large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

Zijn er mensen die een one-person opstelling hebben (en dus maar 1 belangrijke sweetspot recht voor het beeldscherm) en toch veel belang hechten aan een centerspeaker? Misschien niet helemaal het topic ervoor maar omdat het nu toch even over de venterspeaker gaat;

Ik gebruik namelijk zelf geen centerspeaker meer. Voorheen wel en zal altijd te schipperen met de plek. Onder de tv klinkt alsof het geluid ook echt een beetje onder het scherm vandaan komt. Boven de tv hetzelfde maar dan boven natuurlijk. Toen bedacht ik me dat je eigenlijk een center nodig hebt die precies achter het beeld steekt. Met een beamer en audio-transparant doek is dit waarschijnlijk wel mogelijk maar met een lcd/plasma of in mijn geval zelf een oude crt bak? Nee dat gaat niet...

Toen ben ik zonder center gaan spelen. En nu komt het geluid echt pinpoint precies 'uit' het beeld vandaan. Wel met een groot nadeel. Alleen recht tussen de frontspeakers werkt dit goed. Ga je rechts of links van het beeld zitten dan is een centerspeaker weer onmisbaar.

En of de centerspeaker full-range en/of wel geen sub nodig heeft speelt in veel gevallen toch helemaal geen rol omdat speakers die op small staan ingesteld sowieso het laag al doorgeven aan de sub. En als het goed is is de sub niet plaatsbaar en 'denk' je dat het zware lagen geluid uít de center lijkt te komen...

yorkie13

een center goed kunnen plaatsen is zeker belangrijk.
ik draai met 5 gelijke monitors van XTZ, en dat is de match met de fronts in mijn ogen optimaal.

Alles op small en de subwoofer op 80 hz werkt dan heel goed.

Echter een experiment met de subwoofer High Level aangesloten werkt echt heel goed.
Je moet deze subwoofer dan wel in de buurt van de center kwijt kunnen.
Zelfs met de x-0ver op 40 hz komt er nog aardig wat extra impact bij door de extra subwoofer.

Eddye

Citaat van: Ejorne op januari  9, 2012, 11:19:42
Zijn er mensen die een one-person opstelling hebben (en dus maar 1 belangrijke sweetspot recht voor het beeldscherm) en toch veel belang hechten aan een centerspeaker? Misschien niet helemaal het topic ervoor maar omdat het nu toch even over de venterspeaker gaat;

Ik gebruik namelijk zelf geen centerspeaker meer. Voorheen wel en zal altijd te schipperen met de plek. Onder de tv klinkt alsof het geluid ook echt een beetje onder het scherm vandaan komt. Boven de tv hetzelfde maar dan boven natuurlijk. Toen bedacht ik me dat je eigenlijk een center nodig hebt die precies achter het beeld steekt. Met een beamer en audio-transparant doek is dit waarschijnlijk wel mogelijk maar met een lcd/plasma of in mijn geval zelf een oude crt bak? Nee dat gaat niet...

Toen ben ik zonder center gaan spelen. En nu komt het geluid echt pinpoint precies 'uit' het beeld vandaan. Wel met een groot nadeel. Alleen recht tussen de frontspeakers werkt dit goed. Ga je rechts of links van het beeld zitten dan is een centerspeaker weer onmisbaar.

En of de centerspeaker full-range en/of wel geen sub nodig heeft speelt in veel gevallen toch helemaal geen rol omdat speakers die op small staan ingesteld sowieso het laag al doorgeven aan de sub. En als het goed is is de sub niet plaatsbaar en 'denk' je dat het zware lagen geluid uít de center lijkt te komen...

Ik heb een "one-person" opstelling (zoals jij dat noemt). Ik heb eigenlijk nooit zonder centerspeaker geprobeert, maar ben best in voor een experimentje.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Ejorne

Citaat van: Eddye op januari  9, 2012, 12:55:35
Ik heb een "one-person" opstelling (zoals jij dat noemt). Ik heb eigenlijk nooit zonder centerspeaker geprobeert, maar ben best in voor een experimentje.

