Humble Statement

Gestart door borkaenjo@work, oktober 18, 2009, 16:51:59

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi EJ

CiteerOok heb ik het genoegen mogen smaken te mogen samenwerken met een van de grootste en beste ontwerpers van versterkers (industriele) die er is, ook hij had dezelfde, goed onderbouwde opvattingen over geluid en versterkers.
En wie was dat dan als ik vragen mag.
Als je bij me langs wilt komen laat ik je verschil tussen luidspreker kabels horen en tussen versterkers waaronder UCD en het mag op de manier gebeuren zoals jij dat wil.
Mijn mening over types die op de manier met audio bezig zijn zoals jij hun eigen remmen door hun zuiver theoretische verhaal en dingen bij voorbaat al niet proberen omdat het toch niet kan werken.
Er is nog steeds geen wetenschap tussen theorie metingen en horen.
Als die zou bestaan was er maar een versterker en een speaker en in jou geval was die aktief :P
Dat is dus niet zo de wereld laat heel wat anders zien.

Rob

PaulSQ

tip voor de topicstarter (tussen de hele interessante discussie over verschillen tussen kabels ed door ::));

de hypex dsp wordt 3weg en niet 4weg dus, wellicht idd 2 bassunits op 1 versterker

tip 2;

neem gewoon voor ieder kanaal een 400 ipv de 180 voor de tweeter, dan kun je je voeding veel efficienter opzetten..
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

EJ

Citaat van: Rob_Dingen op maart 23, 2010, 09:16:48
Hoi EJ
En wie was dat dan als ik vragen mag.
Als je bij me langs wilt komen laat ik je verschil tussen luidspreker kabels horen en tussen versterkers waaronder UCD en het mag op de manier gebeuren zoals jij dat wil.
Mijn mening over types die op de manier met audio bezig zijn zoals jij hun eigen remmen door hun zuiver theoretische verhaal en dingen bij voorbaat al niet proberen omdat het toch niet kan werken.
Er is nog steeds geen wetenschap tussen theorie metingen en horen.
Als die zou bestaan was er maar een versterker en een speaker en in jou geval was die aktief :P
Dat is dus niet zo de wereld laat heel wat anders zien.

Rob

Dat mag je vragen, ik zal je daar prive op antwoorden. Heb er geen zin in dat mijn werkhistorie op Internet te vinden wordt, dat begrijp je vast wel. :)

Je vergist je als je denkt dat ik niet open sta voor nieuwe ideeen. Je vergist je als je denkt dat ik alleen maar zuiver theoretisch te werk ga. Integendeel, de theorie moet kloppen met de praktijk, maar dan wel op een wetenschappelijke manier: reproduceerbaar, traceerbaar en objectief vast te stellen. Ik maak graag van je aanbod gebruik om een keer te luisteren, maar we zullen uit praktische overwegingen niet tot de vereiste dubbelblind test kunnen komen.

Nogmaals, ik kom graag luisteren, sta altijd open voor (nieuwe) info. Helaas heeft de praktijk zich tot nu toe altijd aan de theorie gehouden... :)

Let op dat ik bij mijn verhaaltjes iedere keer verwijs naar twee zaken:

- zorg dat volumes gelijk zijn.
- blijf binnen de operationele spec's.

Vaak is een vermeend verschil terug te voeren op afwijkingen van bovenstaande punten. Het menselijk oor is een bijzonder fijngevoelig ding, maar laat zich ook bijzonder makkelijk bedriegen...

Koen K

Kijk, dat is een goed verhaal  :smile:

jslaman

Al dat gezwets over passief/actief zal me een worst wezen  :devil:

Plaatjes willen we zien!

Rob G

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Koen K op maart 25, 2010, 10:12:47
Kijk, dat is een goed verhaal  :smile:

Mee eens.......fantastisch  8)

Ik ga ook weer Lada rijden nu ik dit weet....4 wielen, motor,remmen, verlichting en een stuur en rijdt prima en ik haal de toegestane snelheden ook zit ik lekker droog (mogelijk is dit een twijfelgeval :-X) kortom voldoet aan alle specs welke nodig zijn voor een auto..............................................................net als de Bugatti Veyron...... :yin-yang:

Gooi alle threads maar meteen dicht over verschillen.....one happy family........"EJ & Koen"  laten me het licht zien  :)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Het verblijven in een theorie(en) is in dit geval persoonlijk en wordt als zijnde 'waarheid' gepost.
Sterker nog, er is sprake van dankbetuiging voor een ondersteuning deze theorie(en) kracht bij te zetten.

Maar waarom met zelfverzekerdheid posten? Het betreft hier (op een enkeling na ) geen zelfstudie maar het aanhangen van een persoon zijn theorie(en).

Mijn visie on this topic is een andere en gebaseerd op wat de praktijk laat HOREN;
In de audio community bestaat geen eenduidigheid over een gehoormatige kwaliteitwinst verworven door 'vol' aktief bedrijf van luidsprekers. Sterker nog het aanbod ervan in het topsegment is 'zilch'. :notify:
Bijv. de Meridian DSP luidsprekersystemen zijn erg knap ....  maar voor mijn 'oor'gaan meer geschikt voor HT. ;)

Hetgeen mij buiten eigen opgedane ervaringen, 2 dingen duidelijk maakt:
- Wanneer dit DE toepassing zou zijn geweest voor het ULTIMATE luidsprekersysteem, ( ook gezien de periode waaruit deze theorie stamt) zich dit ZEER duidelijk in de markt had laten zien en mij had laten horen. ;)
- Only for the happy few .....gezien 'hun' wens voor regie en 'KNOW HOW' van de knoppen. :notify:

Voor mij, buiten het 'gemak' het te bieden heeft voor akoestische probleemgebieden en de voor ons "menselijk oor, een bijzonder fijngevoelig ding, maar laat zich ook bijzonder makkelijk bedriegen..."  mindere gevoeligheid van het gehoor/brein onder de 80 hz, 'soms' een pre.

Ik persoonlijk wens (liever) geen digitale signaal 'processing' of akoestische correctie of any kind, in stereo boven dit freq.(80hz) gebied.

Dus akoestische aanpassing(en), vindingrijkheid, toepassing en tijd zijn m.i. de middelen. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Het verblijven in een theorie(en) is in dit geval persoonlijk en wordt als zijnde 'waarheid' gepost.
Sterker nog, er is sprake van dankbetuiging voor een ondersteuning deze theorie(en) kracht bij te zetten.

Maar waarom met zelfverzekerdheid posten? Het betreft hier (op een enkeling na ) geen zelfstudie maar het aanhangen van een persoons theorie(en).

Mijn visie on this topic is een andere en gebaseerd op wat de praktijk laat HOREN;
In de audio community bestaat geen eenduidigheid over een gehoormatige kwaliteitwinst verworven door 'vol' aktief bedrijf van luidsprekers. Sterker nog het aanbod ervan in het topsegment is 'zilch'. :notify:
Bijv. de Meridian DSP luidsprekersystemen zijn erg knap ....  maar voor mijn 'oor'gaan meer geschikt voor HT. ;)

Hetgeen mij buiten eigen opgedane ervaringen, 2 dingen duidelijk maakt:
- Wanneer dit DE toepassing zou zijn geweest voor het ULTIMATE luidsprekersysteem, ( ook gezien de periode waaruit deze theorie stamt) zich dit ZEER duidelijk in de markt had laten zien en mij had laten horen. ;)
- Only for the happy few .....gezien 'hun' wens voor regie en 'KNOW HOW' van de knoppen. :notify:

Voor mij, buiten het 'gemak' het te bieden heeft voor akoestische probleemgebieden en de voor ons "menselijk oor, een bijzonder fijngevoelig ding, maar laat zich ook bijzonder makkelijk bedriegen..." :-X  mindere gevoeligheid van het gehoor/brein onder de 80 hz, 'soms' een pre.

Ik 'persoonlijk' wens (liever) geen digitale signaal 'processing' of akoestische correctie of any kind in stereo, boven dit freq.(80hz) gebied.

Niet DE 'waarheid' maar mijn common sense. Dus akoestische aanpassing(en), vindingrijkheid, toepassing en tijd zijn m.i. de middelen voor de ons te verkrijgen herbeleving van een event. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

sphere

Ach Anton, er is toch ook een verhaal over een stel journalisten(?) (allemaal "audiofiel" natuurlijk) die even verschillen gingen aantonen tussen kabels? En steeds werd even de kabel omhoog gehouden om aan te tonen dat er gewisseld was, maar aan het eind van het liedje hadden ze de hele tijd naar dezelfde kabel geluisterd. En een verschillen dat ze hoorden!  :yawnee:

Het zal best zo zijn dat er meer is in audiotechniek dan momenteel gemeten kan worden, maar er is ook veel onzin.

Kunnen we nu weer speakers gaan bouwen?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

scrutinizer

Citaat van: sphere op maart 25, 2010, 13:43:57
Ach Anton, er is toch ook een verhaal over een stel journalisten(?) (allemaal "audiofiel" natuurlijk) die even verschillen gingen aantonen tussen kabels? En steeds werd even de kabel omhoog gehouden om aan te tonen dat er gewisseld was, maar aan het eind van het liedje hadden ze de hele tijd naar dezelfde kabel geluisterd. En een verschillen dat ze hoorden!  :yawnee:

Het zal best zo zijn dat er meer is in audiotechniek dan momenteel gemeten kan worden, maar er is ook veel onzin.

Kunnen we nu weer speakers gaan bouwen?

Dat is ook het probleem, sphere. Het verleden huist vele verhalen waar dingen op gebaseerd zijn. :notify:

Mijn verhaal geeft alleen tegengas om ergens in het grijsgebied te belanden.
Daarbij komt nog dat deze liefhebberij niet door een ieder het zelfde bedreven of ervaren wordt. ;)

On topic!!!

Anton.

mr TC

De topicstarter begint een fantastisch project met als basis passief filteren.
Gaande weg wordt actief filteren naar voren gebracht als zijnde de beste methode zonder dat dit goed onderbouwd wordt en de topicstarter aan het twijfelen wordt gebracht.
Het is logisch wanneer je een statement zo hard plaatst als EJ dat je daar reacties op krijgt dat heb je nu eenmaal op een forum.

Naast actief/passief wordt ook getwijfeld aan het nut van speciale vaak dure kabels.
Hierover zijn al een aantal discussies geweest op dit forum.

Rob dingen bied nu aan om bij hem thuis het een en ander uit te proberen en ik hoop dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren en de resultaten hier, desnoods een nieuw topic, worden geplaatst.
Maar mijn vermoede is dat wat het resultaat ook mag zijn het niet het einde van deze discussies zal betekenen.

Er zijn op het audio gebied veel verschillende invalshoeken en opvattingen over wat wel en wat niet beter is en daar moeten we elkaar vrij in laten, woorden als ''superieur'' ontneemt die vrijheid.

Teun. 
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

EJ

Het goede nieuws is dat er daadwerkelijk geluisterd gaat worden, het slechte nieuws is dat dat wel enige tijd op zich zal laten wachten. Ook denk ik dat het moeilijk zal zijn een dubbelblind test te organiseren, maar ach, nog tijd genoeg om over na te denken. :)

Als het aan mij lag (en dat ligt het, niet aan Rob) dan zouden we de luister sessies op korte termijn kunnen houden. Helaas gaat dat niet omdat mijn gezondheid nu niet toe laat lang in de auto te zitten, net een 7 uur durende hartoperatie gehad. :( Eerst herstellen.

We zullen voor de resultaten een nieuw topic openen, het staat tenslotte los van het schitterende ontwerp dat wordt gebouwd. En of dat nu passief of actief gefilterd gaat worden, het resultaat zal er hoe dan ook mogen zijn!

Mijn drive moge duidelijk zijn: ik ga alleen voor het allerbeste. Dat betekent: het allerbeste in mijn optiek. Dat er andere mensen zijn die een andere mening hebben, prima. Maar laat ook duidelijk zijn dat ik graag een ander wetenschappelijk onderbouwd zie worden, het liefst met dubbelblind test. Daar zit meteen de manco van het gros van de reacties... De magie van de gekozen oplossing is voldoende. Voor mij niet. Vandaar ook de verwijzing naar http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm ...

Maar iedereen moet natuurlijk kiezen wat hij wil!

O, tot slot: wat heb je aan een fanboy forum waar iedereen het zo ontzettend met elkaar eens is? Dan liever een tegengeluid, dan wel een gechargeerde reactie om reacties los te maken. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik een goed alternatief voor OP heb gegeven, mijns insziens beter dan het origineel. Dat neemt niet weg dat het origineel al van uitzonderlijke klasse zal zijn...

neverywhere

Citaat van: EJ op maart 25, 2010, 19:39:37

Dan liever een tegengeluid, dan wel een gechargeerde reactie om reacties los te maken.

Vette pech, daar houden ze hier niet van....alleen toejuichen is toegestaan als de superoren je wat toefluisteren.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Erik van Voorst (in memoriam)

...en het trolletje met nutteloze info laat weer wat van zich horen...

Tikkie stemmingmakerij EVERYWHERE...als je goed leest alvorens iets te brullen zie je dat theorie en praktijk zich allebij melden.....je mag zelf kiezen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

neverywhere

En lichtgeraakt zijn ze ook...dus uitkijken geblazen.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

neverywhere

Citaat van: Erik van Voorst op maart 25, 2010, 20:07:13
...en het trolletje met nutteloze info laat weer wat van zich horen...

Tikkie stemmingmakerij EVERYWHERE...als je goed leest alvorens iets te brullen zie je dat theorie en praktijk zich allebij melden.....je mag zelf kiezen...

Nu heb ik het nog even een keertje goed doorgelezen allemaal,maar iemands mening gelijktrekken aan het rijden in een lada zou je als je het zou willen ook wel een beetje stemming makerij kunnen noemen. Maar dat hoeft niet natuurlijk.

PaulSQ

Zonde van het topic dit :unhappy: Er wordt hier de hele afgelopen pagina niets nieuws genoemd....

Ook de tegenstanders van actief aansturen mbv een dsp zullen moeten erkennen dat in sommige omstandigheden (lees hele nare harde akoustiek bv.) deze methode wellicht de beste keuze is. Alleen lijkt dit er niet echt in te zitten en is men enkel geinteresseerd in het verheerlijken van de eigen aanpak..

Anderzijds realiseren de voorstanders van de "dsp en actief"  (op de afgelopen pagina) zich blijkbaar niet dat deze aanpak enkel meerwaarde heeft als de bouwer de behoefte heeft zelf met meetapparatuur aan de slag te gaan, en dan niet na 1 keer concludeert dat het lekker klinkt en dus klaar is.....

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

neverywhere

Ik heb de indruk dat de bouwer gewoon doet wat ie zelf het beste vindt...en waarom ook niet....je leest eens een adviesje links ,je leest eens een adviesje rechts en dat wat  je wat lijkt kun je gebruiken en wat je niks vindt leg je lachend terzijde.

Godtoh

Geef elkaar een kusje en laat dit topic ongemoeid svp.
Audio blijft audio, wetenschap blijft wetenschap.
Het is niet anders, de een vindt dit beter de ander dat.

Ben meer benieuwd hoe het met het meesterwerk van de topic starter gaat dan naar 'nog een verhaal/discussie' over wat men vindt.
Een mening is en blijft een mening.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

borkaenjo@work

Het blijft een hoop werk dat schuren.  ;D
Ik was niet helemaal tevreden met de ronde achterkant
van de speakers. Door het buigplex te lijmen en vast te
trekken met schroeven krijg je toch diverse deukjes
in de rondingen. Dat allemaal vlak trekken met plamuur
is geen doen ivm het snelle harden van de plamuur.
Op het werk hadden we nog Aerosil Silotix staan,
en daarmee heb ik de polyester verdikt tot een
plamuur achtige brei. Daarna met een lange buigzame
plastieke lat om de ronding gebogen de deukjes eruit
getrokken. Dit ging wonderbaarlijk goed, maar gaf veel
extra schuurwerk.
Wat goed gaat voor de rondingen moet dan ook goed
gaan voor de vlakke wanden. Ook daar zaten nog wat deukjes.
Zo gezegd zo gedaan, en weer wat schuurwerk erbij.
Ik hoop vanavond helemaal klaar te zijn met schuren.
Dan nog 2 lagen polyester, en nog 1 keer schuren,
nat korrel 240, 400, 600, 800, dan moet ie lakklaar zijn.

Van de week heb ik ook nog een speaker gewogen.
Het gewicht zit nu op ongeveer 81 kg, excl. units.

neverywhere

Schuren tot 240 , kunststof primertje en spuitplamuur er op....kun je ook rollen.

Daarna uitschuren met genoemde grofte's.

Schuren gaat gemakkelijker en meer secuur....

borkaenjo@work

Citaat van: neverywhere op maart 26, 2010, 06:56:22
Schuren tot 240 , kunststof primertje en spuitplamuur er op....kun je ook rollen.

Daarna uitschuren met genoemde grofte's.

Schuren gaat gemakkelijker en meer secuur....

Enig idee wat spuitplamuur in een spuitbusje kost. ;D
Spuitplamuur kan trouwens rechtstreeks op polyester.
Ik wil de polyester strak schuren. Dat gaat goed.

ruud2

Citaat van: borkaenjo@work op maart 26, 2010, 11:08:04
Enig idee wat spuitplamuur in een spuitbusje kost. ;D
Spuitplamuur kan trouwens rechtstreeks op polyester.
Ik wil de polyester strak schuren. Dat gaat goed.

moet je wel eerst weten waarmee je mee aflakt
niet alle lakken uit een spuitbusje met spuitlak verdragen elkaar!!!

ruud.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

borkaenjo@work

Dit gaat hem worden.

IJSSEL POLTIX SPUITPLAMUUR (1)    liter
sneldrogende spuitplamuur
Artikelcode: ijspolsp100

Aflakken met:

http://www.verfgroothandel.nl/data/mediablocks/doublecoatkleur.pdf

Beide wil ik aanbrengen met een roller.