large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

Citaat van: HTip op juli 29, 2011, 16:50:45
Mooie functie van de Denon! Dat is precies wat je willen instellen. Heb jij dus geen last van. Heel goed :thumbs-up:

Eigenlijk jammer om te lezen dat het niet standaard is. Dat is toch wel één van de functies die ik weer zou willen zien op een eventuele nieuwe receiver of processor....
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

HTip

Citaat van: FeaR1986 op juli 29, 2011, 16:52:32
Eigenlijk jammer om te lezen dat het niet standaard is. Dat is toch wel één van de functies die ik weer zou willen zien op een eventuele nieuwe receiver of processor....
Vind ik ook. De moderne receivers hebben nog meer trucjes aan boord, zoals een aparte x-over voor elk kanaal. En sommige ook nog een maximumfrequentie voor de sub. Maar ja, de bouwkwaliteit van vroeger wordt helaas vaak niet meer gehaald.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevefilmfreak54

laten wij wel eerlijk zijn WIE hier gebruik alle mogelijkheden van hun receiver? Denk dat de meestal hier gebruikt nog geen 50% van alle 'capabilities' van hun receiver. Ook niet uit te sluiten sommigen (misschien ik ook) hier zijn wel up to date qua normale aansluitingen enzovoorts maar als het uit komt op x overs, multikamer, YPAO, MCACC, AUDYSSEY enzo, enzo denk dat wij zijn echt 'geen kenners' ben, of zit ik behoorlijk naast? Kan toch. ;) ;)
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Zidoo Z9X 8k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, 5x HDMI van RU Connected, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

juvade

###

GPO

Citaat van: juvade op augustus  4, 2011, 21:09:31
Ik heb nog wel een tip: je kan op internet een programmaatje downloaden dat heet: ToneGen. Het is gratis te gebruiken (ik weet niet hoe lang, zal wel shareware zijn dus iets van 30 dagen).

Als je een laptop hebt, kun je die via de optische uitgang op de ingang van je receiver/processor aansluiten. Het kan natuurlijk ook gewoon
met de hoofdtelefoon/lijnuitgang.

Met dit programma kun je een bepaalde frequentie opgeven. Zo kun je echt testen of de opgegeven specificaties van je luidsprekers kloppen.
Het programma zendt dan een continu toon (of interval of een toon-sweep). Als je de frequenties lager en lager zet, kun je bijvoorbeeld ook
luisteren waar de wisselfrequenties zitten in je luidspreker tussen de hoge/lage tonen.

Bij het instellen van je subwoofer kan je vaststellen of de overgang tussen je hoofd-luidspreker en subwoofer naadloos is en of
er geen "gat" valt of juist een versterking in een bepaald bereik. Daarnaast kun je testen wat de frequentie van je kamer is.

In mijn geval heeft het tot de volgende instellingen geleidt:
Hoofdluidsprekers: small v/a 60hz
Center: small v/a 100hz
Rears: small v/a 80hz

Subwoofer tot max 100hz (en dus niet de standaard 120hz)
De subwoofer is aangesloten van de LFE-uitgang op de LFE-ingang (bij Dali zorgt deze voor bypass van het wisselfilter).
De rotel heeft ook de mogelijkheid om alle frequenties naar de subwoofer te sturen, grappig, maar klinkt natuurlijk nergens naar.

Mijn kamer ressoneert bij 32hz en 70hz.

Het is misschien niet een heel geavanceerde tool, zoals room-EQ, maar voor de hobby erg leuk om een regenachtige zondag mee te vullen.

Dit kun je beter doen met RoomEQWizard. Die laat heel duidelijk de response te zien en is makkelijk in gebruik. Heb je wel een SPL-meter voor nodig, maar dat heeft bijna iedereen die serieus bezig is met HT.

krijg je bv dit soort plaatjes mee:

gratis te downloaden van hometheatershack forum.

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

bazza74

Heb vanmiddag m'n fronts (elac207.2) ook op small gezet........valt mij mee hoeveel bas er nog meekomt.
Is het gewoon niet zo als je de kantelfrequentie op je versterker instelt op bv 80hz dat hij alles boven de 80hz naar de fronts gooit en onder de 80 naar de sub?
Alleen met pure direct blijft de sub meedraaien.......waar dat aan ligt weet ik niet. (draai met een Denon avr-3805)

Ejorne

Citaat van: bazza74 op oktober 21, 2011, 16:32:00
Is het gewoon niet zo als je de kantelfrequentie op je versterker instelt op bv 80hz dat hij alles boven de 80hz naar de fronts gooit en onder de 80 naar de sub?

Ja en nee. Het is niet zo dat het plots afgekapt wordt, zodat er niets van onder de 80 nog naar de fronts gaat en vice versa. Maar het kantelpunt (-3db volgens mij) ligt dan op de 80Hz. De steilheid waarmee hij afvalt wordt veelal aangeduid in db/octaaf. En schommelt veelal ergens tussen de 18 tot 24 db per octaaf asl ik het goed heb.

Komt er dus op neer dat met een kantelpunt van 80Hz een signaal van 40Hz 18 db zachter naar je speakers wordt gestuurd.

bazza74

Uhhh.......tsja, bedankt voor de uitleg maar begrijp nog niet heel veel van db's enzo.
Maar al met al is die 80 hz dus geen verkeerde keuze. Heb keuze vanaf 40 tot 250 hz.
Nu nog eens kijken hoe het met de sub moet. Heb de cross-over al helemaal op max. staan, nu het aantal db nog bepalen.......

HTip

Citaat van: bazza74 op oktober 21, 2011, 18:14:34
Uhhh.......tsja, bedankt voor de uitleg maar begrijp nog niet heel veel van db's enzo.
Maar al met al is die 80 hz dus geen verkeerde keuze. Heb keuze vanaf 40 tot 250 hz.
Nu nog eens kijken hoe het met de sub moet. Heb de cross-over al helemaal op max. staan, nu het aantal db nog bepalen.......
De x-over hangt af van hoe laag je speakers kunnen. In mijn gids voor het instellen staat een passage over het instellen van de crossover. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bazza74

Top!!  :worship:
Zal eens kijken wat ik daarmee kan.........1e maar eens kijken of ik alle vaktaal kan definieren.  :sigh:

HTip

Citaat van: bazza74 op oktober 21, 2011, 20:06:07
Top!!  :worship:
Zal eens kijken wat ik daarmee kan.........1e maar eens kijken of ik alle vaktaal kan definieren.  :sigh:
Als je vragen hebt, stel ze gerust ;)
Showcase - Topic

Ejorne

Citaat van: bazza74 op oktober 21, 2011, 18:14:34
maar begrijp nog niet heel veel van db's enzo.

db is de eenheid van geluidssterkte. Een vliegtuig die je van dichtbij hoort opstijgen geeft ongeveer 120 db en achtergrondruis steekt zo rond de 40db. Daartussenin moeten wij het doen met audio. (sommige malloten uitgesloten die een vliegtuig willen overtreffen...  :P ) Een gemiddelde thuis audio-installatie wordt meestal zo rond de 85 db gekalibreerd.

10 db vermeerdering van geluidsterkte ervaren wij als dubbel zo hard (logaritmisch). Maar technisch gezien is een vermeerdering van 3db een verdubbeling van geluidssterkte...

(maar google kan je dit veel beter en meer waarheidsgetrouw uitleggen dan dat ik hierboven heb proberen te doen...)
;D

HTip

Goede uitleg Ejorne! En om het nog iets moeilijker te maken heb je ook verschillende wegingen. In de audiowereld wordt gebruik gemaakt van de C-weging, terwijl in het dagelijks leven de A-weging beter is.

Je kan starten bij http://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A) en dan de verschillende links volgen voor het complete plaatje ;)
Showcase - Topic

CBdicX

Hoe zit het nu werkelijk met speakers ?

Stel ik heb een speaker met bescheiden woofer en een opgegeven waarde van 50Hz - 20.000 Hz, wat gebeurt er nu precies.
Voor het hoog filtert het scheidingsfilter de lage tonen weg voor de tweeter, klaar.
Maar wat gebeurt er nu voor de woofer ?
Is het zo dat tonen beneden de opgegeven 50Hz wel volledig naar de woofer gestuurd worden of kapt ook hier het scheidingsfilter tonen beneden de 50 Hz af want die kunnen door een bescheiden woofer toch niet hoorbaar weergegeven worden en zullen de weergave alleen maar vervormen ?

yorkie13

Ga gewoon op 1,5 x je -3db punt zitten, dan zit je altijd veilig.

in 50 hz voorbeeld dus gewoon 80 hz pakken, ofwel small.

een 13 cm woofertje kan GEEN 20 hz weergeven op hoge volumes.

CBdicX

Citaat van: RA SUBS op november 19, 2011, 09:28:34
Ga gewoon op 1,5 x je -3db punt zitten, dan zit je altijd veilig.

in 50 hz voorbeeld dus gewoon 80 hz pakken, ofwel small.

een 13 cm woofertje kan GEEN 20 hz weergeven op hoge volumes.

Bedant voor je reactie maar was niet helemaal de vraag.
In jou voorbeeld van een 13 cm woofer die geen 20 Hz kan weergeven wil ik dus weten of de fabriekant het al zo-wie-zo onmogelijk heeft gemaakt dat die woofer zelfs een poging onderneemt dmv een afkap in het scheidingsfilter voor de woofer zodat die 13 cm woofer doet wat je mag verwachten van een 13 cm woofer en niet lager probeert......

yorkie13

Een dergelijk 13 cm woofertje heeft een Fs van ergens rond de 40 hz.

en het is niet echt de bedoeling dat deze dan onder deze frequentie zwaar aangestuurd wordt.

Dirk

Citaat van: CBdicX op november 19, 2011, 17:45:58
Bedant voor je reactie maar was niet helemaal de vraag.
In jou voorbeeld van een 13 cm woofer die geen 20 Hz kan weergeven wil ik dus weten of de fabriekant het al zo-wie-zo onmogelijk heeft gemaakt dat die woofer zelfs een poging onderneemt dmv een afkap in het scheidingsfilter voor de woofer zodat die 13 cm woofer doet wat je mag verwachten van een 13 cm woofer en niet lager probeert......
ik heb nog nooit een passief gefilterde speaker gezien waarbij het laag ook nog eens van een lowcut voorzien werd, dus mijn antwoord is neen...dat doet een fabrikant volgens mij niet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

roland p

Mijn 13cm woofertjes beginnen al vanaf 32Hz te wapperen :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

CBdicX

Citaat van: Dynky op november 19, 2011, 18:02:01
ik heb nog nooit een passief gefilterde speaker gezien waarbij het laag ook nog eens van een lowcut voorzien werd, dus mijn antwoord is neen...dat doet een fabrikant volgens mij niet  ;)

Waarom adviseerd REL bij gebruik van High input dan om de speakers hoe dan ook op LARGE te zetten ongeacht de grote en type ?
Als ik mijn speakers (4x Infinity Model 9) op x-over (small) zet dan werkt High input beduidend minder, op Large (Full in mijn  geval) dan krijg ik uiteraard een lekkere bas uit de REL (T3 en T7) zonder gebruik van LFE !
Ik denk toch echt dat als er een kans is op vervorming omdat de fronts teveel bas te verwerken krijgen in de Full stand, REL zo iets niet zal adviseren, lijkt mij niet echt lekker klinken, een set fronts die staat te vervormen om een sub die gewoon zijn werk te laten doen.
Vandar dat ik dacht dat fabriekanten een low cut gebruikte beneden de drempel van de woofer.
Nu dat dat niet blijkt te zijn vraag ik mij toch af waarom dit High input systeem toch gewoon werkt zonder merkbare vervorming van de woofers die bij model 9 niet echt veel voorstellen .

Martijnst1990

Citaat van: CBdicX op november 20, 2011, 10:07:49
Waarom adviseerd REL bij gebruik van High input dan om de speakers hoe dan ook op LARGE te zetten ongeacht de grote en type ?
Als ik mijn speakers (4x Infinity Model 9) op x-over (small) zet dan werkt High input beduidend minder, op Large (Full in mijn  geval) dan krijg ik uiteraard een lekkere bas uit de REL (T3 en T7) zonder gebruik van LFE !
Ik denk toch echt dat als er een kans is op vervorming omdat de fronts teveel bas te verwerken krijgen in de Full stand, REL zo iets niet zal adviseren, lijkt mij niet echt lekker klinken, een set fronts die staat te vervormen om een sub die gewoon zijn werk te laten doen.
Vandar dat ik dacht dat fabriekanten een low cut gebruikte beneden de drempel van de woofer.
Nu dat dat niet blijkt te zijn vraag ik mij toch af waarom dit High input systeem toch gewoon werkt zonder merkbare vervorming van de woofers die bij model 9 niet echt veel voorstellen .
Wat ik in ieder geval kan bedenken hierop is dat de High level input zijn signaal direct van de speaker afhaalt. Dus wat de speaker krijgt aangeboden, word ook voor de sub gebruikt. Op small word er veel minder bass naar de speaker (en dus ook de sub op high input) gestuurd waardoor de REL veel minder (kan) doen. Gebruik je dit puur voor muziek of ook voor film? Voor muziek lijkt het mij namelijk niet een groot probleem, aangezien de meeste dan toch al op Pure direct en dus large spelen. Maar het laag uit een film zou ik inderdaad niet via een 13 cm woofer willen laten gaan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

misschien moet je jezelf het volgende afvragen ?

Je speelt zelf met Infinity luidsprekers die makkelijk op large kunnen.

Tevens wil ik genoemde rel subjes nu niet echt LFE subwoofers noemen die 20 hz neerzetten.

Dat begint net bij een 10 inch subwoofer, liever 12 inch en groter.

High level heeft totaal geen zin bij Small instellen van je luidsprekers.Je mist dan gewoon een stuk laag.

Wat Rel adviseert is zeker niet de regel, die zijn er om van af te wijken.

Ook meneer Geddes gebruikt bij zijn set up met meerdere subwoofers toch echt Low level via LFE.

maar zelf ben ik zeker een grot voorstander van High level bij gewoon stereo gebruik van subwoofers.

CBdicX

Misschien een beetje "off topic" maar ik heb 3 subs staan, 2x Rel T3 naast de front speakers en een Rel T7 achter de luister plaats.
De Rel T3's staan op front links en rechts, de T7 doet surround.
Al dagen zit ik te klooien om bepaalde irittante bonkende geluiden eruit te krijgen wat niet lukte.
Vooral in bepaalde muziek passages en op tv zenders zoals SBS6, RTL en Veronica was dat "gebonk" (soms) aanwezig.
Werkelijk alles geprobeert, zonder suc6, het enige wat leek te werken was de sub rechts voor uitschakelen.
Nou, dat is dus iets wat ik pertinent niet wilde, ik wilde gewoon met 3 subs werken en wat volgens div. Internet berichten ook zou moeten kunnen, maar ja, vorm van de kamer en plaatsing is crusiaal in wat voor sub opsteling dan ook.....

En toen.............

Ik las bij toeval een bericht over eigenlijk het zelfde probleem en deze gebruiker (audo gebruiker !) had zijn 2 front subs op elkaar gezet en probleem weg.
Het zal toch niet ?
En ja hoor, de linker sub op de rechter, en eureca, weg gebonk, een lekkere strakke bas en ik blij  :bigsmile:
Beide T3's nagenoeg gelijk ingesteld en het volume op een net hoorbaar nivo en dan een tandje terug.
Ik moet nog wel het LFE gedeelte doen, dat komt dit weekend maar verwacht dat dit ook goed zal komen, gebruik LFE toch alleen in film, niet tijdens muziek of tv.

Zal wel niet voor iedere kamer werken maar in mijn geval wel en misschien een tip voor andere gebruikers met een bas waar ze niet tevreden over zijn, proberen kan geen kwaad..........   

Ejorne

Citaat van: CBdicX op november 25, 2011, 09:55:37
Werkelijk alles geprobeert, zonder suc6, het enige wat leek te werken was de sub rechts voor uitschakelen.

En ja hoor, de linker sub op de rechter, en eureca, weg gebonk, een lekkere strakke bas en ik blij  :bigsmile:

Fijn dat je het gebonk hebt weten weg te krijgen. Veel hangt inderdaad vaak af van de plaatsing, heb ik ook ervaren.

Echter wat ik niet helemaal begrijp is dat je de linker sub op de rechter gezet hebt, beide staan nu dus op de 'bonkplaats', maar dat toch het gebonk weg is. Ik zou eerder verwachten dat de rechter sub bovenop de linker dit resultaat zou behalen. Mits Tenzij ze elkaar gedeeltelijk opheffen door niet helemaal in fase of zelfs in elkaars tegenfase staan. Maar in dat laatste geval zul je heel weinig lage tonen overhouden dus dat zal wel niet het geval zijn...

CBdicX

Citaat van: Ejorne op november 25, 2011, 15:06:10
Fijn dat je het gebonk hebt weten weg te krijgen. Veel hangt inderdaad vaak af van de plaatsing, heb ik ook ervaren.

Echter wat ik niet helemaal begrijp is dat je de linker sub op de rechter gezet hebt, beide staan nu dus op de 'bonkplaats', maar dat toch het gebonk weg is. Ik zou eerder verwachten dat de rechter sub bovenop de linker dit resultaat zou behalen. Mits Tenzij ze elkaar gedeeltelijk opheffen door niet helemaal in fase of zelfs in elkaars tegenfase staan. Maar in dat laatste geval zul je heel weinig lage tonen overhouden dus dat zal wel niet het geval zijn...

Klopt, ik vond dat ook erg vreemd maar het zal wel met de vorm en acoustiek van de kamer te maken hebben.
Ze staan beide in de correcte fase, in dit geval 0, als ik 1 van de 2 op 180 zet "verdwijnen" de bassen.
De T7 staat ook op 0 en dat gaat ook goed zo....