De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen K

@  Denon Focal:  Nee, ze werden niet té warm. Die van mij waren door hun eigenaar iets aangepast waardoor de klasse-A tot iets van 15 Watt ging. Ze hadden wel een centimetertje of 10 à 15 boven zich om een beetje lucht kwijt te kunnen.

@ Keyser:  Dat is ook weer zo. Op de tweeter-as is dan het beste neem ik aan. En waar zit die optie in REW5?

Martijn M

Je kunt de impulse bekijken als je op 'Impulse' bovenaan het venster klikt. Je kunt de gate instellen als je op IR Windows klikt. Je moet voldoende inzoomen op de impulse om te zien waar de eerste reflecties optreden. Als je de speaker een beetje vrij opstelt en je meet vanaf ong. 60 cm, dan moet je waarsch. tot rond 4 ms meten. Dan meet je tot 250 hz.
Dutch & Dutch

Koen K

OK, dank je, ik zal het dit weekend proberen  :smile:

Ejorne

Koen, jij hebt toch ook een miniDSP? Ik wil er ook een gaan aanschaffen maar heb een vraagje waarop ik niet zo snel antwoord kan vinden op internet.
Ik hoop dat ik jou hier hierover even mag lastig vallen?

Ik heb gezien dat je met de configuratie tool kunt kiezen voor [load/save configuratie]. Is het mogelijk dat je dit realtime kunt toepassen op met moment dat de DSP staat aangesloten in de keten?
Ik wil de miniDSP gaan inzetten als pEQ voor mijn sub. Graag wil ik makkelijk, als het even kan via de afstandbedieinig, kunnen switchen tussen verschillende presets. Bijvoorbeeld een voor muziek en voor film.

Grtz, Jeroen

Koen K

Je mag me er zeker over "lastig vallen" (valt wel mee hoor ;) ), maar de MiniDSP is nog niet in huis.

Voor zover ik heb begrepen heeft het ding één instelling die dan ook per computer geladen moet worden. Van wat jij wilt doen zou ik dus verwachten dat het niet kan. Of je zou een kastje moeten maken met daarin de MiniDSP en iets als een stappenschakelaar gebruiken om de sub harder of zachter te kunnen zetten.

Wellicht dat het met een master/slave setup wel zou kunnen. Neem anders even contact op met de importeur van de MiniDSP.

Koen K

De speakers zijn nu voorzien van 2 lagen Osmo Hardwax. Ik ben erg te spreken over het resultaat  :)





Verder staan de subwoofers te wachten om afgemaakt te worden:



En bovendien kan ik nog een aanwinst laten zien in de vorm van een Micro Seiki BL-51. Een mooie toonarm + element erop en ik kan weer aan een platencollectie beginnen  8)


Ejorne

Citaat van: Koen K op maart 28, 2011, 14:52:38
Verder staan de subwoofers te wachten om afgemaakt te worden:

Wanneer vindt de executie plaats?  :P

Gaaf hoor, ik ben benieuwd naar het resultaat straks van deze twee kleine grote jongens.
En wat zien je speakers er mooi uit! Echt mooi gedaan man!  8)

Koen K

;D

Ik moet nog even de moed verzamelen (ik heb momenteel 2 kapotgesneden vingers en een verkoudheid) om weer aan de slag te gaan, maar dan zou het functionele aspect ook binnen afzienbare tijd geregeld moeten kunnen zijn.

Dank je!  :smile:

morca

#833
Mooie woofers ;D gaaf je bent weer goed bezig,mooie pl,sp erbij word een hele audiofiele set zo koen dat gaat supergaaf klinken :thumbs-up:

Robbert54

Citaat van: Koen K op maart 28, 2011, 14:52:38
De speakers zijn nu voorzien van 2 lagen Osmo Hardwax. Ik ben erg te spreken over het resultaat  :)





Verder staan de subwoofers te wachten om afgemaakt te worden:



En bovendien kan ik nog een aanwinst laten zien in de vorm van een Micro Seiki BL-51. Een mooie toonarm + element erop en ik kan weer aan een platencollectie beginnen  8)


mooi Osmo, ik doe zelf altijd drie lagen, geeft het net wat meer glans, maar moet je willen natuurlijk.
Verder gave platenspeler :wub:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Koen K

@ Marco:  Dank je  :smile:  Ik heb er zin an  8)

@ Vampire:  Thanks en ja, dat zou nog kunnen, maar voorlopig houd ik het hier even bij  ;)

Koen K

#836
Gisteravond is Wilmo even langs geweest. Hij had zijn (of eigenlijk mijn) dappere Technicsje mee om de subs te kunnen aansturen aangezien ik de Kenwood M1 die ik van Jerry had geleend over de kling had gejaagd d.m.v. een uitschakelplop van de MiniDSP.   :crazy:

Ik had sowieso nog wat gerommeld met de plaatsing van de speakers. Iets dichter bij elkaar en een tikje hoger neergezet. Het corrigeren in het hoog laat ik ook gewoon lekker zitten; ik heb alleen het volume van de tweeters aangepast en een bultje weggewerkt rond de overnamefrequentie. Equalizing heeft daar, heb ik opnieuw ervaren, weinig tot geen zin. Op het moment dat je de respons gladstrijkt voor wat de microfoon meet is het, luisterend met 2 oren, niet in orde en ben je dus weer terug bij af. Ik vertrouw er nu maar gewoon op dat de tweeter een voldoende vlakke respons heeft en blijf er verder gewoon af. Klankmatig is het dan ook prima in orde.

Nadat we de MiniDSP even vlot ingesteld hadden om alles globaal glad te trekken meetten we dit:


1/24 oktaaf smoothing


1/3 oktaaf smoothing


Nu al best een redelijk vlakke respons, dus. En het klonk ook gewoon heel erg goed. Het laag is simpelweg fantastisch. De voordelen van 2 subwoofers zijn goed terug te horen. De aansluiting met de frontspeakers is naadloos, ondanks dat ze relatief hoog gecrossed zijn (90 Hz). Ze kunnen nog wel wat lager, 70 Hz bijvoorbeeld, maar het is eigenlijk niet nodig.

Verder hoor je de subs eigenlijk niet. Ze klinken ook niet spectaculair, het laag is niet dik, aangezet en dergelijke, maar gewoon aanwezig als het nodig is en anders niet. Daar ben ik dus heel erg blij mee.  8)

S@m

#837
Citaat van: Koen K op april  9, 2011, 11:24:12
Op het moment dat je de respons gladstrijkt voor wat de microfoon meet is het, luisterend met 2 oren, niet in orde en ben je dus weer terug bij af.

Koen, begrijp ik hieruit dat luisteren een mooier muzikaal resutaat geeft dan een goed uitpakkende meting ???

Ejorne

Citaat van: S@m op april  9, 2011, 13:14:44
Koen, begrijp ik hieruit dat luisteren een mooier muzikaal resutaat geeft dan een goed uitpakkende meting ???

Ja, dat zal heel vaak het geval zijn denk ik. Een meting houdt geen rekening met je smaak.

S@m

Citaat van: Ejorne op april  9, 2011, 14:38:15
Ja, dat zal heel vaak het geval zijn denk ik. Een meting houdt geen rekening met je smaak.

Waarom meten 'we' dan...

Interficior

#840
Citaat van: S@m op april  9, 2011, 15:08:48
Waarom meten 'we' dan...
Júist omdat de meting geen rekening houdt met je smaak. Maar een meting kun je wel weer met je smaak correleren. Dat is dan weer het mooie. :hehe:
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Koen K op maart 27, 2011, 22:44:28
Je mag me er zeker over "lastig vallen" (valt wel mee hoor ;) ), maar de MiniDSP is nog niet in huis.

Voor zover ik heb begrepen heeft het ding één instelling die dan ook per computer geladen moet worden. Van wat jij wilt doen zou ik dus verwachten dat het niet kan. Of je zou een kastje moeten maken met daarin de MiniDSP en iets als een stappenschakelaar gebruiken om de sub harder of zachter te kunnen zetten.

Wellicht dat het met een master/slave setup wel zou kunnen. Neem anders even contact op met de importeur van de MiniDSP.
Fyi, nog iemand met MiniDSP, zit ook op dit forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=8300&sid=4454c2ba4eb14bbd91d402fff5264dd6&start=425
(zie pagina 18, bericht zo 20 maart 2011, 1:26)

Koen K

Citaat van: S@m op april  9, 2011, 13:14:44
Koen, begrijp ik hieruit dat luisteren een mooier muzikaal resutaat geeft dan een goed uitpakkende meting ???

Deels. Ik vind metingen vooral nuttig om te weten waarnaar je eigenlijk aan het luisteren bent en een goede basis aan te leggen vanwaar je het geluid richting je eigen smaak kunt prutsen. Als je op het gehoor een subwoofer probeert in te stellen kun je jaren bezig zijn en nog steeds met een resultaat van lik-m'n-vestje zitten. Met een uurtje meten en afregelen daarentegen kom je al erg snel in hogere sferen... En een vlakke respons spreekt mij gehoormatig over het algemeen wel aan, maar het is voor hogere tonen gewoon moeilijk te meten wat je hoort, heb ik het idee.

Citaat van: AbZ op april  9, 2011, 15:20:51
Fyi, nog iemand met MiniDSP, zit ook op dit forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=8300&sid=4454c2ba4eb14bbd91d402fff5264dd6&start=425
(zie pagina 18, bericht zo 20 maart 2011, 1:26)

Attent van je  :smile:

S@m

Citaat van: Koen K op april  9, 2011, 23:30:34
Deels. Ik vind metingen vooral nuttig om te weten waarnaar je eigenlijk aan het luisteren bent en een goede basis aan te leggen vanwaar je het geluid richting je eigen smaak kunt prutsen.

Helder...

Ejorne

Citaat van: Koen K op april  9, 2011, 23:30:34
Deels. Ik vind metingen vooral nuttig om te weten waarnaar je eigenlijk aan het luisteren bent en een goede basis aan te leggen vanwaar je het geluid richting je eigen smaak kunt prutsen. Als je op het gehoor een subwoofer probeert in te stellen kun je jaren bezig zijn en nog steeds met een resultaat van lik-m'n-vestje zitten. Met een uurtje meten en afregelen daarentegen kom je al erg snel in hogere sferen... En een vlakke respons spreekt mij gehoormatig over het algemeen wel aan, maar het is voor hogere tonen gewoon moeilijk te meten wat je hoort, heb ik het idee.

Helemaal mee eens.
Vandaar ook dat ik het voor mijzelf minder belangrijk vind dat mijn ECM8000 meetmic niet gekalibreerd is. Nu weet ik niet zeker hoeveel output ik werkelijk heb, vooral in de lagere regionen. Maar WEL kan ik zien wat het EQing doet met de grafiek en wat mijn gehoor daarvan vindt, volgens mij wat Interficior ook zei met dat mooie "dure" woord.  :P

Over de hoge tonen kan ik het ook met je eens zijn. Sowieso heeft het mi geen nut om de vele piekjes en dalletjes weg proberen te eq-en. Daarvoor heb je ten eerste al veel te weinig filters ter beschikking met de meeste hardware. En ten tweede zullen de dallen en pieken enorm verschillen wanneer je je oor een paar centimeter verplaatst.

Wat ik dan ook weleens deed met de correctie in de hogere tonen is de grafiek een grote of maximale smoothing te geven en vanuit die situatie bekijken of een filter met een breed bereik wenselijke resultaten geeft. Echter momenteel gebruik ik alleen EQ tussen de sub-out en de subamp. Voorheen digitaal met een software EQ tussen mijn computer en receiver. Beide hebben voor en nadelen. Zoals nu met de EQ alleen op de sub heb ik die correctie met elke bron maar alleen op de sub en niet in de rest van het bereik. Met de softwarematige EQ had ik EQ over het hele bereik maar alleen vanaf de computerbron.

ThijsG

Prachtige Micro Seiki!!!  :pompom:
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Koen K

@ Ejorne:  Ja, zo heb ik het uiteindelijk ook aangepakt. Smoothing op 1/2 oktaaf en je ziet meteen wat de globale trends zijn. Uiteindelijk weet je toch dat zelfs de meest high-end systemen waar iedereen helemaal lyrisch over is óók last van de kamer hebben. Een beetje vechten tegen de bierkaai, tenzij je je kamer in een pure luisterkamer om wilt toveren.

Een geluid waar ik blij mee ben is wat dat betreft ook goed genoeg... Alle potentiële verbeteringen zal ik zeker uitproberen, maar op het moment dat ik té veel moet gaan opofferen voor verdere verbeteringen wordt het snel minder interessant... Vrouwen, audio, auto's... Allemaal hetzelfde: als het geheel klopt zijn een paar foutjes gemakkelijk door de vingers te zien  ;D

@ Thijs:  Dank je!  :smile:

Koen K

Bij dezen ook even wat referentiemateriaal voor wie soortgelijke plannen heeft: Na de wax enige tijd gegeven te hebben om goed uit te harden heb ik wat fotootjes gemaakt als vergelijk tussen onbehandeld en behandeld hout.

Zo ziet dat er dan uit (links onbehandeld Iroko, rechts twee lagen Osmo hardwax):



Met een beetje zonlicht:



Koen K