HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Ik denk dat het voor dit werk makkelijker zal zijn om mee te liften op wat de Upnp/DLNA servers aan mogelijkheden hebben. Ik heb wel eens gelezen dat iemand Twonky of Tversity zover had dat de upnp server de media van internet haalt en in begrijpelijk formaat aan de upnp player (Dune, popcorn, tvix) door geeft.

godenzoon

Heren, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vervelend probleem met mijn Prime. Ik heb namelijk te maken met het stotter probleem, net zoals eerder gepost door Flavio op 3/3 (pagina 75). Helaas is hier niet echt een oplossing voor gevonden/gepost dus probeer ik het nog maar een keer!

De stotteringen vinden plaats voor diverse formaten zoals DVD, MKV, AVI, etc. Het gebeurt volstrekt willekeurig; de ene keer kan ik probleemloos 15Mbps tot 45 mbps streamen en een andere keer krijg ik drie stotteringen bij het streamen van een AVI van 300 MB.

Voor zover ik weet heb ik alle mogelijke settings geprobeerd, inclusief auto framerate, FAST SMB access, etc. Ook heb ik alle firmware versies geprobeerd, echter zonder resultaat. Het vreemde is dat de Dune de eerste maanden na de aanschaf probleemloos heeft gefunctioneerd.

Hoewel ik het probleem nog niet vanaf een 16 GB USB stick heb kunnen reproduceren, denk ik niet dat het probleem door mijn netwerk wordt veroorzaakt. Het netwerk werkt namelijk prima als ik de data naar mijn laptop stream. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn netwerk het ene moment geen 800kbps kan streamen en op het andere moment probleemloos 35 mbps...

Wat wellicht nog interessant is dat ik het stotteren kan laten stoppen door een keer of vijf op pause te drukken en daarna op play. Dan loopt de stream weer goed verder maar dit is natuurlijk erg irritant!

Heeft iemand enig idee of hebben jullie dit probleem ook? De enige optie die ik zelf nog zie is het retourneren van de speler maar dan ben ik hem waarschijnlijk weken kwijt  :(

Moony

Dit lijkt wel wat op mijn problemen (zie 1 of 2 pagina's terug).
Valt bij jou het geluid ook helemaal weg en loopt de film wel stotterend verder?

godenzoon

Citaat van: Moony op mei 19, 2010, 23:22:32
Dit lijkt wel wat op mijn problemen (zie 1 of 2 pagina's terug).
Valt bij jou het geluid ook helemaal weg en loopt de film wel stotterend verder?

Inderdaad, zodra het beeld begint te stotteren valt ook het geluid weg. Daarna doet de Dune een FastForward waarna het beeld en het geluid weer correct worden afgespeeld. Als ik vervolgens dezelfde chapter nog een keer afspeel wordt de stream wel altijd goed afgespeeld. Kun je het nog volgen? :-)

MaxxMark

Als je op "info" drukt op je AB zie je dan ook dat ie buffer underruns heeft op het moment dat het fout gaat?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

godenzoon

Citaat van: MaxxMark op mei 20, 2010, 11:17:09
Als je op "info" drukt op je AB zie je dan ook dat ie buffer underruns heeft op het moment dat het fout gaat?

Yep, tijdens het FastForward deel zie ik het aantal buffer underruns snel oplopen.

MaxxMark

Als je het dan vanaf het netwerk afspeelt zou toch daar het probleem kunnen liggen. Komt het vanaf een externe hdd dan ligt het mogelijk aan de doorvoersnelheid van de externe hdd.

Dat het weer werkt na even op pauze te drukken is dan ook erg logisch. Zodra je op pauze drukt en op play drukt zal hij een stukje bufferen en zal het weer vloeiend lopen.

Als het mogelijk is zou ik een keer alle netwerk onderdelen tussen de Dune en je netwerk locatie weg halen en zo direct mogelijk er op aansluiten en kijken of het probleem dan nog steeds bestaat
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

godenzoon

Citaat van: MaxxMark op mei 20, 2010, 14:57:13
Als het mogelijk is zou ik een keer alle netwerk onderdelen tussen de Dune en je netwerk locatie weg halen en zo direct mogelijk er op aansluiten en kijken of het probleem dan nog steeds bestaat

Wat bedoel je met alle netwerkonderdelen? Mijn Dune en NAS zijn rechtstreeks verbonden met mijn router. Veel directer kan toch niet, of mis ik iets?  :satisfied:

MaxxMark

Vrij veel korter kan het niet nee.

Je kunt nog proberen er een crosscable er tussen doen en dus de router ook weg laten.
En verder kan je testen met andere netwerk kabels.

Heb je ook al eens zo'n doorvoertest uitgevoerd? (op een file klikken met "pop-up menu" en dan "test" drukken)

godenzoon

Citaat van: MaxxMark op mei 20, 2010, 18:18:49
Vrij veel korter kan het niet nee.

Je kunt nog proberen er een crosscable er tussen doen en dus de router ook weg laten.
En verder kan je testen met andere netwerk kabels.

Heb je ook al eens zo'n doorvoertest uitgevoerd? (op een file klikken met "pop-up menu" en dan "test" drukken)

Dat van die crosscable en die doorvoertest kende ik nog niet. Zal ik gaan proberen!

Bedankt voor het meedenken  :clapping:

godenzoon

Zojuist heb ik de File Read Test uitgevoerd voor een mt2s bestand van 21,6 GB groot. De gemiddelde snelheid was 7.5 MB per seconde. Voor zover ik weet kan een BluRay maximaal 55 Mbps halen dus mijn network throughput zou voldoende moeten zijn. Toch???  :blush:

bart_nl

er draait geen filesharing / download software op de NAS?

godenzoon

Citaat van: bart_nl op mei 21, 2010, 20:41:27
er draait geen filesharing / download software op de NAS?

Op de NAS staat SabNzbd geinstalleerd maar als ik film ga kijken dan download ik niet. Kan dat voor problemen zorgen?

riwi

Welke NAS is het? En staat er ook een mediaserver zoals Twonky op?

Ik zou denken aan load op de NAS. Ik draai met een PC als NAS en heb eigenlijk nooit issues met haperingen.

godenzoon

Citaat van: riwi op mei 22, 2010, 11:12:14
Welke NAS is het? En staat er ook een mediaserver zoals Twonky op?

Ik zou denken aan load op de NAS. Ik draai met een PC als NAS en heb eigenlijk nooit issues met haperingen.

Ik heb een QNAP TS-219P. Aangezien ik niet weet wat Twonky is neem ik aan dat dit er niet op staat  ;D

bart_nl

Citaat van: godenzoon op mei 21, 2010, 20:55:30Op de NAS staat SabNzbd geinstalleerd maar als ik film ga kijken dan download ik niet. Kan dat voor problemen zorgen?
parren en rarren wat Sabnzb automatisch doet kan je problemen verklaren. Zeker wanneer je met een niet te snelle disk configuratie draait krijg je dan problemen.

xynyx

My 2 cents....

Volgens mij ligt het niet aan je Dune. Eerder aan de NAS. Deze zal volgens mij nooit BR kunnen streamen zonder haperingen. Daarvoor is de processor/doorvoersnelheid (net) niet goed genoeg voor. In wat voor configuratie staan de disks? Dit maakt ook uit, qua snelheid. Zitten er ,door QNAP, goedgekeurde disks in....? Doet de Gigabit het in de NAS (of blijft hij op 100/10 staan)?

Wel is het vreemd dat ook "gewone" VOB, TS bestanden niet goed kunnen worden afgespeeld. Dit zou gewoon moeten kunnen.

En als je de service van SABNZB echt stopt (Disable in Application menu), kan je dan wel streamen zonder problemen?

godenzoon

@bart_nl & xynyx

Thanks voor jullie input. Ik heb eerlijk gezegd ook een tijdje gedacht dat de NAS het probleem wel eens kon zijn. Echter, ik heb een aantal keer tijdens het streamen van een film mijn laptop met het System Information panel voor mijn neus gehad om te kijken hoe het geheugen en de processor van de NAS zich gedroegen. De processor schommelt bij het streamen van een MKV bestand van 1,5 GB rond de 5 a 6 procent met circa 400 MB vrij geheugen. Tegelijk streamen en DL'en/rarren doe ik overigens nooit..

Weten jullie zeker dat mijn NAS obv zijn spec niet volledig BR's kan streamen? Ik heb deze namelijk gekocht bij WifiMedia en zij hebben mij verzekerd dat deze daar wel geschikt voor zou zijn. Ter info; in mijn NAS zitten 2x 1TB schijven van de volgende specs:

Western Digital Caviar Green family
WDC WD10EADS-00P8B0
ATA-8

riwi

Ik neem aan dat je ook media op je PC kan zetten.
Kan de Dune daar ook bij? Probeer dat anders eens. Als je dezelfde issues hebt met filesharen tussen de Dune en de PC dan kan je misschien wel concluderen dat de oorzaak niet in de NAS zit.

Ik neem aan dat je SMB gebruikt naar de NAS. Kan je ook NFS gebruiken? Doe dat eens.

godenzoon

:clapping: :worship: :clapping: :worship: :clapping:

Het blijkt dat xynyx, bart_nl, riwi gelijk hebben; het probleem wordt veroorzaakt door de NAS! Gisteravond heb ik eerst vanaf mijn NAS een aflevering van Human Target van een custom DVD gekeken. Resultaat: 7 stotters is 42 minuten. Daarna heb ik dezelfde DVD op mijn laptop geshared en de hele aflevering werd prima afgespeeld! Vanochtend nogmaals een aflevering vanaf mijn laptop gekeken en wederom geen enkel probleem!

Ik moet wel zeggen dat ik het nog steeds vreemd vind dat ik met deze NAS tegenwoordig geen DVD kan streamen terwijl ik dat maandenlang na de aanschaf wel kon. Serieus, ik heb BR's van > 30 GB prima kunnen streamen! Hebben jullie nog enig idee hoe dit zou kunnen komen?

neptune

Citaat van: godenzoon op mei 24, 2010, 10:50:55
:clapping: :worship: :clapping: :worship: :clapping:

Het blijkt dat xynyx, bart_nl, riwi gelijk hebben; het probleem wordt veroorzaakt door de NAS! Gisteravond heb ik eerst vanaf mijn NAS een aflevering van Human Target van een custom DVD gekeken. Resultaat: 7 stotters is 42 minuten. Daarna heb ik dezelfde DVD op mijn laptop geshared en de hele aflevering werd prima afgespeeld! Vanochtend nogmaals een aflevering vanaf mijn laptop gekeken en wederom geen enkel probleem!

Ik moet wel zeggen dat ik het nog steeds vreemd vind dat ik met deze NAS tegenwoordig geen DVD kan streamen terwijl ik dat maandenlang na de aanschaf wel kon. Serieus, ik heb BR's van > 30 GB prima kunnen streamen! Hebben jullie nog enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Misschien was dat met een vorige firmware versie? heb je de firmware nog ge-update?
Evt. zou je een oudere versie terug kunnen zetten. De nieuwste (beta) versies willen soms nog wel eens wat probleempjes hebben.
zet hier iets neer

Kingpin

Citaat van: godenzoon op mei 23, 2010, 21:26:51
@bart_nl & xynyx

Thanks voor jullie input. Ik heb eerlijk gezegd ook een tijdje gedacht dat de NAS het probleem wel eens kon zijn. Echter, ik heb een aantal keer tijdens het streamen van een film mijn laptop met het System Information panel voor mijn neus gehad om te kijken hoe het geheugen en de processor van de NAS zich gedroegen. De processor schommelt bij het streamen van een MKV bestand van 1,5 GB rond de 5 a 6 procent met circa 400 MB vrij geheugen. Tegelijk streamen en DL'en/rarren doe ik overigens nooit..

Weten jullie zeker dat mijn NAS obv zijn spec niet volledig BR's kan streamen? Ik heb deze namelijk gekocht bij WifiMedia en zij hebben mij verzekerd dat deze daar wel geschikt voor zou zijn. Ter info; in mijn NAS zitten 2x 1TB schijven van de volgende specs:

WDC WD10EADS-00P8B0
ATA-8

Je NAS is niet het probleem wbt streamen. Ik heb zelf de TS-119P en deze streamt zelfs Avatar zonder 1 foutje.
Ik draai de laatste versie en heb een aparte user aangemaakt voor de Dune (read only) die ik verbonden heb via NFS naar de Dune (TCP).
De disk heb ik geformateerd op EXT4 en NFS enabled (duh) en uPnP disabled.

Je zou eens in de QNAP knnen kijken of je toevallig meerder dingen aan heb staan bv Twonky (uPnP Media Server) die je dan uit zou kunnen zetten etc.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

riwi

Ik las ook eens iemand die een wekkerradio op z'n netwerk had die iedere 15 minuten de tijd op ging halen en daarmee al het andere netwerk verkeer plat legde.

Probeer dus eens op je NAS zoveel mogelijk zaken uit te zetten. Ook het switchen naar NFS (is lichter kwa processing voor de NAS) kan wel wat bieden.

Twonky (je gaf aan dat je niet wist wat het was) zit volgens mij wel standaard geinstalleerd op Qnap. Twonky zal telkens je schijf afzoeken naar afspeelbare media en daar een database van aanleggen. Als ie dat doet kan het zijn dat ie de filesharing in de weg zit die de Dune op dat moment aan het doen is.

En dat sabnzb+ dat scant toch een directory of er nieuwe nzb files staan? Gooi dat eens leeg, of zet sabnzbd+ echt uit.

Ik zou zoveel mogelijk functies op de NAS uitzetten en dan 1 voor 1 weer aanzetten tot je vind wat het is dat de stotters veroorzaakt.

gsuk

mijn dune 3.0 base
kan geen screen shots meer maken
als ik op eject druk geeft die aan dat er een screen shot failure is
mijn interne storage is nog steeds zichtbaar

waar kan het aan liggen?

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

pbrand

Citaat van: godenzoon op mei 23, 2010, 21:26:51

WDC WD10EADS-00P8B0
ATA-8

Laat je niet gekmaken over de kwaliteit van je NAS, godenzoon. Elke NAS is geschikt om te streamen. Jouw NAS dus ook. Al zou hij maar 10MB/s halen dan is dat nog steeds 80mbit/s en dat is ruim méér dan de maximale bitrate voor BR. Ga eens aan de slag met de goede tips van onder andere riwi. Met name de meer eenvoudige NASsen hebben een kleine CPU en weinig geheugen. Daardoor kunnen ze er vaak niet veel meer bijhebben. Zet dus alle extra services op je NAS uit (zoek het anders op in de handleiding) en dan zal het ding prima streamen.

Ik heb zelf een eenvoudige Synology DS410J en daar merk ik ook dat ik hem alleen maar moet gebruiken als NAS en meer niet. Dus niet om via sabnzbd te downloaden en zo. Dat soort taken kunnen CPU en geheugen vreten en dát zal de streamsnelheid wel beinvloeden.

Wat ook nog zou kunnen, is dat ze in de firmware van je NAS een 'optimalisatie' hebben doorgevoerd waar jij nu met de Dune last van hebt. Maar dat zou je op het forum van QNAP dan wel terug moeten kunnen vinden lijkt me.