De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

Gaaf dat het nu al zo veelbelovend klinkt! Heb je een schemaatje en metingen?
Dutch & Dutch

BuSpu

met inbusbouten schiet je bijna nooit uit, wel zo safe  ;)

Koen K

@ Marco:  Het was met de boormachine... Gewoon een kwestie van net iets te snel willen...

@ Keyser:  Nee, beide niet.

In essentie is het als volgt:

Woofer: 0.22 mH met een parallel weerstandje (hoogohmig)
Tweeter: Ik meen 8 µF, 4Ω parallel en nog een serieweerstand. Al met al zo'n 7 dB verzwakking.

Metingen ga ik maken zo gauw ik mijn geluidskaart en microfoon heb, maar dat is vermoedelijk pas nadat de subs af zijn.

@ BuSpu:  Ja, dat heb ik dan ook weer geleerd...

Martijn M

Pittig filter. Gaat dat goed met de belastbaarheid van de tweeter?
Dutch & Dutch

Koen K

Ja, voor zover ik heb begrepen is dat geen probleem. B&G adviseert zelf om bij een eerste-orde filter hoger dan 3 kHz te filteren. 5k moet dan dus wel prima zijn. Bovendien heeft de tweeter qua rendement zeer veel over t.o.v. de breedbander, dus ik verwacht niet dat het een probleem zal worden.

De voornaamste begrenzing momenteel is de uitslag van de CSS'en, ondanks dat die met z'n zeer behoorlijke Xmax aardig wat kan hebben. Zodra de subwoofers erbij zijn zal die begrenzing uiteraard wegvallen en valt er allicht meer te zeggen over de eventuele beperkingen van de tweeters.

Koen K

Fotootje erbij:



Ze staan lekker te spelen. Ik heb met de parametrische equalizer van de voorversterker de correctie waarvan ik verwacht dat die nodig zal zijn toegepast (in feite alles boven de 5 kHz 2 dB zachter gemaakt) en het laag ietsje opgekrikt (+3 dB @ 50 Hz, Q=1.4). Het klinkt best uitnodigend, erg open en vooral ook veel schoner dan ik van de kleine Kefjes gewend ben. Qua laag kunnen ze er niet echt mee wedijveren, maar met twee 10" subs erbij zal dat straks vast geen probleem meer zijn...  :)

donaldk

Eigenlijk heb je al een natuurlijk luchtkamer voor een dikke speaker, wordt 't wel mono.

Koen K

Ja, en ik weet ook niet of er subs met een basket van zo'n 1.50 bij 2.20 zijn.

morca

Citaat van: Koen K op maart 14, 2011, 23:35:23
Fotootje erbij:



Ze staan lekker te spelen. Ik heb met de parametrische equalizer van de voorversterker de correctie waarvan ik verwacht dat die nodig zal zijn toegepast (in feite alles boven de 5 kHz 2 dB zachter gemaakt) en het laag ietsje opgekrikt (+3 dB @ 50 Hz, Q=1.4). Het klinkt best uitnodigend, erg open en vooral ook veel schoner dan ik van de kleine Kefjes gewend ben. Qua laag kunnen ze er niet echt mee wedijveren, maar met twee 10" subs erbij zal dat straks vast geen probleem meer zijn...  :)
heey je hebt ook de preamp erbij van Yamaha,die had je eerst toch niet
die klinkt wel goed zeker?

Koen K

Hij doet het nog niet... Ik moet 'm nog repareren. Heb dit exemplaar in defecte staat van eBay geplukt namelijk  ;)

Interficior

Citaat van: Koen K op maart 14, 2011, 23:56:57
Ja, en ik weet ook niet of er subs met een basket van zo'n 1.50 bij 2.20 zijn.
Kun je toch een mooie hoorn van maken? ;D
Take it or lease it

morca

Citaat van: Koen K op maart 15, 2011, 01:05:46
Hij doet het nog niet... Ik moet 'm nog repareren. Heb dit exemplaar in defecte staat van eBay geplukt namelijk  ;)
Ik hoorde vd week dat ze mijn oom aant zoeken zijn,als ik hem zie vraag ik het nog voor je of voor mezelf als de price er naar is
Yamaha is niet verkeerd Koen ik had er ooit een amp van daar zat zeer mooi zuiver geluid in

