Verschillen in kabels: hearing is believing? (Gesplitst topic!)

Gestart door Snowmaster, september 29, 2009, 22:20:15

Vorige topic - Volgende topic

Rednaxela

Citaat van: Snowmaster op oktober  4, 2009, 12:40:11
Vrij vertaald kwam het op het volgende neer :
Er werd eerst volledig blind getest en resultaat werd vastgelegd.  vervolgens werd er voor de test goede info gegeven en weer getest. Daarna werd er verkeerde info gegeven en getest.
Bij al die testen werd de hersenactiviteit bij de leken en professionals gemeten.  Hierbij werd duidelijk dat suggestie flinke invloed had op de uitslagen en het niet meer lukte om objectief te blijven.  
De professionals zijn wel beter dan de leken en kunnen ook goed beoordelen, maar onze hersenen kunnen flink roet in het eten gooien als er verkeerde invloeden zijn.  
Ah juist, suggestie was uitdrukkelijk onderdeel van de test. Interessant! :thumbs-up:
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Rednaxela

Citaat van: Ejorne op oktober  4, 2009, 12:44:07
Je meet verschil en je hoort verschil.
Tja, natuurlijk zou je kunnen gaan doorzoeken of dat inderdaad aan elkaar gerelateerd is.
Citaat van: Rednaxela op oktober  4, 2009, 10:59:36
[...] als je denkt dat datgene wat je hebt gemeten niet hoorbaar kan zijn. [...] Tenminste, als het je dwars zit natuurlijk.

Maar een DBT zou ik daarbij niet als middel gebruiken. Die toont kennelijk geen eens verschil in een dvd-spelertje en een goede cd-speler via de analoge uitgang.
Hier wijs de je methode DBT af op grond van het feit dat de uitkomsten niet in je wereldbeeld passen. Dat is ook lastig, maar waarom betwist je niet gewoon de opzet of de uitvoering van de test?

morca

mijn bevinding is dat ik laatst na een tip van een goeie vriend mijn profigold hdmi kabel niet meer gebruik en teruggestapt ben naar de coax
dit omdat de hdmi uitgang jitter zou veroorzaken
en inderdaad alles klinkt veel meer plaatsbaar (stemmen en instrumenten) en niet zo schreewerig in het hoge en midden gebied waardoor een zangeres als diana krall opeens veel mooier klinkt
betekend dit dan ook dat de nieuwe hdmi uitgang speciaal voor bluray niet zo goed is als eerst beweert werd
iemand hier ervaring mee die ook de coax ook beter vind dan de hdmi

een ieder met of zonder goeie kabels veel luisterplezier en een fijne zondag

Rednaxela

Citaat van: morca op oktober  4, 2009, 13:26:33
mijn bevinding is dat ik laatst na een tip van een goeie vriend mijn profigold hdmi kabel niet meer gebruik en teruggestapt ben naar de coax
dit omdat de hdmi uitgang jitter zou veroorzaken
en inderdaad alles klinkt veel meer plaatsbaar (stemmen en instrumenten) en niet zo schreewerig in het hoge en midden gebied waardoor een zangeres als diana krall opeens veel mooier klinkt
betekend dit dan ook dat de nieuwe hdmi uitgang speciaal voor bluray niet zo goed is als eerst beweert werd
iemand hier ervaring mee die ook de coax ook beter vind dan de hdmi
Deze vraag vergelijkt interfaces (coax s/pdif versus hdmi), en lijkt me daarom offtopic. Hier komt men wat meer in de buurt.

Citaat van: morca op oktober  4, 2009, 13:26:33
een ieder met of zonder goeie kabels veel luisterplezier en een fijne zondag
Insgelijks!

Rednaxela

Citaat van: Rednaxela op oktober  4, 2009, 14:34:57
Deze vraag vergelijkt interfaces (coax s/pdif versus hdmi), en lijkt me daarom offtopic. Hier komt men wat meer in de buurt.
Oh en hier helemaal.  :smile:

Ejorne

Citaat van: Rednaxela op oktober  4, 2009, 13:02:28
Dat is ook lastig, maar waarom betwist je niet gewoon de opzet of de uitvoering van de test?

Dat doe ik ook. Als je even terug leest (en in veel andere topics) dan heb ik het meermalen over de dbt in haar huidige opzet/methode.
Maar om dat nu telkens, wanneer je jezelf weer moet herhalen, dit weer helemaal uit te schrijven is een beetje veel typewerk...
8)

Rednaxela

Citaat van: Ejorne op oktober  4, 2009, 17:51:41
Dat doe ik ook. Als je even terug leest (en in veel andere topics) dan heb ik het meermalen over de dbt in haar huidige opzet/methode.
Even kijken... ja daar staat het:

Citaat van: Ejorne op oktober  2, 2009, 15:12:16
En daarmee is voor mij duidelijk dat een dbt kennelijk niet deugd voor dit doeleind, althans niet in de huidige opzet.
Of dit nu aan de mentale druk ligt die op de testpersonen aanwezig zou kunnen zijn of dat het wellicht iets met schakelkastjes of andere invloeden van doen heeft in mij niet duidelijk.
Strikt genomen kun je alleen de opzet van een specifieke DBT betwisten. Als je dat hier al doet, trek je het wel heel makkelijk door naar de DBT in het algemeen. Bovendien werpt bovenstaande de vraag op: wanneer zal voor jou de opzet van een DBT wél deugen? Zodra hij gehoorde verschillen als uitkomst heeft?

morca

Citaat van: Rednaxela op oktober  4, 2009, 21:49:20
Even kijken... ja daar staat het:
Strikt genomen kun je alleen de opzet van een specifieke DBT betwisten. Als je dat hier al doet, trek je het wel heel makkelijk door naar de DBT in het algemeen. Bovendien werpt bovenstaande de vraag op: wanneer zal voor jou de opzet van een DBT wél deugen? Zodra hij gehoorde verschillen als uitkomst heeft?

domme vraag misschien van een newdbie
wat is een DBT

Rednaxela

bmateijsen

Citaat van: morca op oktober  4, 2009, 22:00:09
domme vraag misschien van een newdbie
wat is een DBT

Grappig dat de eerst volgende wel je vraag quote maar niet antwoord. ;).

DBT = dubbel blinde test..

Dus als luisteraar weet je niet wat er veranderd in een vergelijking en of het wel een verandering is (beter/ slechter/ gelijk).

Groet,

Bjorn

Perfectionist

Citaat van: bmateijsen op oktober  4, 2009, 22:21:11

Wel hoor was een link.  ;)
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

bmateijsen

Citaat van: Perfectionist op oktober  4, 2009, 22:22:44
Wel hoor was een link.  ;)

Oeps... dat was pas zichtbaar in safari als ik erover heen ga met de muis....

morca

Citaat van: bmateijsen op oktober  4, 2009, 22:21:11

DBT = dubbel blinde test..

Dus als luisteraar weet je niet wat er veranderd in een vergelijking en of het wel een verandering is (beter/ slechter/ gelijk).

Groet,

Bjorn

dankjewel Bjorn dat het toelichten van mijn misschien domme vraag geen PUNT was voor jou

grtz Marco

Rednaxela

Citaat van: morca op oktober  4, 2009, 22:30:14
hahahhaa ik zag niet dat het een link was thanks
Verschillen tussen link en gewone tekst: seeing is believing? :smile:

dekkersj

Citaat van: Ejorne op oktober  2, 2009, 13:43:14
En omdat verschillen ook daadwerkelijk gemeten worden lijkt het dus duidelijk: Er is verschil en dat wordt ook gehoord.
[...]
En daar maak je een kardinale denkfout. Ik kan namelijk meten dat er een fietsachterlampje op de maan ingeschakeld wordt, maar dat ga ik niet merken als mens hier op aarde. Ik zie het niet, ik kan die schakelaar niet horen en ik voel het ook niet warmer worden. Je trekt dus een voorbarige conclusie. Bovendien is er nog niemand op aarde geweest die het ook echt heeft aangetoond en dus kunnen we ervan uitgaan dat je inderdaad een verkeerde conclusie trekt. Om het verder af te maken, de fysica voorspelt dat je het niet kan horen omdat de verschillen te klein zijn. Wel meetbaar, maar niet hoorbaar dus. Of je moet kliko-spul hebben staan waarop je de verschillen kan horen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Kardinaal denkfoutje  ;)

Het is de psycho-akoustiek die bepaalt of je het kan horen of niet, niet de fysica.

dekkersj

[...]
Maar een DBT zou ik daarbij niet als middel gebruiken. Die toont kennelijk geen eens verschil in een dvd-spelertje en een goede cd-speler via de analoge uitgang.
Dan zal ik je uit de droom helpen: er is ook geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: Audioloog op oktober  5, 2009, 13:59:44
Kardinaal denkfoutje  ;)

Het is de psycho-akoustiek die bepaalt of je het kan horen of niet, niet de fysica.
Nog niet begrepen dat kabels elektrisch zijn? Probeer eens een cursus van de LOI of zo.

Groet,
Jacco

Martijn M

Citaat van: Audioloog op oktober  5, 2009, 13:59:44
Kardinaal denkfoutje  ;)

Precies! En dat iemand een lampje op de maan aan ziet gaan noemen we hallucinatie. Of het lampje nou wel of niet aan gaat, het subject maakt zelf wel uit of hij wat ziet of niet.
Dutch & Dutch

dekkersj

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 14:05:58
En dat iemand een lampje op de maan aan ziet gaan noemen we hallucinatie.
Hoorbare verschillen in kabels ook!  ;D Thanx man!

Groet,
Jacco

Ejorne

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 14:02:07
Dan zal ik je uit de droom helpen: er is ook geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

Groet,
Jacco

Nee, ook al niet tussen versterkers.
Het zou me niets verbazen als er volgens een dbt ook geen verschil tussen speakers zou zitten...
:-X

/edit:
Fijn je trouwens weer te zien, ik heb je een poosje gemist.  8)
Oh nee, toch niet. Waarschijnlijk gewoon langsheen gelezen.  ???

scrutinizer

Zo ook dit dwingend objectieve statement (lampje op de maan) t.o.v. de genietende liefhebbers menigte die zich in veelvoud tegoed doen aan aanwas van nieuwe kabel producten, waar in dit statement niet gewoon ondersneeuwt, maar onder een lawine bedolven raakt.( subject maakt zelf wel uit wat hij/zij hoort of niet)

;)

Anton.    
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rednaxela

Citaat van: scrutinizer op oktober  5, 2009, 14:49:16
( subject maakt zelf wel uit wat hij/zij hoort of niet)
En terecht. Wordt dat hier bestreden?