MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

Icarus314

Ik zit ondertussen lekker naar  http://www.lounge-radio.com/liveradio.htm te luistern. Helemaal fout, mp3 via geluidskaart pc naar de dac van mijn taggie larren maar het klinkt toch lekker  :P Heb ik geen soolow voor nodig  ;)

coned (banned)

Citaat van: Icarus314 op december 29, 2009, 20:46:04
Ik zit ondertussen lekker naar  http://www.lounge-radio.com/liveradio.htm te luistern. Helemaal fout, mp3 via geluidskaart pc naar de dac van mijn taggie larren maar het klinkt toch lekker  :P Heb ik geen soolow voor nodig  ;)

voor dat doel is het niet fout, ik luister vaak naar lounge radiozenders, zij gebruiken aac over shoutcast
ja je hoort dat het nog niet perfect is, maar om muziek te leren kennen is het nog steeds OK
ik heb al heel wat artiesten op die manier ontdekt

trouwens, in de media markt hebben ze van die luisterpalen waar je je CD kan scannen
je krijgt dan een track die klinkt als een 96kbps MP3, zeer waterachtig hoog met veel ringing artefacts ... echt vies om naar te luisteren
ik vind het zeer moeilijk om op basis van zo'n slechte RIP een CD te kopen .....
voor dat doel is hun opstelling zeer ongeschikt
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Icarus314

Citaat van: coned op december 30, 2009, 11:59:27
voor dat doel is het niet fout, ik luister vaak naar lounge radiozenders, zij gebruiken aac over shoutcast
ja je hoort dat het nog niet perfect is, maar om muziek te leren kennen is het nog steeds OK
ik heb al heel wat artiesten op die manier ontdekt

Gezien de wereldwijde resultaten met mp3 blindtesten vraag ik me af of je zou horen dat je naar shoutcast luistert als je het niet wist  ;) Maar ik begrijp wat je bedoelt, de suggestie is zeer krachtig.

Achiel

Luister meestal naar 256kbps mp3 station, goed te doen op de pc set (zie onderschrift) linkje

Een goed geripte mp3 is toch lastig te herkennen hoor, jaren terug al eens een wedstrijd gedaan op het werk. 
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

coned (banned)

blindtesten zijn enkel nuttig als deelnemer niet weet dat hij aan een test meedoet, anders is hij reeds beïnvloed door experimentator effecten
dus voor mij hebben die weinig waarde wat de uitkomst ervan is
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Icarus314

Experimentator effecten ? Kun je daar iets meer over zeggen? Voldoet deze opzet niet en zijn er bij deze opzet experimentator effecten aanwezig?

Ejorne

Citaat van: Icarus314 op januari  2, 2010, 12:13:18
Experimentator effecten ? Kun je daar iets meer over zeggen? Voldoet deze opzet niet en zijn er bij deze opzet experimentator effecten aanwezig?

Deze test zegt op zich weinig over lossless versus mp3.
Dit omdat de source onbekend was.

We hadden geen referentie.

In mijn opinie is de test in haar huidige opzet geslaagd wanneer je telkens de twee gelijkklinkende tracks kon vinden.
Welke daarvan dan welke bitrate zouden hebben is mijns inziens meer iets voor een helderziende om te bepalen.

Wat daarom dus erg jammer was, is dat ineens beide lossless tracks bekend werden gemaakt, en niet zoals eerder in het topic bedacht om maar eentje bekend te maken...

Maar al met al toch wel een leuke bezigheid en hulde aan Koen voor de tijd en moeite die hij erin heeft gestoken.

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

neverywhere

Citaat van: Ejorne op januari  2, 2010, 13:13:50
Wat daarom dus erg jammer was, is dat ineens beide lossless tracks bekend werden gemaakt, en niet zoals eerder in het topic bedacht om maar eentje bekend te maken...

Afspraak was dat op 20 december de HELE uitslag bekend zou worden. M.i. tijd genoeg gehad om de hele cd 85 keer af te luisteren en de juiste bitrates op te schrijven. Vind dat er al heel veel extra tijd en mogelijheden worden gegeven om de test in te vullen.

scrutinizer

Since, my friend, you have revealed your
Deepest fear,
I sentence you to be exposed before
Your peers.
Tear down the wall!

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ejorne

Citaat van: neverywhere op januari  2, 2010, 13:35:44
Uitvluchten?

Hoezo?

Ik geef alleen aan dat mijn visie op deze test is, is dat als je telkens de gelijkklinkende tracks weet te onderscheiden dat je dan ook geslaagd bent.
Om zonder enige voorkennis te moeten zeggen welke track lossless of welke een bepaalde mp3 variant is, is vrij moeilijk te bepalen. Je weet immers niet hoe de originele track klinkt.

Citaat van: neverywhere op januari  2, 2010, 13:38:37
Afspraak was dat op 20 december de HELE uitslag bekend zou worden. M.i. tijd genoeg gehad om de hele cd 85 keer af te luisteren en de juiste bitrates op te schrijven. Vind dat er al heel veel extra tijd en mogelijheden worden gegeven om de test in te vullen.

Dat was inderdaad de afspraak bij aanvang van de test. Later werd besloten dat voorafgaand aan de complete uitslag eerst de lossless tracks bekend werden gemaakt. Ik was alleen in de veronderstelling dat we 1 van 2 lossless track te horen zouden krijgen.

En ik probeer ook nergens te beweren dat ik de beschikbare tijd te weinig vind of iets dergelijks...

Misschien is dit een leuke opzet voor een vervolg test? (mocht die er komen) :

Track 1 bekend (bijvoorbeeld lossless)
Track 2 bekend (bijvoorbeeld mp3 128)
Track 3 onbekend (maar in ieder geval track 1 of track 2)

Track 4 bekend (bijvoorbeeld mp3 256)
Track 5 bekend (bijvoorbeeld mp3 128)
Track 6 onbekend (track 4 of 5)

neverywhere

Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2010, 14:22:39
Since, my friend, you have revealed your
Deepest fear,
I sentence you to be exposed before
Your peers.
Tear down the wall!

Anton.

Nee, het was geen Pink Floyd maar Dire Straits.

scrutinizer

Fills me with the urge to defecate!

"Hey Judge! Shit on him!"

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

neverywhere

You little shit you're in it now :devil:

scrutinizer

Citaat van: neverywhere op januari  2, 2010, 16:57:27
You little shit you're in it now :devil:
Echt waar!!

Nee, ik denk niet dat ik mijn muziek, en het plezier wat ik daar aan beleef, laat beinvloeden door statistiek.

Ik accepteer 'mijn' imperfectie(s) en ervaar geen verlies, dit zowel in kwaliteit te verkrijgen als de pesetas daarmee gemoeid.
Just my way of balancing the odds. :lookaround:

Wat mij hierdoor wel sterk opval, is dat het enthousiast posten van 'MUZIEK' liefhebbers en hun uiting van deze beleving op schrift, sterk is 'teruggenomen' de laatste tijd.

:(

Anton.

PS. On every street zal voor een aantal mensen wel weer enkele jaren stofhappen. :-X ::)

HTip

Citaat van: scrutinizer op januari  4, 2010, 11:13:51
PS. On every street zal voor een aantal mensen wel weer enkele jaren stofhappen. :-X ::)
Ik heb hem een paar dagen geleden nog geluisterd en ik heb zelfs de 2 nummers niet geskipped :D
Vlak na de test (voor mij alweer een 4 weken geleden) kon ik de 2 nummers inderdaad even niet meer horen :P
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Koen K

Goed, ik ga er maar vanuit dat iedereen nu écht lang genoeg de tijd heeft gehad en dat degenen die niet meer gereageerd hebben dat ook in de toekomst niet meer zullen doen. Bovendien neem ik aan dat men wel benieuwd is :laugh:

Bij deze dan de oplossingen:

Ik zal Beunky en Jacco vragen te bevestigen dat dit de lijst is die ik ze voor de test heb opgestuurd. Binnenkort zal ik de resultaten openbaar maken.

De uitslagen van het "tussentijdse" testje:

Fragment 1 - Believe Beleft Below
Versie 1 = 320
Versie 2 = 192

Fragment 2 - Dance With Me
Versie 1 = 192
Versie 2 = 320

Fragment 3 - Heavy Cross
Versie 1 = 192
Versie 2 = 320

Fragment 4 - Leaps and Bounds
Versie 1 = 320
Versie 2 = 192

Martijn M

Kun je ook al iets vertellen over hoe goed dan wel fout men over het algemeen zat?
Dutch & Dutch

Koen K

Ja, ik kan al melden dat ik geen 100% scores heb gezien.

beunky

Dit is inderdaad de lijst zoals ik deze ontvangen heb van Koen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

B.J.

1. 128   1411
2. 1411   320
3. 320   128
4. 320   1411
5. 128   256
6. 1411   320
7. 320   128
8. 1411   128
9. 1411   320
10. 256   320

11. 256   256
12. 320   1411
13. 128   128
14. 256   256
15. 256   256
16. 128   1411

Hmm best wel afwijkend van de antwoorden. Groen is goed, zwart in de buurt maar rood is wel heel vreemd!

Ejorne

Oh, dan heb ik toch aardig goed gescoord...

Ik was dan wel niet in staat om mijn helderziendheid te laten bepalen welke versies welke vormen waren, maar ik heb wel vrijwel elk audio-paartje bij elkaar weten te vinden. Tja, de ene keer noem ik de 128bit lossless en de andere keer de 256bit een 320 bit. Maar goed we hadden dan ook totaal geen referentie. De audio-paartjes bijna bij elkaar geeft in ieder geval aan dat ik verschillen heb kunnen ontdekken...

8)

/edit:
Ik moet wel toegeven dat ik wat allergisch was voor mp3 en dat ik alleen lossless wilde. Ik zal dan ook nog steeds mijn rips in lossless maken. Maar mocht ik ooit een mp3tje kunnen downloaden dan zal ik dat niet laten omdat ik de kwaliteit daarvan te laag zou vinden. Ik ben aangenaam verrast door de kleine verschillen met uitstekende luisterbaarheid van de mp3 varianten...   

dekkersj

Citaat van: beunky op januari  6, 2010, 08:17:54
Dit is inderdaad de lijst zoals ik deze ontvangen heb van Koen.
Net gecheckt en ook bij mij klopt de lijst.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

neverywhere

1     256    kbps   Moet zijn :  1411
2     128    kbps                     320
3     128    kbps                     128
4     256    kbps                    1411
5     320    kbps                     256            
6     128    kbps                     320
7     320    kbps                     128
8     256    kbps                     128
9    1411   kbps                     320
10    256   kbps                     320
11  1411   kbps                     256
12    320   kbps                   1411
13    320   kbps                     128
14   128    kbps                     256
15  1411   kbps                     256
16  1411   kbps                   1411

Ik durf te zeggen dat ik niet overdreven goed hoor wat de lossless en welke de niet lossless zijn....