HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

HarryP

Audio is best wel oke :lookaround:, maar nog lang niet op niveau van bijvoorbeeld Arcam of Primare :unsure:.

HarryP

Citaat van: GerritZ op december 24, 2009, 10:13:30
Hallo,

Ik zelf ben in het bezit van een HDX1000 en een Prime 3.0

Mijn ervaringen zijn dat ik op dit moment nog niets ben tegen gekomen wat de Dune niet slikt. Tot nu toe pakt hij werkelijk alles goed, nog geen vast lopers gehad.
Ook de 3d ervaring waar Frank zo op hamert is fantastisch, het beeld (3d), scherpte en pannings is gewoon beter dan de HDX (de beleving van een film is beter met de Dune).

Even over jou punten:
1) Afspelen van Bluray menu's doet hij perfect.
2) Verder spoelen geen probleem.
3) Niet getest.
4) Opstarten, dat vinden sommigen van de Dune ook traag, maar hij is iets sneller dat de HDX (menu's navigeren gaat zeker sneller).
5) Disc drive kan ik helaas niet testen, er zit bij mij een defecte drive in.

Al met al ben ik heel tevreden met de beeld kwaliteit van de Dune, Audio kan ik niets over zeggen. Het is jammer dat ik een speler heb met een defect drive,
maar over het Media gedeelte ben ik meer dan tevreden.

Jij ook al een defecte drive, ik ook al.
maar prima opgelost door JVB

HarryP

Ook hier problemen met lipsync. :huh2:
bij het afspelen van dvd zo het lijkt altijd een vertraging van 0,22.
en met HD materiaal helemaal niets, zo het lijkt.

Raphie

Citaat van: HarryP op december 26, 2009, 09:17:08
Audio is best wel oke :lookaround:, maar nog lang niet op niveau van bijvoorbeeld Arcam of Primare :unsure:.

Waar baseer e dat op? spdif uit? HDMI uit? analoog uit? muziek of film? wat zijn de verschillen?
bold statements hebben we niet zo veel aan.
JBL PRX Power!

HarryP

Citaat van: SOS-Master op december 26, 2009, 09:27:31
Waar baseer e dat op? spdif uit? HDMI uit? analoog uit? muziek of film? wat zijn de verschillen?
bold statements hebben we niet zo veel aan.

spdif uit.
En met muziek, naar mijn mening is de ruimtelijkheid een heel stuk minder :-X.
maar ja je mag een speler van €400,00 ook niet vergelijken met ééntje van €2000,00, dat is ook weer niet eerlijk.
Ik geef aleen maar aan dat men geen high-end moet verwachten, (naar mijn mening)  ;)

J.A.F._Doorhof

Mijn Meridian 598 gaf ook meer diepte en detaillering echter gezien de prijs van deze mediaspeler en de performance van andere in dezelfde prijsklasse vind ik het niet verkeerd (sterker, zeer goed)
Daarbij komt dat het sterk afhankelijk is van de set, er zijn sets waar het verschil niet hoorbaar zal zijn, en er zijn sets waar het overduidelijk is.

Als speler van deze prijsklasse vind ik het een zeer goed apparaat ook voor audio, maar ik luister mijn CD's gewoon af op de Oppo.
Deze is ook minder dan de 598 maar ik heb wel de 598 ondertussen verkocht omdat de Oppo voor mij goed genoeg was (ik luister nagenoeg geen muziek).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kjelt

Citaat van: riwi op december 21, 2009, 14:51:51
Dat vind ik ook. In de sharkoon worden mijn Samsungs behoorlijk heet. Zo heet dat hij soms na een uur of 2 kopieren ze niet meer reageert. Meestal is het echter geen probleem hier.
Dit snap ik niet, ik was een beetje geschrokken door je bericht dus heb ik vannacht de proef op de som genomen door een giga kopieer aktie op te starten  :D
Ik ben nu 16 uur verder en ik heb 1 WD green harddisk in een sharkoon quickport dual pro staan en meet met een IR thermometer als maximum temperatuur helemaal onderin bij de elektronica 31 graden Celsius. Bovenaan op de drivekast meet ik 22 graden Celsius. Dus alles A-OK zou ik zeggen.
Wellicht dat de Samsung op >5400 tpm draait of dat er een andere oorzaak is voor het vastlopen zoals de PC? Kun je eens de temperatuur meten?

Let op er zijn nu wel nieuwe Sharkoon's quickdeck, waarbij de harddisk ligt en afgesloten wordt door een mooi plastick of alu kapje. Daar zal de temperatuur wel behoorlijk in kunnen oplopen denk ik zo.

Nog even ontopic: deze laatste versie van de Sharkoon heb ik gisteren met eSata aan de Dune gehangen echter dan start de Dune NIET op. Hij blijft in "loading" stage hangen.
Heel vervelend aangezien de Dune het met de oude Sharkoon quickport pro perfect via eSata doet, ik vond de nieuwe er echter veel mooier uit zien. Geen aanrader dus vooralsnog, ik ga nog eens op een andere PC testen wellicht is er iets met de Sharkoon aan de hand.

hifiman

Citaat van: jowi op december 26, 2009, 12:43:50
Stel :) dat je zelf een 2,5" harddisk in zou bouwen in de prime 3.0... ik mag aannemen dat dit niet meer behelst dan het openmaken en stekkers aandrukken... en dat het feit dat dit alleen door de fabrikant (of reseller) 'mag' puur een garantiekwestie is?
Daar ga ik ook van uit  ;) Ik zou hem graag voor je openschroeven om te kijken, maar dat doen we maar niet want dan is de garantie ook kwijt  :-X

hifiman

A je hebt al plaatjes gevonden van een naakte 3.0 zie ik  :wub:  :D

Eitje dus!

Wat die garantie betreft, er zit voor zover ik kan zien, itt bij de 1.0 nergens een zegel waaraan te zien is of tie open is geweest  ;)

Kjelt

Die foto's zijn niet van de tweede batch 3.0's dat zie je meteen aan de plaats van de ventilator die zit bij de productiebatch aan de linkerzijkant en op de foto's aan de achterkant.
Dit lijkt op het prototype dat op de beurs in de herfst is gepresenteerd  ;)

Mocht je een interne hdd in de prime willen bouwen dan zul je die ventilator ook moeten aanbrengen want die ontbreekt bij de prime modellen (althans bij mij en twee andere forumleden die ik dit gevraagd heb).

hifiman

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 13:27:34
Mocht je een interne hdd in de prime willen bouwen dan zul je die ventilator ook moeten aanbrengen want die ontbreekt bij de prime modellen (althans bij mij en twee andere forumleden die ik dit gevraagd heb).
Dat is dan wellicht de reden dat tie terug zou moeten naar de dealer...

riwi

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 12:36:38
Wellicht dat de Samsung op >5400 tpm draait of dat er een andere oorzaak is voor het vastlopen zoals de PC? Kun je eens de temperatuur meten?

Ga je mond spoelen :) Mijn PC is rock solid :) De Samsungs 500G en 750G die ik heb liggen zijn 7200rpm en worden voelbaar heet in de Sharkoon. Voor mijn vinger-gevoel te warm voor een harddisk. 't zou dus wel aan het type schijf kunnen liggen, maar staat er bij de Sharkoon quickconnect pro bij dat ie alleen met green HDs gebruikt mag worden? Nee toch.

Citaat van: jowi op december 26, 2009, 12:43:50
Stel :) dat je zelf een 2,5" harddisk in zou bouwen in de prime 3.0... ik mag aannemen dat dit niet meer behelst dan het openmaken en stekkers aandrukken... en dat het feit dat dit alleen door de fabrikant (of reseller) 'mag' puur een garantiekwestie is?

Lijkt me ook. Is er ook een bevestigings mechaniek in de prime3 voor zo'n disk? Ik zat er ook aan te denken om er 1 in te bouwen. Maar ik wil eerst nog wat spelen met de e-sata aansluiting misschien is er dan geen behoefte meer aan een interne disk. Ik zou ook liever een SSD monteren ivm warmte en geluid van de prime3, maar die vind ik toch nog aan de dure kant.

Kjelt

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 12:36:38
Nog even ontopic: deze laatste versie van de Sharkoon heb ik gisteren met eSata aan de Dune gehangen echter dan start de Dune NIET op. Hij blijft in "loading" stage hangen.
Heel vervelend aangezien de Dune het met de oude Sharkoon quickport pro perfect via eSata doet, ik vond de nieuwe er echter veel mooier uit zien. Geen aanrader dus vooralsnog, ik ga nog eens op een andere PC testen wellicht is er iets met de Sharkoon aan de hand.
Update: zojuist met twee andere hdd's getest en daar werkt het goed. Ga dadelijk nog eens met mijn "probleem"hdd testen want dit is juist de hdd waar al mijn bdrips op staan  :P

Citaat van: riwi op december 26, 2009, 14:02:25
Ga je mond spoelen :)
Is dat een uitnodiging om een glas champagne te komen drinken  :D

Citeer't zou dus wel aan het type schijf kunnen liggen, maar staat er bij de Sharkoon quickconnect pro bij dat ie alleen met green HDs gebruikt mag worden? Nee toch.
Gewoon logisch nadenken dan, als ie te warm wordt niet gebruiken zeker niet als je vastlopers hebt. Het is hetzelfde als bij een pc kast waar je als je een 10000 tpm raptor er in schroeft heus ook wel een aktieve koeling erbij zet omdat je gewoon weet dat het te warm wordt. Ik had ook eigenlijk verwacht dat als je een harddisk vertikaal zonder omhulling hebt staan dat de passieve luchtstroom voldoende zou moeten zijn. Bij mijn WD greens is het dus geen probleem (net nog gemeten en ze zijn nu de verwarming van de kamer op 20 graden staat iets warmer geworden dan vannacht namelijk 43 graden helemaal onderin, en 33 overall) echter dan nog zou ik ze niet 24/7 zo aan willen laten staan. Stil fannetje erbij monteren en het probleem zou opgelost moeten zijn  ;)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op december 26, 2009, 13:31:24
Dat is dan wellicht de reden dat tie terug zou moeten naar de dealer...
??? De prime versie zou zonder ventilator moeten kunnen werken anders hadden ze die wel gemonteerd, hoeft dus niet terug naar de dealer.
Als je er echter zelf hdd in gaat bouwen (waarom willen jullie dat eigenlijk want eSata werkt perfect) dan zul je liever wel een fan willen hebben want de base heeft dit nl ook.
Oftewel een ingebouwde hdd wordt veel warmer dan een bd loopwerk.

hifiman

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 14:15:16
??? De prime versie zou zonder ventilator moeten kunnen werken anders hadden ze die wel gemonteerd, hoeft dus niet terug naar de dealer.
Als je er echter zelf hdd in gaat bouwen (waarom willen jullie dat eigenlijk want eSata werkt perfect) dan zul je liever wel een fan willen hebben want de base heeft dit nl ook.
Oftewel een ingebouwde hdd wordt veel warmer dan een bd loopwerk.
Dat is toch zo ongeveer wat we al zeiden of begrijp ik je verkeerd?
Overigens heb ik geen behoefte aan een hdd in mijn dune(s)  ;)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op december 26, 2009, 14:21:08
Dat is toch zo ongeveer wat we al zeiden of begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat we langs elkaar heen hebben gepraat, ik zei dit inderdaad en toen poste jij dat hij dan terug zou moeten naar de dealer, ik las dat alsof er dus wel een ventilator in had moeten zitten  ;) Jij bedoelde denk ik meer dat als iemand er een interne hdd in zou willen dat hij dan naar de dealer moet omdat er meer moet gebeuren dan alleen een hdd plaatsen maar dus ook minstens nog een ventilator monteren? Ik geloof dat we weer gesynced zijn  ;D

PS: ik hoef ook geen hdd in mijn Dune ik snap nog steeds niet waarom iemand dat zou willen tenzij het voor degene een mobiel apparaat moet zijn (veel demo's bij andere mensen e.d.)

Raphie

nou voor full BD backups wel handing, waar het aantal Mbit je NAS bandbreedte overstijgt toch?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 14:30:14
Ik denk dat we langs elkaar heen hebben gepraat, ik zei dit inderdaad en toen poste jij dat hij dan terug zou moeten naar de dealer, ik las dat alsof er dus wel een ventilator in had moeten zitten  ;) Jij bedoelde denk ik meer dat als iemand er een interne hdd in zou willen dat hij dan naar de dealer moet omdat er meer moet gebeuren dan alleen een hdd plaatsen maar dus ook minstens nog een ventilator monteren? Ik geloof dat we weer gesynced zijn  ;D

PS: ik hoef ook geen hdd in mijn Dune ik snap nog steeds niet waarom iemand dat zou willen tenzij het voor degene een mobiel apparaat moet zijn (veel demo's bij andere mensen e.d.)
Haha, het zit inderdaad precies zoals je zegt  ;)

Ik ook niet, temeer daar ik op 3 dune's dezelfde content wil kunnen benaderen  :clapping:

Kjelt

Citaat van: SOS-Master op december 26, 2009, 14:32:49
nou voor full BD backups wel handing, waar het aantal Mbit je NAS bandbreedte overstijgt toch?
Daarom gebruik ik voor de zekerheid (netwerk zou het aan moeten kunnen maar ala) een externe HDD via eSata.
Nadeel van een interne hdd is dat ie (2,5" of SSD) duur is en beperkte opslag capaciteit (1 of 1,5TB max) daar passen dan 20 tot 35 films op.
Als je externe HDD gebruikt via een sharkoon bv dan kun je een collectie hdd's in de kast hebben en ben je onbeperkt uitbreidbaar.

Raphie

tja, ik heb een Base (ga voor de OPPO BD83 erbij) en kan er dus zo'n WDGreen 1.5TB ding in doen. superstil en supercool
JBL PRX Power!

riwi

Citaat van: Kjelt op december 26, 2009, 14:30:14

Redenen :
- omdat het kan
- omdat je er screen shots op kan maken (ipv op de losse in de prime te steken usb stick).
- omdat je met de torrent client wilt spelen
- handig voor firmware upgrades
- als test voor hoger bitrate materiaal.

:) verder kan ik zo niets bedenken.

J.A.F._Doorhof

Harddisk in de dune voor full bd rips ;)
heb je wel eens gekeken naar de ftp snelheid ?
Dat word een weekje kopiëren om de hdd te vullen vrees ik.

De sharkoons zouden niet heet mogen worden hdd staat feitelijk gewoon in de open lucht. Hij zou in de pckast dan helemaal over zijn nek moeten gaan.
We gebruiken ze op de td voor backups en zelfs raptors blijven hand warm na enkele uren.
Inderdaad misschien een defecte drive ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

pagr

Inderdaad kan het wel eens handig zijn om eens "portable" te zijn met content of om high-bitrate content eens goed uit te testen op de Dune 3.0  (via USB naar Sharkoon kopieren gaat vele malen sneller dan via de NAS. als netwerk op 1Gb staat hangt Dune)

Daarnaast zijn er foto's van een opengemaakte Base 3.0, zie http://www.mpcclub.com/forum/showthread.php?t=22381. Het ziet er lekker leeg/opgeruimd uit en gaf mij direct ideetjes:
1.  mijn 2GB usb stick voor system storage intern plaatsen (kan ik het nooit per ongeluk eruit trekken)
2.  extra schakelaar plaatsen voor de fan, indien nieuwste firmware aan/uit zetten niet ondersteund.  Nu draait fan altijd (licht hoorbaar) ook al zit er geen disk in.

Kwa beeldkwaliteit
Nav van opmerkingen van Frank ben ik eens gaan opletten naar "diepte" in het beeld wat natuurlijk een subjectief iets is.  Gekeken naar een BR van Planet Earth, de aflevering "Mountains".  Nou als je dieptie in je beeld wilt zien dan ga er eens goed voor zitten. Het is soms echt eng om die bergkammen en watervallen (van 1 km diep) in zoveel detail te zien waarbij je echt dingen in meerdere "dieptelagen" ziet op je platte flatscreen :omg:

Scenes waar de Dune/NAS heel hard moet "werken": jacht sneeuwluipaard (1h18m) en jacht van 2 steenvalken (1h38m).

Vraagje: ik zie wel eens in het Dune infoschermpje dat er bitrates zijn van 60mb/s. Lijkt me sterk maar hebben jullie dit ook wel eens?

Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 26, 2009, 15:36:40
Inderdaad misschien een defecte drive ?

Ik heb 6x een 500G en 4x een 750G losse Samsung schijven liggen. Die worden allemaal vrij warm in de sharkoon. Ik zal eens een smart tooltje draaien om de temp uit te lezen. Vastlopen doet die ook niet vaak, maar ik heb het al wel eens gezien bij het achtereenvolgens leeg kopieren van een 750G en vervolgens weer vol zetten.

Mijn schijven zijn wel uit de 'eerste' serie. Dwz van zodra de 500G verkrijgbaar waren, geldt ook voor de 750G. De Samsung 1T en 1.5T die ingebouwd zijn in PCs blijven redelijk koel.

@pagr, 60 mbit heb ik nog niet gezien :) Ik zal er eens op letten. 49mbit had ik met de beauty of nature demo maximaal.

Kjelt

Citaat van: pagr op december 26, 2009, 15:50:41
Daarnaast zijn er foto's van een opengemaakte Base 3.0, zie http://www.mpcclub.com/forum/showthread.php?t=22381. Het ziet er lekker leeg/opgeruimd uit

Wat mij meteen opvalt is de zeer kleine Sigma chip met een extreem klein koellichaam, dat is een indicatie dat de chip niet warm wordt (waarschijnlijk nieuwste kleine wafer processing) en verklaart waarom er geen ventilator meer ingebouwd zit. Edit: correctie, zie post verderop de Sigma zit aan de onderkant vd print.

Tweede wat me opvalt is de 0402 SMD componenten, hierdoor kan de print veel kleiner worden en omdat nog niet veel fabs met plaatsingsmachines dit proces goed aankunnen (plaatsen en flowsolderen van deze componenten) is dat ook waarschijnlijk de reden dat ze naar Panasonic zijn gestapt. Echt een hele vooruitgang tov v1.0  :clapping: