Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, oktober 18, 2009, 16:51:59

Vorige topic - Volgende topic

borkaenjo@work

Ik heb even zitten kijken naar je advies.
8 aders 0,8 mm zilver a € 4,85 / m1 = € 38,80 / m1 (uitgaande van 8 aders per unit)
PTFE Tube 8 x € 1,50 / m1 = € 12,- / m1
Sleeving € 2,05 / m1
Totaal / m1 = € 52,85 / m1
Benodigd 20 m1 (alleen voor interne bedrading naar filter) = € 1057,-
Pfff... dit is me iets teveel van het goede op dit moment.
Of maak ik ergens een rekenfout?

Erik van Voorst (in memoriam)

Als je zo rekent maak je geen fout.. ;D

Echter voor de tweeter volstaat bv een enkele draad en voor mid bv 2 of 3 adertjes per kant......maar ik ben met je eens de bekabeling zal wel ongeveer 3 tot 4 keer je budget overschreiden....... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Is er geen sleeving waar je meerdere aders tegelijk in kunt stoppen? Of schiet je dan je doel voorbij?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

FFF

Citaat van: borkaenjo@work op november 18, 2010, 21:56:24
Ik heb even zitten kijken naar je advies.
8 aders 0,8 mm zilver a € 4,85 / m1 = € 38,80 / m1 (uitgaande van 8 aders per unit)
PTFE Tube 8 x € 1,50 / m1 = € 12,- / m1
Sleeving € 2,05 / m1
Totaal / m1 = € 52,85 / m1
Benodigd 20 m1 (alleen voor interne bedrading naar filter) = € 1057,-
Pfff... dit is me iets teveel van het goede op dit moment.
Of maak ik ergens een rekenfout?

Erik geeft het al aan, 8 aders aan je tweeter is erg veel van het goede.
Ik heb het zelf enkel op het hoog en 2 op het mid en of 3 op het laag (daar had het wat meer mogen zijn achteraf...)

Als ik het nog eens mocht doen zou ik denk ik voor het laag een dikkere "solid core" kabel gebruiken, en misschien voor de rest ook overstappen naar koper. Zilver is wel mooi maar relatief prijzig en zilver wordt vaak aangeraden omdat het detail brengt. Het maakt de speakers echter ook wat kiler en analystisch, afhankelijk van je set kan je dat wel of niet gebruiken. In mijn geval zou wat meer warmte best mogen. Dus ik zou zeggen kijk eens naar koper en dan met een massieve kern (dus geen gevlochten draad). Puur oxide/zuurstof vrij koper van bijv 1mm op het hoog, 1.5mm op het mid en 2mm op het laag. manteltje erom en klaar...

Ik heb zelf de soups gemaakt (ook van Tony Gee) en wil de statement misschien ooit nog eens maken. In de tijd dat ik de soups heb gebouwd heb ik 2 filters gemaakt en verschillende soorten kabels gebruikt (helaas niet getest). Uiteindelijk ook op aanraden hvan hier zilvr gebruikt omdat het toch het meest exotische materiaal is en ik voor 100% resultaat wilde gaan en kosten van ondergeschikt belang waren. Zilver is zeker mooi maar je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Nu ga ik een aanname doen omdat ik het nog nooit gezien of beluisterd heb, maar de set van Erik draait zo ver ik weet op buizenversterkers. Dat geeft (over het algemeen) wat meer warmte/romantische gloed over het geluid en dan lijkt zilver me absoluut de beste keuze. Ik draai zelf met Lyngdorf en voor vele zou dat te koud/gedetailleerd/analystisch zijn.

In het kort mijn advies: Probeer zelf een keuze te maken wat voor geluid je wil. Afhankelijk van hoeveel budget je in de toekomst nog vrij kan en wil maken zou ik je aanraden dat in je apparatuur te stoppen en niet in je bekabeling. Het verschil tussen een goede en matige versterker is mijn inziens veel groter. Ik begrijp dat je later op zoek gaat naar een versterker, dus je kan je set dan aanpassen op de speakers zoals jij die gemaakt hebt en niet andersom.

borkaenjo@work

Ik vind het een mooi advies.
Ik ga denk ik voor de Inakustik LS602.
Zowel voor het hoog, mid en laag.
Qua budget nu goed te doen.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

borkaenjo@work

Geen idee, eigenlijk.
Meer is beter???
Het zou volgens de site van Inakustik net wat meer laag, detail en dynamiek
moeten geven.

dre73

Citaat van: borkaenjo@work op november 19, 2010, 12:44:50
Geen idee, eigenlijk.
Meer is beter???
Het zou volgens de site van Inakustik net wat meer laag, detail en dynamiek
moeten geven.

heb je m`n pm niet gelezen? ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

borkaenjo@work

Citaat van: dre73 op november 19, 2010, 12:46:52
heb je m`n pm niet gelezen? ::)

Natuurlijk wel.
Maar de LS 602 met een diameter van 9 mm past precies in mijn kabel doorvoer.
Met een dubbele krimpkous om het uiteinde van de doorvoer en de kabel
lijkt ie me mooi afgesloten.

scrutinizer

Kijk ter oriëntatie hier ook nog even, Mario.
http://www.partsconnexion.com/index.html

onder het kopje: Wire/Cable > Hook- Up Wire.

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

borkaenjo@work

Vandaag bij de spuiter gaan kijken.
Mat is heeeel erg mooi.  O0 O0 O0
Helaas was de accu van mijn fotocamera leeg,
en ik heb geen kabeltje om mijn telefoon aan de pc
te hangen.
Foto's volgen dus nog.
Maandag of dinsdag ga ik ze weer ophalen.
ik kan niet wachten.

Kleine opmerking:
Je ziet nu wel wat kleine imperfecties.  :(
Zoals de aansluiting van de baffle op de kast,
waar je een klein randje ziet zitten.  :(
Zo ook bij de afronding van de kop bij een
van de speakers.  :(
Maar daar kan ik denk ik wel mee leven.   ;D

scrutinizer

Citaat van: borkaenjo@work op november 20, 2010, 11:52:01
Vandaag bij de spuiter gaan kijken.
Mat is heeeel erg mooi.  O0 O0 O0
Helaas was de accu van mijn fotocamera leeg,
en ik heb geen kabeltje om mijn telefoon aan de pc
te hangen.
Foto's volgen dus nog.
Maandag of dinsdag ga ik ze weer ophalen.
ik kan niet wachten.

Kleine opmerking:
Je ziet nu wel wat kleine imperfecties.  :(
Zoals de aansluiting van de baffle op de kast,
waar je een klein randje ziet zitten.  :(
Zo ook bij de afronding van de kop bij een
van de speakers.  :(
Maar daar kan ik denk ik wel mee leven.   ;D

It all adds up. :)

Als alles klaar en naar tevredenheid is, neemt niemand je die grijns van oor tot oor af. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

borkaenjo@work

Hier alvast de foto's van de filterkasten.

De luidsprekerkasten ga ik straks halen.

borkaenjo@work

En de luidsprekers:

Nu alleen nog de kabels, dan kan ik alles aansluiten.

sphere

Mooi hoor! Bedank ook even je vrouw dat die dit OK vindt :D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Interficior

Take it or lease it

FFF

Roger Black

Oud lid

Mooi, maar die 2 walrussen naast de luidsprekers zou ik er nooit willen hebben liggen. Dat vind ik toch meer iets voor in het poolgebied.

Erwin B

Interficior

Citaat van: Erwin B op november 23, 2010, 08:40:49
Mooi, maar die 2 walrussen naast de luidsprekers zou ik er nooit willen hebben liggen. Dat vind ik toch meer iets voor in het poolgebied.

Erwin B
Volgens mij zijn die "walrussen" nog groter dan zijn vorige speakers! :o :D
Take it or lease it

ruud2

hoi,

ziet er gewoon mooi uit. :headbanging:
verder mag ik concluderen uit de foto's dat je kamer nogal "hard' is?
klap eens in je handen en hoor wat dit doet in de ruimte.
wellicht, en nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen, inplaats van dure
bekabelingen etc. te gebruiken wat meer aan de kamer akoustiek doen.
daarmee zijn veel grotere , relatief goedkopere , sprongen vooruit te maken dan het dure huppeltje van zilveren bekabeling.
achteraf kan je als je wilt fijntunen en experimenteren met kabels, extravagante condensatoren, goud ,zilver, stroomvoorziening en niet te vergeten de hardware enz.enz.

groet, Ruud
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

sphere

Citaat van: ruud2 op november 23, 2010, 14:53:31
hoi,

wellicht, en nu krijg ik natuurlijk het halve forum over me heen, inplaats van dure
daarmee zijn veel grotere , relatief goedkopere , sprongen vooruit te maken dan het dure huppeltje van zilveren bekabeling.
achteraf kan je als je wilt fijntunen en experimenteren met kabels, extravagante condensatoren, goud ,zilver, stroomvoorziening en niet te vergeten de hardware enz.enz.

groet, Ruud
Nee hoor, is wel eens verfrissend een stukje realisteitszin  8)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

solitaire

ze hebben iets 'organisch' over zich, alsof ze ieder moment tot leven kunnen komen

mooi hoor !

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Martijn M

Citaat van: solitaire op november 23, 2010, 16:05:30
ze hebben iets 'organisch' over zich, alsof ze ieder moment tot leven kunnen komen

Dit plaatje werd gepost op het ZBA-forum  ;D.
Dutch & Dutch

scrutinizer

Citaat van: ruud2 op november 23, 2010, 14:53:31
hoi,

groet, Ruud

Als ik kijk naar alle effort die in de behuizing is gaan zitten samen met zijn keuze voor units en filter componenten. Lijkt het mij verstandig de 'interne' :notify: bekabeling eenmalig te kiezen en zo toe te passen, dat deze aan het 'geheel' waardig is.
Om een project als dit meer dan eens te willen voorzien van interne bekabeling en componenten, loop je gewoon onnodig risico aan zowel units, componenten als ook lakwerk.

Wat er later aan hardware nodig is om de weergave kwaliteit up to 'taste' te krijgen, is aan het persoon, en mijns inziens een volgend station.

Anton.