MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: Icarus314 op januari  9, 2010, 15:00:08
Heeft u allen mijn wijze woorden diep overdacht ???  :xmas:

Je wijze woorden wel ja...  :P

beunky

Morca, ik heb nog geen reactie gehad. Doe je mee?

Citaat van: morca op januari  7, 2010, 00:51:03
mischien mag ik niet zoveel zeggen aangezien ik niet heb meegedan aan de test maar
omdat men er hier niet uit kwam heb ik toch maar eens wat mp3 320 geluisterd en hoor toch echt dat het wat minder klinkt
vooral de drukkere stukken met veel instrumenten
naar mijn mening zijn jullie een beetje genept de nrs waren veel te rustig om een test te doen
plus dat je de test beter met een vriend kan doen die een paar nrs voor je omzet die jij zelf hebt uitgekozen
en je daarna moet luisteren naar iets wat je echt goed kent

Citaat van: beunky op januari  7, 2010, 05:51:12
Ach ja, zo is er altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.
Ik zou zeggen, doe eens mee en toon dat je lef hebt.
Zeg maar welke nummers je op een cd wilt hebben.
Maak ik wel een cd'tje voor je.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

neverywhere

Beunky gaat het nog druk krijgen met al die mensen die duidelijk het verschil wel kunnen horen! :clapping:
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

maxtrash

nog even my 2cts over het hele DBT gedoe

stel ik heb:

1. papier met kleur rood
2. papier met kleur rood, paar atomen anders dan 1
3. papier met ietsepietsie lichtere kleur rood
4. papier met nog iets lichter rood
5. papier met kleur oranje

nu gaan we testen of er verschillen zitten tussen 1-2, 2-3, 3-4, 4-5.
Stel op maandag krijg je papier 4 te zien, op dinsdag zonder dat je het weet papier 4 of 5. Ook al is het een dag geleden, je zult vermoedelijk herkennen of er een verschil is omdat het verschil tussen rood en oranje zo groot is.
verschil tussen 3-4 zul je vermoedelijk alleen herkennen als de tijd er tussen veel korter is.
verschil tussen 2-3 zul je vermoedelijk alleen herkennen als je ze naast elkaar legt. deze testmethode is voor audio niet bruikbaar
verschil russen 1-2 is alleen aan te tonen met meetapparatuur, niet door mensen.

nu terug naar de audio:
het is helder dat er verschillen zijn tussen een mp3 en ongecomprimeerd geluid. Als je de verschillen echter kunt horen dan zijn de verschillen voor jouw toepassing (luisteren naar de audio) kennelijk te klein en maakt het dus niet uit of je naar het origineel of de mp3 luistert.

Het paradoxale is eigenlijk dat de mens veel beter in staat is visuele verschillen te herkennen dan verschillen in geluid, maar dat in de praktijk weinig mensen zich echt druk maken of de kleuren wel overeenkomen met de werkelijkheid (oftewel gecalibreerde display's gebruiken). Terwijl alleen al het idee dat het geluid anders klinkt dan "zou moeten" mensen motiveert om honderden of duizenden euro's uit te geven aan [vul maar in]

neverywhere

Daarentegen als ik een kopje thee zonder suiker neem en 3 kopjes met steeds wat meer suiker erin dan zal ik toch zeker verschil kunnen proeven....
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

frank2

het is zo simpel: leen eens een transparent musicwave en leen een cardas crosslink sluit ze om de beurt aan en luister, het zou mij zeer verbasen als je dan geen verschil hoort. Pas als je dit gedaan hebt of natuurlijk andere merken dan pas kun je zeggen of er geen of wel verschil is. Neem maar aan dat je duidelijk verschil hoort. (hebben we het even niet of het mooi is of niet)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Volgens mij gaat dit over MP3 frank en niet over kabels...toch ? Of bedoel je wat anders ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

coned (banned)

Citaat van: maxtrash op januari 10, 2010, 11:26:56
Het paradoxale is eigenlijk dat de mens veel beter in staat is visuele verschillen te herkennen dan verschillen in geluid, maar dat in de praktijk weinig mensen zich echt druk maken of de kleuren wel overeenkomen met de werkelijkheid (oftewel gecalibreerde display's gebruiken).

waarom dit zo is:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Magical_Number_Seven,_Plus_or_Minus_Two
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

PuNkEnStEiN

Citaat van: maxtrash op januari 10, 2010, 11:26:56..... Terwijl alleen al het idee dat het geluid anders klinkt dan "zou moeten" mensen motiveert om honderden of duizenden euro's uit te geven aan [vul maar in]

En als we dan ook nog bedenken dat niemand (behalve de uitvoerende artiest en opname-technici) weet hoe de oorspronkelijke opname behoort te klinken, dan zijn we eigenlijk met z'n allen diep-triest bezig. We kopen net zo lang spullen tot het geluid voldoet aan de "authentieke" klank die wij er zelf aan toedichten. Naja, het houdt ons van de straat. 
:laugh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

SpaceJS

Citaat van: PuNkEnStEiN op januari 10, 2010, 17:54:38
En als we dan ook nog bedenken dat niemand (behalve de uitvoerende artiest en opname-technici) weet hoe de oorspronkelijke opname behoort te klinken, dan zijn we eigenlijk met z'n allen diep-triest bezig. We kopen net zo lang spullen tot het geluid voldoet aan de "authentieke" klank die wij er zelf aan toedichten. Naja, het houdt ons van de straat. 
:laugh:

Of je bent muzikant en je weet dus hoe het één en ander hoort te klinken. Zeker bij akoestische muziek.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

PuNkEnStEiN

Maar daarmee is niet gezegd dat het ook zo is opgenomen door de artiest en technicus. Niet elke opname is immers natuurgetrouw (bedoeld en gemaakt). ;)
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

SpaceJS

Citaat van: PuNkEnStEiN op januari 10, 2010, 20:29:38
Maar daarmee is niet gezegd dat het ook zo is opgenomen door de artiest en technicus. Niet elke opname is immers natuurgetrouw (bedoeld en gemaakt). ;)

Nou bij de meeste akoestische muziek kan je daar wel vanuit gaan. Wanneer dit namelijk niet zo is wordt dit meestal vermeld als een speciaal project of iets dergelijks omdat opname technici van dergelijke muziek hier meestal in gespecialiseerd zijn en proberen om een opname te maken die de werkelijkheid zoveel mogelijk benaderd. We hebben het hier overigens over klassieke muziek.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

PuNkEnStEiN

Dit is een specifiek voorbeeld wat jij aanhaalt. Het leeuwendeel van de opgenomen muziek is echter niet akoestisch of klassiek, dus daar gaat jouw redenatie niet op.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

SpaceJS

Citaat van: PuNkEnStEiN op januari 10, 2010, 22:21:18
Dit is een specifiek voorbeeld wat jij aanhaalt. Het leeuwendeel van de opgenomen muziek is echter niet akoestisch of klassiek, dus daar gaat jouw redenatie niet op.

Het merendeel van de muziek die ik luister is dat wel daarom gaat het voor mij wel op en met mij nog vele anderen. Ik durf zelfs voorzichtig te stellen dat met merendeel van de audiofielen dergelijke muziek in zijn verzameling heeft. Daarnaast weet ik niet of er niet meer klassieke muziek is opgenomen dan andere muziek. Zou best wel eens andersom kunnen zijn aangezien die stukken over het algemeen een stuk langer duren :).
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Ejorne

Citaat van: SpaceJS op januari 11, 2010, 09:14:37
Zou best wel eens andersom kunnen zijn aangezien die stukken over het algemeen een stuk langer duren :).

Tja, onder de audio liefhebbers is het aandeel klassieke muziek ongetwijfeld groter dan gemiddeld.

Maar helaas is het vergeleken met popmuziek een verhouding van 90/10.

http://www.audio-muziek.nl/archief/malaise.php

SpaceJS

Citaat van: Ejorne op januari 11, 2010, 09:25:41
Tja, onder de audio liefhebbers is het aandeel klassieke muziek ongetwijfeld groter dan gemiddeld.

Maar helaas is het vergeleken met popmuziek een verhouding van 90/10.

http://www.audio-muziek.nl/archief/malaise.php


Misschien heb je gelijk voor wat betreft de afzet alhoewel je niet het aantal vijftig plussers moet vergeten. Maar ik had het meer over de hoeveelheid aan opnames.

Maar goed, het ging meer om het vergelijken. En daarvoor denk ik dat akoestische muziek het beste is.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Ejorne

#716
Citaat van: SpaceJS op januari 11, 2010, 09:38:32
Misschien heb je gelijk voor wat betreft de afzet alhoewel je niet het aantal vijftig plussers moet vergeten. Maar ik had het meer over de hoeveelheid aan opnames.

Maar goed, het ging meer om het vergelijken. En daarvoor denk ik dat akoestische muziek het beste is.

Juist, en ik denk dat het aandeel akoestische muziek dat met opzet onnatuurlijk gemaakt wordt juist weer erg klein is, ook al is het populaire muziek.

SpaceJS

Citaat van: Ejorne op januari 11, 2010, 09:51:06
Juist, en ik denk dat het aandeel akoestische muziek dat met opzet onnatuurlijk gemaakt wordt juist weer erg klein is, ook al is het populaire muziek.

Precies, dat bedoelde ik met speciale projecten. De kans is dus erg klein dat je een dergelijk muziekstuk gebruikt.

Ik ben dus overigens van mening dat elektronische muziek per definitie ongeschikt is voor het bepalen van de natuurgetrouwheid van een set. Nu is het wel zo dat wanneer een set zeer natuur getrouw is veel popmuziek niet meer echt leuk klinkt omdat deze vaak is afgemixt voor een wat minder neutrale set om over de loundess war nog maar te zwijgen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Raphie

#718
Citaat van: SpaceJS op januari 11, 2010, 10:33:15
Precies, dat bedoelde ik met speciale projecten. De kans is dus erg klein dat je een dergelijk muziekstuk gebruikt.

Ik ben dus overigens van mening dat elektronische muziek per definitie ongeschikt is voor het bepalen van de natuurgetrouwheid van een set. Nu is het wel zo dat wanneer een set zeer natuur getrouw is veel popmuziek niet meer echt leuk klinkt omdat deze vaak is afgemixt voor een wat minder neutrale set om over de loundess war nog maar te zwijgen.
even een aantal punten ter overweging

- wat is de referentie van de artiest? gitaar op schoot en het gat 180gr van de afgedraaid, (hoe mike je een akoustische gitaar?!?) de piano vanachter het klavier? jde zanger z'n stem door z'n monitor mix met support galm?
- hoe worden de instrumenten opgenomen? sessie tracking? induviduele tracking? met room mics? of akoustisch close miking? misschien wel electrisch versterkt? buizen pre-amp of solid state? 12bits (ja het bestaat!!!) 16bits? 24/32bits?
- hoe gebuert de summing? analoog digitaal? buiizen / VCA based?
- wat wil de artiest graag horen?
- hoe gaat de engineer dit mixen? (low cut /high cut consessies zijn ESSENTIEEL voor een goede mix) om audiofiele "lucht"te creeren
- hoe ga je om met stage (LCR phase) depth (shelving EQ's en delays etc)

krijg altijd een beetje kromme tenen als de eerste de beste RAF klaploper een betoog gaat houden over "zoals het hoort" echt, je hebt géén enkel idee...... :dozingoff:
JBL PRX Power!

SpaceJS

Citaat van: SOS-Master op januari 11, 2010, 10:55:41
even een aantal punten ter overweging

- wat is de referentie van de artiest? gitaar op schoot en het gat 180gr van de afgedraaid, (hoe mike je een akoustische gitaar?!?) de piano vanachter het klavier? jde zanger z'n stem door z'n monitor mix met support galm?
- hoe worden de instrumenten opgenomen? sessie tracking? induviduele tracking? met room mics? of akoustisch close miking? misschien wel electrisch versterkt? buizen pre-amp of solid state? 12bits (ja het bestaat!!!) 16bits? 24/32bits?
- hoe gebuert de summing? analoog digitaal? buiizen / VCA based?
- wat wil de artiest graag horen?
- hoe gaat de engineer dit mixen? (low cut /high cut consessies zijn ESSENTIEEL voor een goede mix) om audiofiele "lucht"te creeren
- hoe ga je om met stage (LCR phase) depth (shelving EQ's en delays etc)

krijg altijd een beetje kromme tenen als de eerste de beste RAF klaploper een betoog gaat houden over "zoals het hoort" echt, je hebt géén enkel idee...... :dozingoff:

Voor zover ik het weet heb je bij klassieke muziek toch wel de doelstelling om datgene in de zaal ook op de opname te zetten en bij labels als Archiv en Decca bijvoorbeeld ook in de hoogst mogelijke kwaliteit.

Ik hoop overigens niet dat je mij bedoeld met dat RAF klaploper. Lijkt me nergens voor nodig.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Raphie

Citaat van: SpaceJS op januari 11, 2010, 11:10:47
Voor zover ik het weet heb je bij klassieke muziek toch wel de doelstelling om datgene in de zaal ook op de opname te zetten en bij labels als Archiv en Decca bijvoorbeeld ook in de hoogst mogelijke kwaliteit.

Ik hoop overigens niet dat je mij bedoeld met dat RAF klaploper. Lijkt me nergens voor nodig.
Nee dat is zeker niet voor jou bedoelt, meer voor het profiel van de gemiddelde "audiofiel"die niet veel verder komt de de Stereophile lezen en dealers napraten.....

Ja, maar daar wordt dan bijv bewust gekozen om op de A1 luisterplek een microfoon neer te zetten om zo de weergave als dat de bezoeker hem zou moeten ervaren met alle nagalmtijden zo natuurgetrouw mogelijk vast te leggen
nu ga je dat terugluisteren in een niet dode ruimte met eigen reflecties. nagalmtijden met totaal andere afstanden tussen links en rechts en weergever luisteraar en je verwacht dat het concertgebouw weer tot leven komt.

Dat is niet wat DECCA en consorten doen hoor...... die miken gewoon een podium nemen de artiesten op en zetten een uitstekende mix neer.
De rest is gewoon verzonnen door audiofielen en de marketing afdelingen van component fabrikanten.
JBL PRX Power!

SpaceJS

Citaat van: SOS-Master op januari 11, 2010, 11:17:38
Nee dat is zeker niet voor jou bedoelt, meer voor het profiel van de gemiddelde "audiofiel"die niet veel verder komt de de Stereophile lezen en dealers napraten.....

Ja, maar daar wordt dan bijv bewust gekozen om op de A1 luisterplek een microfoon neer te zetten om zo de weergave als dat de bezoeker hem zou moeten ervaren met alle nagalmtijden zo natuurgetrouw mogelijk vast te leggen
nu ga je dat terugluisteren in een niet dode ruimte met eigen reflecties. nagalmtijden met totaal andere afstanden tussen links en rechts en weergever luisteraar en je verwacht dat het concertgebouw weer tot leven komt.

Dat is niet wat DECCA en consorten doen hoor...... die miken gewoon een podium nemen de artiesten op en zetten een uitstekende mix neer.
De rest is gewoon verzonnen door audiofielen en de marketing afdelingen van component fabrikanten.

Ach ja, je probeert dat concertgebouw wel te benaderen alhoewel dit men kamermuziek wat beter gaat.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Raphie

#722
Citaat van: SpaceJS op januari 11, 2010, 11:32:26
Ach ja, je probeert dat concertgebouw wel te benaderen alhoewel dit men kamermuziek wat beter gaat.
Marketing en realiteitszin gaan niet altijd hand in hand......

als we ons nou gewoon eens beperken tot techniek en feitelijkheden en alle "audioromantiek" en induviduele beleving/perceptie nou even opzij parkeren dan kunnen we weer terug naar de inhoud. Ik zeg niet niet er geen plaats is voor audioromantiek of perceptie, maar dat is meer iets voor die-hard audiofielen. Beauty is in the eye of the beholder en net zo als met alle kunst geldt dit ook voor muziek.

objectief is een schilderij ook alleen maar doek met verf, maar ook hier kunnen mensen bij bepaalde kunst alle realiteitszin verliezen en er een fantastisch verhaal omheen breien... audiofili is hierin niet anders.....

Misschien eens tijd voor een nieuw subforum, het audiofili café waar juist de TipTops, snowmasters en Erjornés van het forum heerlijk kunnen bomen over alles wat ze (willen) meemaken in hun audiofiele queste en de beleving van het luisteren naar een bijna surrealistisch niveau kunnen tillen.

Want waar we 2 jaar geleden de discussie hadden dat techneuten het forum verziekten, wordt ik nu enigsinds onpasselijk van het continue inbreken in diverse topics om hun evangelie te verkondigen, stelletje audio jehova's....

JBL PRX Power!

scrutinizer

#723
Citaat van: SOS-Master op januari 11, 2010, 11:17:38
Nee dat is zeker niet voor jou bedoelt, meer voor het profiel van de gemiddelde "audiofiel"die niet veel verder komt de de Stereophile lezen en dealers napraten.....

;D

If it ain't Raphie on collision course..........

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HTip

Het gaat wel heel erg diep in dit topic over een praktijktest tussen MP3 en lossless :D

Ik vroeg me af hoe de totale uitslag eruit ziet...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive