MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

Koen K

Gezien! Hartelijk dank daarvoor :worship:

coned (banned)

Citaat van: neverywhere op december 21, 2009, 23:16:03
En dat valt dus tegen......en daar was deze test nu voor.

had ooit een 256Kbps MP3 versie van een erg complexe CD
stond enkele weken regelmatig op, dan nog op een eenvoudige autoradio van een paar honderd euro
ik kende die lossy versie dus van buiten
en dan vindt ik plots de lossless versie

alsof er een andere CD op stond, zo'n groot verschil
beide met nero op een aparte cdr gebrand

ik verwacht niet dat het zo makkelijk zal zijn met easy listening en smooth jazz  :nowink:
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Martijn M

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zo'n groot verschil oplevert. Welke muziek was het?
Mogelijk is een slechte codec gebruikt voor het omzetten naar MP3.
Dutch & Dutch

Icarus314

Precies de soort ervaring die velen hebben. Als je niet weet waar je naar luiustert blijft het gokken. Als je weet dat je nu naar de echte lossless versie luistert dan gat je verbeelding op de loop en hoor je veel meer lucht, strakkere bas en milder hoog. Alsof de muziek terug is  ;)

Ejorne

Citaat van: Icarus314 op december 24, 2009, 15:09:48
Als je weet dat je nu naar de echte lossless versie luistert dan gat je verbeelding op de loop en hoor je veel meer lucht, strakkere bas en milder hoog. Alsof de muziek terug is  ;)

Maar dan rest nog wel de taak om het andere lossless nummer erbij te zoeken tussen de verschillende mp3 versies...

Icarus314

Citaat van: Ejorne op december 24, 2009, 17:22:09
Maar dan rest nog wel de taak om het andere lossless nummer erbij te zoeken tussen de verschillende mp3 versies...

You lost me  :D Ik vind het zelf trouwens ook een raar fenomeen. In de praktijk luister je gewoon prettiger naar een lossless track ook al weet je dat je blind geen verschil kunt horen in vele gevallen. Je kunt echter je verbeelding op dit punt niet zo makkelijk beinvloeden volgens mij en het idee dat je naar het beste dat er is luistert dat verhoogt wel de ervaring  ;)

Lex Groningen

Ben benieuwd wat de uitslag hier gaat worden, al heb ik er weinig vertrouwen in. Net als wat hier al eerder gezegd is, je moet weten waar je naar luisterd.
Als ik hier thuis een hele goede bekende cd van mij draai en er komt een gebrande cd via via dan haal ik hem er gelijk tussen uit, om de simpele reden dat het kaler en minder klinkt. Om eerlijk te zijn heb ik gewoon weinig vertrouwen in dit testje. Maar goed sommige zullen wel hun gelijk willen halen om te laten weten dat er geen verschil is, maar goed ik weet wel beter. ;D

Mischien had ik wel mee moeten doen met deze test, maar liever voor mij met bekende muziek. Mischien een keer een test bij mij thuis met cd´s die voor anderen en voor mij bekend zijn, en die dan branden om dan blind te gaan testen, durf te wedden dat er dan een heel andere uitslag gaat komen

Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

neverywhere

Citaat van: Alex Groningen op december 24, 2009, 17:54:35

Mischien had ik wel mee moeten doen met deze test,

Ja, dat had je!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

neverywhere

Als ik hier thuis een hele goede bekende cd van mij draai en er komt een gebrande cd via via dan haal ik hem er gelijk tussen uit, om de simpele reden dat het kaler en minder klinkt. Om eerlijk te zijn heb ik gewoon weinig vertrouwen in dit testje.

Dan maar een betrouwbaar testje doen.
Draai je om en zorg dat je op geen enkele wijze kan zien welke cd in de speler komt.

Laat iemand anders ,zonder commentaar at random één van de 2 cd's in de speler stopppen en als het u lukt om 10 keer achter elkaar de juiste cd te noemen ( de orginele of de kopie) dan heeft u uw bewijs. En als het u niet lukt dan weet u ook waar u aan toe bent.

Ps : zorg zelf voor het kopietje....dan kun je de test eventueel nog uitbreiden door meerder kopie cd's te makem/gebruiken....bijv 1x wav, 1x lossless  en 1x 128 of lager...

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

neverywhere

Ben benieuwd wat de uitslag hier gaat worden, al heb ik er weinig vertrouwen in. Net als wat hier al eerder gezegd is, je moet weten waar je naar luisterd.

Daar gaat het niet om....velen van ons (ikzelf ook) waren ervan overtuigd dat wij zowel de lossless versie als de 128 er zonder moeite zouden uitpikken. Ongeacht wat er ook werd gespeeld.

En dat blijkt dus vrij lastig.....zeker niet onmogelijk maar toch zeker vrij lastig.

Zee

Inderdaad, je had zeker mee moeten doen!   Meedoen is belangrijker dan winnen!
Ik doe ook mee en hoor ook geen verschillen (maar dat komt vast omdat mijn set niet goed genoeg is om verschillen hoorbaar te maken).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Lex Groningen

Citaat van: neverywhere op december 24, 2009, 18:01:22
Dan maar een betrouwbaar testje doen.
Draai je om en zorg dat je op geen enkele wijze kan zien welke cd in de speler komt.

Laat iemand anders ,zonder commentaar at random één van de 2 cd's in de speler stopppen en als het u lukt om 10 keer achter elkaar de juiste cd te noemen ( de orginele of de kopie) dan heeft u uw bewijs. En als het u niet lukt dan weet u ook waar u aan toe bent.

Hebben we hier dus gedaan (geen 10keer achter elkaar) Maar zitten hier nu thuis met een leuk groepje en bijna allemaal hebben we de fake er tussen uit kunnen halen ten opzichte van het orgineel, geen slecht resultaat lijkt me.
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/

neverywhere

Oooow...wat jammer dan dat juist u niet mee heeft gedaan met het testje...

Maar misschien komt er nog weleens zo een testje en dan bent u zeker van de partij?

Lex Groningen

Citaat van: Zee op december 24, 2009, 18:04:04
Inderdaad, je had zeker mee moeten doen!   Meedoen is belangrijker dan winnen!
Ik doe ook mee en hoor ook geen verschillen (maar dat komt vast omdat mijn set niet goed genoeg is om verschillen hoorbaar te maken).

Had mischien ook mee moeten doen, daar heb je gelijk in. En of het wat te maken heeft met een set weet ik niet, jouw kennende op dit forum heb je zelf genoeg kennis om ergens over te oordelen. Mijn oordeel is gewoon als je een orginele cd hebt en je gaat hem (blind) vergelijken dat je hem er tussen uitpakt.

Lex Groningen

Citaat van: neverywhere op december 24, 2009, 18:07:43
Oooow...wat jammer dan dat juist U niet mee heeft gedaan met het testje...

Maar misschien komt er nog weleens zo een testje en dan bent u zeker van de partij?

Laten we dat U er even tussen uithalen, gewoon je. ;D

Wil er best een keer aan mee doen, maar wat ik al zeg vergelijken met muziek die ik goed ken, en geen onbekende muziek. Ik weet Nederland is enorm groot, en Groningen ligt in noord Europa ;D Maar wie een keer hier een test wil houden zegt het maar, lijkt me erg gezellig. ik zorg wel voor de hapjes en drankjes.

PuNkEnStEiN

Citaat van: Alex Groningen op december 24, 2009, 17:54:35..... je moet weten waar je naar luisterd.
Als ik hier thuis een hele goede bekende cd van mij draai en er komt een gebrande cd via via dan haal ik hem er gelijk tussen uit

Een stoere bijdrage, Alex. Altijd leuk, waarvoor dank. :smile:
Maar ..... ik heb er weinig vertrouwen in dat je je bewering waar kunt maken. Ik vrees dat je, net als iedereen, gewoon keihard onderuit gaat. Dit tenzij jij, als één van de zeer weinige gezegenden op deze aardbol, met een feilloos gehoor geboren bent. Hoogstwaarschijnlijk is dat, helaas voor jou, niet zo. :tongue2:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Lex Groningen

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 24, 2009, 18:32:25
Een stoere bijdrage, Alex. Altijd leuk, waarvoor dank. :smile:
Maar ..... ik heb er weinig vertrouwen in dat je je bewering waar kunt maken. Ik vrees dat je, net als iedereen, gewoon keihard onderuit gaat. Dit tenzij jij, als één van de zeer weinige gezegenden op deze aardbol, met een feilloos gehoor geboren bent. Hoogstwaarschijnlijk is dat, helaas voor jou, niet zo. :tongue2:

Jij vind mij stoer door mijn eigen bijdrage, ga ik nog stoerder doen door jou bij mij thuis te laten komen. Wie weet zak ik door het ijs, maar wie weet jij ;)

PM me maar even wanneer je langs wil komen met je gebrande cd´s. Laat ik je even weten welke cd´s ik goed ken, en die mag jij branden, geheid dat ik ze er tussen uithaal. ;D

frank2

Alex heeft wel een punt, het verschil tussen een gebrande en originele cd is klein maar is hoorbaar (soms) gebrand op een pc via nero zal de hoge tonen iets meer worden tov. de originele. Verder is er hier geen verschil te bespeuren.
Ik heb wel met de test meegedaan, en ik vond het verdomd moeilijk. Zoals eerder geschreven zal het te maken hebben met de muziekkeuze, hoewel ik die voorgesteld heb, de muziek is voor zo'n test niet "monotoon" genoeg, hij varieert teveel waardoor het moeilijker is, daarnaast is mijn originele cd  waar deze nrs. opstaan een remaster en heeft Koen de "oude" niet geremasterde versie gebruikt, dus je kunt niet meer vergelijken.
Toch vond ik het veel moeilijker dan gedacht. De redenatie zou nu kunnen zijn; ziejewel er geen zelfs op een dure set geen verschil te horen. Helaas is dat niet zo, of anders gezegd te simpel, mijn set is gefinetuned op muzikaliteit, waardoor er dus geen analytisch karakter of geluid is, ik denk dat je bij een analytisch geluid de verschillen aanmerkelijk eerder opmerkt.

Ik heb een tijdje geleden andere speakerkabels geprobeerd, waardoor de set opeens super analytisch klonk, elk microdetail hoorde je zeer duidelijk, bij mijn huidige kabels is dat absoluut niet zo, detaillering is er, er is een redelijk dieptebeeld, maar niet zo als toen bij die analytische kabels, maar er is een muzikale flow, het luistert lekker, dat is voor mij de hoofzaak.
Denk dat dit ook een belangrijk punt is.
Mijn score was 62,5%, dus niet erg hoog.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

PuNkEnStEiN

Citaat van: Alex Groningen op december 24, 2009, 18:40:27Jij vind mij stoer door mijn eigen bijdrage, ga ik nog stoerder doen door jou bij mij thuis te laten komen. Wie weet zak ik door het ijs, maar wie weet jij ;)

PM me maar even wanneer je langs wil komen met je gebrande cd´s. Laat ik je even weten welke cd´s ik goed ken, en die mag jij branden, geheid dat ik ze er tussen uithaal. ;D

Doe ik nog ietsje stoerder: hartelijk dank voor de geboden gastvrijheid, maar ik sla je uitnodiging af. :hehe:
Ik vind een reis naar Groningen gewoon teveel moeite om ter plekke te moeten constateren, dat je het verschil inderdaad (te vaak) niet hebt kunnen horen. Want wees eerlijk: je zal het verschil mogelijk een enkele keer (OK, ik kom je tegemoet: redelijk vaak) kunnen horen, maar beslist niet altijd. ;D

Zoals neverywhere eerder al zei:

CiteerDan maar een betrouwbaar testje doen.

Ik ben zo vrij om nu al te zeggen dat dat vetgedrukte stukje tekst jou niet gaat lukken.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Lex Groningen

Kom je er weer lekker makkelijk en simpel vanaf Punkenstein.  ;) Maar goed mocht je een keer in de buurt komen ben je bij deze van harte uitgenodigd.
We zullen wel zien wie hier gelijk heeft, tot nu toe ben ik het. ;D

PuNkEnStEiN

Dank je wel! Met Groningen is niets mis, integendeel... :smile:

Ejorne

Originele cd versus cdr is op bepaalde hardware inderdaad redelijk eenvoudig te onderscheiden.
Een score van 10 uit 10 zal met de juiste cd vermoedelijk niet onhaalbaar zijn.

Echter wanneer de juiste cdr gebruikt wordt dan is dat verschil mogelijk verdwenen of zelfs in voordeel van de cdr veranderd.

Hier staat, door een oud forumlid, een en ander goed uitgelegd...

Nosferatu

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 24, 2009, 19:56:06
Dank je wel! Met Groningen is niets mis, integendeel... :smile:
Klopt, met 10k op de Grote Markt een feestje vieren terwijl het vriest, doe dat 'ons' Groningers maar eens na.  :pompom: (en dan kom ik ook nog eens van oorsprong ût Fryslân.  :angel:)
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Luxman D-07X SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Black Diamond XLR, Tellurium Q Ultra Black II RCA+ JKE Lo-Cap 55 RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

neverywhere

Citaat van: frank2 op december 24, 2009, 18:46:39
Alex Mijn score was 62,5%, dus niet erg hoog.

Dat was toch een geheimpie?

Marvin....

prachtig hoor, al die lul verhalen eromheen.
het moge duidelijk zijn dat de test geslaagd is, je hoort het verschil niet.
en als je dan weet dat er een echte cd in zit, dan hoor je dat niet.
nee, dat zie je...

geweldig vermaak dit, ga zo door......  :popcorn: :D