Ja, ik wist het beestje even geen naam te geven, dus maakte ik er maar "one-person" van.  ;D Wat voor term is hier gebruikelijk?

Maar ik vind het voordeel van het spelen zonder centerspeaker zitten in de de plaatsing van het geluid. Ik had het idee bij het spelen met center dat het geluid ofwel van links, center of juist rechts kwam. Tevens dat wat er vanuit de center kwam ook hoorbaar boven of onder de tv vandaan leek te komen. Zonder centerspeaker het ik het idee dat ik meer het hele bereik van links tot rechts te horen krijg. Met bijvoorbeeld een geluidseffect dat van links over de center naar rechts loopt, hoorde ik met center een soort 3-stap. Links, center en rechts. Dit zou natuurlijk mooi over moeten vloeien maar dat kreeg ik met mijn apparatuur en opstelling niet voor elkaar. Echter zonder speaker wel, heel mooi vloeiend loopt het dan van links naar rechts in "ontelbaar stapjes". Ook dialogen komen pin-point precies "uit" de tv vandaan. Ik wil(de)* niet meer terug. Belangrijk is natuurlijk wel dat het in de processor goed wordt ingesteld dat er geen center meer mee doet anders krijg je nogal een zeer 'aanwezig' gat in het geluidsbeeld.

(* wilde omdat ik momenteel helemaal terug op stereo ben gekomen maar da's een ander verhaal)

marconist

Draai al jaren met 4.0.

Wanneer je in staat bent je omgeving goed in te richten voor stereo (met een niet te geaccentueerde sweetspot) is die (lelijke) middenspeaker niet nodig. Mits je natuurlijk in staat bent je scherm midden tussen de L + R speakers te plaatsen.  :)

Als dat niet kan, tsja dan is een middenspeaker voor films wel aan te raden ....
De zij/achter speakers zijn minder kritisch, mits je ze niet te dicht "op het oor" zet.

Eddye

Citaat van: Ejorne op januari  9, 2012, 16:02:00
Ja, ik wist het beestje even geen naam te geven, dus maakte ik er maar "one-person" van.  ;D Wat voor term is hier gebruikelijk?

Maar ik vind het voordeel van het spelen zonder centerspeaker zitten in de de plaatsing van het geluid. Ik had het idee bij het spelen met center dat het geluid ofwel van links, center of juist rechts kwam. Tevens dat wat er vanuit de center kwam ook hoorbaar boven of onder de tv vandaan leek te komen. Zonder centerspeaker het ik het idee dat ik meer het hele bereik van links tot rechts te horen krijg. Met bijvoorbeeld een geluidseffect dat van links over de center naar rechts loopt, hoorde ik met center een soort 3-stap. Links, center en rechts. Dit zou natuurlijk mooi over moeten vloeien maar dat kreeg ik met mijn apparatuur en opstelling niet voor elkaar. Echter zonder speaker wel, heel mooi vloeiend loopt het dan van links naar rechts in "ontelbaar stapjes". Ook dialogen komen pin-point precies "uit" de tv vandaan. Ik wil(de)* niet meer terug. Belangrijk is natuurlijk wel dat het in de processor goed wordt ingesteld dat er geen center meer mee doet anders krijg je nogal een zeer 'aanwezig' gat in het geluidsbeeld.

(* wilde omdat ik momenteel helemaal terug op stereo ben gekomen maar da's een ander verhaal)

Ik vind het duidelijk horen of het geluid (in mijn geval) van onder de TV komt wel meevallen. Zeker als je de speaker iets naar boven kantelt. Wel is het heel goed te horen wanneer dialoog van center naar L/R gaat. Bij mij schrijf ik dat toe aan het feit dat mijn center uit een andere serie komt dan mijn Fronts. Misschien dat ik het van de week even ga proberen. Ik hoop alleen dat het genoeg is om de centerspeaker als niet aanwezig te zetten, en niet die hele Audessy weer te draaien. Ik wordt altijd helemaal dol van de tonen.
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

blue-eyes

de beroemde Phantoomcenter.

Al veel over geschreven op dit forum. Met name diegenen die een NIET matchende center hebben gebruiken dit.
100% matchende (klank, etc.) heeft altijd de voorkeur, mits goed ingesteld, maar dat is een randvoorde aan deze thread.

Denk bijv. aan topspeakers uit een lijn waar geen passende center voor wordt gemaakt. Een niet of minder matchende center is dan af te raden.
Grote nadeel is inderdaad de genoemde hot spot voor 1 persoon.
Voordeel kosten en identieke sound uit de speakers, immers, je gebruikt de frontspeakers.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Eddye

Citaat van: Blue-Eyes op januari  9, 2012, 19:34:36
de beroemde Phantoomcenter.

Al veel over geschreven op dit forum. Met name diegenen die een NIET matchende center hebben gebruiken dit.
100% matchende (klank, etc.) heeft altijd de voorkeur, mits goed ingesteld, maar dat is een randvoorde aan deze thread.

Denk bijv. aan topspeakers uit een lijn waar geen passende center voor wordt gemaakt. Een niet of minder matchende center is dan af te raden.
Grote nadeel is inderdaad de genoemde hot spot voor 1 persoon.
Voordeel kosten en identieke sound uit de speakers, immers, je gebruikt de frontspeakers.

Mijn Fronts zijn uit de CM serie, mijn center niet, die is uit de 600 serie. Ik neem maar aan dat die Phantoomcenter automatisch aan gaat als de echte uit gaat....
Devialet 200

blue-eyes

Ja. Je moet aangeven dat er een fysieke center mist, beter gezegd: niet selecteren, center off /na, etc. etc. Bij het aanbieden van een 5.1 of 7.1 signaal zal de receiver het centerkanaal automatisch over de L en R frontspeaker laten spelen.

Bij weten is dit zo, misschien dat er uitzonderingen zijn?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Eddye

Zal het eens even proberen, thnx
Devialet 200

Eddye

O.k. Even een update: ik heb nu mijn centerspeaker losgekoppeld en aangegeven in het menu van de receiver dat deze er niet is. Zolang ik in het midden van de bank zit, zijn de dialogen inderdaad spot-on in het midden. Het geluid is veel homegener, vooral waar dialogen niet meer uit het midden komen, maar b.v. meer van links of rechts. Ik geloof wel dat er met opnieuw de audessy inmeting draaien nog veel te halen is. Ik mis vooral een beetje 'punch' recht van voren.

Als ik op een hoek van de bank ga zitten is het hele effect weg. Al naar gelang waar je zit overheerst de linker of rechter front enorm, wat me echt uit de filmervaring trekt.

Al met al een hele leerzame ervaring, die me doet twijfelen om mijn plan voor een nieuwe blu-ray speler even op de achtergrond te zetten en misschien toch een CMC of CMC2 aan te gaan schaffen.

Ejorne, heb je hier wat aan?
Devialet 200

Ejorne

Citaat van: Eddye op januari 10, 2012, 19:28:45
O.k. Even een update: ik heb nu mijn centerspeaker losgekoppeld en aangegeven in het menu van de receiver dat deze er niet is. Zolang ik in het midden van de bank zit, zijn de dialogen inderdaad spot-on in het midden. Het geluid is veel homegener, vooral waar dialogen niet meer uit het midden komen, maar b.v. meer van links of rechts. Ik geloof wel dat er met opnieuw de audessy inmeting draaien nog veel te halen is. Ik mis vooral een beetje 'punch' recht van voren.

Als ik op een hoek van de bank ga zitten is het hele effect weg. Al naar gelang waar je zit overheerst de linker of rechter front enorm, wat me echt uit de filmervaring trekt.

Al met al een hele leerzame ervaring, die me doet twijfelen om mijn plan voor een nieuwe blu-ray speler even op de achtergrond te zetten en misschien toch een CMC of CMC2 aan te gaan schaffen.

Ejorne, heb je hier wat aan?

Inderdaad, dat bedoelde ik met 'one person' opstelling.  ;D

Gabor

Een automatische room correctie kan overigens wel vrij dodelijk zijn voor de centerloze opstellingen. Als de EQ tussen links en rechts verschilt en niet fase correct is, is je fantoom center behoorlijk anders dan wat het zou moeten zijn. Dit moet je dus wel even vrij uitvoerig testen, of de EQ handmatig even aanpassen dat beide speakers hetzelfde doen.

Ook is mijn ervaring dat het samenhangt met de kijkhoek van het beeld en de hoek van de speakers. Bij mij thuis speel ik ook zonder center en dat gaat verrassend goed. Eigenlijk precies zoals Ejorne het beschrijft, de plaatsing is heel prettig, je front wordt 1 geheel, het zijn niet meer 3 puntbronnen.
Maar ik heb een doek van 2 meter, speakers staan er naast tweeter tot tweeter staan ze 2.80 meter uit elkaar, en mijn kijkafstand is ook 2.80 meter. Een vrij grote hoek dus (45 graden links en rechts). Zou ik nog een center achter het doek neerzetten (als dat akoestisch transparant zou zijn en het qua opstelling zou lukken) dan zou het gat tussen L, C en R waarschijnlijk te groot zijn en het zelfs minder uitpakken. De center is veel meer een te lokaliseren puntbron.
Op m'n werk in de studio heb ik meer een bioscoopopstelling met een smallere hoek (ITU, 30 graden) en 3 gelijke speakers achter het scherm (dus ook niet ernaast) en als ik daar een fantoomcenter gebruik is het juist weer minder mooi. In een andere studio heb ik iets meer een huiskamer opstelling met 3 gelijke speakers en een gemiddelde tv, speakers ongeveer hetzelfde als thuis maar het scherm veel kleiner (geen projectie), als ik daar een fantoomcenter gebruik wordt het ook minder terwijl dat dus met een groter scherm juist weer beter werd. Het formaat van het beeld en de hoek van de speakers tellen mijn inziens dus ook allemaal mee of een fantoomcenter wel of niet goed uitpakt. Ik kan me dus goed voorstellen dat het in veel huiskamers, met de L en R speakers 3 meter uit elkaar en een 46" tv er tussen, dat het mooier is met center. Maar met de goede verhoudingen kun je gewoon een ontzettend prettig fantoom center maken vergelijkbaar met een goede bioscoop opstelling maar dan zonder de praktische bezwaren.

juvade

###

Zefanja

Citaat van: juvade op februari 17, 2012, 00:15:52
Zijn er mensen die met de volgende instelling werken:
- wél een subwoofer fysiek aanwezig
- subwoofer UIT in de receiver
- full range naar de fronts, dus ook downmix van het LFE-kanaal
- subwoofer aangesloten op de pre-out L/R van de receiver

Het voordeel van deze setup zou moeten zijn dat de subwoofer ook meespeeld in de pure-direct modus.
Daarnaast gaan mijn speakers vrij laag (36hz) dus dat wil ik ze ook voeden ook.
In mijn woonkamer werkt dit wel aardig.

Ik heb ook geexperimenteerd met THX setting, dus alles beneden 80Hz naar de subwoofer, maar vooral
bij muziek krijg ik niet het gewenste resultaat, want m'n subwoofer is wat trager dan de fronts.

Voor muziek moet je sowieso een andere setting hanteren als ik het goed heb.
Bij muziek stuur je de bas pas door naar de sub als de speakers het niet meer aankunnen. Bij jou sou dat 40 Hz zijn.
Als ik het goed heb natuurlijk.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

yorkie13

Dan zou ik persoonlijk 60 hz aanhouden .
Dat geeft bij mij het beste resultaat.

Zefanja

Voor film is dat perfect. Bij worden mijn frontz ook op 60Hz afgekapt.
maar voor muziek moet je toch het -3db punt aanhouden om je fronts af te kappen?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

JCL

Citaat van: Zefanja op februari 17, 2012, 10:17:25
Voor film is dat perfect. Bij worden mijn frontz ook op 60Hz afgekapt.
maar voor muziek moet je toch het -3db punt aanhouden om je fronts af te kappen?

Dat kun je toch het beste per speaker/sub/ruimte combi uitproberen? Ik draai altijd een sweep van 200 naar 15 hdz. Die moet gewoon altijd even hard klinken. Op het punt dat je speakers afkappen, zet je de sub erbij. Die van mij draaien nu tot 48 hdz ofzo.

Zefanja

Citaat van: JCL op februari 17, 2012, 11:07:19
Dat kun je toch het beste per speaker/sub/ruimte combi uitproberen? Ik draai altijd een sweep van 200 naar 15 hdz. Die moet gewoon altijd even hard klinken. Op het punt dat je speakers afkappen, zet je de sub erbij. Die van mij draaien nu tot 48 hdz ofzo.

Ja dat bedoel ik ook.
Precies op het moment dat je speakers zachter gaan zet je de sub erbij en dat is volgens mij meestal het -3b punt.
maar bij films is dat weer net anders geloof ik.

roland p

Ik draai alles nu gewoon full-range omdat dat het lekkerste klinkt. Subwoofer erbij op de speaker-uitgangen (high-level) lijkt me nog wel leuk om een keer uit te proberen. Maar theoretisch gezien ga je dan toch LFE missen? LFE heeft headroom nodig.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Zefanja

Citaat van: roland p op februari 17, 2012, 11:18:57
Ik draai alles nu gewoon full-range omdat dat het lekkerste klinkt. Subwoofer erbij op de speaker-uitgangen (high-level) lijkt me nog wel leuk om een keer uit te proberen. Maar theoretisch gezien ga je dan toch LFE missen? LFE heeft headroom nodig.

Highlevel is voor stereo en low level is voor het LFE signaal.
Dus voor LFE heb je niks aan je Highlevel aansluiting.
Het LFE signaal is een apart kanaal. Die krijg je niet over het speaker kanaal.
Met je fronts op large zul je ook LFE missen, volgens mij doet hij dan een downmix van het LFE signaal (weet niet zeker)
En de meeste speakers trekken het sowieso niet om en het gewone bas signaal en het LFE signaal af te spelen.
Je gaat sowieso bas missen en de bas kan vrij lelijk/vervormt worden.

roland p

Citaat van: Zefanja op februari 17, 2012, 11:32:56
Highlevel is voor stereo en low level is voor het LFE signaal.
Dus voor LFE heb je niks aan je Highlevel aansluiting.
Het LFE signaal is een apart kanaal. Die krijg je niet over het speaker kanaal.
Met je fronts op large zul je ook LFE missen, volgens mij doet hij dan een downmix van het LFE signaal (weet niet zeker)
En de meeste speakers trekken het sowieso niet om en het gewone bas signaal en het LFE signaal af te spelen.
Je gaat sowieso bas missen en de bas kan vrij lelijk/vervormt worden.
Precies, ik zie de volgende upgrade al weer aankomen: dedicated sub voor LFE :D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Zefanja

Citaat van: roland p op februari 17, 2012, 11:47:00
Precies, ik zie de volgende upgrade al weer aankomen: dedicated sub voor LFE :D

Veel subs kun je Highlevel en low level aansluiten.
Dus 1 sub zou voldoende moeten zijn.

VlisChris

Citaat van: RA SUBS op februari 17, 2012, 09:54:35
Dan zou ik persoonlijk 60 hz aanhouden .
Dat geeft bij mij het beste resultaat.

Het meest aangeraden als beginpunt is toch het -3Db punt x 1.5?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 20, 2012, 14:42:29
Het meest aangeraden als beginpunt is toch het -3Db punt x 1.5?
Voor low-level LFE ja, maar voor high-level schijnt het -3dB punt ook goed te zijn. Met dat laatste heb ik geen ervaring. Sterker nog, zo laag gaat mijn x-over instelling niet ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive