Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, oktober 18, 2009, 16:51:59

Vorige topic - Volgende topic

borkaenjo@work

Ik sta iig geval open voor sponsoring.  ;D

ruud2

Hoi Anton,
is natuurlijk ieder voor zich...

weet je wat de definitie is van een jacht?
- een gat in het water wat je vult met geld..... ;D

ps. jacht bezitters onder ons voel je niet te aangesproken.

back to topic?

Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

sphere

Hoewel ik niet bedoel de zilversmeden hier te ondersteunen, ben ik het met Anton eens, dat als je het TOCH van plan bent, je beter eerst de bekabeling aan kan pakken en daarna de akoestiek. Hoef je daarna niet meer te prutsen aan de bekabeling. Heb je maar 1000 euro te besteden, haal dan lekker een stukje koper en stop het in je akoestiek.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

scrutinizer

Citaat van: ruud2 op november 24, 2010, 10:40:34
Hoi Anton,
is natuurlijk ieder voor zich...

weet je wat de definitie is van een jacht?
- een gat in het water wat je vult met geld..... ;D

ps. jacht bezitters onder ons voel je niet te aangesproken.

back to topic?

Beter zo, dan later een gat in dat jacht wat zich met water vult, Ruud.  ::)

En voor alle duidelijkheid, heb ik alleen eigenschappen waar rekening mee te houden geopperd, geen zilver, goud, koper van welk merk dan ook. ;)

@Mario,
You are what you is. FZ ;D
Je kunt een muscle car's vermogen gemakkelijk opkrikken met een compressor of turbo's, maar is dit verstandig zonder te bekijken of de transmissie of aandrijftrein capabel is/blijft. :sneaky2:

Mario is begonnen aan een $50.000 Marten clone, waarin Leif O. gebruik maakt van Mundorf caps and coils, Bybees en Jorma design cables intern. ;)
Jorma design cables maakt gebruik van ceramic glass fiber threads, omwonden door 'litze' koperen adertjes, welke zeer net gewikkeld als geleider onderling geïsoleerd zijn door ongekleurd PTFE. Leif gebruikt deze vanaf mid/laag, 2 aan 2 in zijn Coltrane Supreme.

"The filling in the conductors is a special ceramic glass fibre, with threads that is ultra thin. Inside the conductors are hundreds of these fibres, and around the fibres are thin copper threads wound exactly in parallel. The conductor therefore forms a tube that has a wall thickness between 0.07 - 0.1 mm, depending on which series of our cables it is."

Herstel!! Nog even gechecked. Voelde aan als, en leek mede door het procede voor het oog massief.

Bij deze mijn bijdrage aan sponsorschap. ;)

Anton.

Edit.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja het "nadeel" van zo een schitterende look geven aan een speaker is dat men ook een ditto geluid verwacht....dat betekend erg mooi filter (kostbaar) en bedrading (kostbaar).......het "voordeel" is dat het totaal nog steeds een fractie van de werkelijke speakerprijs blijft.........keuzes... ;D

Een slechte akoestiek is genadeloos of het nu masterpieces zijn of zelfbouwers.... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Wat ik me nu afvraag, wie heeft het idee de wereld in geslingerd dat zilveren bekabeling de heilige graal voor deze speakers? Zoek zelf naar wat je lekker vindt klinken en ga vooral niet af op mengingen van anderen over een compleet ander systeem.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

scrutinizer

Citaat van: WMC op november 24, 2010, 20:39:13
Wat ik me nu afvraag, wie heeft het idee de wereld in geslingerd dat zilveren bekabeling de heilige graal voor deze speakers? Zoek zelf naar wat je lekker vindt klinken en ga vooral niet af op mengingen van anderen over een compleet ander systeem.

Ik denk dat Erik hem hiermee, gezien zijn langdurige ervaring met vergelijkbare units en filter componenten, een hart onder de riem wilde steken.
Verder gewoon een kritisch noot, zoals in; gooi dan niet de verkregen verschille(n)tjes, van een 'veelvoud' :notify: aan kosten die in filter componenten en units geïnvesteerd zijn, met een 'ondoordacht' gemak overboord.
Een soort van het kind met het badwater ......

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

WMC

Citaat van: scrutinizer op november 24, 2010, 21:40:58
Ik denk dat Erik hem hiermee, gezien zijn langdurige ervaring met vergelijkbare units en filter componenten, een hart onder de riem wilde steken.
Verder gewoon een kritisch noot, zoals in; gooi dan niet de verkregen verschille(n)tjes, van een 'veelvoud' :notify: aan kosten die in filter componenten en units geïnvesteerd zijn, met een 'ondoordacht' gemak overboord.
Een soort van het kind met het badwater ......

Anton.

We weten ook beide dat, ondanks dat de units en filter componenten gelijk zijn, het geluid hoofdzakelijk wordt bepaald door de filter topologie. Aangezien het filter van de XXX nooit gepost is kan ik er geen harde uitspraken over doen, maar de kans dat dit gelijk is, is erg klein. Vandaar mijn opmerking.

Overigens natuurlijk wel goed dat Erik zijn ervaringen deelt, maar zie het gewoon niet als de manier, maar als een manier.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

FFF

Ik wil aan het verhaal van WMC toevoegen dat het natuurlijk ook beoordeeld is in zijn situatie, met zijn muziek, zijn smaak en zijn hardware.

Daarbij wil ik wel nuanceren dat ik altijd geweldig kan genieten van Eriks zelfbouw projecten en hij echt een grote bron van inspiratie is geweest voor mij.

scrutinizer

@ WMC

Filter topologie, afstand units onderling, materiaal gebruikt voor de behuizing, vormgeving en montage wijze van zowel units als deze behuizing bepalen samen met het uiteindelijk plaatsen van het systeem in een gegeven akoestiek natuurlijk veel in het gedrag van een luidspreker, maar vergis je niet in de smaak van liefhebbers onderling :sneaky2: en daar valt minder aan te manipuleren. :-X

Het manipuleren van bijv. het frequentie verloop is aan degene die het filter voiced, en is daarin m.i. niet afhankelijk voor wat betreft het zilver.
En aangezien de structuur van fora en de belangen die aan zilver worden toebedeeld, is het voor mij een materiaal welke ondanks de korte verhitting en inwerking van soldeer, na jaren van gebruik in X-omgevingen, weinig tot geen problemen laat zien .  

@ FFF

Citeerhet natuurlijk ook beoordeeld is in zijn situatie, met zijn muziek, zijn smaak en zijn hardware.

Precies!!
Dus in Mario's geval; first things first. De weergever, en dan met hardware aan de slag om (met jou woorden te gebruiken) aan favoriet gebruikte software aan te passen. ;)

Weet je wat ik jammer vind?  ::)
Dat wanneer je iemand op zijn vraag omtrent, in dit geval zijn project, van antwoord voorziet, er spontaan een selectief leesgedrag ontstaat onder forumleden welke zich uiten op het/de (be)antwoord(er) en niet op de vraag van de topicstarter. ;)

Zie het gewoon als info. En is het aan de receiver wat 'hij' er mee kan of doet.

:)

Anton.

Edit: typo

borkaenjo@work

Is de JvG zilverkabel iets die op marktplaats staat?

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/kabels/399077858-john-van-gent-puur-zilveren-luidsprekerkabel.html

Ik geloof dat die 1,5 mm per ader is.
Zou dat voldoende voor het laag.

FFF

Persoonlijk zou ik het niet nemen puur om de reden dat het een getwiste draad is (opgebouwd uit vele kleine draadjes).

Ik heb een sterke voorkeur voor massieve kabels en die zijn ook veel fijner te verwerken is mijn ervaring.

sphere

Elektriciteit wordt aan de oppervlakte van een geleider getransporteerd, dus ik zou verwachten dat getwiste draad beter geleidt dan massief.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

FFF

Citaat van: sphere op november 25, 2010, 19:41:14
Elektriciteit wordt aan de oppervlakte van een geleider getransporteerd, dus ik zou verwachten dat getwiste draad beter geleidt dan massief.
Dat kan een feit zijn (ben niet heel natuurkundig).
De vraag is echter wat het beste klinkt, veel mensen die het getest hebben verkiezen de massieve draad ten opzichte van gevlochten.

mr TC

Klopt, plus bij getwiste aders komen de verschillende magnetische velden onder een hoek te staan ten opzichte van elkaar, waardoor ze elkaar minder beïnvloeden.

Dat een vaste kern gehoormatig beter is komt op mij nogal vreemd over.

En wanneer ik bij de discussie over de interne bedrading van een speaker even van mij zelf uit ga, heb ik bij het veranderen van .... grote gehoormatige verbeteringen teweeg gebracht, dit onafhankelijk van de akoestiek.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

FFF

Ik doel op kabels met een massieve kern in een individuele sleeve die ook getwist kunnen worden. De gesuggereerde kabel is een kabel die bestaat uit vele aders in 1 sleeve.

Mijn mening is eigenlijk gevormd door de research die ik destijds deed toen ik mijn Soups aan het bouwen was. Veel ervaren bouwers adviseerde me massieve bekabeling. (o.a. speaker en co, en mensen die veel ervaring hebben met de Thiel units zoals Erik die een aantal modellen heeft met de thiel units. Ik had zelf geen zin en tijd om het allemaal te testen omdat je werk niet beter word van het telkens vervangen van de bekabeling.

Ik ben zeker nieuwsgierig als iemand de bekabeling heeft getest.

EJ

Citaat van: FFF op november 25, 2010, 20:01:56
Dat kan een feit zijn (ben niet heel natuurkundig).
De vraag is echter wat het beste klinkt, veel mensen die het getest hebben verkiezen de massieve draad ten opzichte van gevlochten.
Dat is inderdaad een natuurkundig effect, genaamd skin-effect. Het zou echter bij audio frequenties niet echt een rol van betekenis spelen, dit effect speelt vooral bij hoge (> 1 MHz) frequenties. http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect met tabelletje voor de diepte.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: WMC op november 24, 2010, 20:39:13

Volgens mij heeft niemand dit gedaan...maar is het een tunnel-effect van je "boosheid" waarom kun je dit niet oppakken als een zoveelste tip dat is alles...relax en geef iedereen een kans om zijn mening te geven..... ;D

Jouw advies van ..."zoek zelf wat je lekker vind klinken"  is ook een mening.....maar jaagt hem op hogere kosten en is in de praktijk erg vervelend........telkens weer nieuwe bekabeling in zijn speakers aan zijn units solderen....en weer luisteren/inspelen...en weer opnieuw beginnen ...etc etc etc... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Elektriciteit wordt aan de oppervlakte van een geleider getransporteerd.

Deze stelling is onjuist.

Als je doelt op het skin-effect: je moet boomstammen van kabels hebben wil je een meetbaar effect gaan krijgen onder de 20 kHz. Voor de kabeldiameters die wij gebruiken is het bereik 0-20kHz "DC" als het om skin-effect gaat. Bij DC (0Hz) geleidt een metalen geleider homogeen over de hele "cross-section". Naarmate de frequentie toeneemt gaat de kern minder geleiden en verplaatst de geleiding zich naar de buitenkant van de geleider. Nogmaals, dit gaat alleen een rol spelen in hoog-frequent toepassingen. In radio techniek is het iets om wel degelijk rekening mee te houden.

Kanttekening hierbij is, dat een streng van niet-geisoleerde draden zich hetzelfde gedraagt als een massieve geleider. Alleen als de individuele draden geisoleerd zijn, zal dit gunstig zijn voor het skin-effect.

Enige links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm#Skin-effect

Kortom, dit is weer typisch zo'n standaard voorbeeld van energie en moete stoppen in iets, wat misschien 4 cijfers achter de komma effect heeft. Niet de moeite waard dus.

Mocht je dan toch paranoia willen zijn: koop een folie spoel en wikkel die af. Geisoleerde folie geleider met een extreem laag skin effect. En per meter erg betaalbaar. Verder compatibel met de meters geleider die je in je filter hebt.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

scrutinizer

Citaat van: fgroen op november 26, 2010, 10:21:01
Deze stelling is onjuist.

Als je doelt op het skin-effect: je moet boomstammen van kabels hebben wil je een meetbaar effect gaan krijgen onder de 20 kHz. Voor de kabeldiameters die wij gebruiken is het bereik 0-20kHz "DC" als het om skin-effect gaat. Bij DC (0Hz) geleidt een metalen geleider homogeen over de hele "cross-section". Naarmate de frequentie toeneemt gaat de kern minder geleiden en verplaatst de geleiding zich naar de buitenkant van de geleider. Nogmaals, dit gaat alleen een rol spelen in hoog-frequent toepassingen. In radio techniek is het iets om wel degelijk rekening mee te houden.

Kanttekening hierbij is, dat een streng van niet-geisoleerde draden zich hetzelfde gedraagt als een massieve geleider. Alleen als de individuele draden geisoleerd zijn, zal dit gunstig zijn voor het skin-effect.

Enige links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm#Skin-effect

Kortom, dit is weer typisch zo'n standaard voorbeeld van energie en moete stoppen in iets, wat misschien 4 cijfers achter de komma effect heeft. Niet de moeite waard dus.

Mocht je dan toch paranoia willen zijn: koop een folie spoel en wikkel die af. Geisoleerde folie geleider met een extreem laag skin effect. En per meter erg betaalbaar. Verder compatibel met de meters geleider die je in je filter hebt.  8)
Frapant!
Dat als je enigszins aan de grenzen van bekend en kunnen wilt werken, je vervolgens door anderen het predicaat "lijdt aan een chemisch onbalans" opgespeld krijgt.
Zou bijv. :"mocht je een andere mening zijn toebedeeld " deze lading ook niet dekken, Fokke? ::)

Anton.

fgroen

Citaat van: scrutinizer op november 26, 2010, 11:19:29
Frapant!
Dat als je enigszins aan de grenzen van bekend en kunnen wilt werken, je vervolgens door anderen het predicaat "lijdt aan een chemisch onbalans" opgespeld krijgt.
Zou bijv. :"mocht je een andere mening zijn toebedeeld " deze lading ook niet dekken, Fokke? ::)

Anton.

Twee dingen:

1) Frappant;

2)Sorry, mijn posting heeft niets met meningen te maken, maar is alleen een onderbouwing op basis van elementaire fysica. Mijns inziens een zeer constructieve bijdrage, omdat de discussie een richting inging die was gebaseerd op een onjuiste stelling.  De uitlating "enigszins aan de grenzen van bekend en kunnen wilt werken" snijdt ook geen hout, want de kennis over het skin-effect en elektrische geleiding in metalen is algemeen bekend. Geen hocus pocus en baanbrekend onderzoek dus.

Maar je mag gerust op mijn bijdrage kakken hoor, Anton. Het zou beter zijn, als je dat deed met een gedegen onderbouwing in plaats van zonder onderbouwing.
Het blijft jammer dat onderbouwde bijdragen als "sceptisch" of "predicaat "lijdt aan een chemisch onbalans" opspeldend" afgedaan worden. Wat wèl als acceptabel wordt gezien is het spuien van niet-onderbouwde stellingen die een overloze discussie starten die weinig gaat bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Dit gaat mijns inziens ten koste van een hoop waardevolle energie van de topic starter.

Anyway, ik hoop dat de topic starter waarde heeft kunnen halen uit mijn bijdrage, dat is uiteindelijk waarom ik mijn post geplaatst heb.

mvrgr, Fokke.

FFF

Ik was blij dat Fokke mijn post ook nog een beetje technisch kon onderbouwen.  8)

Wat ik wil zeggen: Geluid is geen exacte wetenschap, heel veel dingen kan je technisch weten, je kan ze meten, maar hoe het in het individuele oor ligt moet je ondervinden.

Ik blijf ook bij mijn stelling, laat je niet gek maken maar kijk hoeveel geld je nog in audio wil stoppen. Het grootste rendement ga je mijn inziens behalen op de aankoop van de juiste versterker en niet op een interne bekabeling die 4x zoveel kost als het alternatief.

fgroen

Citaat van: FFF op november 26, 2010, 11:48:00
Ik was blij dat Fokke mijn post ook nog een beetje technisch kon onderbouwen.  8)

Wat ik wil zeggen: Geluid is geen exacte wetenschap, heel veel dingen kan je technisch weten, je kan ze meten, maar hoe het in het individuele oor ligt moet je ondervinden.

Ik blijf ook bij mijn stelling, laat je niet gek maken maar kijk hoeveel geld je nog in audio wil stoppen. Het grootste rendement ga je mijn inziens behalen op de aankoop van de juiste versterker en niet op een interne bekabeling die 4x zoveel kost als het alternatief.

Dat denk ik ook. ;-)

scrutinizer

Citaat van: fgroen op november 26, 2010, 11:42:57
Twee dingen:

1) Frappant;

2)Sorry, mijn posting heeft niets met meningen te maken, maar is alleen een onderbouwing op basis van elementaire fysica. Mijns inziens een zeer constructieve bijdrage, omdat de discussie een richting inging die was gebaseerd op een onjuiste stelling.  De uitlating "enigszins aan de grenzen van bekend en kunnen wilt werken" snijdt ook geen hout, want de kennis over het skin-effect en elektrische geleiding in metalen is algemeen bekend. Geen hocus pocus en baanbrekend onderzoek dus.

Maar je mag gerust op mijn bijdrage kakken hoor, Anton. Het zou beter zijn, als je dat deed met een gedegen onderbouwing in plaats van zonder onderbouwing.
Het blijft jammer dat onderbouwde bijdragen als "sceptisch" of "predicaat "lijdt aan een chemisch onbalans" opspeldend" afgedaan worden. Wat wèl als acceptabel wordt gezien is het spuien van niet-onderbouwde stellingen die een overloze discussie starten die weinig gaat bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Dit gaat mijns inziens ten koste van een hoop waardevolle energie van de topic starter.

Anyway, ik hoop dat de topic starter waarde heeft kunnen halen uit mijn bijdrage, dat is uiteindelijk waarom ik mijn post geplaatst heb.

mvrgr, Fokke.

Vier dingen:

1- Het skin effect al door 'vele' constructief onder de aandacht is gebracht en Wiki je vriend is.
2- Mijn uitdrukking; "enigszins aan de grenzen van bekend en kunnen wilt werken"  in 'algemene' zin was bedoeld. ::)
3- Ik op niemand hoef te 'kakken' anders dan op de pot. En op je kennis en info, in de basis niets aan te merken heb anders dan misschien kleine verschillen in mening, maar het verder wel eens ben.
4- oeverloze;

Ik denk dat je wel begreep waar ik je op wees. Zo niet, dan ben je niet echt constructief in de vorm hoe en vooral 'waarmee' je mensen eigenlijk aanspreekt. ;)

Anton.

scrutinizer

CiteerWat wèl als acceptabel wordt gezien is het spuien van niet-onderbouwde stellingen die een overloze discussie starten die weinig gaat bijdragen aan het uiteindelijke resultaat.
For the record. Is dat wat je in mijn posts als bijdrage gelezen/ervaren hebt, Fokke? ???

Anton.