Koen K

@ Interficior:  Ja, strak plan wel. Of een deur erin, dan heb ik een gesloten kastje van een stuk of twaalf kuub  ;D

@ Marco:  OK, laat maar horen, maar ik denk dat ik toch voor een wat minder grote oplossing ga kiezen  ;)

morca

Citaat van: Koen K op maart 15, 2011, 19:30:09
@ Interficior:  Ja, strak plan wel. Of een deur erin, dan heb ik een gesloten kastje van een stuk of twaalf kuub  ;D

@ Marco:  OK, laat maar horen, maar ik denk dat ik toch voor een wat minder grote oplossing ga kiezen  ;)
Zou ik ook doen hoor,er is zat mooi,s te koop
Bij mij komt er een hypex bij,klein licht en veel vermogen :thumbs-up:

Former member 78

Ze zien er mooi uit Koen!
Hoe voelt dat, om voor het eerst je eigen speakers te horen?

Lijkt mij erg kicke!

The Twins, is een leuke naam :P

Koen K

Het was een erg vreemd moment. Ik weet niet precies waarom ik het niet verwacht had - ik heb tenslotte erg mijn best gedaan en veel informatie verzameld en toegepast - maar mijn mond viel open van verbazing toen ik hoorde hoe goed het klonk... Dus inderdaad, zeker wel kicken ja!

Het beste voorbeeld is misschien nog wel de baffle. Ik wist dat een combinatie van MDF, multiplex en Deflex (dempingsmateriaal) erg goed zou werken, aangezien ik daar metingen van had gezien, maar als je dan voor het eerst tegen de baffles van je voltooide speakers staat te kloppen en hoort dat ze inderdaad extreem stil zijn... Op de een of andere manier had ik onvoldoende vertrouwen in het project en mijn eigen kunnen om te verwachten dat het zo goed zou lukken.  :P

Koen K

Vandaag zijn de speakers dan toch "af" geraakt.  :smile:

Ik heb de baffles nogmaals geschuurd (een paar oneffenheden niet 100% weggekregen, maar OK) en vervolgens met Dupli-Color matzwart gespoten. Uitstekende verf. De eerder gebruikte spuitverf was dus blijkbaar toch gewoon bocht. Het resultaat is nu naar tevredenheid. Niet helemaal perfect, maar goed genoeg wat mij betreft en ik laat het er lekker bij.

Vanmiddag heb ik zelfs nog tijd gehad om de kamer weer een beetje op te ruimen en lekker te luisteren, wat echt genieten was. Het geluid is gewoon prima in orde, ook al heb ik momenteel nog geen beschikking over metingen, laat staan uitgebreide DSP-opties. Ik ben er hartstikke blij mee!  :)

Hier een paar fotootjes van het resultaat:








De enige dingen die er nu nog aan deze speakers moeten gebeuren zijn het naschuren en in de olie zetten van het hout, plamuren rondom de Neutrik-connector en de achterkant zwart spuiten.

En nog steeds heb ik geen naam voor de creatie  ;D

Robbert54

#767
ontzettend mooi zeg!!  :wub: :worship:

naam: KOBE's?? (kobee)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Dirk

ziet er heel erg strak uit, proficiat !
enige minpuntje (mijn gevoel) is dat je bij de tweeter die mooie zwarte schroeven hebt en bij de andere driver niet, maar verder ben ik wel jaloers op de gehele look van je kasten...absoluut  :inlove:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Koen K

#769
Dank jullie!

Ja, zwarte schroefjes komen er ook nog in  ;D

KvL

Zier er mooi uit!
En snel gedaan of lijkt dat maar zo ;)
Sonus Faber Concerto Domus | Lyngdorf SDAI 2175 | Cambridge Audio Azur 840c | PS Audio P 500

Koen K

Dank je, en ja, mijn geduld is beperkt. Op 25 februari heb ik het hout aangeschaft  ;D

Robbert54

#772
Silva Orator??

altoparlante??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Koen K

Silva Orator? Hoe kom je daaraan? Spreekt me op zich wel aan  :smile:

Robbert54

Citaat van: Koen K op maart 16, 2011, 19:46:11
Silva Orator? Hoe kom je daaraan? Spreekt me op zich wel aan  :smile:
latijns.

Silva= Hout Orator= Luidspreker
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo