large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

@prettig;
Hoe denk je dat de geluiden binnen een speaker naar de verschillende onderdelen (woofer en tweeter) wieden gestuurd. Net zo kunstmatig via een filter dan dat een processie dat zou doen.

Ejorne

Citaat van: RvD op maart 20, 2015, 22:49:09
Dan heb je nog nooit een goede center gehoord, kom dan bij mij maar eens luisteren naar deze http://www.aurumspeakers.com/6-AURUM-Lautsprecher/170-AURUM-BASE-TITAN.html#contenttop dan zul je wel merken hoe belangrijk de center is en de toevoeging er van. Ja ik heb 3 maanden zonder center gespeeld in dezelfde setup omdat deze op mijn moment van kopen niet direct leverbaar was. Uit een center kan ook een berg laag komen neem bijvoorbeeld de vliegtuig crash uit de film Flight of the Phoenix uit alle kanalen rondom komt een berg laag. Helaas heb ik ook maar boekenplankmodellen als rears maar heb het wel ooit mogen ervaren met full range speakers als rears dan zit je er nog meer in.

Ik heb hele goede centers gehoord, o.a. de Exquisite Center van Kharma bijvoorbeeld.
En natuurlijk is het een belangrijk onderdeel. Maar ik vind het evenwicht in pannende geuiden beter zonder een center. Met een center zit er toch een soort hapering in. En met stereomuziek kun je ook een heel mooi 'centerkanaal' horen. Het enige nadeel is dat die centerpositie meebeweegt met de plek waar je zit. Dat heb je met een center niet, ook al zit je links van de tv, de center komt toch 'uit de tv'.

morca

Citaat van: prettig op maart 21, 2015, 10:03:55
Niet helemaal me eens over de sub..... Te groot en zachter zetten ja kan,  maar een versterker moet niet te zacht staan om optimaal te kunnen werken  ( mijn Mark levinson set heeft een setting in de voorversterker zodat je het optimale luistervolume kunt afregelen op stand 6 van de 10..... Want dan draaien de versterkers optimaal).

Dus sub op zeer laag laag volume instellen betekend dat die erg weinig mooi vermogen kan gebruiken. En veel en stabiel vermogen is zeker erg belangrijk bij laag weergave. Dus als die op standje 1 moet vindt ik dat veel te laag voor de versterker, moet toch minimaal 3 tot 5 zijn (van de 10). Anders krijgen de drivers te weinig power.

Dus zomaar een sub neerzetten.....een erg goede die te groot is voor je ruimte..... Zonde.
Grote sub staat ook weer niet zo zacht hoor,als je hem maar op 1 kan zetten zijn je fronts te klein of de sub toch te groot  ;D
Dus ok daar heb je een punt,geen 18 inch bij een melkpak setje vsan bose zetten,dan heb je teveel reserve  :clapping:

Een sub maarzo neerploffen heb ik ook niet gezegd,plaatsing is juist het belangrijkste imo.
Daar heb ik ook al veel leden mee geholpen om een goeie plaatsing te bepalen.
Een sub werkt net zo goed als je hem geplaatst heb in een ruimte,hoe jij zit in die ruimte.
En of en nog akoestische aanpassingen gedaan zijn.

prettig

Ja best lastig goede sub, zoek ook nog (huidige sub voldoet niet meer...... Vorige ruimte was stuk kleiner).

En center..... In stereo (muziek) het zelfs een onding! Volledig mee eens.
Maar dacht dat het hier over HT ging (5.1 of hoger) en dan vindt ik het een must.
Magnepan 20.1, Mark levinson 27 en 2x28, Schiit Gungnir: 1ste luister set.
Quad 33 met 303 en ESL 63: 2e luisterset.
Marantz, 4 x Penta's, D7 sub, Mirage om c2: HT set.

morca

Citaat van: prettig op maart 21, 2015, 12:55:47
Ja best lastig goede sub, zoek ook nog (huidige sub voldoet niet meer...... Vorige ruimte was stuk kleiner).

Maar dacht dat het hier over HT ging (5.1 of hoger) en dan vindt ik het een must.
Wat voor sub heb je nu?

Ejorne

Citaat van: prettig op maart 21, 2015, 12:55:47

Natuurlijk gaat het over ht. Maar een mono signaal in stereomuziek lijkt uit de center te komen. En net geen mono maar iets uit het midden is met 2 speakers heel mooi plaatsbaar, beter dan met een centerspeaker vind ik. Of het nu een film of muziek betreft maakt voor de plaatsing van het geluid niet uit.

Ejorne

Volgens mij is het centerkanaal ook bedacht/ontworpen omdat bij het kijken van een film (in de bioscoop bijvoorbeeld) niet iedereen in de sweetspot zit. En het is niet prettig kijken wanneer de stemmen en andere centrale geluiden naast het scherm vandaan lijken te komen. Maar in de sweetspot heb je daar geen last van en is de plaatsing perfect uit het midden.

gerard1

Ben toch wel blij met de centerspeaker, met de sweet spot kan je maar 1 iemand blij  maken.
Kijk eigenlijk nooit alleen naar een serie/film.

Xstream

Ik heb 't hier met audessey op m'n AV8801 ingesteld en het klinkt beter dan ooit ervoor in deze ruimte (vrij lastige).
Maar toch lees ik zoveel over de settings en dingen die er mis gaan of beter kunnen. Is dat dan gewoon omdat elke set / ruimte anders is en dus niet altijd een ideaal resultaat geeft? Of is 't gewoon omdat audiofielen altijd wat te zeiken hebben en 't beter kan met wat tweaks?

Eerlijk gezegd zie ik bar weinig opties op de AV8801 zelf na inmeting en op Audessey om te tweaken. Is het de moeite waard hier toch 's wat meer in te duiken zodat het "nog beter" wordt?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

morca

Citaat van: Xstream op maart 21, 2015, 21:38:48
Ik heb 't hier met audessey op m'n AV8801 ingesteld en het klinkt beter dan ooit ervoor in deze ruimte (vrij lastige).
Maar toch lees ik zoveel over de settings en dingen die er mis gaan of beter kunnen. Is dat dan gewoon omdat elke set / ruimte anders is en dus niet altijd een ideaal resultaat geeft? Of is 't gewoon omdat audiofielen altijd wat te zeiken hebben en 't beter kan met wat tweaks?

Eerlijk gezegd zie ik bar weinig opties op de AV8801 zelf na inmeting en op Audessey om te tweaken. Is het de moeite waard hier toch 's wat meer in te duiken zodat het "nog beter" wordt?
Nee we zeuren niet,we meten en zien wat er verkeerd gaat bij Audessey en meerdere auto inmeet systemen.
Dat systeem is gemaakt om pieken en dalen te compenseren.
Maar als die pieken en dalen teveel worden veroorzaakt door staande golven in bv beide richtingen.
Dan wil het nog wel een goed verkeerd gaan.

Heb je een kamer waar je het wel goed krijgt kan het idd bijna goed zijn.
Wil je dan nog beter dan moet je aan het meten en eventueel luisteren of er kleine dingen zijn die je nu nog iets storen in het geluidsbeeld.
Als niks je opvalt zou ik er ook niet direct veel aan doen.
In de gevallen dat Audessey fouten maakt hoort de gebruiker het meestal ook.

Ejorne

prettig

Audyssey is inderdaad een hulpmiddel, maar wel erg goed en ja kan ook fouten maken.
Sweetspot wordt beter. ZEER blij met de afstandmeting...... Die klopt nu eindelijk (bijna niet te doen met de hand...... Ivm met vertraging filters, versterker sub, plaatsing speakers etc.....).

En corrigeert behoorlijk goed de ruimte accoustiek (harde muren, grote glazen pui, etc ...).

Niveaus kloppen beter. Ik zet wel verder alles uit van audyssey (niks dynamic etc aanzetten als niet echt nodig).

Persoonlijk erg blij mee, is het ideaal...... Mee eens verre van, wanneer is het perfect..... Ja we zijn zeikers  :tounge:

prettig

Citaat van: Ejorne op maart 21, 2015, 13:13:20
Natuurlijk gaat het over ht. Maar een mono signaal in stereomuziek lijkt uit de center te komen. En net geen mono maar iets uit het midden is met 2 speakers heel mooi plaatsbaar, beter dan met een centerspeaker vind ik. Of het nu een film of muziek betreft maakt voor de plaatsing van het geluid niet uit.

Kan hier voor deel wel in mee gaan, want vaak staat een center erg dichtbij de fronts omdat de ruimte niet erg breed is. Wat jij aangeeft hoor ik zelf ook wel, maar in goede films wil ik hem niet kwijt.

Meeste draaien met 5.1 ik ook, ik kan dacht 11.2..... Heb voor de gein met met collega op de zaak (ook audio gek) eens een 11.2 systeem opgezet in een ruimte van 10m bij 20m (samen speakers zat en ruimte zat op de zaak). En ja dan ga je horen wat die kanalen doen voor het effect. Normaal mens kan geen front boven kwijt (dan staan ze op je speakers) maar paar meter er boven en je geluid wordt meer 3D. Al die andere kanalen worden nu in de 5.1 tracks "geduwd".

Na dag weer afgebroken, want ook daar blijf je tunen....... En weer terug naar de 5.1 thuis.
Blijft behelpen, want een HT systeem perfect krijgen is praktisch gezien voor de meeste mensen verre van haalbaar. Een goed stereo systeem is stuk eenvoudiger.

Vik

Als je een goede set hebt in een goede ruimte, dan hoor je de center speaker niet eens aan te kunnen wijzen en hoort perfect te integreren (juist met panning), laat staan een hapering is mijn ervaring. Een hapering kan duiden op een delay tussen je fronts en de rest van je speakers, en/of verkeerde instellingen.

Citaat van: Ejorne op maart 21, 2015, 10:16:07
Ik heb hele goede centers gehoord, o.a. de Exquisite Center van Kharma bijvoorbeeld.
En natuurlijk is het een belangrijk onderdeel. Maar ik vind het evenwicht in pannende geuiden beter zonder een center. Met een center zit er toch een soort hapering in. En met stereomuziek kun je ook een heel mooi 'centerkanaal' horen. Het enige nadeel is dat die centerpositie meebeweegt met de plek waar je zit. Dat heb je met een center niet, ook al zit je links van de tv, de center komt toch 'uit de tv'.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Ejorne

Citaat van: vik op maart 22, 2015, 13:21:20
Als je een goede set hebt in een goede ruimte, dan hoor je de center speaker niet eens aan te kunnen wijzen en hoort perfect te integreren (juist met panning), laat staan een hapering is mijn ervaring. Een hapering kan duiden op een delay tussen je fronts en de rest van je speakers, en/of verkeerde instellingen.

Ik bedoel ook niet echt een hapering maar meer een soort versnelling en vertraging in de beweging. Alsof het geluid een beetje blijft plakken aan de center. Zodat een bewegend geluid iets te vroeg vrijwel alleen door de center wordt weergegeven en dan net even te laat doorloopt naar de volgende speaker.

Uiteraard zal het niet optreden wanneer de center perfect geïntegreerd is in het geluidsbeeld. Maar dat is in 9 van de 10 situaties niet het geval. Vaak staat de center niet zo vrij opgesteld als de rest van de speakers. Bijvoorbeeld op een meubel of vlak tegen de wand. Maar wanneer je compromisloos de plaatsing van de speakers kunt bepalen dan zal het best wel goed te integreren zijn.

GPO

Citaat van: vik op maart 22, 2015, 13:21:20

Wat bedoel je met 'hapering'?

Delay los je op door de afstand instelling in je receiver. Center moet kwa geluidsbeeld kloppen met je fronts, evt iets bijgesteld met de interne EQ van je receiver als er teveel geluids-verschil in zit. Dat werkt over het algemeen prima als je de juiste truckjes toepast en een goede test daarvoor heb. Verder moet je genoeg afstand hebben tussen je luisterplek en je fronts/center/rears. Geluid heeft wat ruimte nodig om 1 geheel te worden uit een speaker.

Als je dat goed hebt dan heb je een homogeen geluidsbeeld van heb ik jou daar.... zelfs met relatief goedkope speakers (zelfs van verschillende merken kan dat werken). Zo ervaar ik dat altijd weer keer op keer bij mij thuis tov andere sets...  ;D

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Vik

Vraag je dat aan mij?

Citaat van: GPO op maart 23, 2015, 14:26:49
Wat bedoel je met 'hapering'?

Delay los je op door de afstand instelling in je receiver. Center moet kwa geluidsbeeld kloppen met je fronts, evt iets bijgesteld met de interne EQ van je receiver als er teveel geluids-verschil in zit. Dat werkt over het algemeen prima als je de juiste truckjes toepast en een goede test daarvoor heb. Verder moet je genoeg afstand hebben tussen je luisterplek en je fronts/center/rears. Geluid heeft wat ruimte nodig om 1 geheel te worden uit een speaker.

Als je dat goed hebt dan heb je een homogeen geluidsbeeld van heb ik jou daar.... zelfs met relatief goedkope speakers (zelfs van verschillende merken kan dat werken). Zo ervaar ik dat altijd weer keer op keer bij mij thuis tov andere sets...  ;D

GPO
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Ejorne

Die vraag zal wel aan mij bedoeld zijn.

Ik weet dat je met verschillende methodes een speaker zo goed mogelijk kan laten opgaan in het geluidsbeeld.
Plaatsing en akoestiek is daarbij van enorm belang. En inderdaad veel minder van belang is de kostprijs van de gebruikte spullen.

Maar in 9 van de 10 gevallen bij een 5.1 set in een woonkamer staat de center opgesloten tussen tv/meubel/wand/apparatuur. Wat je dan ook aan trukendoos open haalt, het zal nooit zo mooi opgaan in het geluidsbeeld dan wanneer die center niet gebruikt wordt en overgelaten wordt aan de frontspeakers die veel vaker wél een geschikt plekje in die kamer hebben weten te bemachtigen. Maar voorwaarde en beperking is dan wel dat je je in de sweetspot bevindt.

prettig

Citaat van: Ejorne op maart 24, 2015, 00:55:57
Die vraag zal wel aan mij bedoeld zijn.

Ik weet dat je met verschillende methodes een speaker zo goed mogelijk kan laten opgaan in het geluidsbeeld.
Plaatsing en akoestiek is daarbij van enorm belang. En inderdaad veel minder van belang is de kostprijs van de gebruikte spullen.

Maar in 9 van de 10 gevallen bij een 5.1 set in een woonkamer staat de center opgesloten tussen tv/meubel/wand/apparatuur. Wat je dan ook aan trukendoos open haalt, het zal nooit zo mooi opgaan in het geluidsbeeld dan wanneer die center niet gebruikt wordt en overgelaten wordt aan de frontspeakers die veel vaker wél een geschikt plekje in die kamer hebben weten te bemachtigen. Maar voorwaarde en beperking is dan wel dat je je in de sweetspot bevindt.

Kwaliteit van de speakers is echt wel van belang........daar zit een enorm verschil in, slechte speakers gaan het nooit goed weergeven. En welke speakers je kiest is ook nog eens sterk afhankelijk van je ruimte. Super speaker in ongeschikte ruimte gaat niet werken, te grote speaker in te kleine ruimte ook niet.
Verschillende speakers door elkaar, ander klankbeeld, andere response (db per watt..... te groot verschil), etc.....

Maar goed plaatsen met een center is lastig. En ben het met hem eens, centers kun je vaak niet goed plaatsen en zeker als ze dicht op de fronts staan, maar dat is best goed te doen. Maar met center vindt ik beter in films. Bij muziek absoluut niet.

vincenthoh

Hoi

Heb alles doorgelezen maar ben toch het spoor bijster.

Heb staan 4 beolab 1 en 1x beolab 2 Sub.  Gebruik ik dan large of small?  (Als ik ze op large zet gaat er bijna niets naar de sub, tenzij ik het op dolby digital zet, met pcm hoor ik bijna niets uit de sub)

grt
Denon X7200WA - Beolab 1 (4x) - Beolab 2 sub  - Beosound 9000 - SVS PB13 Ultra sub - Dune HD max - Apple TV - Samsung UE65HU8500L - Beolab 7.2

Lucky.L

Je moet ze zetten op small [zeker die beolabs] !
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

vincenthoh

Citaat van: Lucky.L op mei 16, 2015, 16:09:45
Je moet ze zetten op small [zeker die beolabs] !

Bedankt,  en dan op hoeveel HZ crossover  ?

grtn
Denon X7200WA - Beolab 1 (4x) - Beolab 2 sub  - Beosound 9000 - SVS PB13 Ultra sub - Dune HD max - Apple TV - Samsung UE65HU8500L - Beolab 7.2

Lucky.L

Citaat van: vincenthoh op mei 16, 2015, 17:57:24
Bedankt,  en dan op hoeveel HZ crossover  ?

grtn
De crossover zetten op 80!
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

vincenthoh

Citaat van: Lucky.L op mei 16, 2015, 18:28:41
De crossover zetten op 80!

bedankt voor zover

heb tevens de macc opnieuw doorlopen,  die zet ale 4 op Large, ook de center,..met de crossover op 120??

RalphH

Ik zou zeggen: "Wat voor jou het beste klinkt." ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer