HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

BarcoCRT

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 00:29:22
Er is duidelijk ERG veel verschil tussen de prime en de center...
Jowi, is het misschien een idee om reviews te gaan schrijven? Bij jou komen tenminste duidelijke verschillen naar boven, daar hebben anderen nog eens wat aan.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

fastlex

Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

J.A.F._Doorhof

@Jowi,
Als je mijn review leest dan zie je dat ik al melding maak van de kabel issues.
Ik heb exact hetzelfde, uiteindelijk werkte er maar 1 kabel die ik bij mijn set gebruikte, en dat is apart want AL mijn apparatuur werkt perfect met de gebruikte kabels, ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Oehlbach kabel die we nog in de winkel hadden liggen, die werkt perfect.

Toch is het heel vreemd, de kabel die ik al een jaar of 2 tussen de TVIX, MB100/200, BDprime en HDcenter had zitten zonder ENIGE probleem gaf alleen maar dropouts op de Dune 3.0, na het wisselen van de kabel voor de meegeleverde kabel was dit voor een groot gedeelte weg maar had ik ongeveer elke 3-4 minuten een zwarte streep ergens in het beeld, nu met de Oehlbach is het perfect.

Maar er is meer, en zal dat zometeen bij vullen in de review.
Met de nieuwe beta firmware draait alles van mijn netwerk maximaal 10 seconden en dan slaat de speler netjes terug naar het menu.
Met de official release firmware loopt alles wel goed, vreemde is dat op de HDcenter alles wel goed liep met de beta software, ik had alleen bij sommige films dat de film stopte na een uurtje maar niet zo extreem als dit.

Ik heb langzaam aan toch het zware vermoeden dat de kostenbesparingen te ver doorgevoerd zijn jammer genoeg.
Ik hoop dat ze snel komen met een nieuwe beta firmware.
Dus als je deze klachten herkend, pak even de final release firmware.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

BarcoCRT

Ter info: mijn prime 3.0 werkt trouwens probleemloos met goedkope bekabeling van 1 meter op alle resoluties.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 30, 2009, 08:32:35
Maar er is meer, en zal dat zometeen bij vullen in de review.
Met de nieuwe beta firmware draait alles van mijn netwerk maximaal 10 seconden en dan slaat de speler netjes terug naar het menu.
Deze klacht herken ik ook niet, bij mij speelde alles prima met de beta firmware.  :notify: Neemt niet weg dat ik het een goede tip vind om in geval van problemen altijd even terug te gaan naar de laatste officiele release van de firmware. Dan weet je zeker of er echt een probleem is of dat het een bug van de laatste firmware is.

J.A.F._Doorhof

@Barco CRT,
Draai je ook 1080P50 of 1080P60 ?

Zo ja, dat kan en is goed te horen, maar er zijn toch ook nogal wat mensen waar het niet werkt, dus het is wel belangrijk dit aan te stippen aangezien iemand die een 10mtr HDMI kabel naar zijn projector gebruikt toch wel erg zuur kijkt als het net daar niet werkt.
Ik DENK echter dat juist de langere runs niet echt een probleem zullen zijn omdat de meeste mensen daar toch wel goede bekabelingen voor gebruiken.
Zie het als een tip, gewoon bij dit soort spelers goede bekabeling gebruiken.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Heb nog wel een Monster HDMI kabel, was een hele dure. Was destijds voor een nieuwe beamer, maar nooit gebruikt want nooit beamer aangeschaft.
Hij is echter 10 meter lang  :D

jaco

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 30, 2009, 09:06:45
@Barco CRT,
Draai je ook 1080P50 of 1080P60 ?

Hij zal wel moeten met een CRT lijkt me, p24 doet het niet op een CRT  ;D

hifiman

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 09:32:04
Trouwens nog iets moois gevonden. Als ik audio-over-HDMI UIT zet, heb ik met afspelen van media alle kleuren van de regenboog + allerlei storing.
Dat is een bekend issue, ik had zelfs helemaal geen beeld als ik audio-over-hdmi uitzette. Gewoon lekker aan laten staan dus  ;)

Ook klinkt er een dreigende KA-PLOP!!!! over de speakers als ie aan gezet wordt. Het zal de nieuwigheid wel zijn. Ik ben nu de oorspronkelijke firmware aan het terugzetten, 091023_1444. Eens kijken wat dat doet.
Ook die heb ik ergens gelezen op mpcclub, is ook een bekende bug. Zelf had ik hier geen last van omdat ik de analoge uitgangen niet gebruikte.

Maar goed, het meest boeiende lijkt mij op dit moment je hdmi pixelation issue op te lossen toch?

hifiman

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 09:43:21
Nou dat is het meest in het oog springende. Letterlijk. Ik wil natuurlijk een gelijkwaardig functionerend apparaat. Dat was het uitgangspunt. Het was niet de bedoeling om er op achteruit te gaan, op wat voor manier dan ook. Dat is op dit moment wel het geval, al ligt het niet 100% aan de Prime maar hoogstwaarschijnlijk voor het spikkelsgebeuren aan de combinatie prime/hdmi kabel. Dat kun je moeilijk aan zien komen.
Ik ben het met je eens dat het hdmi issue niet te voorzien was, ik had dat ook niet verwacht. Helaas is het wel een bekend gegeven (in het algemeen bedoel ik) dat soort hdmi geneuzel en inderdaad meestal op te lossen middels een andere kabel. Als leek zijnde zou je gelijk denken dat het apparaat defect is, als hobby freaks weten we dat dit soort dingen (met hdmi) kunnen gebeuren. Het feit dat zowel Kermit als ik met dit 3.0 exemplaar het probleem niet hadden concludeer ik uit dat we in elk geval niet te maken hebben met een defect in dit geval. Maakt het allemaal niet minder vervelend natuurlijk en ik begrijp je frustratie, maar het zou in elk geval op te lossen moeten zijn. Daarnaast heb je natuurlijk nog ruim 11 maanden garantie, dus mocht er toch iets niet goed zijn met het apparaat is er geen reden tot paniek. Vooralsnog ben ik van mening dat ik je een goed werkend apparaat (zonder defecten bedoel ik dan) heb meegegeven.

Maar aan de andere kant heeft ie ook wel voordelen, hij is véél sneller dan de center, dat werkt veel prettiger. Ook het formaat staat me aan, past mooi bij andere zwarte apparaten.
:thumbs-up:
En geen ventilator (geluid), dat is ook een voordeel!

Verder is het ding natuurlijk net op de markt, er zullen ongetwijfeld firmware updates komen die veel op gaan lossen. Maar goed, met de Center had ik een voor mijn wensen 100% werkend apparaat, met de Prime begint het spelletje van firmwares en de frustraties blijkbaar weer helemaal opnieuw. Had ik niet op gerekend, en dat komt een beetje koud op mijn dak...
Dat er in de 3.0 firmware wellicht weer wat andere bugs zitten als in de 1.0 firmware is iets wat mijns inziens een bewust genomen risico van de hobby, als je besluit een net op de markt gezet mediaspeler apparaat te kopen. Volgens mij zijn alle andere zaken die je nu genoemd hebt al terug te vinden op dit forum of op mpcclub forum. Waar ik alleen mee wil zeggen dat een stukje vooronderzoek naar mijn mening je eigen verantwoordelijkheid  is  :lookaround:

Ik vind het ook niet fijn dat je zo ontevreden bent, maar vraag me af in hoeverre mij iets te verwijten valt (niet dat je dat gedaan hebt hoor)  :-\

Ik kon het gisteren overigens niet laten en had na je vertrek de center al opengeschroefd om te kijken wat er nog te tweaken valt (denk dan aan ventilator vervangen door 12 cm exemplaar, spdif uitgang reclocken voor beter cd geluid, enz..).  :P

Groetjes,

Ronald

BarcoCRT

Citaat van: jaco op december 30, 2009, 09:24:21
Hij zal wel moeten met een CRT lijkt me, p24 doet het niet op een CRT  ;D
Ik heb er natuurlijk wel een scaler tussen zitten.
Bovendien probeer ik de dune bronmateriaal zoveel mogelijk native uit te laten sturen. Dus de behoefte om 1080p50/60 uit te sturen heb ik nog niet gehad. Ik heb het tot nu toe met 720p, 1080i en 1080p24 gered.

Ik zal het zodadelijk eens testen, mijn broer komt dadelijk even wat materiaal bekijken. (OT: Wel errug jammer dat de laatste Top Gear Bolivia nog niet compleet in 1080i beschikbaar is, en ik het nu nog met een 720p misbaksel moet doen.)

BarcoCRT

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 00:29:22
Er is duidelijk ERG veel verschil tussen de prime en de center...
Citaat van: BarcoCRT op december 30, 2009, 08:03:04
Jowi, is het misschien een idee om reviews te gaan schrijven? Bij jou komen tenminste duidelijke verschillen naar boven, daar hebben anderen nog eens wat aan.

Nog een veel beter idee: Waarom ga je niet je eigen firmware voor de Dune schrijven? Je hebt al het Über-tool voor de Kuro's gemaakt, en dit zie ik je ook zo doen. Echt waar!

J.A.F._Doorhof

probeer het eens op 60/50 voordat je roept dat er geen probleem is :D
Want 24P doet hij hier ook op bijna alle kabels.
Custom installer

Moony

Trouwens nog iets moois gevonden. Als ik audio-over-HDMI UIT zet, heb ik met afspelen van media alle kleuren van de regenboog + allerlei storing.
Ook klinkt er een dreigende KA-PLOP!!!! over de speakers als ie aan gezet wordt. Het zal de nieuwigheid wel zijn. Ik ben nu de oorspronkelijke firmware aan het terugzetten, 091023_1444. Eens kijken wat dat doet.

Precies, beide issues haalde ik gisteravond ook al aan maar mijn posts zijn een beetje ondergesneeuwd door jullie kabeldiscussie. ;)
Echter heb ik helemaal geen beeld bij de setting HDMI-Audio "disabled". Ik dacht dat je deze setting namelijk misschien zou moeten gebruiken om een fatsoenlijke analog-out signaal te krijgen maar het lijkt er niets mee te maken te hebben. Analog-out werkt gewoon echt niet!

hifiman

new beta firmware version (091229_1411_beta) has been released for all Dune player models -- both the current models (Dune BD Prime 3.0, Dune HD Base 3.0), and all previous models (Dune HD Base 2.0, Dune HD Base 1.0, Dune HD Center, Dune BD Prime, Dune HD Mini, Dune HD Ultra). This version is an intermediate version on the way to a "stable" version (which may be released based on this version, if no criticial problems and regressions in comparison with previous versions are found).

The most visible changes in comparison with the previous firmware version
091211_1311_beta:
- Fixed bug introduced in the previous beta firmware, causing crash of
playback via SMB in some cases when SMB optimizations were enabled.
- Fixed bug introduced in the previous beta firmware, causing crash of
playback of MP3 VBR and some other files.
- Improved bookmarks handling (avoid using bookmarks for playlists,
possibilities to disable bookmarks separately for audio files, video
files, DVDs).
- Showing of tags (MP3 ID3 etc) when playing audio files.
- Support for USB WiFi DWA-140 revision B2.
- Discrete IR codes for POWER-OFF and POWER-ON.
- Further improvements of "dune_folder.txt" mechanism.
- Various other improvements and fixes.

Full list of changes:

- Bookmarks improvements:
- File bookmarks are disabled when playing playlists, they are used only
when playing individual files (press ENTER on a file).
- The setting "Miscellaneous / Playback / Autoresume video files" allows
to completely disable bookmarks for video files.
- The setting "Miscellaneous / Playback / Autoresume audio files" allows
to completely disable bookmarks for audio files.
- The setting "Miscellaneous / Playback / Autoresume DVD" allows to
completely disable bookmarks for DVD discs and DVD-folders/ISO-images.

- Added a support for tags in audio files (MP3, FLAC, WMA, M4A).
- When tags are detected, they are automatically shown for the currently
played file during music playback. The supports tags include: title,
artist, album, track, year, comment.
- The setting "Miscellaneous / Playback / Audio file tags" allows to
disable reading and showing the tags (could be helpful e.g. if it does
not work properly for some files).
- Both Unicode and 8-bit tags are supported. The setting "Miscellaneous
/ Encodings / MP3 tag encoding" allows to force the specified encoding
for tags in MP3 files.

- When music playback starts, a hint about INFO and MENU buttons is
displayed (INFO -- show details about the current track, MENU -- show the
playlist).

- Added support for USB WiFi adapter D-Link DWA-140 version B2 (previously
only version B1 was supported).

- Added full support for discrete power-off and power-on IR commands.
- IR hex codes:
- DISCRETE-POWER-ON: 00 BF 5F A0
- DISCRETE-POWER-OFF: 00 BF 5E A1
- The DISCRETE-POWER-ON IR command is handled exactly as POWER RC button
when the player is in the standby mode, and is ignored when the player
is turned on.
- The DISCRETE-POWER-OFF IR command is handled exactly as POWER RC
button when the player is turned on, and is ignored when the player is
in the standby mode.
- If the player is configured to perform full power-off instead of
entering software standby, the DISCRETE-POWER-OFF and
DISCRETE-POWER-ON commands perform full power-off and power-on.

- Added a possibility to easily format a non-initialized drive (e.g. HDD)
just by pressing ENTER of the drive item on the main screen.

- "dune_folder.txt": "background_order" parameter now supports the
following set of values (instead of "first" and "last" as took place in
the previous firmware version):
- "before_all": the same as "first" in the previous firmware version.
- "before_icons": the same as "last" in the previous firmware version.
- "after_all": a new option, allowing to paint the custom background
after everything else (including file icons).

- "dune_folder.txt": added a possibility to hide file icons (w/o using
dummy fully-transparent icon). Syntax:
- "paint_icons = no" (default is "yes").

- Added more menu languages: Hungarian, Polish. Some other languages
updated/improved.

- The configuration of built-in FTP server adjusted to allow "FXP"
transfers.

- Added support for playback of video files with ".trp" extension (no more
need to rename them).

- Improved the speed of startup of specific MKV files, which previously
could take too long to start (that could even be considered by the user
as hangup in some cases).

- Bugfix: playing a file with an unknown length (such as MP3 with VBR
bitrate) caused playback crash (this bug was introduced in the previous
beta firmware version).

- Bugfix: playing/reading files from SMB share could crash in some cases
(the bug introduced by SMB optimizations in the previous beta firmware
version) (plus some other SMB-related bugs fixed).

- Bugfix: returning to file browser (e.g. after playback) caused crash if
current folder had dune_folder.txt with custom background image.

- Bugfix: specific Blu-ray images could not be played in some cases.

- Bugfix: after switching to TrueHD audiotrack in MKV file, stuttering
could take place in specific cases.

- Bugfix: "dune_folder.txt" / "paint_captions = no" did not work properly
in some cases (when the filename was too long and scrolled, it was shown
despite this setting).

J.A.F._Doorhof

mooi eerste regels dus erg van toepassing op mijn situatie, ga ze vandaag meteen testen.
Custom installer

BarcoCRT

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 30, 2009, 10:16:57
probeer het eens op 60/50 voordat je roept dat er geen probleem is :D
Want 24P doet hij hier ook op bijna alle kabels.
Net de hele aflevering van Top gear 1u15 gekeken en de dune op 1080p50 laten uitsturen en geen drop-out gezien. De Dune zit met de bijgeleverde kabel aangesloten op een Crystalio 3300.

J.A.F._Doorhof

bijgeleverde kabel doet het hier ook goed.
maar probeer het eens met een andere kabel als je die hebt liggen.
heb er hier 4 in gebruik en alleen de meegeleverde kabel deed het goed, uiteindelijk alleen met af en toe een zwart streepje, de nieuwe oehlbach die ik nu gebruik is perfect.
Custom installer

riwi

Citaat van: Moony op december 30, 2009, 11:08:05
Precies, beide issues haalde ik gisteravond ook al aan maar mijn posts zijn een beetje ondergesneeuwd door jullie kabeldiscussie. ;)
Echter heb ik helemaal geen beeld bij de setting HDMI-Audio "disabled". Ik dacht dat je deze setting namelijk misschien zou moeten gebruiken om een fatsoenlijke analog-out signaal te krijgen maar het lijkt er niets mee te maken te hebben. Analog-out werkt gewoon echt niet!

Ik heb analoog out ook aangesloten nu. Met een mkv klinkt het prima. Wel de luide plop op het moment dat de Dune aan gaat dat is vervelend.
Ik merk wel dat je de "decode to PCM" aan moet zetten in het setup menu, daardoor kan je niet makkelijk switchen tussen digitaal en analoog omdat je ook in de setup deze parameter moet wijzigen.

Ik zit nu met een probleempje dat mijn full rips niet meer soepel spelen, maar allemaal haperen. Ik moet nog uitzoeken wat daar de oorzaak van is want ik heb gisteren ook mijn hele PC netwerk opnieuw ingedeeld en aangesloten. Hoewel : de tvix draait de full rips nog zonder problemen..

HDMI-audio disabled => geen beeld is een bekend probleem. Volgens de changelog zou dat opgelost zijn in de 091211_1311 beta, maar bij mij heb ik nog steeds geen beeld met deze beta als ik hdmi audio op disable zet.

Ik ga de nieuwe FW ook proberen. De discrete power on/off zijn fijn. En de dune_folder.txt verbeteringen zal ik eens nader bekijken.
Ik zie dat ze de SMB optimization bug gefixed hebben nu, dus kan die setting weer op enabled voor de SMB shares.

Sonic Circle

Jowi, hoe vind je het geluid via de analoge output?

Wij hebben een tijdje geleden een test gedaan, o.a. ook met mijn Dune HD Center en in direct vergelijk met de Oppo BD-83 en Panasonic BD-80 viel op hoeveel minder dynamiek het geluid had. Was echt een mega verschil toen.

Sonic Circle

Thanks.

De test was op een Arcam AVR-350 receiver, met Wilson Benesch speakers. Op zich geen verkeerde set dus ;).
Het gekke was dat mijn Dune HD Center via analoog uit (ook met HD formaten) aanzienlijk minder dynamisch klonk, als via SP/DIF en standaard DTS formaat.

J.A.F._Doorhof

Hoe had je het volume staan van de Dune.
Hoe stond de input ingesteld op de receiver etc ?

Ik heb iets soortgelijks met de Oppo trouwens.
Maar dit is puur een configuratie die ik gebruik in de meridian, mijn analoge ingangen komen wat zachter binnen.
Volume iets omhoog lost dit op.
Custom installer

Sonic Circle

Ik moet de test thuis maar proberen (ook een Arcam AVR-350 versterker, maar met Sonus Faber speakers). Vanavond komt een forumgenoot op visite, is gelijk een leuke testcase om samen op te pakken.

Tijdens de test met Pana, Oppo, PS3 en Dune ging de aandacht vooral uit naar de Oppo. Dus om eerlijk te zijn is het niet heel uitgebreid getest.
Zou inderdaad kunnen dat het volume niet goed ingesteld was, al klonk het niet minder hard maar wel veel 'doffer' als via S/PDIF.

Vandaar mijn vraag aan Jowi. Zijn antwoord => "maar op de Center vond ik de analoge uitgangen dynamischer en voller dan de digitale uitgang", maakt me nieuwsgierig naar het feit of we inderdaad toen niet iets over het oog hebben gezien. Want dat staat haaks op wat wij hebben ervaren.

Sado

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 12:43:43
Bij mij staat het gewoon op 'Original (bitstream)' en ik heb gewoon analoog geluid, en kan op de receiver heen- en weer schakelen tussen digitaal en analoog, geen probleem...

Geen probleem? Volgens mij spelen jouw analoge uitgangen dan op 2 kanaals (bij Bitstream ipv Decode).

riwi

Citaat van: jowi op december 30, 2009, 12:43:43
Bij mij staat het gewoon op 'Original (bitstream)' en ik heb gewoon analoog geluid, en kan op de receiver heen- en weer schakelen tussen digitaal en analoog, geen probleem...

Je hebt gelijk. Schiet mij maar lek :) In ieder geval werkt de 6 kanaals analoge verbinding prima nu.