HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Je moet ook voorzichtig zijn een device de schuld te geven van HDMI problemen.
Het is nogal een complex protocol, en veel inter oprability problemen kunnen ontstaan.

Dingen als HDMI switches (wellicht ook die in receivers) hebben vaak geen dedicated receiver chip per poort, en als je dan de poort verwisseld moet er een nieuwe HDMI handshake gedaan worden als je terug komt op die interface. Als de afhandeling daarvan moeizaam gaat wordt het erg irritant. Dat kan natuurlijk wel bij de dune liggen...

Ik heb een Toshiba XE-1 die overtuigd is dat 1080p60 beter is dan 1080p24 als je hem direct aan de projector hangt.
Maar met mijn videoscaler kan ik gelukkig instellen dat er alleen maar 1080p24 mogelijk is, en dan werkt het altijd goed.

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op december  9, 2009, 11:58:56
Lijkt me dan duidelijk versterker probleem, toevallig niet tweed HDMI weergevers er aan hangen? (bron van ellende)
Dan is het eigenlijk geen Dune issue, je kunt HDMI voor beeld en de analoog 7.1 uitgangen voor het geluid gebruiken  ;)

Maar als het een versterker probleem is, waarom doet ie het dan wel met ieder ander apparaat goed (inclusief de Dune 1.0)?

Daarbij acht ik de kans ergens wat groter dat een Yamaha versterker (die door velen al gebruikt is en zich bewezen , en daarom ook een topic van dik 250paginas op avs forum heeft)  het wel goed doet in vergelijking met een nieuw product als de Dune :) Desalniettemin wil ik het toch nog gaan testen met een andere versterker!

En er hangt trouwens maar 1 weergever aan, de versterker heeft maar 1 HDMI uitgang.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

boekhour

Tivx 4100 net verkocht, helaas is dit klote ding qua firmware nooit stabiel geworden. Met goede hoop naar de Dune. Net opgehaald bij een media zaak hier om de hoek. Aangesloten. DVD erin, was is dat voor een geluid? Hij spint op en bij het afspelen van DVD een soort fluit/pieptoon, die onacceptabel op 3 meter afstand boven het gezoem van mijn tw600 uitkomt! Er zit ook een paarse zeem over het beeld heen. Heb verder niets aan de instellingen gewijzigd, gewoon 720p op de epson tw600 via HDMI. Ga hem dadelijk in het netwerk hangen, maar ik vermoed dat ik ook aan het eind van de middag weer in de auto zit met een ingepakte doos.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op december  9, 2009, 12:07:18
Maar als het een versterker probleem is, waarom doet ie het dan wel met ieder ander apparaat goed (inclusief de Dune 1.0)? 
Wat Jaco zegt, HDMI is gewoon ellende en het kan ook aan de Dune liggen idd.

kermit

Ok heren. Ik heb net mijn HD Dune3.0 ontvangen. ;D. En ik moet zeggen dat ik er errrug blij mee ben.!
Eerste indrukken zijn super. De speler is snel, echt goed snel. Sneller als de 1.0. Een bluray start zoals het moet. Geen gewacht en dat soort van bullshit maar gelijk. :D.

En over de loader kan ik kort zijn. Ik  heb er geen problemen mee. Ik vind het allemaal wel normaal. Ik denk dat het verhaal wat opgeblazen is. Je hoort het wel maar dat is normaal. En als hij eenmaal de film afspeelt hoor je niks meer. Bij de 1.0 hoor je loopwerk ook. Ik ga nu nog even verder met genieten. :pompom:

boekhour

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 13:54:04
Ik denk dat het verhaal wat opgeblazen is. Je hoort het wel maar dat is normaal. En als hij eenmaal de film afspeelt hoor je niks meer.
Bij de 1.0 hoor je loopwerk ook. Ik ga nu nog even verder met genieten. :pompom:

Wat is de definitie van normaal? Mijn oude oppo 971 maakte veel minder lawaai, heb hem net nog even aangesloten. En het is een irritant piepgeluid wat ook bij een film er nog gewoon doorheen komt, en dan niet alleen bij de rustigste scenes.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

MaxxMark

Citaat van: boekhour op december  9, 2009, 14:28:47
Wat is de definitie van normaal? Mijn oude oppo 971 maakte veel minder lawaai, heb hem net nog even aangesloten. En het is een irritant piepgeluid wat ook bij een film er nog gewoon doorheen komt, en dan niet alleen bij de rustigste scenes.

MPCClub accepteert retour producten voor mensen die vinden dat hun unit te veel lawaai maakt en leveren vervolgens een andere als inderdaad blijkt dat hij te veel lawaai maakt.

Ook komt vrij duidelijk naar voren dat de ene unit anders reageert dan de andere (dat blijkt ook uit het feit dat de firmware update voor de BD Loader bij iedereen verschillende resultaten oplevert).

Ik weet niet waar je de unit hebt gehaald, maar sommige andere bedrijven (oa NasMedia) leveren een dergelijke service.

Als laatste heb je natuurlijk altijd recht op een deugdelijk product. Dus als het product niet voldoet aan de verwachtingen dan kan je hem altijd terug geven.

Uiteraard kan je het nog erger doen, en 7 dagen testen, maakt ie herrie, breng je em terug  (consumentenrecht). En ga je daarna bij een andere shop een nieuwe halen, 7 dagen testen, maakt ie ook herrie, breng je em terug.

Tis niet heel netjes, maar het is wel een optie :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

kermit

Citaat van: boekhour op december  9, 2009, 14:28:47

Als de film draait is ie muisstil. Aleen als je de disc erin doet hoor je het wat toeren maken en zoeken maar dat vind ik normaal.

Tinus_

Wat ik eigenlijk wel wil weten is hoe de blu-ray weergave is. Ik heb een losse blu-ray speler maar ik zit te twijfelen tussen de prime en de base. Als de prime gewoon een erg goede weegave heeft dan kan mijn losse speler (Pioneer LX-08) eruit.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

jaco

Jammer dat ze een goedkoop blu ray PC loopwerk hebben genomen wat op meer dan 1x snelheid draait.
In de 1.0 zat blijkbaar een Sony drive die voor Blu Ray gebruik ontwikkeld is en rustiger draait (1x ?)

kermit

Citaat van: jaco op december  9, 2009, 14:51:56
Jammer dat ze een goedkoop blu ray PC loopwerk hebben genomen wat op meer dan 1x snelheid draait.
In de 1.0 zat blijkbaar een Sony drive die voor Blu Ray gebruik ontwikkeld is en rustiger draait (1x ?)
Ja maar als de film draait is ie stiller als de 1.0 . Heb ze net getest. :smile:
En de sony maakt meer lawaai bij het afspelen van een film. Hogere toeren. Bij het opstarten is de sony wat stiller

svmnb

Blijkbaar zit er wat spreiding in de kwaliteit. Zo is de een bijna lyrisch en de ander vervloekt het ding om uiteenlopende redenen.
Vermoedelijk is er een QC probleem bij HDI. Ik wacht wel even af tot de eerste kinderziekten eruit zijn gefilterd. Ik zit niet te wachten op gefluit, een paarse kleurzweem of handshake problemen.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

MaxxMark

Citaat van: jaco op december  9, 2009, 14:51:56

Deze info klopt niet echt. De info zoals die op MPC club als reacties terug te lezen zijn zijn beknopt als volgt:
1. Ze hebben geen PC loopwerk genomen (anders zaten ze vast aan een levensduur van 1 tot 1.5 jaar van de AACS licence key).
2. De sony's'die in de 1.0 zaten waren End Of Life en zijn niet meer te krijgen
3. De SunExt BD Loaders (welke nu gebruikt worden) werden gekozen omdat het  "een van de beste units die compatible zijn met de Sigma SDK"
4. De BR drive moet om BR specificatie van 56mbit te halen op 1.5x BR speed draaien

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op december  9, 2009, 15:43:08
4. De BR drive moet om BR specificatie van 56mbit te halen op 1.5x BR speed draaien

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_speed :

CiteerHow fast can you read/write data on a Blu-ray disc?
According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps). Blu-ray also has the potential for much higher speeds, as a result of the larger numerical aperture (NA) adopted by Blu-ray Disc. 

dream1

Hallo Maxxmark,

Ik zie dat je de zelfde versterker hebt als ik.
Hoop dat ik je kan helpen met de HDMI shake.
Eerst was het probleem mij niet opgevallen totdat ik een bluray film ging huren en had ook dat probleem. ??? ??? ???
Terwijl ik thuis al verschillende had getest.
Heb de dune uit en daarna aangezet de shake was goed, daarna weer de film opgestart zonder uit aan te zetten en daar wa het probleem weer.
Bij sommige film´s doet hij de shake dus niet goed. :-[ :-[ :-[
De laatste test, heb toen de HDMI recht streeks op mijn Pioneer plasma Tv aangesloten en alles werkt perfect. :) :) :)
Dus mijn vemoeden is dat aan het de Yamaha versteker ligt.
Heb nog niet getest als ik niet voor kies om het signaal recht streeks door te laten?
Hopelijke heb je hier iets aan .

Gr Dream :laugh:

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik doe geen uitspraken over de base omdat ik daar alleen maar van weet, NOG niet leverbaar.
Kan dus over een week zijn of over een maand.

De Primes komen er wel aan dus.

Pas inderdaad wel op met als je wat koopt in een winkel en zorg dat je de 2e zending koopt.
Er zijn winkels die gewoon de spelers met "lawaai" terug verkopen aan klanten omdat ze ervan af moeten.
Zeg niet dat ze dat allemaal doen natuurlijk maar ken er wel een paar die het zouden doen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

boekhour

Dune is teruggebracht en ik heb mijn geld terug. Prima tent hiero in Arnhem en om dit soort redenen koop ik dit soort spullen alleen nog maar "fysiek". Het was overigens een speler van de 2e zending waarbij de geluidsproblemen opgelost zouden moeten zijn. Gezien de reputatie van de winkel verwacht ik niet dat ze een 1e generatie als 2e verkopen.

Het demo exemplaar was van de 1e generatie en had overigens een vergelijkbare "geluidsoverlast", maar het leek iets minder te zijn. Toen we de dvd uit de lade haalden viel pas op hoe rustig het werd in de winkel en hoeveel lawaai die dingen produceren: een soort hoge toon. Jammer want ik ben best wat gewend met het zoemen van mijn tw600 beamer maar dit is een ander soort penetrant, irritant geluid. Weet niet of het bij alle spelers zo is, dit wordt nog getest.

Nogmaals jammer, want qua beeld verkies ik deze Dune duidelijk boven de Tvix 6600 die vooral bij de pannings bij de bekende planet-earth serie behoorlijk door de mand valt (schokkerig). De Dune doet dit veel beter en zelfs de oude 6500 doet dit beter. De base zou een goed alternatief kunnen zijn.

dream1

Op de MPC forum staat ook diudelijk dat er geen verschil is tussen de 1ste en 2de zending.
Alleen dat ze nu extra worden getest voordat ze worden uitgeleverd.
Dit i.v.m dat er spelers bij de 1ste zending erbij waren die geen bluray/dvd/cd konden afspelen, dus de hardeware is gewoon het zelfde

boekhour

Citaat van: dream1 op december  9, 2009, 17:31:58
Op de MPC forum staat ook diudelijk dat er geen verschil is tussen de 1ste en 2de zending.
Dit i.v.m dat er spelers bij de 1ste zending erbij waren die geen bluray/dvd/cd konden afspelen, dus de hardeware is gewoon het zelfde

Dus het lawaai is geen firmware kwestie/bug, maar een kwestie van verkeerd bezuinigen op hardware, el cheapo pc-blueray spelertje? (onder voorbehoud van dat het bij mij een exemplarisch probleem was...)

J.A.F._Doorhof

Fluiten lijkt me niet normaal.
Een drive maakt echter wel vaker geluid bij zoeken en opstarten, onder de film moet hij echter wel redelijk stil zijn.
Kijk maar naar de PS3 die maakt flink wat lawaai bij het opstarten van een film maar is onder de film zelf redelijk rustig (maar je hoort hem wel).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

boekhour

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  9, 2009, 17:48:33
Een drive maakt echter wel vaker geluid bij zoeken en opstarten, onder de film moet hij echter wel redelijk stil zijn.

Tijdens het opstarten ratelt tie inderdaad wat, maar juist tijdens de film bleef die van mij goed hoorbaar: op 3 meter afstand duidelijk te horen bovenop het geluid van de tw600 die 1,5 meter boven me hangt. Ikzelf vond het niet acceptabel zoals ik hiervoor heb uitgelegd. En het exemplaar in de winkel had er ook last van.

kermit

Citaat van: dream1 op december  9, 2009, 17:31:58
Idd.Ik weet niet wie hem heeft wijs gemaakt dat het probleem opgelost zou moeten zijn. Als je een blz terug leest heeft HD Dune te kennen gegeven dat het normaal is en dat ze er niks aangaan doen.

kermit

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  9, 2009, 17:48:33
Fluiten lijkt me niet normaal.
Kijk maar naar de PS3 die maakt flink wat lawaai bij het opstarten van een film maar is onder de film zelf redelijk rustig (maar je hoort hem wel).
Ik kan je verzekeren dat ie vele malen stiller is als de ps3 bij opstarten. Toen ik de ps3 had kreeg ik klachten van de buren als ik het aanzette. :crazy:

boekhour

Citaat van: kermit op december  9, 2009, 17:52:21
Ik weet niet wie je heeft wijs gemaakt dat het probleem opgelost zou moeten zijn. Als je een blz terug leest heeft HD Dune te kennen gegeven dat het normaal is en dat ze er niks aangaan doen.

Afspeel-problemen zouden toch worden opgelost met het flashen van de blue ray drive? De drive zelf is niet gewisseld. Geluidsproblemen lossen ze inderdaad volgens het commentaar niet op. En omdat er al over geklaagd is ben ik dus niet de enige... waar rook is, is vuur. In dat geval, voor muziek luisteren is dit ding geen optie en voor kritische mensen, zoals ik (geen zeikerds ;-)) dus ook niet. Daarvoor vind ik de 400 euro toch weer te veel geld. Effe wachten op de base.

kermit

Citaat van: boekhour op december  9, 2009, 17:55:19
Afspeel-problemen zouden toch worden opgelost met het flashen van de blue ray drive? De drive zelf is niet gewisseld. Geluidsproblemen lossen ze inderdaad volgens het commentaar niet op. En omdat er al over geklaagd is ben ik dus niet de enige... waar rook is, is vuur. In dat geval, voor muziek luisteren is dit ding geen optie en voor kritische mensen, zoals ik (geen zeikerds ;-)) dus ook niet. Daarvoor vind ik de 400 euro toch weer te veel geld. Effe wachten op de base.
De base is dan idd een optie. :smile: