Verschillen in kabels: hearing is believing? (Gesplitst topic!)

Gestart door Snowmaster, september 29, 2009, 22:20:15

Vorige topic - Volgende topic

dekkersj

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:23:16
Ah, ik doelde op akoestische metingen aan de speaker. Met een huis-tuin-en-keuken-meetsetje vallen dergelijke verschillen diep weg in de ruis.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat de elektrische verschillen best eenvoudig te meten zijn, maar dat we luisteren naar akoestische verschillen en dat die verschillen een stuk lastiger te meten zijn. Lastig te meten, maar wel duidelijk te horen?
Akoestische metingen zijn sowieso moeilijk en je moet veel middelen om een betrouwbaar resultaat te krijgen met ruis. Dat geldt ook voor elektrische metingen. En omdat kabels elektrisch van "aard" zijn, ligt het voor de hand dat je juist daar moet meten. Verschillen zul je vinden, heb ik al eens gedaan, maar of het hoorbaar is hangt af van de grootte van je verschilsignaal (referentie versus kabel-under-test).

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: celerontje op oktober  5, 2009, 16:26:48
Dus al die audiozaken kwebbelen maar een eind in de rondte en jij hebt ''gelijk''?
Dat laatste is natuurlijk zo ;D

Audiozaken moeten apparatuur verkopen aan mensen die het willen kopen. Het maakt daarbij niet uit hoe ze dat doen, zo werkt de commercie.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Ejorne

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 16:24:22
Al die "sounds" zijn inderdaad onzin en het is een marketingverhaal. Iedere correct ontworpen versterker zal voldoen.

Groet,
Jacco

Daarmee zullen dus wel heel veel merken niet correct ontworpen apparatuur verkopen.
Of, het is inderdaad een marketingverhaal en zal er geen hoorbaar verschil tussen bijvoorbeeld een Marantz en een Kenwood zitten.
Dat laatste zal waarschijnlijk door een dbt 'aangetoont' kunnen worden...  :P

celerontje

En het leuke is, Jacco gaat uit van de meest denkbare ideale situatie.
Maar...

NOTHING IS PERFECT!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Martijn M

De discussie wordt al jaren gevoerd, maar (ik stuur er nóg maar 's op aan) nog nooit is iemand bereid geweest de hoorbaarheid van welk verschil dan ook aan te tonen in een blinde test. Het verschil tussen een Akai en een Marantz moet toch hoorbaar zijn?

Kijk voor de grap nog 's naar: http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs
Dutch & Dutch

Ejorne

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:40:52
De discussie wordt al jaren gevoerd, maar (ik stuur er nóg maar 's op aan) nog nooit is iemand bereid geweest de hoorbaarheid van welk verschil dan ook aan te tonen in een blinde test. Het verschil tussen een Akai en een Marantz moet toch hoorbaar zijn?

Als je al die tijd hebt meegelezen, dan kan het je bijna niet zijn ontgaan dat er al meerdere keren bereidwillenden zijn geweest. Echter de uitkomst van die dbt's waren telkens: Geen verschil.

Daarmee zou je kunnen aannemen dat die meetbare verschillen, zelfs tussen een sony dvd-spelertje en een goede cd-speler, inderdaad onhoorbaar zijn. Of de conclusie zou kunnen zijn dat de dbt, in haar huidige opzet, mogelijk niet toereikend is voor deze materie.

chansig

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=57406

Het gaat om het eerste bericht...Gewoon aardig ook al gaat het om cd formaten. Om er meer over te lezen moet je schijnbaar lid worden..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

beunky

Citaat van: Ejorne op oktober  5, 2009, 16:34:23
Of, het is inderdaad een marketingverhaal en zal er geen hoorbaar verschil tussen bijvoorbeeld een Marantz en een Kenwood zitten.

Je doet het voorkomen alsof je dat vervelend vind, klopt dat?
Hoe ik het bekijk: als het labeltje van een merk en een bepaalde prijs je kennelijk helpen om verschil te horen en dat verschil is jou het geld waard, was is dan het probleem?
Ik ga dan niet bestrijden dat er geen verschil is, maar gewoon lekker genieten van mijn muziek en mijn films ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Citaat van: beunky op oktober  5, 2009, 16:53:37
Je doet het voorkomen alsof je dat vervelend vind, klopt dat?

Nee hoor, ik vind het niet vervelend.
Wel interessant.

chansig

ivo1986

Citaat van: chansig op oktober  5, 2009, 17:19:41
http://www.theaudiocritic.com/

Bijna 20 jaar geleden...

Gr Hans

MIT oprichter met zijn eerste kabel in '82 voor Monster.
27 jaar geleden.....

Ejorne

ivo1986

Jongens morgen krijg ik een nieuw kabeltje. Spannend  ;D.
Eerste keer dat ik een solid core als luidspreker kabel heb  :headbanging:.

scrutinizer

Citaat van: ivo1986 op oktober  5, 2009, 19:21:51
Jongens morgen krijg ik een nieuw kabeltje. Spannend  ;D.
Eerste keer dat ik een solid core als luidspreker kabel heb  :headbanging:.
Of deze het nu voor je is of niet.

ENJOY the experience. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ivo1986

Citaat van: scrutinizer op oktober  5, 2009, 19:33:36
Of deze het nu voor je is of niet.

ENJOY the experience. ;)

Anton.

Dank je.
Ik ben erg benieuwd. Het zou iig mooi moeten zijn met hoog rendement en laag vermogen.

ivo1986

Icarus314

Maar als je dan toch leest dat bij een DBT men zich optimaal mag concentreren en in alle rust mag luisteren en toch niks hoort dat maakt dat het voor mij toch wel aannemelijk dat het om een subjectieve ervaring gaat en ik zou er dan ook niet te veel geld aan spenderen. Beter sparen voor die zaken die wel gehoord kunnen worden door iedereen onder alle omstandigheden.

dekkersj

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:40:52
[...]Het verschil tussen een Akai en een Marantz moet toch hoorbaar zijn?[...]
Waarom? Beide ontwerpers hebben tot doel het signaal zo vervormingsvrij als mogelijk weer te geven en bedenken schakelingen die dermate goed presteren dat het voor het gehoor ononderscheidbaar is geworden.

Groet,
Jacco

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op oktober  6, 2009, 00:19:30
Maar als je dan toch leest dat bij een DBT men zich optimaal mag concentreren en in alle rust mag luisteren en toch niks hoort dat maakt dat het voor mij toch wel aannemelijk dat het om een subjectieve ervaring gaat en ik zou er dan ook niet te veel geld aan spenderen. Beter sparen voor die zaken die wel gehoord kunnen worden door iedereen onder alle omstandigheden.
Ik dacht dat we het daar over eens waren. ;D
Bijvoorbeeld bij een IJslandse bank :devil:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Icarus314

Het zou toch leuk zijn als we andere manieren kunnen bedenken om die subjectieve ervaring bij onszelf en anderen op te roepen. Ik denk aan het netjes poetsen van je apparatuur en het stofvrij maken en netjes recht leggen van de kabels. Het oppoetsen van de digitale cd en het uitschakelen van storende stroombronnen  :D He wacht eens dat ritueel doen we al en het kost niets. Alleen het gedeelte van die Griekse audiofielen vind ik niet gezond behalve als je miljonair bent.

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op oktober  6, 2009, 09:12:00
Het zou toch leuk zijn als we andere manieren kunnen bedenken om die subjectieve ervaring bij onszelf en anderen op te roepen. Ik denk aan het netjes poetsen van je apparatuur en het stofvrij maken en netjes recht leggen van de kabels. Het oppoetsen van de digitale cd en het uitschakelen van storende stroombronnen  :D He wacht eens dat ritueel doen we al en het kost niets. Alleen het gedeelte van die Griekse audiofielen vind ik niet gezond behalve als je miljonair bent.

:lookaround: :-X

;D

Anton

Icarus314

Je moet jezelf in een toestand brengen dat je serieus gelooft dat het goed klinkt. Daar heb je wel autoriteiten en vriendjes voor nodig, het helpt ook om een dansje te doen en een bezweringsritueel aan te vangen. Alleen zijn is wel makkelijker als je jezelf wilt overtuigen of het moeten echt gelijkgestemden zijn.

Er is iemand die het heel anders aanpakte. Die legt een papiertje onder één van de pootjes van zijn cd speler en onmiddellijk ervoer hij de verbetering. Ik zal de link even opzoeken want de man heeft al heel wat aanhangers  :D