large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Ik denk dat ik je vraag snap, meen dat ook ergens een paar pagina's eerder gelezen te hebben inderdaad. ;D

Om het nog ingewikkelder te maken....
Het vraagstuk van THX zal door iemand beantwoord moeten worden die doorgeleerd heeft in zowel ontwerp en werking van speakers als alles wat met geluid te maken heeft.

Als ik me niet vergis, kan dezelfde vraag namelijk al op stereo of mono weergave via 1 speaker toegepast worden (los van timings-issue sub/front in surround dus). Als er namelijk via een dergelijk opstelling geluid afgespeeld wordt als het vorige geluid (gitaar, drum, trompet whatever) nog niet klaar is (de "dubbele signalen"), hoe kan het dan goed weergegeven worden?

Maar dit is wat large en small betreft wat offtopic natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op juli 12, 2012, 16:12:22
Ik denk dat ik je vraag snap, meen dat ook ergens een paar pagina's eerder gelezen te hebben inderdaad. ;D

Om het nog ingewikkelder te maken....
Het vraagstuk van THX zal door iemand beantwoord moeten worden die doorgeleerd heeft in zowel ontwerp en werking van speakers als alles wat met geluid te maken heeft.

Als ik me niet vergis, kan dezelfde vraag namelijk al op stereo of mono weergave via 1 speaker toegepast worden (los van timings-issue sub/front in surround dus). Als er namelijk via een dergelijk opstelling geluid afgespeeld wordt als het vorige geluid (gitaar, drum, trompet whatever) nog niet klaar is (de "dubbele signalen"), hoe kan het dan goed weergegeven worden?

Maar dit is wat large en small betreft wat offtopic natuurlijk.

Geluid kan toch prima gelijktijdig afgespeeld worden? Als een gitaar geluid maakt en vervolgens een drum, de drum en gitaar maken beide tegelijk geluid of ze overlappen elkaar. Komt toch allemaal veelvuldig voor bij het weergeven van muziek? Een zelfde soort 'probleem' kun je zoeken in speakers met meer dan 1 weergever. Vrijwel alle speakers dus. Daar heb je de tweeter die andere geluiden weergeeft dan de woofer, maar ze overlappen elkaar ook. En ook timingsverschillen zul je hier tegen kunnen komen. Allemaal op te lossen met een goed ontworpen filter. (of de juiste afstnadinstellingen in je receiver in geval van meerdere speakers en/of subwoofer)

RalphH

Dat is/lijkt idd de praktijk en zo ervaar ik het ook, THX is enkel op zoek naar de theorie hierachter gok ik. Correct me of im wrong.
Hierboven noem ik overigens een mono opstelling, realiseer me net dat je die met een sub al te pakken heb ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

HTip

Leuke discussie! Is iets waar ik nog nooit over heb nagedacht en eerlijk gezegd ook nooit last van heb gehad. Maar het is een goede vraag...

Gevoelsmatig zeg ik dat de receivers dit moeten oplossen met een goede DSP, timing en filtering. Ik vraag me echter wel af of er vaak LFE materiaal samen met "gewone" klanken onder de 120 Hz wordt gemixed, dus ik ben erg benieuwd naar de theorie en natuurlijk het antwoord op de vraag.

Wat de setting LFE+Main betreft, die kan ik op mijn Marantz alleen instellen als ik SUB op YES heb én Fronts op LARGE. Die oudjes doet het dus best goed :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Gabor

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 14:45:41

BIJ EEN FILM die is gecodeerd in 5.1 wordt dus ALLE INFORMATIE die oorspronkelijk discreet naar een van de 5 kanelen (R, L, C, SR en SL) gegaan zou zijn, verstuurd naar je subwoofer. ECHTER, je subwoofer kan op dat zelfde moment ook net bezig zijn om LFE (.1) weer te geven.

Ik zou dus wel eens willen weten wat voor mogelijke problemen dit kan opleveren aangezien er dubbele signalen uit je sub zullen komen die ook nog een met andere vertragingstijden eruit kunnen komen. Je kan aannemen dat dit wel goed gemixt wordt en dit wel goedzit maar ik was op zoek naar een betere onderbouwing hiervan.
De sub kan niet op datzelfde moment bezig zijn met enkel het LFE kanaal. Het krijgt gewoon een signaal afkomstig van de dsp, in dit geval is dat het LFE kanaal samengevoegd met het laag uit de andere kanalen. Ik snap niet zo goed wat je daar verkeerd ziet gaan, het is een simpele optelling van 2 signalen.

MegaJ

Citaat van: Gabor op juli 16, 2012, 01:33:44
De sub kan niet op datzelfde moment bezig zijn met enkel het LFE kanaal. Het krijgt gewoon een signaal afkomstig van de dsp, in dit geval is dat het LFE kanaal samengevoegd met het laag uit de andere kanalen. Ik snap niet zo goed wat je daar verkeerd ziet gaan, het is een simpele optelling van 2 signalen.

Ja precies, de scheiding van de kanalen is enkel aanwezig in het digitale gedeelte (DSP). De uitsturing naar de sub is analoog en dat signaal zal zoals gezegd de optelling zijn (uitgevoerd in de DSP met het digitale signaal, met wat "normalization" en daarna pas DA conversie) van de LFE "informatie" uit alle kanalen die voor de subwoofer bestemd zijn volgens de instellingen (kanaal en cut-off) in je receiver.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

HTip

Klinkt heel logisch. Goede uitleg! :thumbs-up:

Kon me ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat een probleem was...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

ericbartels

Pioneer SC-LX85, Oppo BDP-83 Special Edition, Pioneer 436 XDE 43 inch, Humax ihdr-5050c, Bowers & Wilkins 704 front, Bowers & Wilkins 705 rear op Atacama i7 stands, Bowers & Wilkins HTM7 center, SVS PB1-ISD subwoofer, Logitech Harmony one remote, Viablue SC-4 silver series speaker cable.

Raymond187

Gisteren ook de aanbevolen instellingen geprobeerd.

Alle speakers op small. Op de receiver filter op 63hz en LFE out Sub only.

BR opgezet Wolverine. Ik denk dat dit de verkeerde keuze kwa film was, want naar mijn beleving klonk het niet beter met deze aanpassing op de receiver. Misschien eens U-571 erbij pakken :)

HTip

Hoe laag kunnen je speakers echt gaan? Ik heb speakers die het 35 Hz (-3dB) kunnen weergeven, maar met x-over op 70 Hz het beste klinkt.
Hangt overigens ook af van de steilheid van de x-over karakteristiek. Ik weet niet of je dat kan instellen op de sub?

Overigens, de BD van Wolverine is best een aardige film voor LFE ;)
Showcase - Topic

Raymond187

Volgens de Specs gaan ze tot 35hz. Sub tot 18hz meen ik kan ik wel op freq. afstellen, maar geen idee hoe die dan staat. Er zitten 3 knoppen op. Miss. niet zo gek idee om ff de handleiding te pakken  :clapping:

Vanavond weer ff pielen.

Raymond187

Zo ff instellen op 80. kijken wat hij dan doet.

ga zo Predator 2 kijken :)

LuPo

Kan ik voor 4x Boston Acoustics A25 en 1x A225C ook het beste gaan voor de crossover op 80 hz? Tevens staat op mijn marantz sr5005 nog 'LPF for LFE'. Wat is dat?

FeaR1986

Citaat van: LuPo op november 16, 2012, 07:35:51
'LPF for LFE'. Wat is dat?

LPF for LFE is een apart filter voor de dedicated LFE-track welke bij meerkanaals signalen aanwezig zijn. Volgens Audyssey kan je deze het beste op default 120 Hz laten staan.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

morca

Citaat van: LuPo op november 16, 2012, 07:35:51
Kan ik voor 4x Boston Acoustics A25 en 1x A225C ook het beste gaan voor de crossover op 80 hz? Tevens staat op mijn marantz sr5005 nog 'LPF for LFE'. Wat is dat?
Als je LPF for LFE +main,s zet geven je front,s ook het laag weer.
Niet bevordelijk voor intregatie vd sub en speakers,denk dat je hem zo goed hebt staan.

RalphH

Citaat van: morca op november 16, 2012, 14:44:28
Als je LPF for LFE +main,s zet geven je front,s ook het laag weer.

Da's weer een andere functie idd.

De LPF for LFE geeft het maximum bereik van het .1 kanaal aan. Ga je deze lager zetten, kun je dus info gaan missen.

Hoger is ook weer niet direct aan te bevelen om dat het dan weer kan zijn dat je sub dit niet lekker weer kan geven. En blijkbaar is het .1 kanaal bij een aantal  bijv. de HD audio formaten, full bandwith --> info boven de 120Hz zit er dus wel in het signaal. Had ik niet verwacht.

Zie onderstaande link voor een leerzaam lijstje:
http://www.genelecusa.com/faq/multichannel/lfe-channel/

Check voor de volledigheid wel even de opmerking achter het DTS-HD formaat

LuPo

Bedankt allemaal. Het is me nu duidelijk!

ronalddebeer

begrijp ik het goed dat je dus eigenlijk altijd voor SMALL moet kiezen??
Pioneer SC-LX86-K - Pioneer BDP-LX55 - Pioneer S-EX 7.1 surround opstelling

HTip

Citaat van: ronalddebeer op december 19, 2012, 19:17:07
Als je met een sub speelt dan in bijna alle gevallen, ja. Alleen als je fronts tot 20Hz (-3dB) of lager kunnen weergeven is LARGE met sub een optie. Overigens zonder sub staan speakers altijd op LARGE. Mijn sub gaat trouwens tot 14Hz ;)
Showcase - Topic

ronalddebeer

JCL

Citaat van: ronalddebeer op december 19, 2012, 19:17:07

Tenzij je je sub high-level aansluit. Dan zet je de fronts altijd op LARGE.

ronalddebeer

Citaat van: JCL op december 20, 2012, 10:49:44
Tenzij je je sub high-level aansluit. Dan zet je de fronts altijd op LARGE.
wat is high-level aansluiten??

HTip

Citaat van: ronalddebeer op december 20, 2012, 12:58:29
wat is high-level aansluiten??
Via de speakeraansluitingen. Ik vraag me trouwens af of je fronts dan op LARGE moeten staan. Instellingen zoals x-over worden dan in de sub gedaan. Misschien dat iemand dat kan uitleggen.
Showcase - Topic

JCL

Citaat van: HTip op december 20, 2012, 13:03:38
Via de speakeraansluitingen. Ik vraag me trouwens af of je fronts dan op LARGE moeten staan. Instellingen zoals x-over worden dan in de sub gedaan. Misschien dat iemand dat kan uitleggen.

High-level aansluiten betekend inderdaad via de speaker terminals van de versterker.

Wat gebeurd er dan. De receiver/versterker stuurd het volledige signaal (dus alle frequenties) uit naar de front speakers. Op de subwoofer stel je de cross-over in. Alle frequenties die lager zijn dan de cross-over (zeg als voorbeeld 60 hz) worden door de sub weergegeven. De speakers geven alle frequenties weer, er is immers geen sprake van 2-richtingsverkeer (verbeter me als dit niet klopt).

Je moet de speakers dus op LARGE zetten. Zet je ze op SMALL en zet je in de versterker de cross-over op (laten we bij dat voorbeeld blijven) 60hz, dan heb je hem dus defacto low level aangesloten.

Het voordeel van high-level aansluiten is dat de sub beter valt te intergreren in de setup. Ook hebben sommige subs (bijvoorbeeld mijn REL, maar ik meen dat de DD(+) subs van Velodyne) een apparte volume regeling voor de high en de low level aansluiting. Ik laat de sub dus minder hard meespelen bij muziek als met film.