De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KvL

Mooi hout! pas wel op met dat stof Iroko is erg giftig dus goed afzuigen of mondkapje gebruiken (als dit natuurlijk wel te laat). Je merkt dat het snel irriteert aan je luchtwegen.
Als je je bracing gaat plaatsen moet je wel opletten dat je panelen kunnen blijven werken, dus niet verlijmen maar bevestigen met schroeven en sleufgaten. Anders heb je grote kans dat je panelen krom gaan staan. Ik ben meubelmaker dus als je vragen hebt laat maar weten.
Sonus Faber Concerto Domus | Lyngdorf SDAI 2175 | Cambridge Audio Azur 840c | PS Audio P 500

Koen K

Dank je! Ik had het gelezen ja. Bij het schuren had ik een kapje gebruikt, wel zo prettig.

Nu je het zegt... Graag je expert opinion over het volgende!

De stukken Iroko worden de zij- en bovenpanelen zodat ze, indien ze gaan werken, ruimte hebben en geen spanning op de verbindingen aanbrengen. Dat zou dus sowieso wel goed moeten gaan.

Maar dan de sandwich. Op zich is het bevestigen van een plaat MDF door middel van sleufgaten een beproefde optie, desnoods met een laagje bitumen ertussen. Hiervan is praktisch zeker dat het prima zal werken, maar het is wel een hoop gedoe om tientallen sleufgaatjes voor kleine schroefjes (het hout is immers maar 20 mm dik) te maken. Bovendien kan ik dan de baffle niet met de stukken MDF aan de zijkanten verlijmen (dat zou dan immers het werken weer teveel belemmeren). Dat beperkt zowel de stijfheid en de sterkte van het geheel misschien een beetje.

Daarom heb ik een ideetje waar ik dan graag je mening over zou horen. Ik zou stroken MDF van een paar (zeg 5) centimeter breed kunnen maken en die in de lengterichting aan de houten zijkanten vastlijmen met steeds 1 of 2 millimeter speling ertussen. Dan kan het hout wat werken zonder dat het meteen een probleem wordt en bovendien zou ik de stroken met de tegenoverliggende stroken (op het andere zijpaneel) kunnen verbinden om de boel goed stijf te bracen. Denk je dat dit een verstandig plan is of zou jouw advies zijn om maar liever voor de vertrouwdere methode te gaan?

AbZ

#702
Citaat van: Ejorne op februari 21, 2011, 09:15:04
Oei... En echt kosten delen zal ook niet echt sprake van zijn. Want verander ik het gewicht naar een 50 kilo dan komt het al boven de 600 euro...

Doe ik iets fout of is het gewoon zo belachelijk duur?
Nee niets fout:  het is idd zo duur.  Ik had vorige week dezelfde verbijstering in NY.  Prijs van FedEx verschilt ook niet veel met US Postal.  Service wel:  neem FedEx als je de ander kunt vermijden!  Reden is dat de oude 'surface mail' (verschepen) is afgeschaft en voor luchtpost betaal je rond 1 cent per gram:  voor 25 kilo dus $250.

Veel goedkoper dan die 600 is zelf vliegen.  Ticket is < 400 in deze tijd van het jaar.  Helaas is een 2e koffer per 1 maart wel duurder geworden ($55 geloof ik) maar dat zal ook van de maatschappij afhangen (was in mijn geval Swiss Air via Zurich).  Goede maatschappij kan veel uitmaken voor de behandeling van je ruimbagage.

Koen K

Haha, een retourtje NY voor een zootje drivers... Geen gek idee eigenlijk  ;D

Maar goed, de driverkeuze is inmiddels sowieso compleet veranderd en Henkjan van Juoiga heeft me een mooie prijs aangeboden. Jammer dat ik het onlangs blijkbaar nodig vond om een fikse boete te scoren op de A20, anders had ik de drivers al opgehaald... Nu moet het nog even wachten tot het einde van de maand   :crazy:   Nou ja, wel alle tijd voor de kasten op deze manier.

AbZ

#704
Citaat van: Koen K op maart  4, 2011, 01:07:24
Haha, een retourtje NY voor een zootje drivers... Geen gek idee eigenlijk  ;D
Serieus, ik heb daarom van een verzending afgezien.  Vond het verschil te klein,
dus dacht zoiets van "dan kom ik nog wel eens langs"
en dan had ik nog geen 'speeding ticket' meegerekend (boete voor te hard rijden).
Citaat van: Koen K op maart  4, 2011, 01:07:24
Jammer dat ik het onlangs blijkbaar nodig vond om een fikse boete te scoren op de A20,
Met een vliegtuig ga je sneller zonder boetes  ;)

Koen K

#705
;D

Sterker nog, ik had voor het bedrag van die boete al bijna heen en weer gekund naar New York... Nou ja, weer een prima leermomentje...

AbZ

some learn it the hard way  :D

Koen K


Martijn M

Nu maar hopen dat dat niet geldt voor het werkende hout  ;D.
Dutch & Dutch

Koen K


Koen K

#710
Nou, vandaag had ik alle panelen die voor de buitenkant nodig zijn min of meer af. De baffle moet nog van gaten voor de drivers voorzien worden, dus ik heb ook een stuk gereedschap gemaakt dat me in staat zal stellen rond te frezen.

Dit zijn de "houtpakketjes":



Hier zijn de eerste plankjes aan elkaar gelijmd:



Lijkt tot zover wel redelijk te lukken  :)  De lijm die je op de foto kunt zien heb ik erop gesmeerd nádat de boel aan elkaar vast was gelijmd, om zeker te weten dat het luchtdicht is.

Misschien kom ik er morgen aan toe om de baffles te frezen en met multiplex te verlijmen. Dan kan ik de kasten - op een zijpaneel na - in elkaar zetten en aan de bracing en dergelijke beginnen.

Martijn M

Je laat er geen gras over groeien. Goed bezig! Wanneer hoop je ze klaar te hebben?
Dutch & Dutch

Koen K

Haha, nee, ik wacht niet langer dan noodzakelijk  ;)

Ik hoop deze kasten over 2 weken klaar te hebben. Dan kan ik aan de subs beginnen. En de drivers, MiniDSP, externe geluidskaart en meetmicrofoon moeten uiteraard nog gehaald worden. Dus al met al... Ik ben blij als ik ze 28 mei mee kan nemen naar Breda  ;)

Koen K

Ik kon het niet laten om de boel alvast een beetje te schuren aan de boven- en onderkant... Gewoon om te zien hoe het straks ongeveer zal worden.  :D

Het achterpaneel van de baffle zit er vast in, zodat ik de voorkant naar believen kan infrezen en daarna monteren. Vervolgens zaag ik het MDF en multiplex dan in één keer. In de rechter kast zie je de baffle zitten bij wijze van mock-up. Hij past best netjes, ik ben zeker niet ontevreden!

Of het 18 mm MDF wordt of 12 mm met een laagje Technocell van 6 mm of iets dergelijks moet ik nog overpeinzen...




morca

Wauw Koen ,ik denk kom even kijken wat new is in je topic en dat is heel wat
Jij gaat een paar beste speakers bouwen zie ik wel ,gaaf man en je hebt de gang er goed in :thumbs-up:
Ik ga even meekijken hoe dat eruit komt te zien Koen,en hoe dat gaat klinken
Succes met bouwen,maar dat gaat best zo te zien ;)

Koen K

Dank je Marco! Ja, het gaat best voorspoedig. Aangezien het mijn eerste project is zijn de resultaten zeker boven mijn eigen verwachtingen  :smile:

Qua klank ben ik ook heel benieuwd... Zonder subwoofers zullen ze niet echt voorbij de 80 Hz komen, maar toch...  ;)

morca

Citaat van: Koen K op maart  6, 2011, 18:59:20
Dank je Marco! Ja, het gaat best voorspoedig. Aangezien het mijn eerste project is zijn de resultaten zeker boven mijn eigen verwachtingen  :smile:

Qua klank ben ik ook heel benieuwd... Zonder subwoofers zullen ze niet echt voorbij de 80 Hz komen, maar toch...  ;)
Ja ik was even aan het lezen wat voor woofers ,als ik het goed zag Daytona maar is dat een 12 of 15 inch?


Subje kan je altijd later nog eens bouwen ;)
Dan maakt het ook niet uit als deze onder de 80 niet veel doen ,want dat wil je dan ook niet
dat is voor de sub

mooi ,ik ga zeer nieuwsgierig meelezen volgens mij ga jij hele mooie kasten bouwen

Koen K

Dit is het materiaallijstje:


B&G NEO3 PDR


CSS FR125SR

En in de subwoofertjes (30 liter is voldoende voor deze bad boys):


CSS SDX10


En dit kastje gaat dan het actieve filterwerk voor z'n rekening nemen:


MiniDSP in a box - http://www.minidsp.com/applications

Dan moet ik nog een geluidskaart en een meetmicrofoon hebben. En een tweede eindbak natuurlijk.

morca

Toe maar dat is een indrukwekkend lijstje,apart dat filtersysteem wel gaaf

Vandaar ook je vraag ,jij dacht natuurlijk 2 eindbakken die heb ik net nodig

Dat dacht ik ook en daarom heb ik ze gewoon gepakt,maar zo,n feest was het jammer genoeg niet

Koen K

Nou ja, het was ook wel heel erg vol geworden hier, met twee van die giga-monoblokken erbij... Ik denk dat ik iets kleiners erbij aanschaf voor het midden en hoog  ;)

Die MiniDSP is inderdaad erg leuk. Je kunt er een heleboel mee, filteren, EQ... En dat voor amper 100 euro  :smile:

morca

Nou ben ik niet echt een speakerbouwer,doe meestal sub,s
Maar die woofer en middentoner heb ik hele goeie dingen over gehoord,de tweeter ken ik niet maar die zal je ongetwijfelfd met net zoveel zorg gekozen hebben
En dan het filter gewoon aanpassen,zo kan je ze mooi testen met verschillende filters :thumbs-up:

Koen K

Ja, die tweeter is ook wel een beproefde unit.

De scheiding tussen mid en tweeter zal waarschijnlijk vrij simpel (eerste orde) worden, rond de 4 à 5 kHz.  :smile:

morca

Citaat van: Koen K op maart  6, 2011, 19:34:50
Ja, die tweeter is ook wel een beproefde unit.

De scheiding tussen mid en tweeter zal waarschijnlijk vrij simpel (eerste orde) worden, rond de 4 à 5 kHz.  :smile:
Daar bij het eerste orde houd mijn kennis op ,ik moet toch eens wat vaker gaan lezen en/of meelezen,dan leer ik daar misschien ook nog eens wat van

Koen K

Dat betekent een filtersteilheid van 6 dB per oktaaf... Oftewel weinig componenten, geen of weinig faseproblemen en een goede integratie tussen de drivers  :smile:

morca

weinig en goeie componenten zijn goed ,dat wist ik al
wat 6 db per octaaf percies inhoud weet ik ook niet maar dat heeft met de afval te maken,en wat dat is weet ik wel
je gaat dus een simpel maar goed filter bouwen van goeie componenten,dat lijkt me een goeie zaak
zover snap ik het nog ;D