large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

yorkie13

je hebt dus nu in principe gewoon "2" subwoofers staan ipv 3

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december  4, 2011, 13:57:26
je hebt dus nu in principe gewoon "2" subwoofers staan ipv 3
Inderdaad, maar het staat wel "stoer" 2 van de T3's op elkaar.
Ach weet je, als het maar werkt en het gewenste resultaat op leverd wat ik niet voor elkaar kreeg met de T3's links en rechts van de front speakers.
Heb getracht 1 T3 te verkopen op MP maar met biedingen van 250 euro laat ik die 2 lekker op elkaar staan  ;D
Ik vind wel de T3 veel warmer worden dan de T7.......

yorkie13

komende week ga ik e.a. betreffende subwoofers op de surround en center kanalen eens nader testen.

ik heb hiervoor dus echt per kanaal een actieve subwoofer beschikbaar.

Alle 3 kanalen worden dan op large gezet.Neutrik/Speakon kabels zullen de verbinding maken dmv het signaal
High level van de luidsprekers af te nemen.
Dit om enorme lengtes kabels te voorkomen.

Per kanaal komt er een BK Gemini II , op center en surrounds.

LFE wordt aan een Monolith + gevoed.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december  8, 2011, 14:10:11
komende week ga ik e.a. betreffende subwoofers op de surround en center kanalen eens nader testen.

Alle 3 kanalen worden dan op large gezet.Neutrik/Speakon kabels zullen de verbinding maken dmv het signaal

Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Ik had dan op links en rechts een sub (T3) en voor surround achter mij de T7.
Alle 3 de subs met Neutrik en LFE maar zoals eerder gemeld ik had last van dreunerige bas in deze opstelling.
Large of Small maakte niet uit behalve dat Small minder bas opleverd, niet minder dreun !
Zoals de opstelling nu is heb ik dit probleem niet.......
(diverse malen geprobeerd een jpg te plaatsen maar helaas dit lukt niet)

Edit 10-12

Wat ik ook ga proberen ipv links en rechts een sub, links rechts gecombineerd op 1 sub, op de center een sub en op de surround speaker links rechts gecombineerd op 1 sub.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december  8, 2011, 14:10:11

PS. ik vraag mij trouwens wel af of een sub op het midden kanaal (center) nut heeft.
In films wordt daar voor 90% menselijke stemmen geproduceerd en daar heeft een sub geen nut, zal volgens mij alleen maar irittant zijn, dus ik ben benieuwd naar het resultaat.
Waarom trouwens een apparte sub voor LFE ?

CBdicX

Even een andere vraag, om een "voelbare" LFE te krijgen dient een subwoofer dan groot te zijn qua kastmaat en speakermaat en is een zware versterker nodig, richting 500+ watt  ?
En vanaf hoeveel Hz wordt LFE voelbaar, en genieten de buren dan ook niet mee ? 

HTip

Veel hangt af van de ruimte en de akoestiek. Op plaatsen waar staande golven elkaar versterken heb je meer laagweergave dan op andere plaatsen. Daarnaast is de grootte natuurlijk ook een factor. Een kleine ruimte geeft bij relatief weinig energie reeds het gevoel waar jij op doelt. Grote ruimtes hebben natuurlijk meer energie nodig.

Mijn ruimte is slechts 22m2, maar heb toch een 18" sub met versterking van 1250W RMS (3000W peak). Deze staat echter op een fractie van wat ie kan, maar toch ervaar je het zgn. broekwapperend laag. Ik denk dat je met een 12" met 500W ditzelfde kan bereiken, alleen zal je minder headroom over hebben.

EDIT: Of de buren kunnen meegenieten hangt af of je de sub kan ontkopppelen van de ruimte. Als muren, etc. gaan meetrillen, dan heb je dat eerder dan dat het puur het LFE-signaal is. Met bijv. een Gramma/SubDude kan je hiervoor zorgen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CBdicX

Ik heb een kleine woonkamer van 5 bij 7 meter.
Wat zou een goede Rel zijn voor deze ruimte, zowel de oude als nieuwe modellen ?
En dan wil ik deze sub puur en alleen als LFE gebruiken, voor High heb ik Rel T3.
Voor LFE gebruik ik nu de T7, er is uiteraard wel meer dan genoeg laag maar mis het "gevoel".

yorkie13

Waarom vasthouden aan Rel ?

Er zijn veel meer subwoofer merken die aan je wensen kunnen voldoen.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 11, 2011, 11:37:03
Waarom vasthouden aan Rel ?

Er zijn veel meer subwoofer merken die aan je wensen kunnen voldoen.

Ok, kom eens met een goede LFE sub voorstel (hoeft niet een nieuwe te zijn)......... ;-)
(deze zal dan ipv de T7 gebruikt gaan worden)

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 11, 2011, 11:45:18
een BK Monolith + 8)

of deze
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=rel%20t7&source=web&cd=8&ved=0CFAQtwIwBw&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dbi5zvv_kcDg&ei=2InkTvXjK9Ht-gbcwY2mCQ&usg=AFQjCNHAEiKtGT3WcnBY_jQNZd-krm-dBA

Appart dat je de T7 vermeld, precies degene waarvan ik denk (dacht) dat die de zwakke LFE schakel is.
Zal het de "angst" zijn op de T7 en T3 om aan de volume knop te draaien voor LFE ?

Edit 13-12

Heb de LFE output op de receiver een aantal dB's hoger gezet en dan wordt de handel wel voelbaar :-)
Ook heb ik de 2 T3's en de T7 op een verhoging gezet om het contact geluid richting de buren via de betonnen vloer zoveel mogelijk te verhinderen.
Simpel een 18mm spaanplaatje op het formaat van de sub, 4 pootjes er onder en klaar.......
Onder de pootjes zitten 4 stelboutjes M8 bolkop zodat er afgesteld kan worden om gewiebel te voorkomen.
Kosten: ca 15 euro per verhoging (spaanplaat, kantband, pootjes en M8 schoeven en een klein beetje zweet.......)  

yorkie13

Zoals beloofd heb ik met een BK Gemini II dmv High Level aansluiten op de center getest.
Duidelijk is dat de center (large) meer body heeft. Handig is wel om de fase goed in te kunnen stellen.

Later ook nog een Gemini II op iedere surround testen, wordt vervolgd.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 21, 2011, 10:33:00
Zoals beloofd heb ik met een BK Gemini II dmv High Level aansluiten op de center getest.
Duidelijk is dat de center (large) meer body heeft. Handig is wel om de fase goed in te kunnen stellen.

Later ook nog een Gemini II op iedere surround testen, wordt vervolgd.

Wat ik mij afvraag is wat een nuttigere opzet zou zijn:

wat ik nu heb,  T3 op front L, T3 op front R en T7 op surround
OF
1x T3 voor Front L&R, 1x T3 voor center en T7 voor surround

?

En wat ik mij ook afvraag is dat je wel eens leest dat speakers op Large (of full range) schadelijk kan zijn omdat de speaker dan "probeert" om toch die lage frequenties weer te geven.
REL adviseerd om de speakers op Large te zettten, ook kleine speakers.
Mocht dit schadelijk zijn lijkt het mij dat REL toch uit bijv. de USA een legertje advokaten tegemoed zou kunnen zien met claims dat er speakers verklooit zijn met die Large in stelling.
Maar denk dat dat dus toch niet het geval zal zijn en de Large of Full range instelling probleemloos gebruikt kan worden. ook op "kleine" speakers.......

yorkie13

Dan kan je met Audessey ook wel aan de slag.

Die geeft ook regelmatig Large aan bij luidsprekers die onder de 30 hz weinig doen.

Maar welke van de 2 is de grotere ? de T3 of de T7 ?

edit  de T7 dus

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 22, 2011, 16:05:28
Dan kan je met Audessey ook wel aan de slag.

Die geeft ook regelmatig Large aan bij luidsprekers die onder de 30 hz weinig doen.

Maar welke van de 2 is de grotere ? de T3 of de T7 ?

edit  de T7 dus

T3 en T7 zijn nagenoeg gelijk qua prestaties, beide 32 Hz, T7 heeft een wat zwaardere versterker.
Audyssey ben ik geen fan van, ik heb een Integra 70.2 met de nieuwste XT32 maar ik vind het eind resultaat niet lekker klinken. Het zal allemaal wel vlak afgeregeld zijn door Audyssey maar ik vind het niks......
Nooit heb ik Audyssey wat gevonden, ik heb Audyssey gebruikt vanaf versie XT maar altijd zelf de EQ ingesteld zoals ik het prettig vond, wel gebruik ik de speaker afstand van Audyssey, dat is een prima hulpmiddel.

Maar goed, gaat jou voorkeur uit naar een setup met of zonder center met subwoofer ?

yorkie13

voorkeur op dit moment met, er zit idd veel laag in het center kanaal.

heb ook een serieus grotere subwoofer hiervoor besteld  :D

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 22, 2011, 17:22:32
voorkeur op dit moment met, er zit idd veel laag in het center kanaal.

heb ook een serieus grotere subwoofer hiervoor besteld  :D

Zit dat laag erin via LFE of ook via High ?

yorkie13

LFE gaat gewoon naar het .1 kanaal

dus center op large en subwoofer er high level big geprikt.
x-0ver op sub op 45 hz

de center heb ik voorlopig op 40 hz gezet, later echter op large.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op december 22, 2011, 17:30:50
LFE gaat gewoon naar het .1 kanaal

dus center op large en subwoofer er high level big geprikt.
x-0ver op sub op 45 hz

de center heb ik voorlopig op 40 hz gezet, later echter op large.

Geeft dit niet dat de stemmen via de center allemaal (te) laag klinken ?

Info Internet:
De grondtoon of frequentie van een Nederlandse mannenstem ligt rond de 100 Hz (met als laagste rond de 80 Hz), die van een Nederlandse vrouwenstem rond de 200 Hz en die van een Nederlandse kinderstem rond de 300 Hz. Bij spraakgeluid ligt de meeste geluidsenergie echter in het frequentiebereik waarvoor het menselijk gehoor het gevoeligst is, namelijk rond 1000 Hz

Niet veel nut voor een subwoofer lijkt mij op een center, of zie ik dit verkeerd ?.......

yorkie13

Dit is wat MJ Acoustics als advies geeft

Why is it so important to have a sub on the centre channel?
The centre channel receives a vast amount of bass / sub bass information during your average movie. It's placement, usually central to the viewer, makes it a very important part of the 5.1 setup that should delivery true full range dynamic capability. A common setup for Home Cinema enthusiasts is a Pro 50 on the centre channel and a Reference I or Reference 200 handling the LFE channel. This is what we consider to be an excellent setup for enhanced dialog (centre channel) and superb LFE handling. The centre channel information is equal to and in some cases, more information than is sent to the LFE channel. You may have heard people say to you "make sure you spend a fair share of your budget on your centre speaker" it's because it handles a good 70% - 80% on and off throughout the movie. As a large centre would normally be right in the way of your viewing area, your setup leans towards having a good quality small centre (for example the XENO XC1 or the SUBLIMINAL S1RM) with a sub connected to it. You won't believe the enhanced overall cinema experience until you add a centre channel sub....try it.

CBdicX

;D

CBdicX

Dit is wat MJ Acoustics als advies geeft

Duidelijk, een goede uitleg, zeker mbt LFE film.
Ik zal het ook gaan proberen en laat weten of dit bevalt, ook tijdens High Level gebruik, want dat is een belangrijk gedeelte voor mij persoonlijk.......

PS. aan de andere kant wordt het laag van de center via bass management onder de x-over toch al naar de subs gestuurd.
De "winst" lijkt mij dan alleen te zitten in High Level, maar of dat zo veel is............ ?

icefire

MJ Acoustics advies is echt nuttig. Bedankt RASUBS voor het posten. :)

yorkie13

Gewoon zelf proberen of je een subwoofer bij de center een toevoeging vindt hebben.