HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

Dirc

Citaat van: riwi op november  9, 2010, 18:36:02
Voor de DVD lovers : Je kan met handbrake (gratis opensource tool die x264 gebruikt) gemakkelijk je geripte DVDs omzetten naar mp4 of mkv. Worden ze nog wat kleiner ook. Kost een uurtje of zo per DVD, dus als je veel DVD's hebt misschien niet zo interessant. Je kan wel de DVD's achter elkaar queue'en, dus de PC een paar nachtjes laten draaien en klaar is handbrake.

Nja om dat nu te doen voor 8 seizoenen 24......dan wacht ik liever op een fix in de firmware.

Bama

krijg het geluid niet meer voor elkaar >:(
Alle instellingen gecontroleerd en ook al een keer gewijzigd. Kabels vervangen, software teruggezet naar oudere versie. Geluid zelfs analoog geprobeerd maar blijft niet om aan te horen.
ga nu kijken of het aan de nas kan liggen, lijkt me vreemd maar weet het anders ook niet.

riwi

Citaat van: TonBert op november 10, 2010, 00:09:50
krijg het geluid niet meer voor elkaar >:(
Alle instellingen gecontroleerd en ook al een keer gewijzigd. Kabels vervangen, software teruggezet naar oudere versie. Geluid zelfs analoog geprobeerd maar blijft niet om aan te horen.
ga nu kijken of het aan de nas kan liggen, lijkt me vreemd maar weet het anders ook niet.

Wat is het probleem dan?
Al het geluid klinkt slecht? Alle files (avi/mkv/vob/DVD folder/m2ts/ BD folder/ISO) ? PCM, mp3, DD, DTS, TrueHD, DTSHD ? Via welke aansluiting naar de versterker of TV? spdif / HDMI / analoog?
Reboot gedaan natuurlijk (echte power off) al met de FW downgrade. 't werkte eerst wel?
Wat is slecht? subtiel? Of gewoon niet te verstaan/aan te horen?
Andere bronnen zoals een CD / DVD speler of kabel decoder klinken nog wel goed? Heb je een prime3.0? Hoe speelt ie een schijfje af?
Om de nas uit te sluiten (onwaarschijnlijk) kan je aan de Dune een USB schijf aan hangen met wat materiaal.

Ik vraag maar wat  :) Zonder vragen geen antwoorden  ;)

Bama

Citaat van: riwi op november 10, 2010, 00:22:11
Wat is het probleem dan?
Al het geluid klinkt slecht? Alle files (avi/mkv/vob/DVD folder/m2ts/ BD folder/ISO) ? PCM, mp3, DD, DTS, TrueHD, DTSHD ? Via welke aansluiting naar de versterker of TV? spdif / HDMI / analoog?
Reboot gedaan natuurlijk (echte power off) al met de FW downgrade. 't werkte eerst wel?
Wat is slecht? subtiel? Of gewoon niet te verstaan/aan te horen?
Andere bronnen zoals een CD / DVD speler of kabel decoder klinken nog wel goed? Heb je een prime3.0? Hoe speelt ie een schijfje af?
Om de nas uit te sluiten (onwaarschijnlijk) kan je aan de Dune een USB schijf aan hangen met wat materiaal.

Ik vraag maar wat  :) Zonder vragen geen antwoorden  ;)

muziek, gedownloade concerten zijn niet om aan te horen en dat was eerst goed.
Bij films klinkt het wel goed dat is het vreemde
Beeld gaat met hdmi en geluid gaat digitaal naar mijn versterker. Heb dit ook al geprobeerd met een toslink en analoog. Maakt niets uit. Bij instellingen staat geluid via hdmi uit.
overigen klinken wel goed. Hang ik de ps3 aan dezelfde digitale ingang geen probleem.
Werk met 2 losse nassen 1 voor muziek en concerten en 1 voor films en ben nu een concert aan het overzetten.
En het is een 3.0 met bluray (met afspelen bluray zelfde probleem) en zonder ingebouwde harde schijf.

Bama

overzetten van nas maakt dus niets uit.

mp3 afspelen via de nas klinkt dus ook niet.
Ik denk echt dat er een setting verkeerd moet staan, maar welke?
probeer een mkv en die is goed en probeer er nog 1 en die kraakte weer verschrikkelijk
mp4 ook slecht.
Net weer diverse keren een dvd opgezet en dan via de afstandbediening switchen met de audioknop naar dts ineens wel goed? Weer terug kijken naar andere bestanden en niks veranderd en weer terug naar dvd en geen geluid meer?
Raak steeds verder van het pad af.

setup audio
digitaal geluid output mode originele bitstream
hdmi geluid niet actief
bluray audio best quality

weet niet of ik iets in encoding menu moet doen
eerste 3 staan op utf-8
dan 2 x automatisc
en dan weer utf8

Zat eerst op de nieuwste firmware, was nu terug naar 1555 en ga nu proberen naar de 1 na laatste.

Weet overigens niet meer wanneer de problemen begonnen zijn, of er toen iets veranderd is?
Heb dus wel een andere versterker die geluid via hdmi dus niet ondersteunt.

In mijn versterker staat het volgens mij allemaal goed.

gsuk

staat de volume op je afstand bediening van de dune op 0db?

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

jowi

riwi

Ja precies. Zet HDMI Audio eens op aan. (Dat was een oude fout, maar de setting kan geen kwaad).

En je volume setting op de Dune zelf (met de AB) geeft ook problemen met audio kwaliteit vaak (volume te hoog of te laag, hoort gewoon in het midden als je digitaal speelt).
Ik zou eigenlijk verwachten dat na een FW upgrade de volume weer in de middenstand staat.

Omdat je problemen hebt ook als je een bluray schijf speelt uit de tray van de Dune ligt het niet aan de media of de nas.

skank1

waarom laat je niet zowel beeld als audio via hdmi gaan?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

mathieu

Bama

Ik heb van arcam de av9 en die pakt wel beeld maar geen geluid door hdmi dus dat kan niet.
Geluid door hdmi aanzetten heeft dus geen nut denk ik.
Volume afstandbediening stond op 23 is dat een probleem?

Vreemde is dat hij het incidenteel wel goed doet en nogmaals als ik een andere bron op dezelfde digitale aansluiting zet van mijn processor heb ik geen probleem.

GerritZ

Citaat van: TonBert op november 10, 2010, 15:08:55
Ik heb van arcam de av9 en die pakt wel beeld maar geen geluid door hdmi dus dat kan niet.
Geluid door hdmi aanzetten heeft dus geen nut denk ik.
Volume afstandbediening stond op 23 is dat een probleem?

Vreemde is dat hij het incidenteel wel goed doet en nogmaals als ik een andere bron op dezelfde digitale aansluiting zet van mijn processor heb ik geen probleem.

Het was/is een bug van de Dune. Dus om geluid te krijgen via SPDIF moest je HDMI audio aanzetten.
Vandaar dat dit wel zin heeft om te proberen.

Bama

Citaat van: GerritZ op november 10, 2010, 17:17:58
Het was/is een bug van de Dune. Dus om geluid te krijgen via SPDIF moest je HDMI audio aanzetten.
Vandaar dat dit wel zin heeft om te proberen.

Ga ik zo nog proberen. (had alles al los gegooid om hem weg te brengen)

riwi

En volume op de AB ook even in de neutrale stand zetten. Dat kan ook ellende geven namelijk.

riwi

Citaat van: mathieu op november 10, 2010, 13:17:29
Ik wou gisteren even de extra's bij de bluray van The Pacific afspelen. Kwam erachter dat dit alleen werkt als je bij de instelling van "Blu-ray Audio" de optie "PiP Support" geselecteerd hebt. Bij het afspelen van een aflevering (zonder pip commentaar track) wordt de soundtrack dan echter in MPCM uitgestuurd ipv DTS-HD, dit zou echter geen kwaliteitsverlies mogen opleveren ik vond het echter wel anders klinken. Ik had vooral het idee dat het volume anders is als bij DTS-HD? Wat is jullie ervaring hiermee?

Is er wellicht ook een toetsen combinatie op de afstandbediening waarbij je tussen "PiP Support" en "Best Quality" kan kiezen zonder helemaal terug te moeten naar het dune setup scherm?

Met Pip moet de speler de twee audio streams inelkaar mixen. Dat kan ie alleen door eerst te decoderen naar PCM. In theorie is gedecodeerde audio naar PCM net zo goed als DTS-HD ('t is immers lossless gecodeerd). Bij transport van de PCM audio kan er wel jitter bij komen, waardoor het theoretisch minder goed klinkt. Ook zal je moeten zien hoe het bassmanagement in de versterker gedaan wordt bij een 6 kanaals PCM signaal.

Ik ken geen discrete code om te wisselen tussen "PiP support" en "best quality".
http://dune-hd.com/firmware/rc/

Doet de volume control van de Dune AB het ook als je een MPCM signaal afspeelt? Weet ik niet zeker. Misschien kan je het op die manier normaliseren.

skank1

Even de opties tonend:

Bij video instellingen heb je:

video mode 1080p 24hz of 1080 23,... hz
aspect ratio moet dit nu auto zijn?
auto framerate disable of enable?

Bij advanced video:

wat moet ik hier invullen bij:
hdmi color depth 8 , 10 of 12 bit? waarvoor is dit?
hmdi cec enable of disable? wat doet het
force dvi output ja of nee?
output colorspace auto?
default decoder colorspace ook auto?

bedankt!
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

riwi

Citaat van: skank1 op november 10, 2010, 21:15:48

video mode 1080p 24hz of 1080 23,... hz
aspect ratio moet dit nu auto zijn?
auto framerate disable of enable?

wat moet ik hier invullen bij:
hdmi color depth 8 , 10 of 12 bit? waarvoor is dit?
hmdi cec enable of disable? wat doet het
force dvi output ja of nee?
output colorspace auto?
default decoder colorspace ook auto?

bedankt!
video mode 1080p 24hz of 1080 23,... hz   ==> 1080p23.976  (NTSC en US HD spul is 23.976 fps. Echt film is 24.000 fps)
aspect ratio moet dit nu auto zijn? ==> auto
auto framerate disable of enable?  => auto 24/50/60  (je wil je materiaal altijd op de native refresh weergeven anders krijg je schokjes). Tenzij je weergever het niet aan kan (bv TV die geen 24p ondersteund).

hdmi color depth 8 , 10 of 12 bit? waarvoor is dit?  ==> 8 bit. Meer staat niet op een bluray/dvd, bij 10-12bit heb je eerder last van slechte HDMI kabels.
hmdi cec enable of disable? wat doet het  ==> CEC is niet gestandaardiseerd protocol om je TV naar de juiste input te switchen als de bron actief wordt ==> disable
force dvi output ja of nee? ==> nee (alleen voor oude meuk schermen).
output colorspace auto?  ==> auto (tenzij je colorspace wil manipuleren)
default decoder colorspace ook auto? ==> auto (tenzij je colorspace wil manipuleren)

DVD heeft colorspace 601 ;  HD heeft colorspace 709  (kort door de bocht).
Als je een file hebt die 709 is, maar waarvan de data foutief zegt dat het 601 is kan je deze settings gebruiken om het toch correct weer te geven.
Dune neemt aan dat als de bron resolutie 1080 is dat de colorspace ook HD is. Maar voor upscaled DVD is dat niet zo (SD color space met HD resolutie).

Bama

Heb nu van ellende een ac ryan gekocht (moest er toch 1 bij hebben) en deze doet dus wel bijna alles goed.
Bijna alles zeg ik want die heeft wel war problemen met sommige grote mkv bestanden.

Dus met de ryan zijn niet alle problemen voorbij maar wel 80%. Weet het echt niet meer.
Ga maar met de dune naar wifimedia denk ik??

skank1

Citaat van: riwi op november 11, 2010, 00:42:24
video mode 1080p 24hz of 1080 23,... hz   ==> 1080p23.976  (NTSC en US HD spul is 23.976 fps. Echt film is 24.000 fps)
aspect ratio moet dit nu auto zijn? ==> auto
auto framerate disable of enable?  => auto 24/50/60  (je wil je materiaal altijd op de native refresh weergeven anders krijg je schokjes). Tenzij je weergever het niet aan kan (bv TV die geen 24p ondersteund).

hdmi color depth 8 , 10 of 12 bit? waarvoor is dit?  ==> 8 bit. Meer staat niet op een bluray/dvd, bij 10-12bit heb je eerder last van slechte HDMI kabels.
hmdi cec enable of disable? wat doet het  ==> CEC is niet gestandaardiseerd protocol om je TV naar de juiste input te switchen als de bron actief wordt ==> disable
default decoder colorspace ook auto? ==> auto (tenzij je colorspace wil manipuleren)

DVD heeft colorspace 601 ;  HD heeft colorspace 709  (kort door de bocht).
Als je een file hebt die 709 is, maar waarvan de data foutief zegt dat het 601 is kan je deze settings gebruiken om het toch correct weer te geven.
Dune neemt aan dat als de bron resolutie 1080 is dat de colorspace ook HD is. Maar voor upscaled DVD is dat niet zo (SD color space met HD resolutie).

dus als ik het goed begrijp moet ik niets veranderen onder advanced , maar wel de gewone
hier
video mode op 1080p23,... zetten
en autoframerate op enable en op 24/50/60(mijn tv lgpk950 ondersteund dit?)
de rest niet veranderen, correct?

mausie

Citaat van: riwi op november 11, 2010, 00:42:24

Moet je nu de video mode elke keer instellen, afhankelijk wat de content is die je afspeelt?
Als ik wat afspeel en op de info knop druk zie ik bij bv the mentalist: File resolutie 1280X720 (23,976).
Dan zet ik de current video mode op 1080p 23,976.
Dat lijkt me goed toch?

Als ik nu een andere file speel met een file resolutie van 1920X1080 (25.000) dan gaat de current video mode over op 1080P 50 hz. lijkt me ook goed maar waarom moet je de video resolutie instellen als het automatish lijkt te gaan? welke mode is nu aan te raden als standaard?

Soms heb ik het idee dat content iets schokt, Wat zorgt er nu voor de schokjes, de gebruikte video mode of de gebruikte auto frame rate? Mijn tv is een Pioneer LX5090, deze kan toch heel wat rates en modes aan dacht ik.

tnx,
Maurice
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

riwi

Als je de auto framerate op 24/50/60 hebt maakt de default video-mode niet zo veel meer uit.

Het is wel zo dat de gui met de default video-mode wordt weer gegeven.

Als de GUI op 1080p23.976 staat en je kiest een file met 1080p23.976 hoeft het display niet opnieuw te synchroniseren. Dus je kan de default mode het best zetten op de mode van het materiaal dat je het meeste speelt. Bij mij vaak mkv files of blurays in 23.976.

mausie

ok tnx, duidelijk zo.

laat ik hem voorlopig even staan zo.
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

svmnb

Citaat van: riwi op november 11, 2010, 18:31:16
Als de GUI op 1080p23.976 staat en je kiest een file met 1080p23.976 hoeft het display niet opnieuw te synchroniseren.

Kijk, da's nu handig om te weten, thanks. :thumbs-up:
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Pirrewiet

*Trotse nieuwe bezitter van Dune 3.0 Base meld zich*
(Nouja komt morgen binnen..)

Wacht eens even, het staat hier vol problemen! :P

Dirc

Tja problemen, of mensen met onjuiste instellingen / beta firmware....