (1 x RCA), SUB Input (2 x RCA)
Output:   SAT Output (2 x RCA)Specification sheet for Sub part 1
Box principle:   Sealed
Standby Power Consumption:   < 0,5 W
Power Consumption:   
Weight:   21 kg
Dimensions (W x H x D):   350 x 370 x 420 mm13.8 x 14.6 x 16.5"

Bedankt voor de berekening mannen  :headbanging: :clapping:
Maar is het juist dat bij 60Hertz de sub moeilijker te lokaliseren is dan bij 80?
Is de curve van de x-over ook van belang?En is dit dan terug te vinden in de specs?Of is dit niet zo een belangrijk punt?

HTip

Lokaliseren van de sub heeft niet met de x-over te maken. Enkel de fase en het volume.
Ook de curve/slope is niet van belang. Het is eigenlijk best eenvoudig :D
Showcase - Topic

morca

Bij een te hoge crossover word hij toch wel plaatsbaar,vaak is 80 hz de norm maximaal ,daarboven is vaak aan te wijzen.

Dirk

Citaat van: HTip op januari  2, 2017, 20:13:15
Lokaliseren van de sub heeft niet met de x-over te maken. Enkel de fase en het volume.
Ook de curve/slope is niet van belang. Het is eigenlijk best eenvoudig :D
...dus volgens jou is een sub die wordt gecrossed op pak-em-beet 120Hz niet lokaliseerbaar, of heeft het iig niet met die hoge crossing te maken?  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTip

We hebben het toch over een x-over van 60 of 80 Hz en de specifieke vraag van MrWhoopie?
Showcase - Topic

Mrwhoopie

Juist gekeken in de NAD en ik kan per kanaal een X-over instellen,eigenlijk wel maf dat zo een toestel zo verregaande instellingen heeft.
60 en 80 Hertz dus  :clapping: thx mannen.

Leuk dat fabrikanten die specs geven maar voor is dat niet echt begrijpbare taal en dat terwijl ik dagelijks signalen meet in dB op verschillende frequentie's.

Dirk

Citaat van: HTip op januari  2, 2017, 21:01:56
We hebben het toch over een x-over van 60 of 80 Hz en de specifieke vraag van MrWhoopie?
dat kan je nu wel zeggen, maar zo las ik je post iig niet...en 'k ben blijkbaar niet de enige

"lokaliseren vd sub heeft niets met een crossover van 60 of 80Hz te maken" ware imo duidelijker/juister  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Ik ben geen onverdeeld voorstander van verschillende crossovers.
Als je bijvoorbeeld wat met sublevel varieert kloppen de verhoudingen niet meer.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Mrwhoopie

Citaat van: Staaled op januari  3, 2017, 10:51:15
Ik ben geen onverdeeld voorstander van verschillende crossovers.
Als je bijvoorbeeld wat met sublevel varieert kloppen de verhoudingen niet meer.

Waarom zou je met sublevel variëren ?

stevefilmfreak54

Citaat van: RA SUBS op januari  2, 2017, 19:58:57

Thanks Ralf, heb deze instellingen gisteravond toegepast, ben benieuwd.

mvg,
Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Zidoo Z9X 8k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, 5x HDMI van RU Connected, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Mrwhoopie

Ik stel mijn sub af in functie van de speakers alles op 75dB en daarna kom ik niet meer aan de level knop.

Staaled

Citaat van: Mrwhoopie op januari  3, 2017, 13:14:24
Waarom zou je met sublevel variëren ?
ADSY bijvoorbeeld zet idd sublevels standaard te laag.

Een volledig vlakke respons klinkt te steriel en levenloos.
Het menselijk gehoor is nu eenmaal minder gevoelig voor laag.
Een verhoging tov de rest van het spectrum vinden de meesten beter klinken.
Tot aan 5-6dB, indien de sub goed afgeregeld is (vlakke respons) , toe.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Mrwhoopie op januari  3, 2017, 18:15:28
Ik stel mijn sub af in functie van de speakers alles op 75dB en daarna kom ik niet meer aan de level knop.
Dat kan,maar veel leden vinden dan toch dat de sub te zacht staat.
Uitleg heeft staaled al gegeven.